Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 6  

Programförslag 2, 3, 4 split samt länk till helkroppsprogram

Från: Vänersborg/Skövde
Registrerad: 2005-05-18

Apman skrev:

Jobbigt att spänna fast fötterna hela tiden :P Jag skulle köra på en lårcurl för baksidan. Isolerad, men tar. Ett ben i taget för att få lika belastning.

Jag kör nu raka marklyft, liggande lårcurl (bägge benen samtidigt) och sittande lårcurl.
Borde jag köra:

1. liggande lårcurl (ett ben i taget), liggande lårcurl (bägge benen samtidigt) och sittande lårcurl

eller

2. liggande lårcurl (ett ben i taget) och sittande lårcurl

Registrerad: 2006-11-25

reiko skrev:

Apman skrev:

Jobbigt att spänna fast fötterna hela tiden :P Jag skulle köra på en lårcurl för baksidan. Isolerad, men tar. Ett ben i taget för att få lika belastning.

Jag kör nu raka marklyft, liggande lårcurl (bägge benen samtidigt) och sittande lårcurl.
Borde jag köra:

1. liggande lårcurl (ett ben i taget), liggande lårcurl (bägge benen samtidigt) och sittande lårcurl

eller

2. liggande lårcurl (ett ben i taget) och sittande lårcurl

varför inte bara köra båda benen samtidigt, tänk om du orkar mindre med ett ben?

Från: Planeten X
Registrerad: 2006-11-01

Visst kan man ersätta den med lårcurl men då får du inte en likvärdig övning, eftersom rörelserna är helt olika. I good-mornings och raka mark sker rörelsen i höftleden, och i lårcurl i knäleden.

Registrerad: 2006-12-06

Honn skrev:

Pass 3
Rygg, mage

Har haft för mig att man inte ska träna rygg och mage tillsammans, av någon andledning som jag inte kommer ihåg.
Rätta mig gärna om jag har fel... vill bara veta hur det ligger till.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Finns ingen anledning jag kan komma på.

Registrerad: 2007-05-16

Honn, vad säger du om detta träningsprogram (För en nybörjare!)? Tycker du t.ex. att jag ska ha med Drag till hakan med skivstång (brett grepp) på fredagspasset, eller är det någon viktig övning eller muskelgrupp som fattas? Jag tränar med egen bänk, skivstång och hantlar!

Mån
- Militärpress
- Drag till hakan med skivstång (smalt grepp)
- Militärpress (bakom huvudet)
- Framåtlutande hantellyft
- Koncentrerad biceps
- Triceps
- Underarm (und/över)
- Hammarcurl

Ons
- Knäböj
- Benspark
- Liggande lårcurl
- Vadpress
- Sit-ups

Fre
- Bänkpress brett
- Bänkpress (lutande bänk)
- Marklyft
- Skivstångsrodd
- Drag till hakan med skivstång (brett)
- Stångshrugs
- Hoover (bål)

Möller skrev:

Honn, vad säger du om detta träningsprogram (För en nybörjare!)? Tycker du t.ex. att jag ska ha med Drag till hakan med skivstång (brett grepp) på fredagspasset, eller är det någon viktig övning eller muskelgrupp som fattas? Jag tränar med egen bänk, skivstång och hantlar!

Mån
- Militärpress
- Drag till hakan med skivstång (smalt grepp)
- Militärpress (bakom huvudet)
- Framåtlutande hantellyft
- Koncentrerad biceps
- Triceps
- Underarm (und/över)
- Hammarcurl

Ons
- Knäböj
- Benspark
- Liggande lårcurl
- Vadpress
- Sit-ups

Fre
- Bänkpress brett
- Bänkpress (lutande bänk)
- Marklyft
- Skivstångsrodd
- Drag till hakan med skivstång (brett)
- Stångshrugs
- Hoover (bål)

tycker du kan lägga till skivstångscurl, samt vad menar du med triceps? vilka övningar kör du där?

Registrerad: 2007-05-16

Koray, ok, en biceps-övning till alltså? Men det andra ser alltså bra ut, en bra balans på övningar?
Jag kommer köra 5 set och 4-6 rep (10 rep i första set + lätta vikter), ok eller?

Triceps, French press med hantel heter den tydligen. Är det någon annan du rekommenderar hellre? Den ska i så fall vara lätt att klara av på egen hand. Jag skulle nog hellre köra Liggande tricepsextention, men det blir ju lite problem med den om krafterna tar slut.

jag känner också att jag behöver lägga mer kraft på musklerna bak på axlarna snarare än fram. Är det då nått du tycker jag behöver ändra på måndagens övningar?

Senast redigerat av Möller (2007-05-21 18:00)

Moderator

Jag tycker du kan skippa en av pressövningarna för axlarna.
Skippa draget till hakan på ryggdagen och låta axlarna vila lite.
Byt ut hammercurlen mot vanliga hantelcurls eller stångcurl.
Byt koncentrationscurlen mot vanliga hantelcurls eller stångcurl.
Eventuellt en till tricepsövning.
Mage tycker jag inte behöver piskas två pass/vecka.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2007-01-23

Tjena,

Honn, skulle du kunna kommentera detta träningsupplägget?

Måndag: Biceps, triceps, axlar

Onsdag: Ben

Fredag: Mage, rygg, bröst

Moderator

Absolut. Kör nästan själv så den här veckan då jag bytt plats på ben och armpasset. jag kör dock en annan gruppordning inom passet.

Måndag: Axlar, triceps, biceps.

Onsdag: Ben.

Fredag: Bröst, rygg, mage.

Okej, men menar du att om du ska köra Triceps, axlar biceps en dag, så kör du slut på tricepsen direkt med alla övningar, sen bicepsen, sen axlarna? För jag blandar dom, så dom hinner vila. Är det fel eller?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

börja med axlar? om du börjar med triceps kan nog dina axelpressa inte bli så bra =P

Jo men det var bara ett exempel, asså frågan var om man ska träna  muskelgrupperna i sträck, så man inte blandar ut dom under passet.

Moderator

Kör klart en muskel innan du börjar med nästa.

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Honn skrev:

why? Många som mixar ju? Degpekka t ex

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2007-06-30 14:35)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Honn skrev:

Det där har nog mycket med ens personliga regeneration att göra; om man som jag renegererar långsamt känns det bättre att mixa ihop övningarna så att varje enskild muskel får vila lite längre och därmed kan anstränga sig mer på varje enskilt set. Det är nog också att rekommendera om man gillar att köra till fail, vilket ju förlänger återhämtningstiden.

Å andra sidan, bara det faktum att jag klagar på något Honn skrev antyder att jag har missat någon form av kunskap i ämnet som gör att jag har tänkt helt fel ;P

Moderator

Jag tycker man tappar fokus om man mixar grupperna. Får inte alls samma fokus på övningarna. Om man behöver vila länge kan man ju helt enkelt vila lite längre mellan seten :)

Fast det finns många som kör annorlunda. Kör det som känns bäst.

Registrerad: 2007-03-29

Honn vad tror du om detta 4 split träningsprogram?

Måndag: Ben, Vader, Mage

Tisdag: Axlar, Triceps

Onsdag: Vila

Torsdag: Rygg, Mage, Underarmar

Fredag: Bröst, Biceps

Lördag: Vila

Söndag: Vila

Undrar också en annan sak, spelar det någon roll om man kör bröst med triceps eller biceps?
Körde tidigare bröst med triceps då man tränar triceps samtidigt som man kör bröst övningar.
Är detta en nackdel, så att triceps blir trötta efter bröst övningarna och att man inte riktigt orkar köra dem för fullt sedan?
Blir det liksom bättre om man då istället kör triceps med axlar så att triceps är helt utvilad och kan köra för fullt efter axlen passet än vad det tidigare var efter bröst passet?
Såg även någon här på forumet säga att det inte är så bra att träna rygg och mage tillsammans, är det så?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Skogen (2007-07-12 12:53)

Skogen skrev:

Honn vad tror du om detta 4 split träningsprogram?

Måndag: Ben, Vader, Mage

Tisdag: Axlar, Triceps

Onsdag: Vila

Torsdag: Rygg, Mage, Underarmar

Fredag: Bröst, Biceps

Lördag: Vila

Söndag: Vila

Undrar också en annan sak, spelar det någon roll om man kör bröst med triceps eller biceps?
Körde tidigare bröst med triceps då man tränar triceps samtidigt som man kör bröst övningar.
Är detta en nackdel, så att triceps blir trötta efter bröst övningarna och att man inte riktigt orkar köra dem för fullt sedan?
Blir det liksom bättre om man då istället kör triceps med axlar så att triceps är helt utvilad och kan köra för fullt efter axlen passet än vad det tidigare var efter bröst passet?
Såg även någon här på forumet säga att det inte är så bra att träna rygg och mage tillsammans, är det så?

Tack på förhand!

Ditt upplägg är bra men kanske skulle flytta fram biceps eller back med rygg passet, med arbetar mycket med biceps på rygg

Registrerad: 2007-03-29

Koray skrev:

Ditt upplägg är bra men kanske skulle flytta fram biceps eller back med rygg passet, med arbetar mycket med biceps på rygg

Okej tack!, byter plats på Bröst, Biceps och Axlar, Triceps :)

Senast redigerat av Skogen (2007-07-12 16:40)

Har kommit på ännu ett programförslag som jag vill testa, hur ser det ut?

Måndag: Mage, rygg och bröst

Tisdag: vila

Onsdag: Biceps, framsida samt baksida lår

Torsdag: vila

Fredag: Axlar, traps och triceps

Lördag: Underarmar, vader och biceps

Har valt att träna biceps 2 gånger för vill satsa på dom nu, känns som dom släpar efter lite.

Nå, vad tycks? ;)

Silver~

Moderator

Nog kan det där fungera alltid. Kör bara inte för hårt på biceps på lördagspasset så att du blir hindrad i ryggpasset på måndag.

Eller förresten, blir det inte för tufft om man kör först axlar, sen traps dagen efter? för jag fick träningsverk i trapsen från igår, så jag skippade trapsträning idag.

Silversten skrev:

Eller förresten, blir det inte för tufft om man kör först axlar, sen traps dagen efter? för jag fick träningsverk i trapsen från igår, så jag skippade trapsträning idag.

men på ditt schema står ju axlar och traps på samma dag

Senast redigerat av Koray (2007-07-22 01:37)

Sidor: 1 2 3 4 5 6  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB