Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Kalle Löpare skrev:
Simning ute utan våtdräkt... Ja, nu är det iofs riktigt medelhavsväder här uppe, så det var säkert 22 grader i vattnet i den lilla sjö jag simmade i. Jag simmade ju bara i 25 min. Korta pass går bra att köra utan, men jag vet om jag hade blivit kall om jag fortsatt. Sen ligger man ju lite lägre i vattnet, vilket innebar lite vätsketillskott under simningen, och kanske lite näringstillskott också. :) De längre passen ska jag fortsätta köra med våtdräkt, då brukar jag ändå simma i någon havsvik så det är lite kallare, 18-20 grader. Det är ju helt underbart att ha våtdräkt, det blir mycket lättare att simma! Köpte min för bara två månader sen.
Jo, då går det bra. Nu när jag simmade på idag tyckte jag att 25 grader i bassängen + sol var lite väl varmt.
Har du döpt cykeln än?
Fint eko du lämnade i min träningstråd...!?
floppix skrev:
Fint eko du lämnade i min träningstråd...!?
Jag måste läsa två gånger för att förstå!
Bra jobbat!
*s* ;)
Men jag svara här hos dig så har du träningstipsen i din egen tråd: Att säga "180 i puls" blir omöjligt. Vissa människor har 180 i maxpuls och då blir 180 i en kenyanstyle WAY WRONG! Du måste se till din individuella pulsnivå, och om du ändå inte tränar pulsbaserat så får du gå på känsla (vilket är precis det som "kenyanstyle" bygger på). Andningen ska sätta igång ordentligt, det ska kännas att du får trycka på i benen, men det ska INTE vara "blodsmakjobbigt". Det är mittemellan ett återhämtande distanspass och mer krävande snabblöpning, och det handlar också om att löpa naturligt och avslappnat i hög fart (alltså återigen en ytterst individuell gräns :)
Eko? Hehe, jag slant på en tangent, är lite matt efter dagens pass. Dessutom har jag editerat den en gång till mens du vände ryggen till... :)
Strunta i vilken puls jag skrev, på löpbandet jag springer på finns det pulsmätare, och då är 180... rätt jobbigt faktiskt. Lite jobbigare än det du beskrev nu. Men då förstår jag, spring på liksom. Låter som ett riktigt skönt träningspass! Ska jag definitivt prova.
Dagens pass 12/8.
På tal om att simma med/utan våtdräkt, IW...
Provade idag ett nytt ställe att simma på, Gullviks havsbad, som ligger långt ut och inte i någon skyddad vik. Temperatur: 17 GRADER!! >;-( Aaarrgh, var bor jag någonstans, på Svalbard?? Det är ju högsommar nu... Nåja, lite kallt om fötterna men annars gick det bra när man väl kom igång. Perfekt väder, vindstilla, mulet, inga vågor. Blev ett rätt skönt pass, 3 km på 70 min. Konstigt nog var det inga andra som badade idag. Mesar!
Jag har funderat på det. Det känns som om en viss sträcka utomhus, med våtdräkt, känns betydligt enklare än samma sträcka i bassäng. Undrar om det kan bero på att temperaturen i simhallen är liiite för hög, jag brukar bli alldeles matt efter en timme i bassäng. Sen slipper man alla vändningar, man slipper trängas med folk (speciellt idag, hehe) och så tar man inga pauser heller utan man bara matar på. Utomhussimning regerar!
Asså du ska inte maska för mkt, det ska bli jobbigt och flåsigt och gå rätt snabbt (med dina egna mått mätt)
Fö. var det säkert 22 grader där jag simmade idag. Kärringvarmt! :D
floppix skrev:
*dregel i dagboken*
Men du kan väl editera ditt inlägg till ett "före och efter"-inlägg? Den gamla skroten mot det nya vrålåket! :)
Ok, här kommer före-bilden:
Synd att det inte längre finns reservdelar till den! Utvecklingen går verkligen fort framåt.
Kalle Löpare skrev:
Dagens pass 12/8.
På tal om att simma med/utan våtdräkt, IW...
Provade idag ett nytt ställe att simma på, Gullviks havsbad, som ligger långt ut och inte i någon skyddad vik. Temperatur: 17 GRADER!! >;-( Aaarrgh, var bor jag någonstans, på Svalbard?? Det är ju högsommar nu... Nåja, lite kallt om fötterna men annars gick det bra när man väl kom igång. Perfekt väder, vindstilla, mulet, inga vågor. Blev ett rätt skönt pass, 3 km på 70 min. Konstigt nog var det inga andra som badade idag. Mesar!
Jag har funderat på det. Det känns som om en viss sträcka utomhus, med våtdräkt, känns betydligt enklare än samma sträcka i bassäng. Undrar om det kan bero på att temperaturen i simhallen är liiite för hög, jag brukar bli alldeles matt efter en timme i bassäng. Sen slipper man alla vändningar, man slipper trängas med folk (speciellt idag, hehe) och så tar man inga pauser heller utan man bara matar på. Utomhussimning regerar!
Du är inte så frusen av dig
Våtdräktens flythjälp är nog en stor anledning till att det känns lättare att simma det utomhus. Sen är det nog rätt mentalt jobbigt att simma fram och tillbaka i en bassäng. Optimal bassängtemp. på simtävlingar är framtagen till 26,4 grader.
Ja, en sak är säker, Tryman och Ironwoman: Våtdräkten är grym!!
Träning vecka 32:
Mån: -
Tis: -
Ons: Simning ute, som sagt, 25 min, typ 1,1 km
Tor: Löpning terräng, 8 km, 43 min. Ganska jobbigt men roligt! Mycket upp och ner.
Fre: På gym, först 20 min cykel (bada i svett), sen styrka 45 min. Ben, hantelpress, triceps.
Lör: Löpning, 11 km, 57 min. Lugn och skön runda.
Sön: Simning i havet, 3 km, 70 min. Kändes bra.
Tot: 4 h 20 min. Lite återhämtning efter tävlingen i söndags. Kände mig faktiskt lite sliten på söndag kväll, och även idag. Kortare av dagens pass på gym en aning. Har lätt träningsvärk överallt känns det som, men på ett skönt sätt! Imorgon blir det intervaller, kommer att ta det relativt lugnt om man nu kan göra det på intervaller.
Måste man döpa sin cykel? Hmmm, måste välja någonting snabbt eftersom jag själv är så seg! Vad sägs om Paavo (efter fantomen Nurmi) eller Haile (Gebresselasie). Eddie (the Eagle) nej, glöm den sista. Eddy kanske är bättre, visst hette han så, Merckx (Merxx? Merkkx?). Återkommer om detta.
Dagens träning 14/8:
Intervaller på bana. Började med 2 km uppvärmning, sedan 4*1000 m med följande tider:
4:03, 4:00, 4:05, 3:55.
Kändes riktigt bra! Tio sekunder snabbare per tusing än för några veckor sen, och det kändes t.o.m. lättare nu! Blev nog lite extra snabb för jag sprang med en tjejkompis som har varit banlöpare på riktigt, hon tävlade i 100-200-400 m för några år sedan. Hon berättade lite om hur hon tränade då... Lät OTROOLIGT jobbigt, tur att man är långdistansare! :)
Quinoa är opti, både för glutenintoleransfolket och veganerna. De fröna är mina älsklingar! Köp köp, hittat ett smarrigt recept, koka ordentligt, och ät :)
Japp du måste döpa cykeln.
Japp du måste ange vilken vila du kör mellan intervallerna.
Japp ser ut som om du tränar på bra här, yeah!
Kalle Löpare skrev:
Lät OTROOLIGT jobbigt, tur att man är långdistansare! :)
Dessutom så känner jag att då man kör långdistans räknas varje pass på ett annat sätt. Sprinters i mina ögon skulle nog inte göra en sämre tid med ett pass mindre. medan då man kör långdistans kan ett pass kanske ge 10 sek snabbare tid på IM pga förbättrad uthållighet, det gillar jag.
