Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Finns det att få tag i "ren" äggvita ngnstans i livsmedels affärer ? =O
nej. Vad ska du med äggvitan till?
äta upp den för dess goda protein ! onödigt att slänga bort gulan, ägg är ändå itne SÅÅ billigt !
Man kan frysa in gulorna. Sedan kan man ta fram dem när de behövs, till exempel till att reda såser, ha i biffar, mm.
men... köp prottepulver istället! Från en äggvita får du ju knappt i dig något protein och det blir väldigt dyrt.
haha knappt? 2/3 delar av ett ägg innehåller protein och det kmr från äggvitan =) och proteinpulver äter jag NAM ! I usa har dom rå äggvita på burk och funderade då på om det finns i sverige vilket jag tvivlar på, har själv iaf inte sett men om ngn vet så är det fritt fram för en comment !
Bullen2 skrev:
I usa har dom rå äggvita på burk
Kollat på Ronnies video nyligen? ;)
Bullen2 skrev:
haha knappt? 2/3 delar av ett ägg innehåller protein och det kmr från äggvitan =)
Äggula innehåller 16,4% protein och äggvita 10,1%.
Hör med bagerier. De kan få tag på äggvita i mängder.
Om ett ägg skulle ha 2/3 proteiner skulle ett ägg ha cirka 40 proteiner :P
Totalt är det cirka 7-8 gram Proteiner i ett ägg, och som Honn sa är det mer i gulan, varför vissa äter bara vitan är för att gulan har 33% fett i sig. Men jag kokar alltid hela ägget, ofta till lunch. :)
Senast redigerat av Dennis_gull (2007-03-16 02:17)
ägg har en bra fettsammansättning, så det är bara att käka på. =)
Äggvita har iofs den bäst lämpade aminosyreprofilen för människor.
Jag äter 6 ägg/dag [enbart äggvita], men har dock funderat på proteintillskott.
Det är gott med ägg, och det mättar. Men, det blir dyrt i längden.
Borde jag se över att införskaffa mig proteintillskott???
Finns att få tag på hur enkelt som helst :) tog mig tre timmar på jobbet med lite telefonsamtal tills det stog en dunk på bordet ;)
Nu skiter jag i forum-reglerna lite och gör lite reklam, Nordströms Livsmedelsgrossist i helsingborg säljer... 100:- för 5kg ren äggvita. ca 150 äggvitor per dunk. Tar tre dagar för dom att få in det nu egentligen, men efter dom har öppnat sin "shop" kommer dom ha det i lager hela tiden. Riktigt sjyssta snubbar där. Hör med olika livsmedelsgrossister/restaurantgrossister i din hemstad så lovar jag att du kan få det. *byggartumme*
Edit: 98:-/dunken om jag ska va uppriktig ;)
Senast redigerat av Degpekka (2007-04-21 15:43)
Det där var det äckligaste jag läst hittills idag! ~_-
vad är det äckliga?
mixa det med lite mjölk så blir det ennu mer protei brukar vispa i hop 3 ägg (med ägggula) med 4 dl mjölk,har det ofta till frukost nt så äckligt, enligt min åsikt finns det proteinpulver som smakar betydligt värre,och i med att man vispar det så försviner de där klumparna som kan göre det lite små äckligt.
Tänk på att du bara kan använda ca 50% av proteinet i ett rått ägg.
Honn skrev:
Tänk på att du bara kan använda ca 50% av proteinet i ett rått ägg.
vad menar du?
Ja, det där var nytt för mig? Tar kroppen upp äggprotein från råa äga sämre än annat protein?
Jag har inte koll på de vetenskapliga detaljerna, men i princip ändrar proteinet struktur vid tillagning och blir lättare för kroppen att ta upp. Som bäst blir det vid kokning, då kroppen kan tillgodogöra sig 90% av det.
Senast redigerat av Lajne (2007-06-28 20:42)
esson skrev:
Ja, det där var nytt för mig? Tar kroppen upp äggprotein från råa äga sämre än annat protein?
Japp. Ligger en studie postad här någonstans om det. Råa ägg tar man upp ca 50% av proteinet och kokta runt 90%.
Ha, där ser man... Finns det någon studie som visar hur mycket av annat protein man kan tillgodogöra sig. Proteinpulver, mjölk, kött osv? Ägg har ju ändå ganska schyssta värden och används väl som index när man mäter "högvärdighet" (biologiskt index eller vad fasen det heter)?? Jag menar, är 50% normalt eller är det 90% som är normalt - i annat livsmedel alltså.
ja om du känner nån som jobbar på pizzeria.där brukar de göra såser med äggulan och äggvitan kastar de så du kan be de spara de till dig...äggvita e bra.lycka till
Rå äggvita hämmar näringsupptaget av en massa ämnen, plus att man blir illamående. Äggvitan måste vara tillagad.
Äggulan är nyttig som satan om den äts rå, annars mer tveksamt.
Hinnan runt gulan ska bort helt.
Rå äggula kommer väl aldrig att ingå i några officiella kostråd, eftersom det kan finnas en pytteliten minimal risk att nån råkar få salmonella nån gång nånstans och bajsar på sig. Sen skulle alla skylla på socialstyrelsen /livsmedelsverket etc.
Men den risken är i praktiken nästan försumbar, och om man inte är en klen åldring utan fortfarande äter med sina egna tänder så borde man nog överleva det i så fall också.
Senast redigerat av Smoker (2007-07-15 23:43)