Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Mer Proteinbars

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Jo, jag vet. Frågan är bara om de räknas som råa efter bakning i ugn, eller om bönorna måste kokas för att de skall försvinna?

Iofs är de ju väldigt finfördelade, så det kanske räcker. Jag vet faktiskt inte exakt hur lång värmebehandling som krävs, men det poängteras ju ofta hur viktigt det är att koka bönor ordentligt innan konsumtion. Men som sagt, graden av finfördelning borde ju rimligtvis förkorta tiden som krävs för att förstöra ämnena. Dock borde ju sojamjöl hursomhelst vara bekvämast ur ren lathetssynpunkt :) Lite dyrare iofs, men knappast så man blir ruinerad.

De verkar bli goda hursomhelst, ska nog ta och testa.

Från: Stockholm/Löparspåret
Registrerad: 2006-01-09

För att de ska bli lite "geggigare" att tugga tror jag utefter att ha läst receptet att man skulle kunna ha i lite banan. Hinner tyvärr inte testa själv nu i helgen men om någon annan gör det får den personen gärna berätta om resultatet :)

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-05-10

Går det bra att använda Gainer istället för proteinpulver?

Registrerad: 2005-09-05

Ja fast då kan du ju döpa om dom från proteinbars till vanligt godis :P

Syfted med proteinbars är ju just att göra proteinrika smetiga kakor. Lägger du i gainer istället för protein så tar du ju bort själva grundkonceptet med ideén och skapar en produkt med ~10-15% protein, ~60% kolisar och resten fett.

Registrerad: 2006-01-13

skulle vara kul om alla som gör egna bars kunde ta kort på sina :D.

ta gärna kort på era bars så är ni snälla :D

Ja fast då kan du ju döpa om dom från proteinbars till vanligt godis :P

Syfted med proteinbars är ju just att göra proteinrika smetiga kakor. Lägger du i gainer istället för protein så tar du ju bort själva grundkonceptet med ideén och skapar en produkt med ~10-15% protein, ~60% kolisar och resten fett.

Jo det är sant, hehe.
Går det bra att använda Whey-80? Läste någonstans att vanligt proteinpulver inte tål temperaturer högre än 100 grader eller något liknande. Stämmer det? Undrar eftersom speciellt bakprotein är mycket dyrare.

Registrerad: 2005-05-02

precis vad jag undrade också, hur funkar det med proteinet i ugnen.. dör det inte? är det inte mest optimalt att ha typ sloow protein (100% kasein) eftersom man vill ha ett långsamt protein när det är till mellanmål.. eller åtmindstånde protec (75% kasein, 25% vassle)

Registrerad: 2005-09-05

Enligt dom på GG så skulle det funka fint. Iaf enligt mailet jag fick av dom när jag frågade.

Enligt dom på GG så skulle det funka fint. Iaf enligt mailet jag fick av dom när jag frågade.

Okej, tack.
Får väl lita på dom.

Bakade en sats idag. Använde Great Nutrition Pure Whey, som enligt personalen på Budo & fitness ska lämpa sig för bakning.

Barsen smakade inte så värst mycket, var lite halvtorra, men tillsammans med ett något drickbart kommer dom slinka ner utan några problem.

Från: Mjölby
Registrerad: 2006-03-03

låter intressant detta, men undrar en grej, brorsan brukar alltid påtala för mormor (laktosintollerant) att soja produkter är muskelnedbrytande, nu undrar jag om nån påläst kan dementera detta?

Registrerad: 2006-02-28

håller på att baka de här barsen just nu
körde med sojamjöl, solroskärnor och psylliumfrön :D
ska bli kul att se hur de smakar!

de blev ganska hårda och smakade som bröd.. kanske har gjort något fel? =)

Registrerad: 2005-12-30

låter intressant detta, men undrar en grej, brorsan brukar alltid påtala för mormor (laktosintollerant) att soja produkter är muskelnedbrytande, nu undrar jag om nån påläst kan dementera detta?

http://mowifit.com/supp-10-04-02.htm

Registrerad: 2004-03-18

Dags att väcka en gammal tråd! :o

har precis bakat mina första bars enligt maddogs recept...och.....tja, jag är rätt missnöjd.

Till att börja med var det svårt att hitta något tillräckligt stort att blanda i. När jag sedan tillsatte mjölken blev det _extremt_ kladdigt! fick knappt bort smeten med tänderna från fingrarna (hade ändå 8dl mjölk..) In med det i ugnen, när det var dags att peta bort kakan från plåten 30min senare satt ett lager fast i plåten (typ 4-5mm) och jag jobbar fortfarande på att få bort allt.

Barsen då? mja, smakar ju inte Probar/Swebar direkt...Visst går det att äta, men det vore ju synd att säga att det var gott :)

Slutsats: Bra idé, bra recept till ett bra pris (kostade under 100kr) men mycket jobb... Bryr man sig inte om smaken utan bara pris/innehåll + tycker om att baka/diska så är dom klockrena :)

Men är man som jag, fast anställd (hyfsat gott om pengar), en sån som dels (framförallt) tar en bar för att få i sig extra nyttigheter på ett snabbt och enkelt sätt, men även för att unna sig något gott så röstar jag på probar eller dyl.

