Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Vill gå ner i vikt.

Registrerad: 2003-07-07

Kan jag strunta i kosten i början?
Efter som jag är 182cm väger 115kg.
Har tänkt börja med promenader på ca en timme om dagen. Som jag hoppas kunna göra om till jogging pass på samma sträcka i stället. Men brukar ha strul med benhinnorna så jag måste väl ta det lugnt i början.

Maten jag äter är väl normal husmanskost så det är nog inte orsaken till min vikt utan jag äter ganska så mycket godis. Så jag tänkte lägger jag helt av med det så borde det väl ge resultat. Vill inte börja hålla koll på allt jag äter typ vill kunna äta en pizza om man är ute på en biokväll t.ex.

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Du kan inte sluta äta! Du slutar kroppen med förbränningen, å tror att det är svälttider, å lagrar fett!

Som du säger, strunta i godis, läsl, pizza osv, ät myckte grönt å frukt, å rör dig minst 1 timme om dan, raska promenader, inte skyltfönsterfart!

Då har du kommet en bra bit på väg!

Men en pizza före bion? En enda pizza innehåller kalorier för mer än ett dagsbehov! Inte bra....

Registrerad: 2003-04-24

Så farlig är väl inte en pizza ändå? Tror inte det innehåller dagsbehovet av kalorier. Det har hänt att jag käkat pizza mitt under veckan, inte går jag upp något för det. Snarare tvärtom. Det beror väl på vad man har på och till pizzan.

Det är bra att minska ner lite på portionerna. Som exempel så åt jag förut  2dl makaroner + 10 köttbullar som en måltid, nu äter jag 1.5dl makaroner + 8 köttbullar.

Börja med promenader och sluta med godis + läsk (förutom på helgen, man behöver unna sig lite gott ibland) så kommer du garanterat gå ner i vikt. Du behöver inte börja jogga sen, det är viktigare att du rör på dig varje dag.

Jag går t.ex en promenad på en timme före frukost varje dag. Om jag hade joggat istället så hade jag nog tröttnat nu, men gå är inte jobbigt så det orkar jag.

Har nu gått ner 9kg sen mitten av april. Vikt vid start=82kg, vikt nu=73kg (längd 173 cm).

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Så farlig är väl inte en pizza ändå? Tror inte det innehåller dagsbehovet av kalorier.

Jorå, men 1,5 av ditt normala dagsbehov! Det är all jävla ost å olja de häller på!

Registrerad: 2003-06-20

Ett tips till dig som vill bränna fett!

Ta en promenad innan frukosten på morgonen, då bränner du fett som mest eftersom dina kolhydratdepåer är tomma.
Drick gärna ett eller två glas vatten innan du går ut på din "morgonpromenad".
Du behöver heller inte gå i rask takt. Det är nämligen bättre om du går långsamt i 40-50 minuter än om du går raskt och blir trött efter 20-30 min.

Du kan även ta en kvällspromenad samma dag, tag gärna med dig någon att sällskapa med eller musik att lyssna på.
Då blir promenaden mycket trevligare plus att tiden går fortare.

Sen med tiden kan du börja jogga på morgonen istället och skippa kvällspromenaden..
Fast då skall din runda fortfarande vara 40-50 min långt eller så springer du 20 min på morgonen och 20 min på kvällen?

Det är inte svårare än så.

Registrerad: 2003-03-06

Jag tycker det är en lite överdrivet stor hype kring morgonpromenader. Visst, det bränner störst andel fett i förhållande till kcal-förbränningen. Men den totala mängden kcal som förbränns är större om du springer (räknat per minut). Dvs 30 minuters löpning bränner betydligt mer än 30 minuters promenad.

Dessutom höjs förbränningen i kroppen totalt sett genom att konditionen förbättras. Och joggning är ju betydligt bättre konditionsträning än promenader. Spinning är nog det allra bästa om vi räknar per tidsenhet.

Men som många andra sagt, den bäst träningen är den du verkligen kommer att genomföra regelbundet!

När jag går min promenad på 60 min. Så har jag en puls mellan 130-145 med toppar på ca 160 i en uppförsbacke modell större. Så har jag provat att jogga ca 300m 2ggr då får jag upp pulsen i ca 180. Känner av benhinnorna den första halvtimmen sen går det över mer eller mindre någon som har en aning vad det kan bero på?

Hmm, joggar du 300m ???? Utveckla gärna...

Det där med benhinnorna har jag tidigare haft stora problem med. Det beror med största sannolikhet på att dina skor stöder upp dina fötter på fel sätt. Det första du ska pröva är ett par nya joggingskor med BRA dämpning, särskilt om du springer/går på asfalt. Gå gärna till Löplabbet om du bor i Stockholm (eller var det nu finns), där kan du provspringa på ett löpband och få en bedömning om vilka skor du behöver.

Själv behövde jag ett par gipsgjutna skoinlägg.

Ja när jag tar min morgon promenad så har jag testat att jogga lite är rädd för att få strul med benhinnorna tar det mycket lugnt och har ju lite vikt att jogga med oxå.
Men varför känner jag av benhinnorna i början?

Registrerad: 2003-06-04

Det viktigaste är väl inte vad man gör utan att hitta något som man trivs med att göra. Själv tränar jag på gym, har blivit ganska mycket det sista, men det är inte det viktigaste. Jag är ca 180 cm lång och vägde 112 kg när jag började, har inte ställt mig på en våg sen jag började träna, men har gått ner en klädstorlek sen mitten av april. Har inte järnkoll på vad jag äter men försöker undvika godis på vardagarna och försöker tänka på att äta mycket grönsaker och frukt men ibland så äter jag en pizza också.

Är ditt mål att gå ner i vikt så är det viktiga att du börjar röra på dig och att du minskar på godiset och sånt precis som du skrev. Själv skulle jag aldrig stå ut med att jogga, har försökt men tycker det är så  tråkigt och segt så jag ger upp efter ett tag. Gym känner jag att jag kan variera, växlar styrka och kondition. Så det viktiga är att du trivs helt enkelt. Lycka till.

Mr Dirkschneider >> Som sagt så bör du ser till så att du har rätt anpassade skor/sulor innan du ger dig ut och springer. Helst bör du kanske vänta några kilo innan du springer också. Börja lugnt med promenader eller simning. När du väl ska börja springa så skall du helst göra det i ett joggingspår med grus- eller sågspånunderlag.

Kan det stämma att redan före jag har gått 2 hela veckor så märker jag på pulsen att jag fått bättre kondis? Tycker att jag sänkt pulsen med ca 10 slag (i snitt). Stiger t.ex inte till samma toppar i backarna som när jag började.

2 veckor med promenader och minus 4kg

Från: Luleå
Registrerad: 2003-07-27

2 veckor 4 kg är ganska bra..
som du och dom flesta andra säger så gäller det mest att äta nyttigare å röra på sej regelbundet  för att gå ner i vikt..
promenader räcker gott å väl och är inte lika jobbigt som jogging..
själv orkar jag inte hålla på och jogga..
fortsätt som du gör nu så får du nog ett ganska bra resultat

Registrerad: 2003-07-19

Kan jag strunta i kosten i början?
Efter som jag är 182cm väger 115kg.

Tycker att det viktigaste är att man får måltidsordningen att fungera, det vill säga att äta på regelbundna tider. När man väl har fått det att flyta bra, kan man börja titta närmare på maten. Min erfarenhet är att ska man göra alla förändringar på en gång, stupar man ofta. Man får tänka på att detta inte är en tillfällig lösning utan en "ny" livsstil och som ska kännas bra. Därtill kommer viktminskningen...

Maten jag äter är väl normal husmanskost så det är nog inte orsaken till min vikt utan jag äter ganska så mycket godis. Så jag tänkte lägger jag helt av med det så borde det väl ge resultat. Vill inte börja hålla koll på allt jag äter typ vill kunna äta en pizza om man är ute på en biokväll t.ex.

Tycker inte man ska tänka att - "nu ska jag sluta med"... utan istället försöka minska ned. Inget är förbjudet utan det hela beror på hur mycket och hur ofta vi intar det. Att sätta upp en massa förbud och måsten brukar ofta leda till att man trillar dit...
Äter man mat regelbundet så minskar också godissuget.

Lycka till!

Susanne - som också äter godis :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB