Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 108  

Endag tränar för en vacker dag

Registrerad: 2006-08-28

Ont i ryggen är ganska vanligt i början. Kul att du kan dra på i löpning efter cykel också, det brukar många klaga på att det blir tungt.

Registrerad: 2007-05-08

Ironwoman skrev:

Ont i ryggen är ganska vanligt i början. Kul att du kan dra på i löpning efter cykel också, det brukar många klaga på att det blir tungt.

Jag tror att jag kanske ska sänka sadeln lite. Annars är det bara att köra på eller finns det några andra klassiker när det gäller ont i ryggen för nybörjare?

Jag tycker tvärtom nästan, när jag har cyklat blir det lätt att jag drar på för mycket. Det kan vara så att jag så pass nybörjare att jag inte klarar att dra på ordentligt under cykelpass, märker att jag lätt bara lullar på lite. Borde väl cykla med klubb antar jag.

Lördag  25/8
Löpning
18.4 km, 1h 40 min, HR141

Hade lite ont i ryggen så jag tänkte egentligen inte springa, men efter att ha sett Dibabas sista varv på 10 000 så gick det ju inte sitta still längre. Vilken grace, viken fart! Dibaba alltså :)

Senast redigerat av Endag (2007-08-25 21:03)

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

....jag har sett Dibaba löpa på min hemmabana, det var grymt

floppix skrev:

....jag har sett Dibaba löpa på min hemmabana, det var grymt

Såg du henne i dag? Hon springer så jävla snyggt. Och när den andra tjejen försökte haka på, no way, Dibaba bara fortsatte accelerera. Vilken uppvisning!

Webbsida

Jo alltså det är helt sjukt, går inte att fatta om man inte ser det på plats med egna ögon (gärna från innerplan) Bekele på Stadion för några veckor sedan var också nåt helt utomjordiskt. Eftersom du verkar uppskatta nöjet från TV-soffan så är mitt råd att du försöker komma till nån stor gala eller liknande. Det är inte i närheten så tufft på TV som live. Upplev, upplev!

Jag har varit på några MAI-galor, men då har det aldrig varit nån riktigt bra löpare där. Men det var helt overkligt att se C Olsson hoppa tresteg och verkligen fatta hur långt 17+ meter är.

Från: Uppsala/Sthlm
Registrerad: 2005-10-29

Jag tror att jag kanske ska sänka sadeln lite. Annars är det bara att köra på eller finns det några andra klassiker när det gäller ont i ryggen för nybörjare?

Något som är väldigt vanligt är att man som nybörjare drar alldeles för tunga växlar med låg rpm. Försök tänka på att gå en eller två lättare växlar och ha lite högre rpm det gör verkligen jätteskillnad. Blir inte alls samma påfrestningar.

Ett annat tips är att träna korsryggen med hyperextensions och stretcha sätesmusklerna, hamstrings och höftböjarna.

Hoppas det gör susen.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Det är viktigt med högt varvtal, som du säger Christoph. Försök hålla 80-90 rpm, prova att räkna någon gång, det är högre frekvens än man tror.

Vad gäller sadeln ska du ställa in den efter benen: Sitt utan skor, med hälarna på pedalerna. Du ska nå ner till pedalerna, prova att trampa baklänges. Har du skor på dig, ska knäna vara lite böjda när du har hälarna på pedalerna.

Hmm, ont i ryggen, det enda jag har hört om det är att det går över efter ett tag. :)

Christoph och Kalle Löpare,
tack för tipsen. Jag får försöka ställa in hojen bättre och se till att jag håller uppe rpm:en. Stretcha gör jag redan en hel del.