Dom här måste jag liksom tvinga i mig, har jag med mig en swebar till jobbet går jag och längtar tills jag ska få trycka i mig den ihop med en kopp kaffe.

Någon som har nåt tips på hur man kan göra dem godare utan att pajja dem allt för mkt?

Senast redigerat av ovemannen (2006-11-23 18:19)

Registrerad: 2006-09-13

Hmm,

Jag har lagat varianter av detta recept ett flertal gånger och alltid lyckats bra.
kan hålla med dig om att de inte är världens godaste, de e lite torra men med torkad frukt i är det till och med riktigt goda.
har testat att byta ut kakaon mot kanel eller pepparkakskryddor båd riktiga höjdare. torkat äpple med kanel verkligen en bra kombo!

när det gäller storleken på något att blanda i räcker en standard plastskål utmärkt, något som borde finnas i alla hushåll
äger du inte en så är det ingen dyr investering

säger teflon dig något? finns plåtar med teflon belägning idag, när mina är färdigbakta är det bara att vända på plåten och hela "kakan" trillar ut, behöver knappt diska plåten.

att det blev kladdigt kan ju bero på att du hade 8 dl mjölk...

"6 dl lättmjölk"

"- Rör ner mjölken så att allt precis blir fuktigt"

MVH

Registrerad: 2004-03-18

kanske var otydlig, när jag haft i 6dl var det omöjligt att fukta alls ens, med 8dl var det precis exakt så att allt "hängde ihop".
Ska testa mer mjölk och smord plåt nästa gång...Och mer torkad frukt :)

Teflonplåtar :o kanske man skulle jaga efter

Mer torkad frukt för smakens skull alltså, kanel osv lät gott...fler smaktips någon?

Registrerad: 2006-10-11

Gjorde en plåt idag på Madogs recept och använde då rismjöl, 50g extra frukt samt 50g extra russin. Var tvungen att använda nästan 1 liter mjölk men det blev riktigt bra!! Konsistensen är gedigen och smaken helt ok, dock lite bränd. En kompis fick smaka lite och hon sa att de smakar lite som veganmat vilket tydligen kommer av ris/soja mjölet.

Slutsats: Riktigt bra ur näringssynpunkt, fin konstistens och ok smak. Lysande som mellan/kvällsmål.

Registrerad: 2005-04-12

Har experimenterat med Madogs bars sissta tiden, smakar helt ok. Räknat lite på inehållet och pris (inkluderade ej kakao för att jag använde inte den, samt använde rismjöl).. Om man köper allt på Willys får man bars med: 32,8kr/kg, sammansättningen är 21,5% protte, 38,8% kolis och 14,0% fett.

Sedan har jag ändrat lite förhållanden på ingredienser för att få ner priset och höja protte och fett innehåll. Här är vad jag fått:
ingridient----------kr/kg------g------protte---kolhydr---fett
sojamjöl-----------32-------800------39------28-------20
havregryn---------6,7------500------13------59-------7
sesamfrö----------34,8-----200------18------11-------50
solrosfrö----------50-------200------24------13-------49
linfrö--------------25,4-----100------23------0-------31
russin-------------22,5-----200------2,5-----69------0,5
vassle-------------97,2-----100------79------5-------7
rismjöl-------------18,8-----100------7------80-------1
mjölk--------------6,5------100------3,3------5-------3

Då blev det 28,3kr/kg med innehållet 25,1% protte, 34,6% kolis och 19,0% fett. Det är ju billigare än kött och mycket mer näringsrikt :)
Smakar fortfarande ok. Men det vore roligare att ha mer socker.. Är det ok att tillsätta bordssocker?

Senast redigerat av grodan (2006-12-19 17:37)

Registrerad: 2007-10-20

Har nu testat en variant på dina proteinbars. Blev hur bra som helst.
Körde med: fiberhavregryn, jordnötssmör, linfrön, russin, solroskärnor, hasselnötter, maizena,  lättmjölk, vassleprotein och sojabönor. Har bilder på dom men kan inte lista ut hur man lägger upp bilderna här!

Senast redigerat av Triathlonman2000 (2007-10-20 19:54)

Hur lägger man upp bilder någon???

Senast redigerat av Triathlonman2000 (2007-10-20 19:54)

Registrerad: 2007-05-05

Lägg upp bilderna på till exempel imageshack, sen kopierar du in länken här och skriver [img][/img] runt länken.

Här kommer en bild då; dom ser kanske inte så goda ut, men dom smakar ganska bra faktiskt!

http://img33.picoodle.com/img/img33/6/10/21/triathlonman2000/f_IMGP5194m_e6582bd.jpg

Registrerad: 2007-05-05

Ser nästan ut som knäckebröd. :D

Registrerad: 2007-10-29

Varför är det ingen som använder sig av vetegroddar när de bakar bars? Ok, det smakar lite bäskt och så men det har en fantastiskt fin energisfördelning. p36% f26% k38%. Med en fetthalt på bara 10% är detta överlägset nötter och frön.
Är det någon som har provat med vetegroddar?

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB