Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Periodisk fasta

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Lajne skrev:

Degpekka skrev:

Englund skrev:

Angående din fråga KoP. Att gå tre dagar utan att få i sig någon energi och sedan ta igen detta under en dag ger nog mindre muskelmassa och större mängd fett i slutändan.

Nu säger du ju att det är bättre i muskelbyggande syfte att äta mindre och oftare?

För det finns absolut ingen skillnad mellan att äta en eller två gånger om dagen och att äta en gång var tredje dag...

I vilket sammanhang?

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Englund skrev:

Angående din fråga KoP. Att gå tre dagar utan att få i sig någon energi och sedan ta igen detta under en dag ger nog mindre muskelmassa och större mängd fett i slutändan.

Skrev Englund faktiskt, så böla inte för mkt på honom :)

Senast redigerat av _henkee (2007-10-08 23:18)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Lajne skrev:

Degpekka skrev:

Englund skrev:

Nu säger du ju att det är bättre i muskelbyggande syfte att äta mindre och oftare?

För det finns absolut ingen skillnad mellan att äta en eller två gånger om dagen och att äta en gång var tredje dag...

Alltså snackar han bara skit när han säger att det inte spelar någon roll hur matintaget ser ut.

Webbsida

Lajne skrev:

Englund skrev:

Måste hålla med Englund rent intuitivt.

Lajne, innebär det enligt dig att mina feta underskott som jag haft nu kan kompenseras genom att äta ifatt dem? Du säger två saker, dels säger du att musklerna INTE återuppbyggs men sen säger du dessutom det du sa nyss =P

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Degpekka skrev:

Lajne skrev:

Alltså snackar han bara skit när han säger att det inte spelar någon roll hur matintaget ser ut.

Jag var ironisk. Men alltså, visst, rent principiellt har Englund fel. Om man käkar mer sällan än en gång om dagen spelar det roll hur man äter. Dessutom har det ju visat sig att Intermittent Fasting ökar andelen muskler i kroppen så även där är det väl bättre att käka så få måltider som möjligt i muskelbyggande syfte. Dock, Degpekka, finns det inga som helst studier någonstans som pekar på att en högre måltidsfrekvens sett över en dag skulle ha några som helst fördelar mot en lägre. Jag testade dessutom under deff, och jag skulle vilja påstå att det gick alldeles utmärkt, oavsett om man kan ge äran åt måltidsfrekvensen eller åt något annat.

KoP: FFS, läs innan du quotar och frågar. Degpekka skrev tydligt "i muskelbyggande syfte".

Edit: Det verkar alltså som att alla missade min ironi. Jag ska vara tydligare nästa gång:P

Senast redigerat av Lajne (2007-10-08 23:30)

Webbsida

Lajne skrev:

KoP: FFS, läs innan du quotar och frågar. Degpekka skrev tydligt "i muskelbyggande syfte".

Självklart handlar det om muskelbygge. Vad annars. Men fattade inte din ironi. Din jävel :P haha xD

Nej, kanske inte finns några studier, och det är inte alltid nödvändigt.
Men på alla sätt och vis finner jag bara fördeler med att äta fler mål om dagen. Skulle vilja se någon försöka övertala herr cutler eller någon anna av dem grova grabbarna att dom bara ska käka en gång om dagen. Inget i samband med träningen osv. :) Hade blivit en kul argumentation där skulle jag tro! :)

Webbsida

Degpekka skrev:

Nej, kanske inte finns några studier, och det är inte alltid nödvändigt.
Men på alla sätt och vis finner jag bara fördeler med att äta fler mål om dagen. Skulle vilja se någon försöka övertala herr cutler eller någon anna av dem grova grabbarna att dom bara ska käka en gång om dagen. Inget i samband med träningen osv. :) Hade blivit en kul argumentation där skulle jag tro! :)

Nu börjar du blanda näringstiming, och det är inte riktigt samma sak som måltidsfrekvens;) Om vi snackar timing så är det bästa att käka direkt efter träning, blandar vi in den tidigare nämnda frekvensen så skulle jag vilja påstå att hela ditt dagsintag precis efter träning är optimalt.
F.ö. funkar IF inte för de stora grabbarna helt enkelt för att de käkar för mycket, redan vid 3000 kcal börjar det bli alldeles för mycket för att jag ska klara att käka det i en enda måltid, och de äter ju ännu mer än så.
Du kanske kan nämna fördelarna med fler måltider om dagen, så jag har något att argumentera mot? Blir inte så mycket diskussion om jag bara ska sitta och upprepa mig hela tiden:P

vill du argumentera för att det är bättre med ett mål om dagen då? :)
Näringstiming hör väl ändå hit så mkt det bara går? Äter man ett mål om dagen kan man inte näringstima öht ju. :)

Webbsida

Degpekka skrev:

vill du argumentera för att det är bättre med ett mål om dagen då? :)

Jag upprepar: Det ändrar kroppskompositionen till att bestå av högre andel muskler och lägre andel fett. Eller, som King Grub uttryckte det:

King Grub skrev:

Djur som får fasta periodiskt uppvisar förbättrad glukosmetabolism och förbättringar vad gäller hjärt- och kärlfaktorer.

http://www.pnas.org/cgi/content/full/100/10/6216

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/6/1921

Människor som får äta sina kalorier i ett mål per dygn uppvisar lägre kortisolnivåer, mindre mängd kroppsfett och ökad mängd muskelmassa. Samtidigt påverkades kolesterolnivåer negativt (alltså i innebörden dåligt), och hungersymptom ökade.

Tilläggas skall, att mätningarna gjordes vid en tidpunkt på dygnet, som kan förvränga resultaten, men en indikation i alla fall.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981

En tränande som förlägger en majoritet av sitt näringsintag efter träning skapar antagligen bra förutsättningar för återhämtning och tillväxt.

Hela tråden finns på http://www.kolozzeum.com/forum/showthre … odontm%E5l och är ganska intressant, med fler studier inlagda på slutet. Det finns även en intervju med Grandmaster (Martin Berkhan) på http://www.fatlosstroubleshoot.com/if.html som du kan läsa om du vill.
Dessutom käkade jag enligt metoden när jag deffade, mina resultat av den deffen (copy/paste):

Lajne skrev:

Kroppsstats
Start:   85,6kg (21% fett [18kg], 44% muskler [37,5kg])
vecka 1: 82,6kg
vecka 2: 82,5kg
vecka 3: 80,9kg
vecka 4: 79,3kg (17% fett [13,5kg], 49% muskler [38,8kg])

Styrkestats
Start:
      Böj: 1x130kg
      Bänk: 1x110kg
      Mark: 1x160kg
Slut:
      Böj: 3x140kg (1RM på 148kg enl exrx calc)
      Bänk: 7x100kg (1RM på 120kg enl exrx calc)
      Mark: 4x155kg (1RM på 169kg enl exrx calc)

Där har ni det. 4 veckors deff, 6.3kg viktnedgång varav 4,5kg fett och 3,1kg vatten med en 1,3kg uppgång i muskelmassa. Dessutom en uppgång i styrka med om man får tro exrx's uträkningar nästan 40kg till på min SL-total

Degpekka skrev:

Näringstiming hör väl ändå hit så mkt det bara går? Äter man ett mål om dagen kan man inte näringstima öht ju. :)

Jag sade inte att det inte hörde hit, jag sade bara att det inte var samma sak som måltidsfrekvens helt enkelt för att det är det inte=). För övrigt tror jag vi kan enas om att det är bättre att käka detta enda mål mat direkt efter träningen än att göra det på morgonen och sedan vänta 12 timmar för att träna och sedan lägga sig direkt efter träningen, för att ta ett extremexempel. Alltså går även ett mål om dagen att näringstajma, och jag skulle väl vilja säga att det är mer eller mindre en förutsättning att man väljer att lägga det direkt efter träning om man ska köra en sådan diet:P
För mig är det ivf omöjligt, eller iaf alldeles för jobbigt, att försöka käka hela mitt dagsintag av mat i bara en måltid. Men det betyder ju inte att det i teorin inte är bättre att göra så, precis som det i teorin tydligen är bäst att runka var 8e dag xD

Så, då frågar jag igen: Varför är det bättre att käka ett flertal måltider om dagen?:P

Angående optimal tajming på så få mål som möjligt så tror jag dock det hade vatt smartare isåfall att käka en liten del av målet före träningen och sen resten efter.

Sen var d väl inte det bästa att citera KG inlägg där? det är mkt "antagligen" och "kan förvränga resultaten"... Varför käkar inte cutler sig mätt på diet på färre mål då? han äter väldigt många gånger om dagen men säger sig inte vara mätt. Jag har svårt att tro att vetenskap ska knäcka Mr. O faktiskt. Han vet nog vad han gör. Och han hade nog kunnat käka färre och större mål ganska enkelt(med div. hjälpmedel) så det e nog inte hungern mellan målen som sätter stopp för det.

Jag tror det har lite beroende på BF också. En som ligger nere på 5% och är i sista veckorn innan tävling skulle nog aldrig i hela livet kunna tänka sig gå utan mat en dag för att vräka i sig allt efter träningen.

Käkade du enligt metoden ett mål om dagen?

Varför det skulle vara bättre?
- Lättare att göra en riktig näringstiming om man nu vill det.
- Mindre hungerskänslor
- Ett jämnare blodsockervärde?
- Jag blir sjukt trött och orkeslös när jag inte ätit på länge, vilket omedelbart sabbar träningen.

bara lite snabba punkter såhär på natten. :)

Senast redigerat av Degpekka (2007-10-09 04:18)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

IF suger om man inte klarar sig utan mat en längre stund. Jag skulle aldrig någonsin klara mig utan mat så pass länge.

Webbsida

Degpekka skrev:

Angående optimal tajming på så få mål som möjligt så tror jag dock det hade vatt smartare isåfall att käka en liten del av målet före träningen och sen resten efter.

Det får du gärna tro, det gör dock ingen skillnad rent prestationsmässigt. Allt som händer är att man slipper vara hungrig under träningen, men bara det kan ju vara guld värt. Och ja, jag testade givetvis=D

Degpekka skrev:

Sen var d väl inte det bästa att citera KG inlägg där? det är mkt "antagligen" och "kan förvränga resultaten"... Varför käkar inte cutler sig mätt på diet på färre mål då? han äter väldigt många gånger om dagen men säger sig inte vara mätt. Jag har svårt att tro att vetenskap ska knäcka Mr. O faktiskt. Han vet nog vad han gör. Och han hade nog kunnat käka färre och större mål ganska enkelt(med div. hjälpmedel) så det e nog inte hungern mellan målen som sätter stopp för det.

Jag kunde ha kopierat hans länkar och själv beskrivit det hela och gjort det obestridligt positivt, men då hade jag ljugit. Varför Cutler inte käkar sig mätt på färre mål har jag redan svarat på, det är nästan omöjligt för en så stor kille att få i sig så mycket kcal om dagen som han kräver. Till den saken hör också att hårt dopade människor tjänar på att äta nästan oändligt mycket, eftersom den övre gränsen för mängden muskelprotein de kan syntetisera över en dag flyttas upp kraftigt.

Degpekka skrev:

Jag tror det har lite beroende på BF också. En som ligger nere på 5% och är i sista veckorn innan tävling skulle nog aldrig i hela livet kunna tänka sig gå utan mat en dag för att vräka i sig allt efter träningen.

Varför skulle det handla om BF%? I så fall kanske mer att det blir psykiskt svårare ju längre tid man har fått stå ut med underskottet och hungern.

Degpekka skrev:

Käkade du enligt metoden ett mål om dagen?

Metoden går ut på att koncentrera sitt intag till ett fåtal timmar om dagen, inte strikt talat käka ett mål. I vilket fall beror det på om du räknar att dricka en halvliter yoghurt före träning, vilket jag gjorde ibland, som ett mål mat eller inte.

Degpekka skrev:

- Mindre hungerskänslor
- Jag blir sjukt trött och orkeslös när jag inte ätit på länge, vilket omedelbart sabbar träningen.

-Den enda näringstimigen du behöver är den direkt efter träning. Den kan du göra oavsett hur få mål du har. Vill du ta en esaprodrink då och då under dagen så är 6-12g esa inget som bryter fastan. Argumentet faller enligt min synpunkt.
-Helt rätt, det är den stora bristen med systemet.
-Inte direkt, leverglykogenet jämnar ut det där ganska bra.
-Första gången kanske, prova en vecka i rad. Sedan är inte alla människor lämpade för alla dieter, men du kan ju dessutom enkelt inom dietens ramar käka ett mindre mål mat eller ta en drink precis innan träningen, så var det problemet löst. Notera här att det rent forskningsmässigt inte är någon skillnad på ett stort mål mat och flera små ätna inom säg 4 timmar, därför att det är längden på fastan och inte mängden tid man äter mat som är viktigt=)

Honn skrev:

IF suger om man inte klarar sig utan mat en längre stund. Jag skulle aldrig någonsin klara mig utan mat så pass länge.

Det är väl en fråga om viljekraft och gener. Men debatten handlar i vilket fall från början om att det inte finns några direkta fördelar ur muskelbyggningssynpunkt med fler mål mat om dagen=)

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Gahahahhaa KoP.... att du inte fattade att Lajne var ironisk.. haha. Detta var kul :).. Nu måste jag läsa resten, fick bara lov att skratta lite åt dig :)

Degpekka skrev:

Englund skrev:

Jag ska uttrycka mig bättre nästa gång.

Kop, jag trodde du visste vid det här laget att måltidsfrekvens inte spelar någon roll

Något liknande ovanstående skrev jag. Men för att det ska bli korrekt så skulle jag ha skrivit;

Kop, jag trodde du visste vid det här laget att måltidsfrekvens sett över en dag inte spelar någon roll.

Honn skrev:

Alla dieter som man inte trivs med att leva efter suger.

Degpekka skrev:

Varför käkar inte cutler sig mätt på diet på färre mål då?

Enkelt, han vill inte. Det är inte svårare än så.

- Mindre hungerskänslor

"Mindre hungerskänslor" och "sjukt trött och orkeslös" är ju din subjektiva uppfattning. Sånt är irrelevant anser jag. Jag har t.ex. nu inte ätit sedan klockan 16 igår. Och jag är faktiskt mindre hungrig nu än vad jag brukar vara.

Edit: Tandkräm, vatten och luft är det enda som har slinkit ner i magsäcken. Så lite skulle man kanske kunna säga att jag "ätit".

Senast redigerat av Englund (2007-10-09 14:47)

Registrerad: 2007-09-11

Mitt mål är att bli av med lite underhudsfett och bevara mina muskler. Tränar styrka tre gånger i veckan och rör på mig i form av promenader dagligen. Har förstått att kroppen klarar sig bra utan mat i många timmar så länge den får i sig mycket under de övriga timmarna. Har inga problem att gå lång tid utan mat, men jag tänker rent ur träningssynpunkt.

kan en dag vara upplagd såhär? jag brukar gå upp vid kl 8 och somna vid midnatt ungefär

12.00 - stor måltid, cirka 1000 kcal

16.00 - träning

18.00 - måltid 550 kcal

Registrerad: 2006-08-28

1550 kcal/dag är rätt lite, troligen för lite för dig. Ålder, längd, vikt, målvikt?

Registrerad: 2007-09-11

jag undrade mer ur upplägg av dagen, kalorierna är nog lagom mycket då jag gör av med cirka 2200 kcal /dag vid träning och 2000 i vila och målet är att tappa lite.

Webbsida

Switcha måltiderna, du vill nästan garanterat ha den stora måltiden efter träning och därmed den lilla före.

Från: NZ
Registrerad: 2007-06-03

jag förstår inte varför du har stora måltider? är det på något sätt bättre för att bli av med underhudsfett? annars kan du ju dela upp det lite, så att du slipper känna att det är förbjudet att äta. det blir ju ändå fasta eftersom intaget är betydligt mindre än vad du äter i vanliga fall.

Han vill inte? han ser inte så road ut när han inte får käka sig mätt. :) Och vad skulle det ha att göra med steroiderna? Förstår verkligen inte dig där lajne. Han äter sig INTE mätt, vilket han borde kunna göra om han hade ätit färre mål. Men jag tror faktiskt mer på praktiken hos dom som verkligen kan detta med att tävlingsdieta. Tyvärr. :) Hade vatt kul å se Fredrik Carlsson lägga upp en sån faste-diet åt Kjellström.

Och jo, man presterar bättre om man inte fastat hela dagen.

Senast redigerat av Degpekka (2007-10-09 15:47)

Englund skrev:

- Mindre hungerskänslor

"Mindre hungerskänslor" och "sjukt trött och orkeslös" är ju din subjektiva uppfattning. Sånt är irrelevant anser jag. Jag har t.ex. nu inte ätit sedan klockan 16 igår. Och jag är faktiskt mindre hungrig nu än vad jag brukar vara.

Edit: Tandkräm, vatten och luft är det enda som har slinkit ner i magsäcken. Så lite skulle man kanske kunna säga att jag "ätit".

vad jag vet så snusar du?

Sidor: 1 2 3 4 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB