Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hejsan!
Jag undrar hur hårt jag egentligen ska ta i under mina övningar. Ska jag ta i så jag spricker, tex om jag ska köra 5st hantel lyft med biceps, ska jag då ta så tungt så att jag exakt klarar de där 5lr ska jag ta i så at jag har gott om krafter kvar? Jag vill ju bygga muskler så jag vill ju lixom inte träna för lätt. Plus att jag har börjat få bristningar på biceps. Går det att bygga lika mycket muskler om man inte tar i så mycket??
Snälla hjälp.
Tackar på förhand!
Styrketräningen går ut på att överbelasta muskeln, alltså ska du köra tills du inte orkar fler.
Orkar du fler än tio reps tycker jag du ska köra tyngre.
Tycker man ofta ser en mentalitet på gym att "man ska köra 10 reps gånger 3 set", nåt sånt. De fäster stor vikt vid antalet reps och inte om de blir trötta av det.
Själv räknar jag inte repsen så noga. Jag kör så tungt så att jag orkar 6-10 reps nåt. Det tycker jag är lagom....
det var mina tankar....
Först och främst vill jag bara passa på att säga hej till alla här på forumet .
Helt riktigt Styx.
Man skall inte slaviskt följa ett exakt antal reps man satt upp i sitt träningspass utan låt kroppen svara istället . Det är inte alla gånger man är på gymmet och kan ta ut max , så är det för mig i alla fall.
Kommer ofta att tänka på folk som står i gymmet och lyfter allt för tunga vikter , mer än vad dem klarar av i tron att dem verkligen bygger muskler. Inte för att jag syftar på ditt inlägg men bara ett tips för dem som läser detta . Det är mycket viktigare att verkligen utföra övningen på ett kontrollerat sätt och tänka på den muskelgrupp man för tillfället tränar. Alltså träna så hårt du kan men gör inte avkall på tekniken!
tack för mig ..
Den första frågan jag har till dig är hur länge har du tränat?
För har du precis börjat med stryketräning så ska du i all fall lägga 1-2 månad till att bygga upp din muskelfästen genom att köra lägre vikter och många reps. När du har gjort kan du gå på och köra tyngre vikter och förra reps. För kör du på med höga vikter i början så kan du få muskelbristningar och kan inte träna några veckor.
HUR strikt man ska köra är också en avvägning man kan göra. Kör man helstrikt kanske man inte klarar att ta ut alla muskler helt och hållet i den övningen utan man kanske bara maxar den som är svagast i det momentet.
Fuskar man lite och kör lite tyngre kanske man pressar mer ur en muskel.
Det är helt en avägningsfråga, erfarenhet är den bästa lösningen.
Med tiden lär man känna sina muskler och sin kropps respons bättre och så ger det sig.
Vill bara återigen säga att jag tycker det är ganska meningslöst att slaviskt räkna antal reps och tänka "det stod man skulle köra 10 reps i den där artikeln". Skit i det, antal reps är bara en riktlinje. Kör så många du orkar. Alltid! Oavsett vilken grad av strikthet du kör.