Jag tror att en sprinter som missar en upprepning i sin alactacida träning kommer tappa rätt mycket. Men så ligger de rätt mkt i madrassen också. Om det är SPRINTERS sprinters vi pratar om. Det quotade inlägget kommer ju från tomma intet så jag hittar inte originaldiskussionen, men jag lägger mig i ändå XD
Kolla sist i inlägget 23.53 igår. Det jag tänker är att för sprinters är det så mycket med slump och så, sätta starten tex.
Hoppsan, det pågår visst en diskussion på min tråd. Har tyvärr ingenting alls att tillägga, tänker inte ens fråga vad alactacid-träning är för nåt. Hä ä väl nå jobbigt skit!!!
Hon var sprint-sprinter, längsta distansen 400 m. Förstår inte riktigt tjusningen. Träna hårt 6 dgr i veckan, varav ett pass ett GRIS-pass, d.v.s. springa så att man spyr. Kul! Verkligen. :-| Samtidigt beundrar jag er som håller på (Floppix t.ex.). Ni gör det bra, men är det roligt egentligen???
FLOPPIS 1: Ok då, cykeln får heta Paavo. Det är min idol. Han vann allt, till och med ett lopp han inte fick ställa upp på. Du har väl hört historien? Då sprang han själv, på en bana utanför stadion, på en bättre tid än segraren. Anledningen till att han inte fick ställa upp var att han en timme innan hade gått imål som segrare på en annan distans...
FLOPPIS 2: Vila mellan intervaller, 1:30 till 2 min, faktiskt lite kortare vila än sist.
FLOPPIS 3: Tack! Följer träningsplanen slaviskt (nästan) enligt råd från IW. Fungerar skitbra än så länge, mycket bättre än att träna lite som man känner som!
Dagens träning 18/8
Löpning, runt sjöarna.
15 km, 74 min (4:56 min/km)
En liten milstolpe för mig! Om man bortser från ett pass i mars, som jag tror var runt 15 km, så var det här första gången jag sprang så långt på flera år!! Har legat i snart ett års tid på 5-10 km, för att rehabba knäna, men nu släpper jag loss besten! 15 km idag kändes skönt, lite stumma ben vid 11-12 men det gick bra. Blev lite överraskad av tempot, hade inte räknat att komma under 5 min/km. 
AAAHH vad skönt! Nu gäller det bara att ligga kvar på den här nivån ett tag, och öka om ett par veckor upp till 20 km. Öka lugnt, och INTE skena iväg bara för att det känns bra, då ska det nog gå...
Hej Fick tips om din dagbok. Tränar för Ironman och försöker hitta erfarenheter om intervallträning. Såg att du kört både utan och med. Själv funderar jag på att övergå helt till intervall. Körde redan i vintras pass på över 15 km som intervall. Bor ju på Bergö, så jag brukade börja med backträning 8 * 600 och sen typ 10 * 400, 5 * 50. 5 * 100 osv. Kör du långa intervallpass? Har även en tråd om intervall och triathlon.
steph skrev:
Försöker hitta erfarenhet av intervallträning i detta forum, men hittar inte det jag söker, så jag skriver istället om min erfarenhet och undrar vad andra har för erferenheter och tips när det gäller intervallträning. Har kört träning inför triathlon och planerar nu fulla distansen nästa sommar. En normal löptur denna vinter har sett ut på följande sätt: Först backträning 8 * ca 600 meter. ca 90% av maxpuls. Sedan ett distanspass på ca 15 minuter på 85-90 av max. Sedan 5 * 50 + 5 * 100 + 5 * 200, alt vad benan klarar. Sedan ca 10 * 500, med 15 sek paus där pulsen då sjunker under 90% av max. Sedan 5 * 800 med ca 90% av max. Sedan avslutar jag med att springa ner för första backen och kallar det att varva ner. Sammanlagt brukar jag jogga 18 -22 km. Försöker undvika att pulsen går över 95% av max.
Jag siktar på att öka längden i vinter till 22-24 km. Det andra veckopasset kan vara ett simpass med liknade upplägg. Jag förstår inte varför jag skulle träna med långsammare fart än vad jag klarar på ex 10 km löpning under träning. Långsam är jag av naturen. Planerar att köra två pass per vecka under vintern. Vet att många kör 5-6 pass inför ironman. Finns det andra som har erfarenhet av både få, långa intervallpass och många, kortare pass?
Är det någon som har erfarenhet av intervall-löpning + intervall-simning? Har lite långt till simhallen nämligen.
Hej Steph, kopierar över din fråga.
Först spontan kommentar 1: Intervallträning JAWOHL!! Jag tror intervallträning är underskattad bland långdistanslöpare på motionsnivå. Sen jag började köra intervaller juni förra året (aldrig förut) håller jag nu 5 min/km, behagligt tempo. Förut lufsade jag runt i 6 min/km. Den skillnaden! Dessutom är det ju bra, att om jag kan hålla högre tempo på långpassen, så ger dom mer träning också.
Spontan kommentar 2: Det vanliga är att man delar upp intervallpass, distanspass m fart och långa distanspass. Du har säkert hört det. För marathonträning brukar man säga ett intervallpass varannan vecka, och något distansfartpass per vecka, då man kör snabbare. Resten hyfsat bekvämt tempo. Det gäller för de som siktar på 3:30 och över. Du vill köra allting samtidigt!!! Och vilka pass, 18-22 km. Det måste vara bättre att dela upp det på fler pass i veckan, för att få kvalitet i passen. Mina intervall är alltid på bara 4*1000 m, ska öka till 6*1000 m om ett tag.
Siktar du på "The Full Monty", dvs Kalmar Järnman? Det är bara att gratulera! Dags att börja odla pannben. Jag tror i så fall att Ironwoman kan ge dig en hel del råd. Du verkar ju vara vältränad men jag tror ändå du kommer att få höra ett och annat. :) Det finns nog fler som vet en hel del om sånt här. Kan bara säga hur jag lägger upp det hela:
- Löpning 2-3 ggr/vecka, intervall 1g/varannan vecka, snabbdistans 1 g/varannan vecka. Långpass 1 g/vecka.
- Simning, 1-2 g/vecka, långpass + ev ett kortare.
- Cykel/spinning, 1-2 ggr/vecka, ett långpass, ett kortare.
- Styrketräning 1-2 ggr/vecka.
Det ska sluta på 6 pass i veckan, får variera mellan grenarna. Summa 5-6 timmar i veckan, det ska ökas till 8 h/veckan under hösten. Står förresten mer detaljerat på förra sidan i denna tråd.
Lycka till!! Fortsätt och skriv så man kan se hur det går för dig. :)
Härliga resultat du fått av intervallträningen. Började ju själv senaste höst då jag tröttnade på att bli omsprungen av sniglarna då det var regnigt. Jo, jag har ju mer eller mindre helt gått över till intervall, (på löpning o simning) även om jag nu efter triathlon i juli kör två månader med nästan enbart långt tempo / distans dvs full fart typ 15 km non-stop. Skissade lite mer på mitt träningsupplägg under fliken Min träning på min hemsida http://ironman-2008.angelfire.com . Där ser du även vad mitt mål är nästa år. Kanske du kommer över?
Men frågan är ju allstå om man kan övergå helt till intervall, vilket jag funderar på.
Man kan ju köra motsatsen också, och bara köra lågpuls… Mina resultat har väl avstannat lite så jag ska snart blanda in snabbpass och intervall och lite backe, men konsekvent lågpuls ger också effekt. Vill bara slå ett slag för detta :)
Jo, det är ju det som "alla" talar om, men som sagt jag får inte det att gå ihop med min långsamma natur. Visst jag läste ex om nån som vann Sthml-maran och mest körde långa med låg puls. Men kanske han var snabb av naturen. Hur uppfattar du dig? Snabb eller seg?