Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hejsan allihopa!
Jag har kollat runt och läst ett tag här på forumen om både kost och träning. Oftast ges tips till folk som vill minska i vikt att sluta helt med godis, läsk och allt onyttigt, börja träna varannan dag och även ut och jogga. Och detta skall då ge resultatet av 1kg/vecka.
Jag har hållt på i snart 3 veckor nu och får säga att jag tycker det är ganska felaktigt att säga så.
Under de tre veckorna jag har hållt på nu så har jag lagt av helt med godis och läsk, men däremot inte bara gått rakt över till grönt och magert. Utan jag åt som jag brukade (husmanskost) fast i mindre portioner än förr. Jag kunde gå och ta påfyllning 3-4 gånger förr, numera är det knappt att jag går för en andra tallrik.
Till frukost brukar jag äta två mackor med gräddost och ibland en ostbulle istället.
Som sagt så äter jag aldrig godis och dricker inte läsk längre, men jag unnar mig ibland en hemmagjord hamburgare på en helgdag.
Träningen gör jag som så att jag cyklar så länge jag orkar på trningscykeln en stund efter min frukost, senare på dagen när jag piggnat till lite mer så kör jag ett träningspass med hantelsystemet som Matti har skrivit i ett inlägg på länkar, samt lägger till situps och liknande på det.
Varje natt (jag brukar vara uppe till 3 på morgonen) runt tolv eller ett tiden, går jag ut och går en runda och pratar med en bra vän till mig, vi brukar väl röra på oss i ca 1 - 2 timmar.
Detta på 3 veckor har gjort att jag fått bättre kondition, väldigt mycket i ansiktet har försvunnit (dubbelhacka osv.) och jag har gått ner ca 6-7 kilo. Det är ca 2kg eller mer per vecka. Om man skippar precis allt onyttigt och äter helt "rätt" så kan man nog gå ner mer. Och jag mår hur bra som helst idag!
Så, jag tycker att man får nog se till och ge mer "troliga" tips till folk, det är inte många som är så starka att de orkar ge upp allt på en gång och bli världens atlet.
Man kan alltså äta som vanligt om man skippar godis, läsk & pizza och rör mycket på sig och gärna tränar ett pass varannan dag. Dessutom får man minska på det man äter, äta samma som förr men i mindre portioner.
Enligt mig så funkar detta hur bra som helst och man mår bra av det.
Under dagarna dricker jag enbart vatten, men det är för att jag tycker det är gott och avsvalkande när det är såhär varmt!
Tackar för mig! :-)
Hej och grattis till din viktminskning.
Bör dock reda ut några begrepp :-)
Att ändra sin kost- och motionsvanor bör ske långsiktigt och ge så pass mycket energi att rubbningar i vätskebalansen undviks, och ska också leda till att det framför allt är fettmassan som minskas medan muskelmassan bevaras. Genom att långsiktigt äta bra och motionera kan man räkna med en viktminskningstakt på cirka 0,5-1 kg per vecka.
Frågan är också hur kroppssammansättning ser ut, det vill säga hur stor andel av vikten består av muskelmassa respektive fett? Om man har kraftig övervikt, kommer man att minska snabbare i fettvikt än om man är i närheten av sin idealvikt. Det normala är en fettminskning på några hekto per vecka, upp till två kilo per vecka om man har mycket övervikt. Har klienter som har tappat 20 kg på 3 veckor och som har varit väldigt obesa (BMI 40+) men det är inte fettkilon de har tappat utan mestadels vatten/massa.
De bantningskurer som utlovar en snabbare viktminskning glömmer att upplysa om det lilla men viktiga faktum att den vikt man blir av med INTE i huvudsak består av fett, utan av vatten och muskelmassa och att det i sin tur leder till att man får allt sämre ämnesomsättning och därmed fettförbränning. Det är direkt ohälsosamt och leder ofta till att man snabbt går upp i vikt efter avslutad bantningskur. Då också oftast med mer fett på kroppen än man hade före bantningskuren, vilket gör att man ser plufsigare ut.
Hälsningar
Susanne
Tackar! ;-)
Jo, jag vet inte mycket om bantningskurer men innan jag började tänkte jag "aldrig i livet att jag tänker äta kanin mat och gå ned 1kg per vecka".
Så jag fortsatte med husmanskosten (köttbuller&makaroner, lazange, spaghetti&köttfärssås osv) och rörde istället på mig mer och började styrketräna hemma.
Varannan dag kör jag styrketräning medan jag cyklar på min cykel varje dag, kände att jag inte kan sitta still en hel dag, är tvungen och röra på mig.
Jag rekommenderar varmt att folk äter som vanligt men skippar det lilla extra som läsk och godis, och dessutom lär sig äta mindre portioner. Allt handlar om självdiciplin helt enkelt!
Det där du säger angående 1kg per vecka om man är närmare sin normalvikt kan mycket väl stämma, då jag vägde 105kg från början.
Har fortfarande övervikt men håller på att träna!
Lycka till allihopa!