Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 37  

Kalle tränar för Triathlon

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Persondata

Född år: 1976
Längd: 168 cm
Vikt: 58 kg
Vilopuls: 60 (sist jag mätte i.a.f.)

Historik

Min löparkarriär började först vid 17 års ålder, om man bortser från de obligatoriska och skitjobbiga 3-km slingorna vi sprang med skolan (spåret var grymt kuperat, det hörs bara på namnet - Högbergsspåret). Jag började springa som ett komplement till karateträningen jag höll på med då. Karatetränaren sa "spring korta och snabba pass, gärna spurter uppför, så ni blir explosiva och inte sega och långsamma". Nåja, jag gillade inte att springa fort, så det blev bara långa och långsamma pass. Flytt till annan ort gjorde att karateträningen tog slut, och då blev det mer löpning istället. Eftersom jag bodde i Dalarna kunde jag åka skidor på vinter, och det var riktigt kul, för då kunde man verkligen köra långt & länge. Till slut blev det Öppet Spår 1994, sedan ett till och ett till osv. Sedan blev det några Lidingölopp.

1999 bodde jag i Frankrike, ingen skidåkning, men desto mer löpning, vilket resulterade i min första mara, Paris Marathon. Det gick faktiskt bra! Det följdes upp med Stockholm Marathon år 2000. Tyvärr drog jag på mig löparknä inför den maran, men det gick ändå att plåga sig genom. Sedan försökte jag på olika sätt rehabba knät, jag trodde flera gånger att jag hade tränat bort det, men så fort jag började träna mer intensivt kom det tillbaka. Sådär höll det på, fram och tillbaka, i fem år (!) och det tog bort mycket av motivationen, så det blev mindre och mindre löpning. Till slut tog jag mig i kragen och gick till en sjukgymnast i februari 2006, och det var ett bra drag! Han gav mig ett träningsprogram för att träna upp fram- och baksida lår på gym, det höll på i tre månader. Sedan skulle jag börja springa igen på bana, jag kände mig som en nyfödd kalv på savannen. Som tur hade jag precis flyttat, så jag bodde (och bor) bara 5 min från en bana. Enligt honom skulle jag springa på bana, intervaller på 1000 m och ganska fort. Jag som hatade intervaller! Men till min stora glädje så gick det riktigt bra! Jag kände inte av någonting i knät och sedan dess har jag sprungit i ett år utan att känna av den gamla skadan. Dessutom börjar det t.o.m. bli roligt att träna intervaller och bli snabbare... 

Höstens löpträning gav mersmak, nu skulle Kalle börja träna igen som på den gamla goda tiden! I januari i år bestämde jag mig för att göra klassikern, så jag åkte Vasaloppet, tog över pappas gamla racer och trampade runt Vättern, simmade Vansbro och nu är det bara gamla fina Lidingöloppet kvar! Under träningen för VR och Vansbro så började jag tycka om landsvägscykling och simning. Speciellt bra är ju att man kan träna dom utan att nöta på knät. Så då blev jag nyfiken på Triathlon, och där är jag nu!

PB

Löpning
10 km bana: 46:30
10 km terräng: 47:10
5 km bana: 21:10
5 km terräng: 22:05

Genomförda lopp

Öppet Spår 6 ggr, bästa tid 7:45
Vasaloppet 2 ggr, bästa tid 8:15
Lidingöloppet 2 ggr, bästa tid 2:53
Marathon 2 ggr, bästa tid 4:07
Vätternrundan 1 g, 14:41
Vansbrosimningen 1 g, 1.00:47

Genomförda lopp 2007

Fabriksloppet, 40 km skidor: 3:05
Vasaloppet, 90 km: 9:50 (usel tid, dåligt före i kombination med för hård öppning. Armarna tog slut i Mångsbodarna...)
Vätternrundan, 300 km cykel: 14:41 (mål 15 tim så OK. Tog det lugnt)
Vansbrosimningen, 3 km: 1.00:47  (jättenöjd med tiden, långt under måltid)

Planerade lopp

Stöcke Triathlon, olympisk distans 5/8. Triathlonpremiär, klarades av på 2:51.
Lidingöloppet, 29/9
Vasaloppet 2008
Stockholm Marathon 2008
Halv IM 2008
På längre sikt Kalmar Järnman. Nu är målet att klara det 2008, om allt känns bra. Säger jag nu 26/8 -07.

Det kommer att dyka upp en hel del frågor, mycket är nytt för mig, speciellt på cyklingen och simningen. Hoppas ni som erfarenhet kan hjälpa till när Kalle får problem. :-)

Senast redigerat av Kalle Löpare (2007-08-26 22:51)

Moderator
Från: Västkusten
Registrerad: 2004-09-08

Välkommen till forumet Kalle! Intressant historia.
Den här träningsdagboken kommer jag följa. Lycka till med tränandet! :)

Webbsida

Tack tack!

Ja just det, det är en träningsdagbok. Jag tänkte som så att jag går tillbaks några veckor så jag får några bra veckor att börja med. Så slipper jag pressen den här veckan...

V 26

Mån: 5 km löpning på bana, 22 min
Tis: -
Ons: 4 km löpband, 19 min + 30 min styrka
Tor: -
Fre: -
Lör: Simning i sjö. 3 km, 65'
Sön: Löpning, 6 km, 28 min

Webbsida

Fortsättning..

V 27

Mån: -
Tis: Löpband, 4 km, 18 min (rätt jobbigt, 4:15 tempo) + 60 min styrka, ben och rygg.
Ons: Simning i sjön igen, 3 km, 65 min.
Tor: Löpning i spår, 10 km, 47 min. Bra fart.
Fre: Vandring på ett milspår för att gå in mina nya kängor. Räknar det som träning, för jag gick rätt fort. 9 km på 1h 30'
Lör: -
Sön: VANSBROSIMMET! Gick förvånansvärt bra, tiden 1:00.47. Kan skriva mer om det senare.

Direkt efter simningen fick jag skjuts av föräldrarna till Borlänge, där tog jag tåg till Gävle och bytte där till Nattåget som går norrut. Skulle till Lofoten, för att vandra i en vecka med syrrorna som redan hade varit där i nästan en vecka. Jag skriver lite snabbt, för jag vill bara få in juli månads träning.

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Yeah. En ny favoritjournal för Floppix!

Webbsida

Fortsättning...

V 28

Den här veckan var vi och vandrade i Lofoten. Jag tänker skriva in varje timme vi gick det minsta uppför med packning som träning, den som inte vandrat i fjällen med 25 kg packning har inte rätt att säga emot! Och Lofoten är RÄTT mycket uppför. :-)

Tis: 5 h vandring (effektiv tid). Bl.a. upp på ett berg, 1000 möh, i.o.f.s. mestadelen utan packning, men det var rena väggen att gå uppför! Heeeeelt otrolig utsikt såklart. Dagen avslutades med ett bad i Norra Ishavet, typ 12 grader.

Ons: Lätt vandring, platt. Obs! Räknar ingenting.

Tor: 5 h vandring. Ännu en toppbestigning, sedan en bra bit med packning i lätt uppförslut... svettigt! Dagen avslutades med bad i en sjö, typ 18 grader.

Fre: 6 h vandring. Jobbig dag, regnade HELA dagen. Och långt var det. Och mycket upp och mycket ner.... Dagen avslutades med bad i en sjö. Typ 15 grader.

Lofoten är en helt fantastisk plats på jorden, jag rekommenderar alla som vill se ett stycke majestästisk natur att åka dit. Överhuvudtaget rekommenderar jag fjällvandring, dels som naturupplevelse, men även som träning. Bra träning för ben och fötter, men även kondition, och säkert resten av kroppen också.

Hoppsan, det skenade iväg lite, jag skulle skriva om veckans träning men jag kunde inte låta bli...

Webbsida

Forts..

V 29:

Mån: -
Ons: Löpning bana. 6 km varav 4 snabbare, 30 min sammanlagt.
Tor: Styrka, 60 min
Fre: Löpn 10 km på slinga. 47 min. Inte så värst jobbigt.
Lör: -
Sön: -

Webbsida

Forts...

V 30

Mån: Löpband, 4 km, 22' + 60 min styrka, rygg och ben.
Ons: Löpning, bana. Intervallträning, 4*1000 m! USCH vilket jobbigt pass. Försökte hålla 4 min/km men här ser ni resultaten:
4:10  4:13  4:15  3:50

Ändå vilade jag två min mellan varje. Efter den tredje intervallen var uppriktigt förbannad! Då drog jag iväg så mycket det bara gick, och det gick ju fort, men sen var jag tvugen och ligga på gräset i 10 min och flåsa ut.

Tor: -
Fre: Styrka. Först 10 min på motioncykel, sen 60 min ben, bröst och triceps
Lör: Löpning, 10 km på 50 min. På milspåret där jag bor, om man nu kan kalla det för spår. De håller på att bygga om, ska asfaltera delar av spåret, så nu var det ett stenbrott jag sprang på delar av sträckan. Irriterande, men det gick ändå att skutta fram på det.
Sön: -

Hade tänkt simma på söndagen, men det ... hände inte. Saturnus kanske stod i fel position. Plus att jag hade en konstig träningsvärk efter fredagen pass, efter att ha kört på en butterflymaskin som en apa har designat! Det var första och sista gången jag körde den maskinen.

Webbsida

Nästan framme nu:

V 31

Mån: Styrka, först 12 min rodd som uppvärmning, sedan rygg, ben, 45 min.

Tis: Spinning, första spinningpasset på flera månader! Vilket bra pass! Det var i.o.f.s. 30 grader varmt, 100 % luftfuktighet och proppfullt med folk inne i salen. Svetten rann, men vad lätt det gick jämfört med förut. Jag kunde trycka på rejält men hade ändå krafter kvar hela tiden. Så där ser ni, träning ger färdighet. Alla långpass med cykeln gav resultat ändå, fast det kändes inte så då. 60 min var passet iaf.

Det ska bli kul att testa att cykla igen, har inte cyklat på landsväg sedan Vätternrundan eftersom bakväxeln fick sig en törn när det var 2 mil kvar, de två lättaste växlarna gick inte i. Jag tog in cykeln på verkstan, men de sa att det inte gick att fixa, det finns inga reservdelar eftersom cykeln är 13 år gammal. Det var mycket som var slitet också, så jag har beställt en ny cykel, men den har inte kommit än.

Ons: Det är idag det. Har inte tränat idag, var faktiskt ganska trött i benen efter spinningen.

Så, nu är juli månad intryckt.

Summering juli:

Löpning: 56 km, 4 h 45 min
Simning: 9 km, 3 h 10 min
Styrka: 4 h 45 min
Spinning: 1 h 10 min
Rodd: 12 min
Vandring: 17,5 h

Sammanlagt: 31,5 timmar.

Eller 14,0 om man inte räknar vandringen. Men jag har inte kört några långpass på cykeln, så vandringen får typ ersätta dem. Det är minst lika jobbigt också!

Oj, oj, oj, klockan är 01.45, nu är det VERKLIGEN dags att gå och lägga sig, jag ska ju jobba imorgon... Har fortfarande inte kommit in i jobbtiderna, utan jetlagen från semestern släpar efter trots att det var drygt en vecka sen.

Registrerad: 2006-03-15

Härligt, vi blir fler och fler som simmar-cyklar-springer här =)
Du är välkommen hit till forumet.

Vad har du för funderingar på tävlingar?

Webbsida

Tryman skrev:

Härligt, vi blir fler och fler som simmar-cyklar-springer här =)
Du är välkommen hit till forumet.

Vad har du för funderingar på tävlingar?

Tackar. Funderingar på tävlingar? Ja, det stora orosmomentet just nu är ju Stöcke Triathlon i Umeå, som är på olympisk distans. Det är nu på söndag! Har aldrig kört triathlon, och är nervös över denna utmaning. Även om distanserna är överkomliga var för sig, vad händer om man slår ihop alla tre? Ska bli MYCKET intressant... <darr darr>

Registrerad: 2007-05-05

Lycka till med träning! Vi kanske ses på Lidingöloppet eller Stockholm Marathon. ;)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Oh, ännu en konditionsjornal! Med triathlon dessutom. Jag har själv planer på att ge mig i kast med denna ädla sport, men inte kommit mig för riktigt ännu (måste skaffa en racer). Fina löpresultat du har där! Jag säger som Kiwium: Kanske ses vi i LL eller SM08 :)

Kommer definitivt följa denna journal!

