Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 5 6 7 8 9 … 11  

Deff- Hur? [uppdaterad 9/2 -07]

Registrerad: 2007-06-30

Okaej :D Ja du ser hur trög jag är ;D

Jag har läst deff guiden o alla siffror gör mig helt förvirrad : /

Senast redigerat av Bala (2007-07-01 12:30)

Registrerad: 2007-08-04

King Grub skrev:

Kroppen kan inte klockan, och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00, vilket är en myt som häpnadsväckande lever kvar år efter år.

Måste bara fråga där.. Min kompis berättade om en amerikansk(?) studie som visar att de som jobbar natt har en lägre naturlig förbränning än de som jobbar dag, dvs att den myt du beskriver i allra högsta grad är sann. Studien är gjord på personer som arbetat natt i över ett år, dvs kroppen är van vid att va uppe på natten.

Jag skulle inte bli förvånad över om det här är sant då vi av biologiska och evolutionistiska anledningar har större nytta av att vara vaken på dagen. Tex så tillgodogör sig kroppen ju mest vila runt klockan 03:00. Nattens mörker kan således fungera som en signal till kroppens inre system att nu är det dags att dra ner lite på tempot.

Tänkte att det kunde vara värt att försöka reda ut, eftersom kosten är A och O när det handlar om att Deffa.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Måste hålla med dig Oscarrr. Visst kroppen kan naturligtvis inte klockan, men den reagerar om inte minst hormonellt på den yttre miljön (som tex ljus). Detta har varit uppe någon annan stans... kommer dock ihåg var =P

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nu är det ingen som har ifrågasatt att förbränningen skulle vara lägre på kvällen (tror jag iaf), det är den säkert. Vad det handlar om är att oavsett svängningarna i förbränning kommer kroppen förbränna en viss mängd energi/dag vilket innebär att du kommer gå upp/ner av ett visst energiintag oavsett när du äter det.

Registrerad: 2007-09-09

Jag har en fråga bara, jag är en kille som är 180cm lång och väger cirka 70-75kg. Jag har en väldigt smal mage och ser inte alls tjock ut, men under midjan så har jag en "fet" och stor rumpa tillsammans med stora lår. Det har inte alltid varit så men det stör mig ändå.

Så skulle någon här kunna rekomendera VAD jag bör och vad jag inte bör äta varje dag. Och ifall det finns någon bra träningsmetod man kan försöka satsa på.

Eftersom jag har inte riktigt förstått det här hela med Deff osv.

Registrerad: 2007-03-03

Nu är det ingen som har ifrågasatt att förbränningen skulle vara lägre på kvällen (tror jag iaf), det är den säkert. Vad det handlar om är att oavsett svängningarna i förbränning kommer kroppen förbränna en viss mängd energi/dag vilket innebär att du kommer gå upp/ner av ett visst energiintag oavsett när du äter det.

+1 Word Up!

Alltså har inte helt förstått det här me deff.

Jag är 180 cm lång, väger 80 kg för tillfälligt.

BMR = 2051
PAL-Värde (Genomsnitt) = 2,65

2051 x 2,65 = ca 5435 kcal

Så det jag inte förstår är, jag brukar jogga varje dag i cirka 1-2 timmar varje dag och lira fotboll ungefär 2 dagar i veckan.

Sedan, ifall jag tar ris som ett exempel (Uncle Ben's fullkornsris 344 kcal, 1 kg). Då går jag alltså in på Livsmedelsverkets hemsida för att kolla värdet osv. Jag skriver in ris och tar "Ris fullkornsris parboiled" som val och skriver då in antal gram, 1kg blir ju då 1000 gram.
jag fick svaret, Energi kcal = 3590kcal

Nu kommer jag till min fråga, vad är det jag ska göra nu? Ska jag försöka att äta mat som har ett mindre kcal värde än 5435 kcal varje dag nu eller? Som jag sa så joggar jag varje dag (både hemma, ej löpband dock, och ute) ca 1-2 timmar, plus att jag lirar fotboll 2 dagar i veckan.

SÅ HUR VET JAG HUR IFALL JAG HAR FÖRBRUKAT MER ENERGI ÄN VAD JAG HAR TAGIT IN??

tacksam för svar.

Senast redigerat av Blutiful (2007-09-17 22:20)

Webbsida

Blutiful skrev:

1. Väg dig måndag morgon, urpissad och ursketen.
2. Lägg dig på ett bestämt kcalintag/dag.
3. Väg dig nästa måndag morgon, urpissad och ursketen.
Skillnaden i vikt utgör hur mycket du har gått upp/ned, som i sin tur berättar för dig hur många kcal du förbrukade. 1kg ner = 7000kcal, ungfär.

Lajne skrev:

Blutiful skrev:

1. Väg dig måndag morgon, urpissad och ursketen.
2. Lägg dig på ett bestämt kcalintag/dag.
3. Väg dig nästa måndag morgon, urpissad och ursketen.
Skillnaden i vikt utgör hur mycket du har gått upp/ned, som i sin tur berättar för dig hur många kcal du förbrukade. 1kg ner = 7000kcal, ungfär.

Okej, men ifall jag då inte har gått ner något på ca 1 vecka tycker du då att ja ska sänka på mitt kcalintag/dag eller ska jag vänta en längre tid för att då se ifall det blivit något resultat?

Och jag undrar ifall det är "sämre" med att jogga hemma (utan löpband) istället för att hela tiden löpa ute? Är det verkligen någon skillnad?

Senast redigerat av Blutiful (2007-09-18 09:06)

Webbsida

Blutiful skrev:

Okej, men ifall jag då inte har gått ner något på ca 1 vecka tycker du då att ja ska sänka på mitt kcalintag/dag eller ska jag vänta en längre tid för att då se ifall det blivit något resultat?

Beror lite på, ligger du redan extremt lågt så vänta en vecka till, annars sänker du. Det värsta som kan hända är att förra veckans resultat visade sig bero på vätska, och då går du ner extra mycket och får höja lite till.

Blutiful skrev:

Och jag undrar ifall det är "sämre" med att jogga hemma (utan löpband) istället för att hela tiden löpa ute? Är det verkligen någon skillnad?

Nope, ingen skillnad. Förutom möjligen att man verkligen måste löpa klart hela vägen hem när man står mitt ute i skogen, man kan inte sluta som om man stod på ett löpband med halva tiden kvar:P

Lajne skrev:

Blutiful skrev:

Beror lite på, ligger du redan extremt lågt så vänta en vecka till, annars sänker du. Det värsta som kan hända är att förra veckans resultat visade sig bero på vätska, och då går du ner extra mycket och får höja lite till.

Blutiful skrev:

Nope, ingen skillnad. Förutom möjligen att man verkligen måste löpa klart hela vägen hem när man står mitt ute i skogen, man kan inte sluta som om man stod på ett löpband med halva tiden kvar:P

Haha, ja precis:P

Men tusen tack för responsen. Väldigt tacksam

Från: Vänersborg
Registrerad: 2007-06-20
Webbsida

vet någon en bra sida för att räkna ut kallori förbrukningen?
eller en bra sida där man kan läsa om +kcal och-kcal

Webbsida

när man ränkar kcal,skal man väga varje gång eller räcker det att göra en uträkning en gång för alla och sedan bara välja samma märke,på tillexempel kycknling

Registrerad: 2007-03-03

Hur menar du? Att du ska väga 1kg kyckling en gång, sen äta obegränsat med kyckling hela livet ???

Webbsida

I Svea I skrev:

Hur menar du? Att du ska väga 1kg kyckling en gång, sen äta obegränsat med kyckling hela livet ???

nej tänkte mer på hur man gör i praktiken, om man kan göra ett mat chema och skriva 1 tomat 1kycklingbröst eller måste man väga varje sak varje gång man skal äta eller göra matlådor

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Om Du ska göra en maträtt flera gånger, så är det bara att skriva ner allt på ett papper (vikt, mått, energi etc.) den första gången, sedan är det ju bara att följa Ditt nyskrivna recept nästa gång Du ska laga den maträtten igen. Du tjänar bra på tid. :)

Mvh

Senast redigerat av Mr_W.P (2007-10-03 09:42)

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

sen så är det ju så att en tomat inte väger lika mkt som en annan tomat osv. men de e ju ofta liten skillnad

Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Man får väga alla råvaror varje gång man ska göra maträtten så att energivärdet stämmer överens med första gången man tillagade den, men man slipper räkna ut energin varje gång. Det var det jag syftade på och det sparar mycket tid. Sedan är det väl inte alltför petigt och jobbigt att väga alla ingredienser, det gör man ju när man brukar följa ett vanligt recept. :)

Mvh

Webbsida

vad för slags matvåg krävs,duger vilken digital som helst?

Webbsida

absolut, spelar ju ingen roll om du får 2g för lite potatis direkt eller nåt i den stilen:P

Registrerad: 2007-10-12

Richard_ skrev:

Jag antar att om man atar 33x kroppsvikt får man det behov utan träning
=)

Det är nog riktigt... :)

Fråga:
Någon som har recept med uträkningar, och som vill dela med sig?

Senast redigerat av Hedlund01 (2007-10-23 08:06)

Registrerad: 2007-02-04

Kan någon förklara varför man måste gå upp i fettvikt för att gå upp i muskelmassa/styrka. Har läst det på flera svar här nu i forumet.

Förut när jag styrketränade så gick jag väl inte upp nått i fettvikt (inte märkbart iaf) och ändå vart jag starkare och fick mer muskelmassa så jag fattar inte riktigt? Eller är det för att jag konditionstränade emellan och att det brände bort det?

Tex hockeyspelare/fotbollsspelare går väl inte upp i fettvikt under hela kariären för att dom ska bli starkare fast dom blir starkare och starkare under kariären, och dom lär väl inte hålla på å deffa?

Har testat och sökt på detta men vet inte riktigt vad jag ska söka på och hittade inget riktigt svar.

Webbsida

Väger muskler någonting? Svar: Ja.
Behöver man då gå upp i vikt för att lägga på sig muskler? Svar: Ja.
Vad bygger då mest av att ibland få i sig för lite mat och ibland få i sig för mycket (för man kan omöjligen alltid få i sig exakt                                  tillräckligt) eller hela tiden få i sig lite för mycket? Svar: att hela tiden få i sig lite för mycket.
Vad händer om man får i sig lite för mycket mat? Svar: Man lägger på sig fett.
Slutsats: Om man vill gå upp i muskelmassa bör man samtidigt satsa på att gå upp i fett. Förutsatt att du lyckas pricka in tillräckligt med mat 50% av gångerna om du satsar på helt fettfri uppgång kommer du alltså förlora 50% av din uppbyggnad. Till detta kommer vissa (enligt Englund) fördelaktiga hormonförändringar som inte sker förrän efter en tids obrutet överskott. Du hade f.ö. vetat detta om du bara hade läst lite slumpmässiga trådar, så kom inte och säg att du har försökt leta-.-

Registrerad: 2007-02-04

Att man behövde lägga på sig vikt fattade jag för att muskler väger, de va därför jag skrev "fettvikt" hela tiden.

Okej då förstår jag, men måste det vara fett för att de ska bygga muskler räcker det inte med energi som kolhydrater, isf så tar väl kroppen det den behöver för uppbyggnaden och resten förbränns när man konditionstränar och gör annat alltså behöver man inte gå upp i fettvikt? Äh de stämmer säkert inte men jag frågar, orkar inte sitta å tänka mer på det, man kan ju lära sig nå nytt!

Jag läste grymt många trådar under "Styrketräning och motion" och läste på flera ställen där att man var tvungen att gå upp i vikt men aldrig varför, iaf var det inte förklarat så jag fattade det men nu förstår jag när du skrev de! Men jag hade inte letat under "Näringslära" vilket jag borde gjort innan jag skrev det, men men.

Tack för svaret, hoppas nån vill svara på mitt ovanstående påstående! Säkert jag som tänker galet men efter att ha läst en jäkla massa trådar som får en att tänka så är man rätt slut i huvet ;).

Senast redigerat av Jooocke (2007-11-01 21:53)

Registrerad: 2007-10-12

Jooocke;
Alla grymt kunniga personer på det här forumet tenderar att glömma bort att förklara för oss dödliga på ett normalt sätt, eftersom allt är så självklart för dem!
Här är ett enkelt svar på din fråga;
Om du ligger på ett energiunderskott så gör kroppen om det protein som skulle blivit muskler, till energi. Alltså, byggstenarna blir energi för att du ska orka med dagen, och då finns inget att bygga muskler av, kanske bara till underhåll av dem.

Har jag inte rätt Lajne?

Sidor: 1 … 5 6 7 8 9 … 11  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB