Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Som den bönälskare jag är brukar jag avsätta en morgon då och då för att koka en massa bönor jag haft liggande i blöt under natten. Problemet är att de (och då speciellt sojabönorna) kokar över hela tiden. Jag hinner bara vända mig om så har de bubblat över igen. Det blir en massa tjockt skum som läcker ut på plattan, bränns fast och luktar illa.
Någon som har nån idé på hur man undviker detta? Kan man ha något i vattnet som minskar skummet exempelvis?
Byta vatten, när bönorna kokat upp och skum har bildats byter man vatten (häll av allt vatten och skölj bönorna), koka sedan försiktigt med så lite värme som möjligt på plattan.
Ska man då beräkna koktiden från första eller andra uppkoket?
Senast redigerat av Kiwi (2006-11-16 10:36)
Totala, första+andra, den tiden de kokar, själv kör jag hårt på provsmakning när de börjar bli färdiga.
Då provar vi det nästa gång :)
eller så sätter du i lite olivolja så kokar det inte över
Hej bönälskare!
Jag är liksom du en sådan och kokar gärna och ofta bönor - speciellt sojabönor. Det är äggviteämnen som bildar det vita "skummet" på ytan och det du kan göra är att byta vatten efter ca 10 min, därmed försvinner dels en del av äggviteämnena och dels de giftiga lektinerna. Själv kokar jag dem inte mer än en timme, de är godast "al dente" med en del salt på!
Kiwi skrev:
Ska man då beräkna koktiden från första eller andra uppkoket?
Behöver man väl inte beräkna, man provsmakar. När de är mjuka är de klara.
hijackar din böntråd Kiwi med en annan fråga, jag antar att man kan frysa bönor eftersom ni gör sådana storkok (sälv har jag hitills köpt konserver men jag har börjat äta så mycket bönor att det kanske är värt att börja koka själv?) men hur blir de när de är tinade? det känns som att de bara ska bli en massa mos av dem?! är det stor skamskillnad på de du kokar själv jämfört med de du köper?
Acaila skrev:
hijackar din böntråd Kiwi med en annan fråga, jag antar att man kan frysa bönor eftersom ni gör sådana storkok (sälv har jag hitills köpt konserver men jag har börjat äta så mycket bönor att det kanske är värt att börja koka själv?) men hur blir de när de är tinade? det känns som att de bara ska bli en massa mos av dem?! är det stor skamskillnad på de du kokar själv jämfört med de du köper?
Inga problem alls med infrysta bönor, konsistensen skiljer sig inte från nykokta.
Fryses in i tillplattade plastpåsar, så tar man så mkt man behöver åt gången.
Konserverade bönor är mkt sämre än de man kokat själv, har högre GI.
Smoker skrev:
Acaila skrev:
Inga problem alls med infrysta bönor, konsistensen skiljer sig inte från nykokta.
Fryses in i tillplattade plastpåsar, så tar man så mkt man behöver åt gången.
jag gillar inte GI, tror inte att det är bra i det långa loppet. men tänker testa att koka djälv iaf, det brukar ju väldigt ofta smaka bättre om det inte kommer från konserver.
Acaila skrev:
Smoker skrev:
jag gillar inte GI, tror inte att det är bra i det långa loppet. men tänker testa att koka djälv iaf, det brukar ju väldigt ofta smaka bättre om det inte kommer från konserver.
Öh? Du tror alltså det är bättre i det "långa loppet" att äta bönor med högt GI istället för med lågt GI?
Logiken där?
Smoker skrev:
Acaila skrev:
Smoker skrev:
Öh? Du tror alltså det är bättre i det "långa loppet" att äta bönor med högt GI istället för med lågt GI?
Logiken där?
jag tror inte på GI, läs min tidigare post. i den tidigare posten står det att jag inte gillar GI, varför skriver du sedan ett påstående där du blandar i GI igen? för mig betyder det ingenting. att jag inte gillar GI har inte bara med bönor att göra. att följa den dieten en hel livstid, tror jag inte på.
Senast redigerat av Acaila (2007-07-17 21:38)