Lycka till med träningen!

Vilken tid siktar du på i Lidingöloppet?

Registrerad: 2006-10-16

Lycka till på söndag!

Hur kan 58kg slita på knäna ;)

Webbsida

Kiwium skrev:

Vilken tid siktar du på i Lidingöloppet?

Kiwium: Du kommer definitivt att kunna se mig på startlinjen till LL, oavsett form och hur bra/dåligt tränad jag är då. Jag ska ta mig runt den där banan än om jag måste krypa på alla fyra uppför Abborbacken. Det är nämligen sista loppet för att fullfölja Klassikern...  :-S

Sen vore det ju kul om det blev en tid neråt 2:40, med milarna på typ 50, 50 och 60 min. Fast det kan ju vara trångt, mycket folk och smala spår, speciellt i början. 2:45 kanske. Äsch! Dessutom vet jag faktiskt inte om jag hinner träna så mycket, så jag kan hålla det tempot i tre mil. Jag får helt enkelt ändra tidsmålet efterhand som träningen utvecklar sig. Det enda viktiga är att ta sig runt!! Ok, säg 3 timmar då. :)

Själv då, jag har inte sett din tråd?

Webbsida

Dagens träning 2/8.

10 km löpning på en fin (och helt platt) runda runt en sjö. Typ 50 min, riktigt skönt pass. Knäna kändes hur bra som helst, trots mina 58 pannor. ;)

Ville testa löpformen inför söndagens triathlon. Resultat: väl godkänt! Nerverna stillades något.

Machine Gun Ska du säga, jag kollade din tråd för ett tag sen. Det går rätt bra för dig va? Jag såg att du fixade maran, Grattis!! Nöta asfalt i 42 km, det är ingen lek!

Kalle Löpare skrev:

Själv då, jag har inte sett din tråd?

Mitt mål är under 2.30, men jag ska verkligen försöka klara en silvermedalj för jag är riktigt sugen på en!

Stöcke redan i helgen, du låter ingen tid gå till spillo =)

Stressa inte utan tänkt till när du ska ta av våtdräkten, det brukar gå fortast.
Benen kommer att komma kännas tunga och fulla med syra i början på löpningen. För att minska detta så kör på lätta växlar sista km på cyklingen.

Lycka till...

Webbsida

Tryman: Hmm, Ok, jag lovar, jag ska ta det väääldigt lugnt med våtdräkten. Kan tänka mig vad som händer om det strular och man får panik. Över huvud taget ska jag väl inte tokköra för att få en bra tid, utan jag siktar på att ramla in på (30+1:30+50) = 170 min, plus 10 min växlingar då blir det 3 timmar precis. Tja, det kan gå....

Du håller på med triathlon va? Jag har några funderingar (Fast jag vill egentligen säga som Roger Rabbit sa till Magic Jordan i någon film som gick för några år sedan: HJÄÄÄÄLP!!!) som du kanske kan svara på:
-  Emm, Ska man ha sig riktiga cykelbyxor, med blöja, under våtdräkten, eller ska man skita i det och ta enklare tights utan stoppning? Cykla 40 km lär man väl klara utan.
-  Man kommer väl antagligen att bli blöt under simningen. Ska man strunta i strumpor, och bara stoppa fötterna direkt i cykelskorna?
-  Ska man äta någonting, typ en Snickers, när man börjar cykla. Åh vad gott det lät, jag tror jag bestämde mig precis... :)
-  Hur är det med nummerlappen, jag har hört något om nåt gummiband?

Hrrm, det ska nog gå bra det här. Det kanske låter som banala frågor, men jag är lite nervös och det känns dumt att göra riktigt puckade misstag... Vore tacksam för lite tips till en nybörjare med darr i knäna.

Webbsida

Du ska raka benen!

"Man känner sig mer fit alltså, du anar inte det är skillnad i vattnet, glider fint som tusan" - (min triathletande coach :)

Webbsida

Kiwium: Hoppsan! Det var inte dåligt! 2:30 känns som en riktig drömgräns... Men var går gränsen för medaljen, jag trodde det var 2:30?? Hur mycket tränar du, vilken veckomängd och hur många pass?

Webbsida

Jag vidarebefodrar vad jag hört, fler kommentarer kommer nog:

Emm, Ska man ha sig riktiga cykelbyxor, med blöja, under våtdräkten, eller ska man skita i det och ta enklare tights utan stoppning? Cykla 40 km lär man väl klara utan.
- Ja om du tror att du klarar 40km utan blöja så är det nog smidigt, för du vill väl helt slippa blöjan på löpningen... Och antagligen i simningen också.

Man kommer väl antagligen att bli blöt under simningen. Ska man strunta i strumpor, och bara stoppa fötterna direkt i cykelskorna?
- Nja... Näe! På med strumpor (har jag hört att de flesta rekommenderar) Du ska ändå ha dem på i löpningen... Men ALLA andra kläder ska va på redan i simningen.

Ska man äta någonting, typ en Snickers, när man börjar cykla. Åh vad gott det lät, jag tror jag bestämde mig precis... :)
- ...det vet bara du :) Men energi måste du ju ha. Testa lite, ta inte för mkt, du ska springa utan att spy för mkt sen...

Hur är det med nummerlappen, jag har hört något om nåt gummiband?
Oh hell yeah. Det låter bra. Nummerlappen på innanför alla kläder redan i simingen också. Vet inte var de får sina gummiband ifrån, men det ser ju bra ut:
http://www.se.veganrunners.org/_files/ironfille.jpg

Måste fråga om alla 23 säkerhetsnåla också var på redan under simningen...!! XD

Webbsida

floppix skrev:

Du ska raka benen!

"Man känner sig mer fit alltså, du anar inte det är skillnad i vattnet, glider fint som tusan" - (min triathletande coach :)

GLÖM DET! Jag är man och riktiga män rakar inte benen. Min kompis fick raka benen vid fontänen på Stortorget i Gamla Stan på sin svensexa. Vi hade roligt åt det flera månader efteråt under tiden det växte ut. Det är alltså fråga om förnedring och ingenting man gör frivilligt.  Sen att elitsimmare blivit knäppa i huvudet av all mjölksyra, det är inte mitt fel. ;)

Klart man ska raka benen =)

1. Jag kör i princip i ett par badbyxor med ett extra lager runt rumpan. Det är bara 4 mil =)

2. Själv kör jag varken strumpor på cykel eller löpning och har aldrig gjort på tävling, lite ska man kunna pinas. Dock kör jag bara sprint/olympisk och är van, är du ovan så ta på dig ett par strumpor. Sen när du blir varmare i kläderna så kan du köra utan.

3. På olympisk äter jag inget, ser bara att få i mig vätska. Oftast bara vatten. Har väl en halvfull vattenflaska på olympisk och på sprint har jag funderat på att strunta i den.

4. Jag har ett resårband på mig med nummerlappen. På cyklingen ska man ha nummerlappen bak och på löpningen fram. Med resårbandet kan man lätt flytta nummerlappen. Jag brukar ha nummerlappen på mig baktill innanför våtdräkten.

Enda gången jag frångått är när jag prövade mig på Nice-distansen som numera kallas långdistans. Då satte jag på mig strumpor och öste i mig vätska, både sportdryck och vatten + att jag proppa i mig bars och gel.

Tror nog du ska kunna vara snabbare än 10 minuter på dina växlingar. 3 timmar är en bra tid. Om du ska ta på dig en tröja efter simningen så rulla upp nedkanten av tröjan en bit så är det lättare att få på dig den när du är blöt. Det är då bara att trä i huvudet och armar och rulla ner resten av tröjan mot midjan.

Lycka till =)

Senast redigerat av Tryman (2007-08-04 11:36)

Sidor: 1 2 3 … 37  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB