Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Träningsprogram för hantlar

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Lägg pengarna på ett gymkort istället.

Och ja, programmet duger finfint för en nybörjare. Kör hårt nu!

Registrerad: 2007-07-09

Honn skrev:

Variera mellan 1-15. Gäller det maximal tillväxt bör du titta efter ett annat program med andra övningar.

Kan du inte lägga upp ett 5 dagars program med Övningar för Maximal tillväxt?

Från: Karlstad
Registrerad: 2007-05-30

Honn har lagt upp ett helt gäng med splittar i en annan tråd. Sök!! :) 5-dagars split är nog sådär...

Registrerad: 2007-06-10

Bygger på som fan på detta programmet, har dock ändrat lite övningar så att det passar mig. t.ex. klarar jag inte av att göra vanliga curls efter lat raises får jävligt ont i axlarna då... det jag gör då är isolationsövningar för biceps efteråt och koncentrationcurl.

Registrerad: 2006-09-14

Dole skrev:

8-12 bygger bäst på mig och många andra. Går ner på repsen gör jag för att få variation och för att kunna öka i vikten på övningarna. Men att 10 bygger bra är väl ingen nyhet.

"bygga smala muskler" den var rolig.

hahaha jo visst bygger man muskler med 8-12 reps, har inte påstått annat!! Men jämförelsevis med 6 reps får man inte lika bulliga muskler, och om ni inte vore så j*vla intryckta på eran egna stolthet hade ni förstått att med "smala" muskler menar jag "långa" muskler, ursäkta min felaktiga definition :P!!! Låt tiden och erfarenheten visa er sanningen och det enda jag kan tipsa er om är att vara öppna för nya saker och testa allt ni hör praktiskt innan ni avfärdar det! Det största felet jag ser med många som tränar på gym är att de är helt insnöade i sina egna teorier, "får man tips blir man irriterad för man tror man kan bättre själv" visst är det ofta sant eftersom man själv bäst känner sin kropp men man ska aldrig utesluta något.. Kan tillägga att jag anpassar min träning efter thaiboxning och tränar då för att bygga uthålliga muskler, så finns det någon annan boxare här på forumet lär han hålla med om det jag säger angående "långa" muskler..

Jag tränar thaiboxning och gymar. Men jag förstår inte dig ändå. att bara träna för åthålliga muskler så lär du ju aldrig kunna slå hårt
. Långa muskler ? du kan inte ändra längden på musklerna bara storleken som sakt

Registrerad: 2007-06-20

Har fixat hantlar osv och ska börja träna efter detta program hemma nu. Vill lägga in lite magträning också. Ska jag köra på vanliga situps eller?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

alexander111 skrev:

Har fixat hantlar osv och ska börja träna efter detta program hemma nu. Vill lägga in lite magträning också. Ska jag köra på vanliga situps eller?

magen tränas som alla andra muskler, tungt dvs. Håll dig runt 8-12 reps (så att du knappt pallar mera än det), lägg på vikter på bröstet om det behövs.

Registrerad: 2007-06-19

varför kör du inte axlar?

Registrerad: 2007-03-08

Jag har en såndär träningsbänk, men hur går jag tillväga fall jag inte vill använda bänken? (den tar all plats i rummet). Går det lika bra att träna i sängen (120), fast sängen är mjuk? Eller det kanske inte är så smart? ..

Något tips om hur jag kan träna utan den där bänken?

Registrerad: 2007-05-05

Träna vad utan bänken?

Registrerad: 2008-01-09

hmm, är nybörjare här på forumet och skulle vilja ställa ett par frågor ang. schemat. Kör man liksom alla grejjer rakt igenom, precis som det står bara ? Ni får ursäkta om det låter korkat, är hyfsat trött i skallen efter första skolveckan efter lovet...

Sen undrar jag också, vad rekommenderar ni till en femtonåring, är det bäst med 3 eller 4 träningsdagar i veckan ? Vill öka lite i muskler...

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Min åikt är att man bör köra det precis som det står dvs 3 set knäböj med 12 repetitioner/st innan man går till nästa. Då kan man helt fokusera sig på den övning man kör för tillfället. jag tror du klarar dig bra på 3 pass. Ingen mening i att gå ut för hårt och kanske lesdna på träningen.

Registrerad: 2008-01-22

Hej, Jag har tränat i 2 år. Och detta scheman tycker jag låter absolut helt klart andvändt bart. Men ett råd. Allt handlar inte om träningen! tänk på vad ni äter! :) 25% träning 75% mat :)

Tack för det härliga råden :)

Registrerad: 2007-08-27

hm, jag undrar om man liksom skulle kunna använda detta program på detta sätt:

mån: schema A
tis: shema B
ons: vila
tors: schema A
fre: schema B
lör: vila
sön:vila

sen så undrade jag om man liksom bara kan ändra set och repsen lite som man vill, om jag vill liksom köra på mer styrka t.ex
eller blir det för mkt o så??

vad tror och tycker ni??

tacksam för alla svar:)

Från: Visby
Registrerad: 2003-12-28

Du kan i princip ändra på schemat som du vill och anpassa det efter dig.
Med andra ord, du kan ändra både schemat och antal repetitioner.

Men om jag skulle vara du, skulle jag ändrat övningarna och delat upp träningen på fler dagar i veckan. Jag vet inte riktigt vad du har för utrustning.

Jag tränar själv hemma, har hantlar, skivstång och bänk.

Jag kör så här:

Måndag: Bicep, Tricep
Tisdag: Mage
Onsdag: Axlar, Bröst
Torsdag: VILA
Fredag: Rygg, Trapz
Lördag: VILA
Söndag: Ben, Mage

Det fungerar alldeles utmärkt för mig. Testa dig fram. :)

Registrerad: 2008-07-29

Tjo!

Har inte styrketränat på måånga år, så jag skaffade mig ett par hantlar. Problemet är att jag aldrig har kört med hantlar förr utan gått på gym och använt maskiner. Visst har jag väl använt hantlar alltså, men jag har inte tränat med enbart hantlar förr. Har lite problem att bestämma vilka vikter som är lämpliga. Jag är naturligt relativt stark utan träning, men har ett antal kilo övervikt för tillfället.
Förstår att vikten på hantlarna är väldigt inviduell, men det vore ändå bra att veta vad andra nybörjare använder. Jag vill f.ö. öka muskelmassa samt få mer styrka.
Sen vet jag inte om man ska ändra vikterna för olika övningar kanske? Lateral raise tycker jag är betydligt jobbigare än curl t.ex. Ska jag då köra tyngre på curl och lättare på Lateral raise?
Anledningen att jag frågar är främst att jag inte vill ta för stora vikter så jag skadar musklerna, men samtidigt vill jag givetvis inte köra med för lätta vikter som inte ger något.

Mvh
y0da

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Ändra mängden vikt på hantlarna så du kan göra mellan 6-12 reps i varje övning.

Registrerad: 2008-07-29

high_school_boy skrev:

Ändra mängden vikt på hantlarna så du kan göra mellan 6-12 reps i varje övning.

Men ska jag verkligen anpassa utefter hur mycket jag klarar, även i början? Finns det inte risk för skador då?
Hantlarna jag har nu kan jag lasta med max 5 kg/st. Det klarar jag de flesta övningar med om jag gör iaf 10-13 reps. De senaste gångerna har jag dock gått ner så jag har kört en lite lättare vikt, 2-4 kg, just för att jag tänkte att det kanske inte är så bra att börja med tunga vikter innan man har tränat upp musklerna lite.

I början kan du köra 12-15reps för att vänja kroppen för att sen gå ner till 10-12reps en period. Efter det kan du träna tyngre.

Registrerad: 2008-07-23

Har kört programmet under sommaren och det har känts bra. Nu drar hockeyn snart igång och då undrar jag lite hur jag skall lägga om programmet. Kommer ha mina träningar (preliminärt) måndag, onsdag och torsdag. Lägg där till 1 (2) matcher. Någon som har ett bra förslag, ska jag banta ner dem och "trycka ihop" både A och B passet?

Registrerad: 2008-08-10

nåt alertnativ för chins? för oss som inte har stång uppsatt?

Häng dig i vad som helst, ett trappsteg, ett träd, en skylt mm.

Registrerad: 2008-08-10

det här kan vara en dum fråga men när man ska göra
hantelrodd - 3x12
ska man då göra 6 per sida(arm) i varje set eller ska man köra tre hela set på varje sida?

12reps sida x 3

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB