Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 116  

Endag tränar för en vacker dag

Registrerad: 2007-05-08

Endag, som i En vacker dag, då jävlar :)

33 år
Kille
80 kg
180 cm

Blev inspirerad av er andra som skriver träningsdagböcker här. Verkar trevligt.

Träningsbakgrund och annat
Jag har främst sysslat med handboll och lite olika kampsporter. Vid sidan av har jag sprungit en del i perioder. Senaste året körde jag rätt mycket brasiliansk jiu-jitsu, vilket är jättekul. Men när min tjej blev alltmer gravid och nu som nybliven pappa, så vill jag inte ha en schemabunden träning, utan en träning som är flexibel träning. Därför la jag pyjamasen på hyllan och plockade fram löparskorna och köpte en cykel att pendla till jobbet med. Sen i våras har det blivit en del rundor runt Malmö på cykeln, de flesta mellan 3 och 8 mil plus en del pendling till jobbet (Malmö->Lund ). Jag har sprungit två-fyra pass i veckan. Just nu kör jag strikt lågpulsträning enligt Maffetone. Alla mina träningspass ligger alltid under 143 i puls, vilket innebär att mina tidigare så härliga backpass är kyssta goodbye tillsvidare. Framgångarna i lågpulsträningen mäts med ett MAFtest, där jag (kortfattat beskrivet) springer en speciell flervarvsrunda på min maximala aeroba puls och sedan räknar ut min kilometertid. Sen jämför jag med föregående månads resultat då jag sprang på samma puls. Jag skulle vilja utvärdera metoden med ett riktigt långlopp i höst, helst en mara så jag kan jämföra mig mot min tid jag hade för sju år sedan då jag senast sprang en mara. Den gången tränade jag  så långt från lågpuls man kan komma. Varje pass var ett maxpass där jag försökte slå nya rekord. Det var ganska mycket småskador på vägen och dålig kontinuitet. Med cykling och löpning som pågående tänkte jag att det är lika bra att börja simma också, så jag blir en triathlet  :) Huvudmålet är att komma i gång, hålla mig i form, men att framöver också vara med i enstaka tävlingar på längre distanser.

Mål Hösten 2007
Lära mig crawla. Ska klara 400 meter i sträck. Detta är mitt mål nummer 1 under hösten.
Ska se om jag kan hitta en crawlkurs och sen köra på lunchen nån gång i veckan. Får jag inte fatt i någon kurs får jag vara desto flitigare själv. Jag tänkte också springa några gånger i veckan. Kommer köra lågpuls lite till, men sen lägga in backe och lite snabbpass och intervaller också. Skulle vilja komma under fem minuter per kilometer på mitt MAF-test.
Ska cykla till och från jobbet (2 mil enkel väg) så mycket det går utan att det stör annan träning och försöka få in ett längre pass när det passar tidsmässigt. Inga mål med cyklingen. Ska fokusera på att lära mig trampa ordentligt och lägga in övningar under jobbpendlarcyklingen. Måste skaffa mig en racer också. Nu kör jag på en hybridcykel.
Ska köra ett kort core-träningspass minst 2 ggr/vecka

Moderator
Från: Västkusten
Registrerad: 2004-09-08

Grattis till pappalivet! :)
Ser att du tänker köra endast kondition? Du har inte tänkt börja styrketräna eller åtminstone lite kroppsträning hemma?

Lycka till!
MVH

Mån 13 aug
Löpning lågpuls
1h 40 min, 18.3 km, snittpuls 141
Första löppasset på ett tag, kändes bra.

Senast redigerat av Endag (2007-08-13 15:34)

The Wolf skrev:

Grattis till pappalivet! :)
Ser att du tänker köra endast kondition? Du har inte tänkt börja styrketräna eller åtminstone lite kroppsträning hemma?

Lycka till!
MVH

Tack!!

Ska ju köra två 10-minuters corepass i veckan :)

Nej, som det ser ut just nu ska jag inte styrketräna. Funderar iofs på att köpa en pilatesboll och köra nåt 45-minuterspass i veckan hemma.

Registrerad: 2006-08-28

http://www.svenskidrott.se/Organisation … WCU=656084

Sedan finns ju Heleneholm och Triathlon syd.

Jag har varit i kontakt med Heleneholm, som gav mig tipset att gå en vuxencrawl nånstans först.  Men jag ska nog testa att träna löpning/cykel med dem sen i höst. Tyvärr är ju Malmös stora simhall ur funkis, men det var ett bra tips att kolla i Lund också. Tar ju lite extra tid att ta sig fram och tillbaka dock...

Fst jobbade inte du i lund, då är det ju att simma efter jobbet

Jo, men deras vuxenträning verkade ju vara halv nio på kvällen... Fast jag ska ringa och kolla upp tiderna lite bättre. Hade träningen varit tidigare hade Lund varit perfekt. Jag jobbar fem minuter cykling från simhallen.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Hurra!!! En till triatlet, vi kommer att ta över det här forumet! :)

Oj, du startar från en hyfsad nivå ser jag, 18 km...  Lycka till med träningen, ska definitivt följa denna tråd!!

Kalle Löpare skrev:

Hurra!!! En till triatlet, vi kommer att ta över det här forumet! :)

Oj, du startar från en hyfsad nivå ser jag, 18 km...  Lycka till med träningen, ska definitivt följa denna tråd!!

Än så länge bara en tri-wannabe...

Jag startar inte riktigt nu, utan har tjuvtränat lite innan jag vågade öppna offentlig träningsdagbok ;)

Tisdag 14/8
Tjänsteresa –ingen träning

Onsdag 15/8
Simning
I brist/väntan på crawlkurs har jag shoppat sim-manualen Total Immersion och tränade på den första balansövningen i ca 15 minuter och sen nosade jag lite på den andra. Sen körde jag nån halvtimme med varannan 50:a bröst och varannan nåt som påminner om crawl, uppblandat med lite mer av balansövningarna. Tappade kollen på hur många rena längder jag simmade men förmodligen lite drygt 1000 meter.

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Men du; tri-wannabes är vi allihopa, allihopa... *tralala*

Jag shoppade Triathlon swimming made easy, av Terry Laughlin, en rätt tunn bok förra året (inte läst ut hela). Den var sisådär, första 40 sidorna gick ut på att berätta att för att simma snabbare ska man öka frekvensen eller öka längden man kommer på varje simtag och då är det senare bättre. http://www.totalimmersion.net/tsme-cover-new-large.jpg

Just nu kör jag mycket TI liknande med Dalregementets triathlon.
Följande brukar jag få köra

Köra på rygg med lätt benspark. Tidigare båda händerna efter benen, nu som killen, men en hand upp. + samma fast på mage
http://www.total-immersion.ch/images/FF_TI_2005/Fishlike_29.JPG

På sidan, med huvudet nedåt, ca 45 % vinkel på kroppen
http://www.total-immersion.ch/images/FF_TI_2005/Fishlike_13.JPG

+ catch-up
+hundsim med händerna+armarna under vattnet hela tiden, så vanligt crawl som möjligt.

Vilka övningar körde du?

Ironwoman skrev:

Jag shoppade Triathlon swimming made easy, av Terry Laughlin, en rätt tunn bok förra året (inte läst ut hela). Den var sisådär, första 40 sidorna gick ut på att berätta att för att simma snabbare ska man öka frekvensen eller öka längden man kommer på varje simtag och då är det senare bättre.

Haha, känner igen stilen, fast i min bok tar Terry 100 sidor att berätta detta :) Och sen tar det 50 sidor att förklara att simning inte är som löpning utan en tekniksport som tennis och golf. Jag har läst ungefär halva boken och det är otroligt mycket onödiga utläggningar och upprepningar, men jag tror ändå på hans idéer. Och eftersom jag är ganska nollställd så är det bättre att lära mig från hans bok än att jag hittar på själv.

I Total Immersion snackar han mycket om att hans drillar inte påminner om den simning man är van vid, och därför lurar man nervsystemet att plocka upp de här nya rörelserna.

Vilka övningar körde du?

Jag körde drill 1 och så lite drill 2.
Drill 1 – hide your head. Jag tror det är den övningen du talar om. Ligger på rygg med stora delar av ansiktet under vatten, pressar upp axlarna lite och trycker ner övre delen av ryggen för att få upp höfterna och benen. Vet inte om jag gör rätt, men det kändes bra emellanåt.

Drill 2 Finding your Sweet spot
Låter som kamasutra-övning :) men det är en rotation från ryggläget, fortfarande med händerna längs sidan. Målet är att hela armen ska vara ovanför vatten och att man ska kunna rotera till andra sidan.

Jag tycker övningarna var ganska svåra och jag kände mig lite dum. Fick en rejäl kallsup direkt i ryggläget (utomhusbassäng plus att jag höll till bland plaskande kids) så jag sprang upp och köpte näsklämma vilket gjorde susen. Provade att starta med lite fart genom att skjuta ifrån bassängväggen och det hjälpte ganska bra.

Vad är dina erfarenheter från TI-träning? Har du fått bättre balans? För om det är som Terry säger, att hans drillar kan ge en bra balans, så verkar det ju som en bra början på min simkarriär. Som sagt, jag tror på idén, hoppas bara jag har tålamodet att fortsätta. Det är precis som min Maffetone-träning nu. Otroligt frustrerande att inte få dra på, men förhoppningsvis lurar en belöning runt hörnet.

floppix skrev:

Men du; tri-wannabes är vi allihopa, allihopa... *tralala*

Exactly. Du med...och jag med...du med... och jag med *tralala* (melodi Morsgrisar är vi allihopa eller hur???)

Drill 1 kör jag, fast huvudet ovanför vattnet. För att få upp höfterna brukar tränaren tjata om att man ska tänka att man knäpper ett par trånga jeans, fast han klargar naturligtvis inte på mig, bara på alla andra ;).

Liknande drill 2, har jag också lite olika övningar.

Jag har inte kört helt enligt TI, mer haft som tips. Generellt med teknikövningar är stora problem i början, man känner sig helknäpp, men ganska snabbt brukar man koppa på hur man ska göra, så efter några gånger får man hyfsat flyt i dem. Balans vet jag inte om det blir bättre, men man blir mer kompis med vattnet och känner sig mer bekväm att röra sig i det, bättre kroppskontroll, fast det kanske är det som är balans. Då jag började med teknikövningar kapade jag från 24 till 19 på 25 på ca 7 timmars teknikövningar (alltså då jag försökte simma på så få som möjligt), med ung samma fart, sedan då jag slutade med teknikövningar och gick över till vanlig simning och lite tempo så kom simtränaren i simklubben (som jag inte tränar med, fast vi pratar lite ibland) fram och sa att han aldrig sett mig simma så fort och så bra, på ett halvdåligt pass. 40 timmars simning och jag gick ned ca 10 min på IM distansen. Från 1,27 till 1,17 i bassäng. I början körde jag inte lika mycket, så förbättringen kan jag inte svara på.

Ironwoman skrev:

Drill 1 kör jag, fast huvudet ovanför vattnet. För att få upp höfterna brukar tränaren tjata om att man ska tänka att man knäpper ett par trånga jeans, fast han klargar naturligtvis inte på mig, bara på alla andra ;).

Jag tror inte jag förstår, för trånga jeans? Suga in magen? Jag har huvudet ovanför vattnet, vattenkant vid simglysen, tinningarna och en bit upp på hakan, typ. Försöker runda upp axlarna lite och pressa ner övre ryggen.

Jag har inte kört helt enligt TI, mer haft som tips. Generellt med teknikövningar är stora problem i början, man känner sig helknäpp, men ganska snabbt brukar man koppa på hur man ska göra, så efter några gånger får man hyfsat flyt i dem. Balans vet jag inte om det blir bättre, men man blir mer kompis med vattnet och känner sig mer bekväm att röra sig i det, bättre kroppskontroll, fast det kanske är det som är balans. Då jag började med teknikövningar kapade jag från 24 till 19 på 25 på ca 7 timmars teknikövningar (alltså då jag försökte simma på så få som möjligt), med ung samma fart, sedan då jag slutade med teknikövningar och gick över till vanlig simning och lite tempo så kom simtränaren i simklubben (som jag inte tränar med, fast vi pratar lite ibland) fram och sa att han aldrig sett mig simma så fort och så bra, på ett halvdåligt pass. 40 timmars simning och jag gick ned ca 10 min på IM distansen. Från 1,27 till 1,17 i bassäng. I början körde jag inte lika mycket, så förbättringen kan jag inte svara på.

Det är ju grymma förbättringar på så kort tid. Verkligen bra att höra, det peppar mig att fortsätta se knäpp ut. Jag får tänka: De som skrattar åt mig nu tänker jag simma om sen till vintern :) Med balans menar jag bra läge i vattnet, så att man kan slappna av och inte behöver tokplaska med fötterna för att få upp höfterna. Blandade du teknikövningarna med simning? Om jag fattat terry rätt rekommenderar han 4:1 drill versus simträning. Och när man simmar ska man fokusera på en sak åt gången: det man fokuserade på i drillen nyss. Tappar man flytet ska man stanna och vila, köra lite drill och sen simma igen med fullt fokus på detaljen man övar på. Själv fokuserade jag mest på att inte simma in i småkids och pensionärer…

Endag skrev:

Jag tror inte jag förstår, för trånga jeans? Suga in magen? Jag har huvudet ovanför vattnet, vattenkant vid simglysen, tinningarna och en bit upp på hakan, typ. Försöker runda upp axlarna lite och pressa ner övre ryggen.

Många lite sämre simmare brukar hålla huvudet för högt ovanför vattenytan, vilket leder till att benen sjuker, vilket man brukar kalla "simma med ankare" ibland. För att motverka det gäller det mest att få upp höfterna till ytan. Vid simning på rygg så ska man tänka att man sätter på sig lite trånga jeans, suga in magen lite lätt och trycka fram höfterna.

Det är ju grymma förbättringar på så kort tid. Verkligen bra att höra, det peppar mig att fortsätta se knäpp ut. Jag får tänka: De som skrattar åt mig nu tänker jag simma om sen till vintern :) Med balans menar jag bra läge i vattnet, så att man kan slappna av och inte behöver tokplaska med fötterna för att få upp höfterna. Blandade du teknikövningarna med simning? Om jag fattat terry rätt rekommenderar han 4:1 drill versus simträning. Och när man simmar ska man fokusera på en sak åt gången: det man fokuserade på i drillen nyss. Tappar man flytet ska man stanna och vila, köra lite drill och sen simma igen med fullt fokus på detaljen man övar på. Själv fokuserade jag mest på att inte simma in i småkids och pensionärer…

I så falll har jag förbättrat balansen, enligt tränaren har jag ett bra vattenläge. Simmade med pulsklocka igår och såg att jag ligger mycket lågt i puls, så det är ju ett tecken på att jag är lugn och avslappnad. Jag körde/kör nästan 4:1. Under förra vintern körde jag lite crawl/bröstsim som uppvärmning ca 200 m, sedan 200 m en teknikövning, 50 m crawl, 200 m nästa teknikövning, 50 m crawl osv. 200 m crawl som avslutning. Något pass ibland med 30 min crawl på raken, annars tänkte jag (coachen egentligen) att uthålligheten och snabbheten fick vänta till våden, då jag redan klarade att ceawla distansen. Nu kör jag 200 m insim, sedan teknik ca 45 min, men kommer inte så långt, sedan 200 m avsim. Kommer att köra under de flesta pass hela vintern, med ett 4500 m pass/månad, för mig är det ett kort långpass, men jag tycker inte jag behöver simma längre än så.

Onsdag 15/8 kvällspass

Löpning lågpuls
1h 14 min, 13.6 km, snittpuls 140

Torsdag 16/8 lunchpass
Löpning lågpuls
2h 09min, 23 km, HR140

Började jobbet extra tidigt så jag skulle kunna ta ett långpass på lunchen. Borde haft vätska och kanske inte på fastande mage, men det gick hyfsat ok ändå. När jag kom tillbaka upptäckte jag att matsalen just stängt... Tur jag slängt ner en hemmagjord gainer isista stund i morse med 100 gram glukos och 23 gram vassleprotein. Sen fanns det ju gott om kexchoklad i automaten.

Senast redigerat av Endag (2007-08-16 14:35)

Ironwoman,

låter som en bra mix mellan simning och teknik, kommer jag apa efter.
Good news idag! Simklubben ringde och sa att sonen kommit in på babysim och då lyckades jag snacka in mig på en crawlkurs för vuxna. Dock ropar jag inte 100% hej ännu eftersom hon verkade ha dålig koll på väntelistor o dyl. Jag har tidigare hört att det ska vara rätt bra kö nämligen. Eftersom jag hört av mig till lite olika angående babysim så slog det mig också att jag inte vet vilken förening det var hon (som ringde) representerade. Jag kanske har anmält mig och sonen till Fula Gubbens Simsällskap... Men de skulle skicka hem papper och då måste de väl rimligtvis ha satt nån logga på.

Torsdag 16/8 kvällspass

Cykling
20.1 km, 47 min, HR140

Lämnade bilen på verkstad och cyklade hem. Skånska motvinden visade sin sämsta sida. Men så fick jag iaf in ett litet cykelpass den här veckan, för nu blir det nog ingen mer träning eftersom jag är på resa fredag morgon-söndag kväll.

Vecka 34
Mån Löpning 18.3 km, 90 min
Tis Bortrest
Ons Simning 50 min; Löpning 13.6 km, 74 min
Tor Löpning 23 km, 129 min; Cykling 47 min, 20.1 km
Fre-Sön Bortrest

Totalt
Löpning 4h 53 min, 54.9 km
Cykling 47 min, 20.1 km
Simning 50 min

Ännu en hackad vecka med resor utan möjlighet till träning.

Måndag 20/8
Morgon Cykel till jobbet 20 km 53 min HR131
Ordentlig motvind

Eftermiddag Löpning 17.7 km, 1h 40 min HR 138
Hade tänkt köra på 135-puls men på väg ut gick det inte hålla nån vidare fart p g a motvind. På hemvägen var det bättre och jag kunde ligga runt 135.

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Endag skrev:

floppix,
menar du att intervaller inte har någon plats hos en långdistansare (IM) eller att man måste blanda det med långpass?

Jag tränar för längre distanser och kör nu endast långsamt, men tänkte blanda in 1 h fartlek i backe 1 gång per vecka (detta körde jag tidigare and I love it) och sen 1 snabbpass alt intervaller (1000-2000meter). Kan man få nåt tips från floppix om detta?

Med snabbpass menar jag inte kortare utan 10-20 km med lite högre puls och ganska hyfsad fart. Men det är mest intervallerna jag är osäker på, behöver jag dem??

(detta körde jag tidigare and I love it) - Då är mitt tips: det är JätteBra träning för dig! Och det ÄR bra träning på flera sätt: backe = styrka = har också hört att det passar bra med cykelmusklerna. Tycker absolut du ska ha detta pass i ditt schema.

Nu är det höst, det är långt till säsong. Tycker du kan satsa på uthållighets- och styrkebyggande träning (ex. långpass och backar, ibland långa intervaller, och snabbare pass) och ev. lägga in mer intervaller på högre intensitet senare i vår. Det är min spontana tanke. Jag vet inte mkt om IM-träning. Men för löpningen så bör det vara bäst, både ur skade- och träningssynpunkt.

Floppix,
tack för svar, det låter som en bra plan, stämmer dessutom bra med min egen träningsfilosofi, men jag blir förvirrad när alla talar så mycket om de ”obligatoriska” 1-km-intervallerna. Funderar på att lägga in några fartökningar på slutet under medellånga pass (90-minuterspass) eller om jag helt enkelt kör några snabbare kilometer på slutet av en tvåmilare kanske. Jag har vissa funderingar på nåt långlopp nu i höst, antingen en halvmara eller en mara, men jag vet inte om jag får ihop det tidsmässigt. Jag skulle vilja utvärdera min lågpulsträning med ett riktigt test nämligen och isåfall var min tanke att sista månaden köra några pass med lite högre tempo.

Sidor: 1 2 3 … 116  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB