Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

VLCD och Styrketräning

Registrerad: 2007-07-12

Hej,

Jag tänkte höra med er vad ni anser om att köra en VLCD-kur och samtidigt styrketräna? Det här gäller: Jag har styrketränat ett tag nu och vill gå ned i vikt. Tänkte på om man kör en kickstart på 3-4 veckor med en VLCD-kur för att sedan vänja sig vid mindre kostintag.

Till detta tänkte jag ta proteinpulver innehållande kasein för att få en mättande känsla.

Vad anser ni? Är det enfaldigt att testa denna metod eller är det en super-idé får ett lite hälsosammare liv?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Dr Nick på forumet testade detta med ganska framgångsrika resultat, dock höll han inte på mkt längre än 2 veckor och hans kcal-intag låg en bit över vad som normalt anses vara VLC. Experimentet finns ivf loggat i en dagbok som du kan läsa för lite inspiration:http://www.halso.info/forum/t-24451.html
Dessutom tror jag han använde en något moddad version inför sin senare deff som beskrivs här: http://www.halso.info/forum/t-26681.html

Edit: I vilket fall är styrketräningen direkt livsviktig om du försöker, risken att rasa i muskelmassa är nog rätt stor annars=)

Senast redigerat av Lajne (2007-11-17 01:49)

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Jag skulle rekommendera en vlc vecka följt av en normal vikt nedgång.
Vet ju inte vad du väger eller har för bf% mm så det är lite svårt att ge mer detaljerade råd.

Att vara överviktig är inte hälsosamt men inte heller att svälta sig under en längre tid.

Dr Nick skrev:

Vet ju inte vad du väger eller har för bf% mm så det är lite svårt att ge mer detaljerade råd.

Jag är en rätt kraftig kille och har korpulenta drag i mig. Jag tror mig ha läst att de enda som kan öka i muskelmassa och samtidigt ligga på ett underskott av kalorier är just överviktiga, vilken tur jag skulle ha i så fall. Hur många veckor tror du att det skulle ta att gå ner 5-6 kilo? Vilken måltidsersättning rekommenderar du?

Webbsida

RikardW skrev:

Dr Nick skrev:

Jag är en rätt kraftig kille och har korpulenta drag i mig. Jag tror mig ha läst att de enda som kan öka i muskelmassa och samtidigt ligga på ett underskott av kalorier är just överviktiga, vilken tur jag skulle ha i så fall. Hur många veckor tror du att det skulle ta att gå ner 5-6 kilo? Vilken måltidsersättning rekommenderar du?

Vad väger du och hur lång är du?

Jag rekommenderar ingen direkt måltids ersättning.
Jag körde på Protec och havregryn har jag för mig.

5-6kg tar inte mer än en månad.
Du går ner 2-3kg första veckan och sen 0,5-1kg per vecka resten.

Jag väger cirkus 96kg och är närmare 190 cm lång. Så på en månad med endast VLCD-påsar borde jag gå ner 5-6 kg?

Webbsida

RikardW skrev:

Jag väger cirkus 96kg och är närmare 190 cm lång. Så på en månad med endast VLCD-påsar borde jag gå ner 5-6 kg?

Du går nog ner mer isf men kör bara med mrp´s under första veckan,öka sen kalori intaget och gör en vanlig deff med 0,5-1kg /ew,du kommer att tappa för mycket muskel massa och säkerligen styrka också annars + att du inte mår såbra.

Har inte byggt allt för mycket muskelmassa ännu och är verkligen ivrig att gå ner i vikt så. Skulle jag gå ner 5 kilo snabbt skulle det öka min motivering att fortsätta och i och med dessa måltidsersättningar lär jag mig att äta mindre vid måltiderna. Har redan avfärdad "mellanmål" och äter bara tre gånger per dag, en och annan frukt slinker också ner. Så vad tror du om att köra tills jag tappat önskat antal kilon och sedan deffa som vanligt?

Webbsida

RikardW skrev:

Har inte byggt allt för mycket muskelmassa ännu och är verkligen ivrig att gå ner i vikt så. Skulle jag gå ner 5 kilo snabbt skulle det öka min motivering att fortsätta och i och med dessa måltidsersättningar lär jag mig att äta mindre vid måltiderna. Har redan avfärdad "mellanmål" och äter bara tre gånger per dag, en och annan frukt slinker också ner. Så vad tror du om att köra tills jag tappat önskat antal kilon och sedan deffa som vanligt?

Det går nog,5kg bör du ha tappat rellativt snabbt.
Men gå inte lägre än 1000-1200 per dag ändå,du mår bara dåligt,och kör inte längre än en dryg vecka,det kommer att ge dig en riv start i deffen!

Det som är svårt för mig är att veta hur mycket jag ligger på varje dag. Därför är det bekvämt att ha dessa måltidsersättning så vet man exakt. Men jag vet att i längden mår man inte bra. Men det är smart att använda som kickstart. Hur skulle det va att bara byta ut en måltid och äta vanlig resterande två matintag?

Webbsida

RikardW skrev:

Det som är svårt för mig är att veta hur mycket jag ligger på varje dag. Därför är det bekvämt att ha dessa måltidsersättning så vet man exakt. Men jag vet att i längden mår man inte bra. Men det är smart att använda som kickstart. Hur skulle det va att bara byta ut en måltid och äta vanlig resterande två matintag?

Det funkar men du behöver inte väga eller veta exakta kalori mängderna..
Gör såhär:

Väg dig på tom magen på morgonen en speciell dag i veckan,tex söndag sen antecknar du mängderna på alla måltider du äter,tex 2 mackor till frukost,2 potatisar och en kyckling file till middag,en protte drink till mellanmål etc..
Sen väger du dig igen efter en vecka på samma dag och har du då gått upp eller stått stilla så minskar du bara på mat intagen näst inkommande vecka.

Drar du bort 500kcal per dag så går du ner 0,5kg tills nästa vägning förutsatt att dina aktiviteter är nästintill samma.

Att väga sig en gång i veckan på tom mage en utsatt dag räcker fint för att hålla koll på både bulk och deff.

Webbsida

RikardW skrev:

Hur skulle det va att bara byta ut en måltid och äta vanlig resterande två matintag?

Vanskligt. När man drar ner på antalet måltider lär kroppen sig rätt snabbt att öka mängden energi i de återstående måltiderna (dvs äta mer) om man inte har något sätt att kontrollera kalorimängden.
Lyssna på allt Dr Nick säger, han är bra på det här=)

Senast redigerat av Lajne (2007-11-17 22:12)

Tack för kloka svar! Behöver jag utöka mina aktiviteter? Alltså, borde jag göra mer än styrketräna för att få önskad effekt?

Webbsida

RikardW skrev:

Tack för kloka svar! Behöver jag utöka mina aktiviteter? Alltså, borde jag göra mer än styrketräna för att få önskad effekt?

Det beror helt på dina mål med deffen?
Är det att gå ner maximalt i vikt så gör du ju av med mer kalorier desto aktivare du är medans du får mindre energi till gymträningen och riskerar att förlora mest muskel massa och styrka.

Vill du behålla absolut max muskel massa och styrka så lägg ner mer tid på att optimera dina gympass,se till att vara utvilad,fräsch och ta gärna snabba kolhydrater innan passen,kör du ändå cardio så använd dig av prommenader istället för högintensiv för att inte förbruka muskel glykogen.

Behöver jag utöka mina aktiviteter?

Det beror helt enkelt på hur mycket kalorier du vill äta och hur du vill lägga upp din deff sa,t hur din viktnedgång går.

Som Lajne skriver,du bör absolut skaffa dig iaf någorlunda kontroll och vetskap om kalorierna du stoppar i dig.

Registrerad: 2005-06-07

Dr. Nick! Vad tror du om att köra en till två veckas/veckors VLCD tolv veckor in i deffen?

75 kg tung och 178 cm lång.

Webbsida

MackanO skrev:

Dr. Nick! Vad tror du om att köra en till två veckas/veckors VLCD tolv veckor in i deffen?

75 kg tung och 178 cm lång.

Beror på hur mycket du gått ner hittils,vad ditt mål är,hur mycket fett du har på kroppen i nuläget.
Rent spontant av den lilla infon du lämnade så skulle jag säga nej.
Har du deffat i tolv veckor så borde du ju redan ha tappat en del och 75kg är inte jättemycket på 178cm.

Har gått ner 5 kg hittills. Jag har ingen aning om min bf. men 12-14% är en gissning.

En liten del förlorad muskelmassa skrämmer mig inte.
Men tack för snabb respons iallafall!

Webbsida

Tycker du ligger för lågt isf för att det skall ge tillräcklig effekt för att vara värt det..
Dra ner ytterliggare på kalorierna istället och öka gärna din aktivitet något.

Ja, det låter ju ganska vettigt det med. Fast hur jag ska öka från 4 fotbollspass och 3 gympass i veckan vet jag knappt. Kanske lägga in någon kvällspromenad.

Dra ner på kalorierna med vlcd var ju det jag tänkte, men kanske är väl för radikalt med en sådan metod.. Ligger i dagsläget (och har gjort det under hela deffen) på 18-1900 kcal om dagen.
Får se om jag kan gå ner till 1700. Bara att hoppa över polarkraften ju :)

Webbsida

MackanO skrev:

Ja, det låter ju ganska vettigt det med. Fast hur jag ska öka från 4 fotbollspass och 3 gympass i veckan vet jag knappt. Kanske lägga in någon kvällspromenad.

Dra ner på kalorierna med vlcd var ju det jag tänkte, men kanske är väl för radikalt med en sådan metod.. Ligger i dagsläget (och har gjort det under hela deffen) på 18-1900 kcal om dagen.
Får se om jag kan gå ner till 1700. Bara att hoppa över polarkraften ju :)

Då är det kalorierna som skall ner ytterligare.
18-1900kcal låter väldigt mycket för en som deffat i 12 veckor och bara väger 75kg och som desutom väger endast 75kg.
Gå ner till högst 1500kcal.

Är det så högt att ligga på 1800-1900 kcal. Det trodde jag inte.

Men jag litar helt på dig doktorn, då mina egna metoder känns sådär just nu :)

tack tack!

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

MackanO skrev:

Är det så högt att ligga på 1800-1900 kcal. Det trodde jag inte.

Men jag litar helt på dig doktorn, då mina egna metoder känns sådär just nu :)

tack tack!

Det beror ju på individen. Är du en byggnadsarbetare som väger 110kg är det väldigt lågt. Är du en 70 kilos fimp som jobbar som programmerare...ja då är det kanske i högsta laget för att tappa fett i rask takt.

Webbsida

Jag var nere på 1500kcal på vilodagar och 2000kcal på träningsdagar för att tappa fett i något sånär takt på ca 85kg kroppsvikt när jag var stillasittande förutom styrketräningen. Så det är inte helt orimligt att du kan behöva gå lägre än dina 18-1900kcal, som cyber säger.

Senast redigerat av Lajne (2008-05-16 09:53)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB