Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Eftersom sojabönor är den klart billigaste proteinrika matvaran (~18,5g/kr) har jag börjat konsumera stora mängder! Vanligtvis blir det följande:
1. Hacka och fräs en gul lök och ett par vitlöksklyftor.
2. Häll på en burk krossade tomater. Krydda med diverse kryddor, t ex en buljongtärning, peppar och örtkryddor.
3. Rör ned ett halvt kilo kokta bönor. (Jag brukar ta hälften sojabönor och hälften t ex black eye)
4. Servera med ris.
Detta är gott, men jag skulle gärna vilja variera med något annat. Vad har ni för tips på vad man kan laga på sojabönor?
Förresten, finns det någon risk med att äta mycket sojabönor? Jag i perioder ett sånt här mål per dag (~165g bönor/mål).
jag e nt helt säker men jag har hört att soja protein i stora mängder binder östrogen och det kanske nt e det bästa om man vill ha musskler men i den mängden du konsumerar så tvivlar jag på att det kan göra något annat än gott:D
Vad är det för märke på bönorna som är så billiga? Verkar gott!
fy fan vad jag blev hungrig nu! :)
Nä, litar inte på soja, skumt livsmedel.
Soja i sitt naturliga tillstånd innehåller en massa gifter som måste avlägsnas för att man ska kunna äta det, det avlägsnas med en massa kemiska processer, inte direkt "stenålderskost" liksom.
Anledningen till att soja till att börja med innehåller mängder av naturliga gifter är förstås att sojabönan annars skulle bli uppäten illa kvickt av alla och hans brorsa, inte så vanligt med sån koncentration av högvärdigt värdefullt protein annars i naturen, sojaplantan måste ju skydda sina små frön liksom.
Att soja också innehåller ämnen som påverkar könshormoner och annat är också rimligt, rent evolutionsmässigt.
http://observer.guardian.co.uk/internat … 60,00.html
http://starbulletin.com/1999/11/19/news/story4.html
Inte så kul om man blir senil av mirakelkäket methinks...
sojabiffar!
det finns en del recept på matbidstråden och även ett som har en egen tråd, (tacobiffar eller nåt var det).