Söndag 26/8
Brickpass
Cykling 1h 57min, 51 km med 3 st *20 min i högt tempo + Löpning 4 km 19:40 min

Vågade inte ta racern eftersom jag har lite ont i ryggen och inga extraslangar, så det fick bli hybriden. Känns som jag har haft svårt att ta ut mig ordentligt på cykeln så jag beslöt att testa lite tempopartier efter pulsklockan:
12 min HR 125
20 min HR 147
12 min HR 126
20 min HR 143
12 min HR 128
20 min HR 144
22 min HR 130

Blåste halv storm ute så ibland låg jag i 18 km/h på HR 145 och ibland i 40 på samma puls. Sprang direkt på cyklingen, första 3 km på 14 min och sen 1 km nedjogg.

vecka 34
Mån
Cykel 20km 53min
Löpning lågpuls 17.7km 1 h40min

Tis
Cykling 18km 48 min
Cykling 31 km 1h10min
Core 15 min

Ons
Löpning långdistans m sista 4 km snabbt 22.5km, 2h03min

Tor
Brick Cykel 18km 40 min + Löpning 8.9 km 39:30min

Fre
Vilodag

Lör
Löpning lågpuls 18.4 km 1h40min

Sön
Brick Cykel 51 km, 1h57 min + Löpning 4 km, 20 min

Totalt 724 min
Löpning 71.5 km, 381 min
Cykel 137.5 km, 328 min
Core 15 min

Blev en rätt mastig vecka, så mycket har jag inte sprungit på en och samma vecka på flera år. Trist att jag fått ont  i ryggen igen.

Senast redigerat av Endag (2007-09-03 12:15)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Wow, vilken träningsvecka! Ser bra ut det här. Hoppas ryggen blir bättre...

Du kommer inte ha några problem att ta dig igenom en IM om du tränar såhär bra nu. Du ligger klart före mig om man ser året innan jag genomförde min första.

Ironwoman skrev:

Du kommer inte ha några problem att ta dig igenom en IM om du tränar såhär bra nu. Du ligger klart före mig om man ser året innan jag genomförde min första.

Forutom att jag inte kan crawla mer än 50 meter... :)

Riktigt sa här mycket kommer jag inte kunna träna, detta var nog en osedvanligt rejäl vecka. Eftersom vi har fatt en liten bäbis darhemma sa müste jag ta tillfällena när de dyker upp och den här veckan fanns det en del bra lägen. Dessutom är jag pa tjänsteresa den här veckan sa da tyckte jag att jag var tvungen att passa pa att överdosera träningen lite veckan innan, ifall det inte gar att köra annat än hotellgolvsgympa här :)

Mandag 27/8
Löpning lügpuls 13.9 km, 1h16min, HR 142
Hittade en fin slinga by the river i Tartu, Estland. Blev füngad i en rejäl askskur pa hemvägen och helt dyblöt.

Tisdag 28/8
Backlöpning 60 min 11 km:
  25 min lugn jogg HR 133
  20 min fartlek bland backar HR 150
  15 minuter nedjogg HR 139

Hotellgolvsgympqa Core 15 min

Kallt ute, sommaren är uppenbarligen över. Fick "almost vegetarian soup" till lunch. Beställde anything vegetarian och fick en misstänkt soppa.
Is this really vegetarian?
Yes, almost.
Almost vegetarian?
Yes, vegetarian.

Tog en sked och upptäcker att det är skinka i soppan... HOVMÄSTARN!!!

Senast redigerat av Endag (2007-08-29 21:36)

Webbsida

Heja dig, träna på tjänsteresa är duktigt. Du är seriös :)

Är du veggo? Det är ju inte lätt alla gånger.. När man går som vegan på restaurang blir det ofta garanterat proteinfritt om man lyckas få det grisfritt. "Pasta och olja, då, det går bra. Om du har en grön ärta över kan du väl slänga på den också?" - "Vill du ha en flamberad kronärtskocka på, jag kan ta en sån innan den hamnar på skaldjurstallriken" Jo, det var ju snällt iallafall... :)

Som "tur" är så är jag inte vegan, kan vara svårt nog att få vegetariskt tycker jag... Dessutom är jag quornoholic :)Jag käkar ofta på fabriksmatsalar på mina tjänsteresor och de är inte alltid så vego-vänliga... Minns en vecka i Rumänien där jag åt kokt potatis med potatismos* tre luncher i rad, tur man inte är proteinsuktande kroppsbyggare... Annars tycker jag det tristaste är att det alltid är samma vegmat på alla restauranger. I kväll åt jag tortellini med svampsås, jättegott men det var inte direkt den första i mitt liv, och alla dessa svamprisotto?? Tyvärr glömmr de ofta proteinkällan för oss vegon, byter ut köttet mot morotsbiffar eller nåt liknande.

Hur gör du om du är vegan, kör du med några återhämtningsdrycker? Jag blandar själv kolhydrater och vassleprotein, men jag har aldrig provat veganprotein.

Det är skönt att träna på tjänsteresa, man tar med sig lite av sin vardag och så kopplar man av lite.

*denna måltid sponsras inte av Atkins

Senast redigerat av Endag (2007-08-28 22:07)

Webbsida

Nope jag kör inte med några återhämtningsdrinkar. Rena kolhydrater direktdirekt efter pass som är längre än 2tim eller väldigt intensiva, men annars är det mat som gäller. Har lekt med tanken att prova sojaprotein, se vad det ev. gör för återhämtningen. Får väl testa i vinter, när jag ska tränar lite hårdare.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Åk inte till Philippinerna som vegan är mitt tips. Jag var vegan när jag var där (är lakto-ovo-vegetarian nu) och där äter man tydligen kött ca 5 ggr per dag, till samtliga måltider, inkl frukost (kyckling och ris var standard). När man bad om något vegetariskt så tittade de lite konstigt och fundersamt på en och sen kunde resultatet bli vadsomhelst... t.ex. en mango, en morot och ett brysselkål (lunch) eller två clementiner och nån annan frukt (middag) eller en skål med spagetti utan någonting till (lunch). Och då bad jag ändå folk tolka till servitörerna på deras språk, för att det skulle vara tydligt, plus att jag själv sa det på engelska och engelska är trots allt deras andraspråk. Men fenomenet vegetarism finns helt enkelt inte där, så jag förstår att de blev ställda. Det blev till att leva på chips :)

Vegan är klurigt då man äter ute/hos andra. Jag är ju vegan då jag lagar maten själv, men vegetarian då jag äter ute/är bortbjuden.

För övrigt kör inte heller jag på återhämtningsdrinkar, dextropur eller liknande efter de riktigt kolhydratförbrännande passen (typ 10/år). I övrigt mat, som går snabbt att fixa. Typ sojamjölk, musli och russin.

Ah Filippinerna! Jag bodde i Manila två tre månader när jag var med i ett forskningsprojekt där. Älskar det landet, verkligen. På den tiden, åtta år sedan-shit vad tiden flyger, åt jag kött så det var inget problem även om man ibland fick lite konstiga saker. Däremot hade jag fiberabstinens av allt vitt bröd och jag jagade land och riuke runt för ett paket bran flakes. Som tur var så handlade projektet om mango så jag tryckte i mig en o annan fiberrik rackare om dagen :) Minns också att jag hade stora joggingproblem. Inte så lätt att springa i centrala Manila så jag fick jogga i universitetets minimala park klockan fem på morgonen. Blev rätt långtråkigt att få ihop några kilometer på de 100 metrarna...

Att vara vegan i Filippinerna vågar jag inte ens tänka på...

Senast redigerat av Endag (2007-08-29 09:21)

Jag tycker återhämtningsdryck funkar bra. Gör mig piggare och gör livet strax efter ett hårt pass lite roligare. Jag kan ibland bli lite hängig efter ett långt pass annars och sen sliten på morgonen dagen efter. Nu kör jag ca 20-25 g protein + 40-100 gram dextropur/maltodextrin efteråt. Sen försöker jag käka ordentligt efter en stretch och dusch.

Senast redigerat av Endag (2007-08-29 10:40)

Onsdag 29/8
Löpning snabbdistans
15 km, 1h 13 min:
   2 km, 11 min, HR 132
   10 km, 45:48 min, HR 159 (vändbana: 23:15 ut, 22:33 tillbaka)
   3 km, 16:30 min, HR 144

Sprang på en rolig bana som var varierad terräng men ganska flack. Verkar som jag lyckades pricka den lokala mtb-stigen också för jag var nära att krocka mer än en gång. Har fått blåsor under nästan alla tår, undrar om det beror på backlöpningen igår. Mina nya skor sitter inte helt slimmade och jag sprang ganska brant nedför och då halkar man ju lätt runt i skorna.

Firade den roliga löpningen med "vegetables with dip" som jag var tvungen att spajsa upp med två stora stark.

Senast redigerat av Endag (2007-08-29 21:36)

Sidor: 1 2 3 4 5 … 108  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB