Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Pasta potatis ris

Registrerad: 2006-12-06

Vet att det är bra att äta pasta, heldst då fulkornspasta när man tränar, men hur är det med ris, och fullkornsris.
Har sett det på affären, antar att det är bättre än vanligt ris, men hur ligger det till jämfört med fullkornspasta.
Sedan funderade jag på potatis, då man har hört att det är för snabba kolhydrater i potatis. Ska man försöka "hålla sig undan" potatis i så stor utsträckning som möjligt, för att pasta och ris är mycket bättre?

Från: NZ
Registrerad: 2007-06-03

nej håll dig inte undan potatis. det låter som GI snack, personligen så gillar jag inte GI men jag kan tänka mig att andra på forumet inte håller med mig.

Ja GI bryr jag mig inte så mycket om, jag vill bara äta mycket bra mat när jag tränar, som bygger upp musklerna.
Har ingen aning om proteinhalten i potatis, gämförelsevis med pasta

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Det enda jobbiga med potatis kan vara att energiinnehållet är relativt litet jämfört med mängden du får stoppa i dig, enbart 76kcal/100g enligt livsmedelsverket, att jämföra med kokt pasta som ligger på strax över 300. Så med andra ord får man stoppa i sig en hel del om man vill bulka på bara det, men vem lever på endast potatis i vilket fall?;)

Från: NZ
Registrerad: 2007-06-03

Lajne skrev:

Det enda jobbiga med potatis kan vara att energiinnehållet är relativt litet jämfört med mängden du får stoppa i dig, enbart 76kcal/100g enligt livsmedelsverket, att jämföra med kokt pasta som ligger på strax över 300. Så med andra ord får man stoppa i sig en hel del om man vill bulka på bara det, men vem lever på endast potatis i vilket fall?;)

min mormor och morfar ;)
men Lajne har rätt, det krävs lite mer. jag läste förresten på en bantningssite att de rekommenderade potatis istället för pasta/ris etc. just för att det innehåller mindre kcal, men tvivlar på om det är bättre ur näringssynpunkt? om man byter ut allt mot potatis dvs

Senast redigerat av Acaila (2007-07-13 10:37)

ok, tack för alla bra svar =D

Registrerad: 2006-04-27

Hur många gram kolhydrater innehåler en medelstor potatis?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Potatisar varierar som fan i storlek och vikt, vill du ha reda på det får du antingen köpa en våg och väga den, eller köpa potatisar som är ungefär lika stora och sedan kolla på ditt kvitto från affären där det står hur mycket de vägde tillsammans. Enkelt att räkna ut vad en väger då=) Potatis innehåller ivf ungefär 16g kolhydrater/100g, så slipper du ta reda på det.

eller så väger du potatisarna separat på grönsaksvågen i butiken ;P

Registrerad: 2006-04-27

Fearik skrev:

eller så väger du potatisarna separat på grönsaksvågen i butiken ;P

ajuste! Haru testat?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB