Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

hur mycke protein?

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

hur mycket protein behöver man,jag har hört allt möjligt från 1 till 3 gånger kropps vikten, per dag.det pratas ju en hel del om att förmycke protein är dåligt,sänker testosteronet,stog det i senaste body.vart skal man sikta för att klara av balans gången ,får man för lite protein,växer inte musklerna,får man förmycke hämmar man tillväxten

finns säker 100 trådar om detta men jag hittade ingen. men jag hittade där imot den mäst märkliga formel,seriös minnst sagt,och jag fattade inget som vanligt
http://web.telia.com/~u30032762/proteinbehov.html

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Har svårt att tro att för mkt protein skulle hämma tillväxten märkbart mkt. Om man nu kan få i sig för mkt.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag borde ha klargjort det mesta gällande maximalt intag av protein samt ett högt proteinintags effekter på hormonella nivåer iom länkarna jag postade här: http://www.halso.info/forum/t-29434.html

Edit: Jag har alltså länkat till poster av King Grub för att visa att det var han som grävde fram infon från början och inte jag, men alla hans poster innehåller i sin tur länkar till mer trovärdiga källor än bara hans ord=)

Senast redigerat av Lajne (2007-10-14 22:47)

Webbsida

Lajne skrev:

Jag borde ha klargjort det mesta gällande maximalt intag av protein samt ett högt proteinintags effekter på hormonella nivåer iom länkarna jag postade här: http://www.halso.info/forum/t-29434.html

Edit: Jag har alltså länkat till poster av King Grub för att visa att det var han som grävde fram infon från början och inte jag, men alla hans poster innehåller i sin tur länkar till mer trovärdiga källor än bara hans ord=)

tack, perfect nu kan jag fortsätta räkna på dieten,det är lite brottom,jag har nämligen inlett den redan

konstigt att det finns en undre gräns egentligen... Känns ju som att en människa med högre testosteronnivåer än en annan borde ha en högre lägre gräns? Eller? Proteinsyntesen borde ju vara högre ju mer testosteron man har... eller?

Webbsida

Du menar att folk med mer testo borde kräva mer protein? Det är visserligen sant, man ser ju på dopade människor hur de behöver ganska mycket mer mat över huvud taget, protein inkluderat, än vi vanliga människor för att optimera sitt byggande. Man skulle ju också kunna tänka sig att det hade varit mer exakt om rekommendationerna hade kunnat anges i g/kg muskelvikt + en grundsumma (för all proteinsyntes som inte sker i musklerna), för jag har ju svårt att tro att Jay Cutler på 120kg stenhård klarar sig på samma proteinmängd som slappar-Bengan på 120kg fett.
Jag tror däremot inte att det är speciellt stora variationer rena människor emellan (allt annat än generna lika), men det är bara min personliga gissning.

Webbsida

ja den borde öka, men att följa den ökningen skulle var lika svårt som att köra knäböj på en boll och lika onödigt för den delen också kanske

Webbsida

hur mycke protein skal man ta efter träning och skal man räkna in den i dags behovet?

Självklart ska du räkna in det! :) 30-40g funkar perfa.

Jag tror verkligen inte du behöver vara rädd för att komma över någon viss gräns konstigpellefant. Men det är vad jag tror personligen.

Lajne: jo visst, skulle behövas ett bättre sett att räkna på. Men jag menar, man ser ju ändå rätt stor skillnad på "hardgainers" och "one night miracles"... även om det är mer än just testot som spelar in. Men känns som en hardgainer skulle ha en lägre undre gräns just för att hans kropp inte bygger lika snabbt som hans väldigt hastigt ökande polare.

Webbsida

Egentligen skulle jag vilja börja påstå att hardgainers i 98% av fallen bara är folk som inte pallar käka ordentligt osv, men jag tänker hålla mig ifrån den diskussionen och istället säga att jovisst, jag håller med dig. Förutsatt att det verkligen finns folk med så stora skillnader mellan så har du helt klart rätt=)

Pellefanten: Lyssna på Degpekka, han vet vad han pratar om=)

Lajne skrev:

Egentligen skulle jag vilja börja påstå att hardgainers i 98% av fallen bara är folk som inte pallar käka ordentligt osv, men jag tänker hålla mig ifrån den diskussionen och istället säga att jovisst, jag håller med dig. Förutsatt att det verkligen finns folk med så stora skillnader mellan så har du helt klart rätt=)

Aa, det var därför jag ville använda det lite sparsamt och inom citationstecken... gillar ungefär uttrycket lika mkt som "non responder". ;D

Webbsida

ok perfectikum pekkis

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Degpekka skrev:

konstigt att det finns en undre gräns egentligen... Känns ju som att en människa med högre testosteronnivåer än en annan borde ha en högre lägre gräns? Eller? Proteinsyntesen borde ju vara högre ju mer testosteron man har... eller?

Glöm inte att proteinsyntesen har med otroligt många fler saker än muskler att göra.

Angående er diskussion såvida bodybuilders och liknande behöver mera protein per kg kroppsvikt, så borde kan man räkna med en viss faktor gånger sin muskelvikt alltid när man talar om proteinbehov? Jag vet inte

Från: Oxelösund
Registrerad: 2007-03-07

Lajne skrev:

+1 om det där med hardgainers (märkte man ju sj så fort man bara tog sig tid att orka äta mkt) =)

Webbsida

pclillen skrev:

Lajne skrev:

+1 om det där med hardgainers (märkte man ju sj så fort man bara tog sig tid att orka äta mkt) =)

+1

Webbsida

nu har jag ränkat,om jag gångrade vikten med 1,3 blev det 106 det låter lite, jag får i mig via vanlig mat 160g protein vilket ungefär motsvarar 2,0 gånger kropps vikten, fast jag fördelar proteinet balanserat jämförelse med kolhydraterna.det känns inte bra att börja peta bort protein från tallriken.

deg pekka om testosteron nivån ökar protein syntesen och under 106g protein ökar testot på mig,så skulle man först behöva lägga sig under 106 för att få en högre protein syntes,och sen när den är som högst så kan man öka protein intaget med så mycke syntesen ökade.frågan är hur många gram protein kan protein sytesen öka med pär dag?det kanske blir okontrollerbart lite.men för att komma runt det okontrolerbara så skulle man behöva sänka protein inaget till 106 med jämna mellan rum för att hålla ett högt testosteron.så hur lång tid tar det när man ligger på 1,3 innan man får tillbaka testot och hur länge finns den förhöjda testosteron nivån kvar?

keep on pummping
"viss faktor gånger sin muskelvikt alltid när man talar om proteinbehov? "

vad är en viss faktor?

ja man borde väll få lägga på lite protein, om muskelmassan är procentuelt av kroppen större? och om man har minde fett, om man har 5% mindre fett en vad som räknas som normalt,så borde man kunna lägga på 5% av kropps vikten som man hadde vägt om man vägde 5% mer, alltså väger du 95 och har 10%kropps fett och normalt är 15%, så kan du räkna med att du väger 100kg

Webbsida

konstigapellefant skrev:

keep on pummping
"viss faktor gånger sin muskelvikt alltid när man talar om proteinbehov? "
vad är en viss faktor?

Ju tyngre man är desto mera protein behöver man per dag. Dessutom borde det också vara så att ju mera muskelmassa man har desto mera protein behöver man. 1,3-2gram är bara en riktlinje för tränande individer, men det lär kunna variera ganska mkt från person till person (just mellan 1,3-2,0)  men vet inte hur man kan räkna ut var man ligger.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Upp till 2,2g/Kg ochdag har jag sett stöd hos. Står även i Lajnes länk. Har inte sett något som tyder på en märkbar minskning av tillväxten om man håller sig under det.

Webbsida

Honn skrev:

Upp till 2,2g/Kg ochdag har jag sett stöd hos. Står även i Lajnes länk. Har inte sett något som tyder på en märkbar minskning av tillväxten om man håller sig under det.

ok jag missade det,jag läste men förstod inte det stog på engelska.det under lättar ju en hel del ,att sikta mellan 1,0 och2,2

keep om pumping
ja det borde vara så

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Du behöver inte ens räkna. Bara ät vanlig mat som täcker kostcirkeln så får du i dig tillräckligt. Vi äter mycket kött, fisk och mejeriprodukter i det här landet så det är lugnt. Dessutom räknar man även med protein med lågt BV (protein utan alla EAA) som finns i spannmål, grönsaker m.m.

Webbsida

stevebc skrev:

Du behöver inte ens räkna. Bara ät vanlig mat som täcker kostcirkeln så får du i dig tillräckligt. Vi äter mycket kött, fisk och mejeriprodukter i det här landet så det är lugnt. Dessutom räknar man även med protein med lågt BV (protein utan alla EAA) som finns i spannmål, grönsaker m.m.

Finns inget protein som helt saknar någon EAA så vitt jag vet, däremot har de flesta vegetabiliska sådana ganska kasst förhållande mellan dem. Förutom det kan jag bara sätta +1 på din post=)

Senast redigerat av Lajne (2007-10-16 21:25)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Lajne skrev:

stevebc skrev:

Finns inget protein som helt saknar någon EAA så vitt jag vet, däremot har de flesta vegetabiliska sådana ganska kasst förhållande mellan dem. Förutom det kan jag bara sätta +1 på din post=)

Ja precis. Det stämmer.

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Nu bumpar jag en gammal tråd, men Lyle Mcdonald rekommenderar här ett ganska högt proteinintag på 3,3g/kg kroppsvikt för "strength athletes". Tycker han har några bra invändningar mot den forskning som ofta hänvisas till då man får "1,5-2g"-rekommendationen. 3,3g är dock väldigt mycket kött/mjökprodukter/proteinpulver. För mig blir det uppemot 250g per dag..

Webbsida

Mjo, har sett den artikeln också. Men man ska komma ihåg att han rekommenderar det som en enligt honom själv hög gräns för att vara säker på att man inte missar några som helst fördelar av sin träning pga ett för lågt proteinintag. Med andra ord kan det lika gärna vara betydligt lägre; han bara helgarderar och om man orkar äta så mycket protein finns det förvisso inget fel med det. Men det förhindrar inte att folk bevisligen bygger bra på betydligt lägre mängder. Jag väljer att se det lite som anal näringstiming eller spännande tillskott; när man har kommit så långt i sin träning att man har koll på sitt överskott och sitt schema och känner sig trygg med det så är det en av de saker man kan börja experimentera med härnäst för att se om det ger resultat:)

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Lajne skrev:

Mjo, har sett den artikeln också. Men man ska komma ihåg att han rekommenderar det som en enligt honom själv hög gräns för att vara säker på att man inte missar några som helst fördelar av sin träning pga ett för lågt proteinintag. Med andra ord kan det lika gärna vara betydligt lägre; han bara helgarderar och om man orkar äta så mycket protein finns det förvisso inget fel med det. Men det förhindrar inte att folk bevisligen bygger bra på betydligt lägre mängder. Jag väljer att se det lite som anal näringstiming eller spännande tillskott; när man har kommit så långt i sin träning att man har koll på sitt överskott och sitt schema och känner sig trygg med det så är det en av de saker man kan börja experimentera med härnäst för att se om det ger resultat:)

Jag tror det är ett vettigt att ställa frågor som exakt proteinintag och perfekt näringstiming i perspektiv mot de "tre stora" grundstenarna träning, energiintag och vila. Började bara kolla runt lite och sökte såklart upp Lyles texter då någon i min träningsdagbok tyckte att det var onödigt mycket för mig att äta 220g protte om dagen.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB