Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 4 5 6 7 8 … 13  

Deff- Hur? [uppdaterad 9/2 -07]

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Det har det inte. -100 kcal om dagen innebär -700 kcal i veckan vilket motsvarar en viktnedgång på 100 gram fett i veckan. Skulle du gå ner det kilot fett du hade skulle det alltså ta 10 veckor. Dessutom finns det nog inte en enda person i hela I-världen med så lite fett på kroppen som 1 kg.

Säg att du väger 80kg och har 15% kroppsfett (ren uppskattning baserat på ingenting) betyder det att du har 80kg * 0,15 = 12 kg fett på kroppen. Det innebär att du kan ligga runt -1200 kcal om dagen vilket är väldigt mycket!! Sedan finns det såklart fler faktorer som bestämmer hur mycket muskelmassa du tappar/behåller, t ex hormonnivåer, träning och protein-timing.

Senast redigerat av stevebc (2007-05-24 01:09)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Om du har 1kg fett på kroppen så ska du inte gå ner i vikt. Då har du troligtvis runt 1% fett eller mindre.

Registrerad: 2006-11-25

Honn skrev:

Om du har 1kg fett på kroppen så ska du inte gå ner i vikt. Då har du troligtvis runt 1% fett eller mindre.

aha dåligt exempel då

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-05-02

Vet inte om det har vart uppe men kom av en slump in på den här länken, skulle vilja höra era reaktioner på de första två styckena om punktförbränning..

http://www.svenskamagasinet.nu/article.430.html

Registrerad: 2007-03-03

falafel skrev:

Vet inte om det har vart uppe men kom av en slump in på den här länken, skulle vilja höra era reaktioner på de första två styckena om punktförbränning..

http://www.svenskamagasinet.nu/article.430.html

Gammalt.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-05-02

Ord och inga visor...

Finns det nånstans det har tagits upp tidigare du kan länka till?

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Enligt mig, verkar det som att det tredje stycket i artikeln slår ner själva teorin om punktförbränning; "För att få en snygg mage eller för att magmusklerna ska bli synliga måste du kombinera styrketräningen med rätt kost och konditionsträning." Det blev rätt meningslöst helt plötsligt... :S

Fast jag tycker det låter logiskt att kroppen tar på fettreserver som ligger närmast den muskel som arbetar. Simplicitet. :)

Mvh

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Synd bara att kroppen inte använder fett utan kolhydrater i samband med träning (styrketräning och högintensiv löpning)... :'(

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Då får Du minska på kolhydraterna, förr eller senare måste väl kroppen ta lite på fettet om man inte får i sig tillräckligt med energi? ;)

Mvh

Registrerad: 2007-03-03

Mr_W.P skrev:

Då får Du minska på kolhydraterna, förr eller senare måste väl kroppen ta lite på fettet om man inte får i sig tillräckligt med energi? ;)

Mvh

När kroppen har slut på muskelglykogen och den fortsätter med högintensiv träning så kommer den ta energi från allt den kommer över - muskler/fett/whatever.

Registrerad: 2007-06-30

*-) Jag promerar innan frukost och sen äter jag Havrefras o banener i mjölk som frukost då när jag kommit tillbaka efter promenaden. Sen till Lunch försöker jag äta vanlig husmanskost. Fisk , Potatis, Pasta, Ris osv. Sallad till allt jämt. Och sen mot kvällen springer jag. Men vad ska jag äta efter jag sprungit? Spelar det någon roll. För sen kan jag börja bli hungrig mot kvällen för jag är uppe ganske sent(A) . Spelar det någon roll om jag tar någon macka eller så innan jag lägger mig :D?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

vad vill du uppnå bala?

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

HAn vill bli smal.
ALla som äter bananer i mjölk vill ju bli smala.

Webbsida

HAHA ditt jävla FYLLO =P

:D Jag är ganska tanig faktiskt:D Bara det attjag har jordens fetaste mage. Den är lixom en stor fettklump. Om jag sitter ner hänger fettet över asmkt. Kan gömma en penna under utan att den syns :P Så tjock är jag ! Men jag är lixom smal på alla andra ställen. Det är enbart magen som är föööör stor. :D Så jag vill minska den lite^^

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Om magen minskar genom att du går ner i vikt kommer du även tappa fett/muskler på resten av kroppen.
Så antingen har du att välja på det eller träna upp dig lite, kroppen blir lite fastare och en deff sitter kanske bättre sen.
Förlåt för mitt fylle post, tyckte bara kop va korkad som frågade vad du ville uppnå när du skrev i defftråden som alla älskar att länka till ;)

Webbsida

_henkee skrev:

Om magen minskar genom att du går ner i vikt kommer du även tappa fett/muskler på resten av kroppen.
Så antingen har du att välja på det eller träna upp dig lite, kroppen blir lite fastare och en deff sitter kanske bättre sen.
Förlåt för mitt fylle post, tyckte bara kop va korkad som frågade vad du ville uppnå när du skrev i defftråden som alla älskar att länka till ;)

+1 jag var korkad =P

Webbsida

Bala skrev:

*-) Jag promerar innan frukost och sen äter jag Havrefras o banener i mjölk som frukost då när jag kommit tillbaka efter promenaden. Sen till Lunch försöker jag äta vanlig husmanskost. Fisk , Potatis, Pasta, Ris osv. Sallad till allt jämt. Och sen mot kvällen springer jag. Men vad ska jag äta efter jag sprungit? Spelar det någon roll. För sen kan jag börja bli hungrig mot kvällen för jag är uppe ganske sent(A) . Spelar det någon roll om jag tar någon macka eller så innan jag lägger mig :D?

Nej. Sålänge du hamnar på kcal underskott är det ok!!!

Naedå det är lugnt(H) Jag gillar fyllepost :D!
Jo jag får nog göra så :O
Träna upp mig lite alltså.

Spelar det någon roll när man tränar på dagen?
låt oss säga att jag går o tränar vid 13.00 efter att jag  ätit  en vanlig lunch vid 12.00.Typ pasta , ris, potatis o så.
För efter träningarna är jag hungrig o vet inte vad jag ska äta efter lixom*-)
Är väl inte bra om jag äter pasta o sånt igen efteråt?
o det där med massa kcal in o ut snack förstår jag ingenting av. Hur ska jag lixom veta hur mkt kcal  , protein o allt det där , jag äter :(

Jag tränar inte längre men ska börja igen. Men när jag tränade så körde jag arm, bröst & mage sen cyklade jag efter varje pass. ( Kunde inte springa för de har ingen sån maskin i det sketna gymmet ).

Hur länge kan ni tror det tar o få en smal mage . Låt oss säga att jag har typ halva Berg Karlssons kagge :D?

Senast redigerat av Bala (2007-06-30 13:03)

Webbsida

När du bygger muskler kommer din kagge bara bli större^^ Du måste ligga på kcal överskott helst. Ta snabba kolhydrater före och efter passet och gärna något protein också (dessa som tillskott). Käka MKT mat just pasta och ris är bra, och sen kyckling tonfisk eller något liknande. Få i dig 2 gr protein per kg kroppsvikt. Träna 8-12 reps, ALLA muskelgrupper, absolut inte bara armar bröst mage.

ALLA muskelgrupper *-) Hmm :( Jobbigt :D Men okej!
Snabba kolhydrater.  Det är alltså godis och läsk  o sånt:P? även vitt bröd:D? Ska jag käka mat någon timme innan och sen snabba kolhydrater PRECIS innan träningen?
Då ska  jag försöka få mitt schema se ut  såhär då.
Morgonpromenad direkt när jag vaknar. Komma hem och äta Havrefras o banan i mjölk( Det är faktiskt gott också). Grovt bröd med räkost (vilket jag hört är bra ) Sen nån/några timmar senare  äter jag Lunch  med sallad. Och sen några snabba kolhydrater PRECIS innan träningen  .Varje gång efter jag tränat musklerna så tar jag en cykeltur i gymmet också. Är det bra? För jag har hört att man bränner mest efter man tränat. Sen kanske jag tar en frukt efteråt  Ska jag äta pasta eller ris när jag kommer hem? Även om jag kanske åt det till Lunch?.
Och sen mot kvällen tar jag ett litet spring :D?

Sen förstår jag inte det där med kcal överskott :(  Usch ! Va jobbigt det är o va såhär okunnig.

Webbsida

okej vi tar om detta från sratch. Vad är ditt mål? =P VIll du bygga muskler eller bli av med fettmassa?

Helst både och ;D? För jag har grymt taniga armar :D Men om det blir för mycket att förklara så kan jag ta att bli av med  fettmassan .:D

Från: Karlstad
Registrerad: 2007-05-30

Du kan inte få både och samtidigt bara. Ska du bli av med fett så rekomenderar jag deff-guiden här på häslo.

Webbsida

godis och skit menade jag inte med snabba kolhydrater. jag menade koncentrerat enbart maltodextrin typ.

Sidor: 1 … 4 5 6 7 8 … 13  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB