Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Träningsprogram för hantlar

Från: Kalmar/Arvidsjaur
Registrerad: 2005-07-27

Mjo. jag vet att det inte var 'vanliga' marklyft, men det var de enda marklyft jag hittade på exrx, som var för hantlar.
Har också läst i någon annan tråd med att man hellre skulle köra lätt böjda knän.

Men att köra vanliga marklyft med hantlar kan väll vara lite problematiskt med att hitta tillräckligt tunga hantlar, iaf om man kör programmet hemma?
Fast det beror väll på hur mycket vikter man själv skaffat på sig iofs =)

...Och att vikterna får plats på hantlarna, själv kan jag bara komponera hantlar som väger 32kg och det är inte roligt vill jag lova. Jag kan iofs lägga på en tjuga på varje sida men då blir de lite svåra att hantera.

Registrerad: 2005-11-21

Fast där lär man ju få samma problem med knäböj, du lär få problem med att hitta så tunga hantlar om du ska köra åttor (brukar köra nästan exakt lika tungt på marklyft som på knäböj)... Och knäböj finns ju redan med i programmet.

Registrerad: 2006-09-17

jag har tänkt på en sak. för att jag tränar mån-ons-fre så jag tänkte ska jag köra

mån: schema A
tis: vila
ons: Schema B
tors: vila
fre: Schema A

ska jag köra detta varje vecka ? som denna vecka har jag kört så som det står ovan .. eller är det bättre att köra

vecka 1.

mån: schema A
ons: Schema B
fre: Schema A

vecka 2.

mån: schema B
ons: Schema A
fre: Schema B

Tacksam för svar! // Mogff3

Senast redigerat av Mogff3 (2006-09-17 11:59)

Registrerad: 2005-11-21

Du ska givetvis köra passen varannan gång. Som i ditt andra exempel. Annars får du ju dubbelt så mycket av schema A...

Registrerad: 2006-10-21

Jag har ingen bänk hemma så jag gör alla övningar a och b som inte har bänk + armhävnigar och situps per gång.
Nu undrar jag om det är fungerar bra att göra så eller sne tränar jag mej?

Från: Hindås
Registrerad: 2005-02-13

Hur viktig är Chins i träningsprogrammet? Jag hade tänkt börja köra programmet hemma och det enda jag behöver införskaffa är en bänk för t.ex. bänkpress (någon som har något bra tips?) och igentligen en hävstång då men jag undviker det helst så hur viktig är Chins?

Tacksam för svar.

Registrerad: 2006-05-13

Det där schemat är ju 3 år gammalt, han hade säkert ändrat lite om han orkat tror jag.
Du måste inte ha chins men dom är bra, fast stång/hantel-rodd och marklyft räcker väl.

Registrerad: 2006-11-25

Matti skrev:

Rotera mellan schema A och B.

Exempel:

dag 1: schema A
dag 2: vila
dag 3: Schema B
dag 4: vila
dag 5: Schema A
osv.

schema A (ben, bröst, triceps)

knäböj - 3x12
utfall - 2x12
vadlyf - 3x12
bänkpress - 3x12
flyes - 3x12
triceps extension - 2x12
triceps kickback - 2x12

schema B (rygg, axlar, biceps)

chins (om du har stång uppsatt)- 3x12
hantelrodd - 3x12
liggande rodd - 2x12
axelpress - 3x12
lateral raise - 3x12
curl - 3x12
concentration curl - 2x12

Jag undrar bara om det går att köra följande:

Dag 1: Schema A utan ben
Dag 2: Schema B
Dag 3: Vila
Dag 4: Schema A utan ben
Dag 5: Schema B
Dag 6: Vila

osv...

jag prioriterar volym, är det då bättre att köra som jag föreslog här ovan eller som det stog i orginalet?

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

ska du helt strunta i att träna ben? =O

nja jag brukar träna ben på idrotten så de varierar

Från: Sweden
Registrerad: 2005-01-12

Mage
Jag skulle vilja köra lite mage också, Kanske ta bort benträningen till att börja med...
Några bra övningar att rekomendera ?
Vad om lägga typ en 4-5kg hantel-skiva på bröstet när man gör Sittups ? (Skadligt?)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Situps med vikt fungerar. Kör det själv då och då.

jag lägger en en 20 kg på magen det funkar bra :D

Registrerad: 2006-08-06

Ursäkta att jag frågar, men räcker dessa övningar på ben för att bygga mycket? Jag är löpare och vill bygga benen ordentligt.

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Knäböj och utfall? Yepp, skulle slänga in raka marklyft oxo för att träna baksida lår med.

Registrerad: 2006-12-13

själv så tycker jag bara att ni allihop skulle åka te gymmet lassa på massa med viket o träna tills ni blir så trötta att ni inte ens orkar klaga på varandra =D

Registrerad: 2007-04-25

När jag kör raka marklyft med vikter runt 200 så får jag grym träningsvärk i ryggen (inte bara korsryggen) och knappt kontakt i baksida lår men kör jag betydligt lättare med hantlar så känner jag bra mycke mer kontakt i baksida lår. Jag brukar föredra att inte banka vikten i golvet mellan varje rep utan snarare att dra upp vikten än att rycka upp den. Det går riktigt bra med hantlar till de flesta övningar enligt mitt tycke man får dock lov att vara lite finurlig (stå på saker och hitta vinklar som fungerar).

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Raka marklyft med 200, galet bra. Tävlar du?

200 kör jag upp till 10 reps, 250 har jag kör som mest 1rep men efter att två tränings kamrater fått gå till naprapaten vid just raka marklyft så har jag gått ner i vikt och fokuserar mer mentalt på baksida lår. När jag kör sådär tungt brukar första settet vara på 10,11 men andra settet halkar jag ner rejält till runt 5,6reps. Tredje settet så börjar jag försöka hitta på undanflykter och utan tränings polare så är det enkelt...men å andra sidan brukar jag fuska med dragremmar efter första settet så jag kör med bägge handlovarna uppåt i första set, jag vet inte om det påverkar men jag får grym träningsvärk i traps och lats så den tar inte riktigt där jag vill men som sagt när jag tränar med hantlar så känner jag draget i benen ordentligt, även vid större vikter (finns dock bara små hantlar upp till 32kg på mitt nuvarande gym).

tvärt om, jag kör handlovarna uppåt med dragremmar

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Okej, sorry om jag går OT men hur ser dina pb ut annars? Bänkpress, knäböj och marklyft? Ålder, vikt, längd? Det är riktigt bra att köra 200x10 i stela marklyft, riktigt bra.

Registrerad: 2007-06-10

Hej och tack för programmet, jag har lite frågor..

Jag provade B programmet igår och det var najs vissa övningar burnade som fan på mig t.ex. lateral-övningen hehe. I vilket fall som helst, om jag känner att jag klarar fler set än 3 på vissa övningar skall jag öka vikterna eller set för att bygga volym & styrka?

Jag hade lite problem med att klara av chins på en riktigt stång, antagligen är jag för klen. Då undrade jag om det går bra att ta chins via en neddragbar stång på en maskin med t.ex. 50kg. Jag sätter mig och drar ned stången som om jag skulle hänga i luften och sen börjar jag mina chins. Funkar det?

Mvh Dennis "nybörjaren"

Senast redigerat av demode (2007-06-11 03:23)

Registrerad: 2007-06-17

Bara för att försöka förstå vad som menades med "smala muskler" osv.
När du tränar kampsport eller högrepetitionsträning så bränner du samtidigt mycket fett och blir ofta relativt deffad. Då, även om du inte bygger så mycket muskler som med muskelträning med lägre repetitioner, syns alla ens muskler, som är fördelade över hela kroppen och man ser almänt vältränad ut, mer än bulky och upp pumpad som man kan bli av att bygga maximalt med muskler, då man under den perioden ofta har en gnutta fett över musklerna! Det innebär ju inte att muskeln är längre eller att den tränats för att bli smalare utan bara att man inte tränat på ett sånt sätt som bygger upp volymen speciellt mycket men att de muskler man har syns väldigt bra, pga låg fett% i kroppen. Musklerna kan därför ge intrycket av att vara mer avlånga. Har jag fel?

Registrerad: 2007-06-17

oj jävlar, det va visst ganska off topic nu :-S sorry, det va visst två sidor haha, wopps...

Registrerad: 2007-06-20

Det var ju ett tag sedan detta program skrevs, någon som vet om det finns något bättre, eller ska jag köra på detta?

Jag har aldrig styrketränat i hela mitt liv och har således ingen aning alls om vad jag ska köpa för hantlar. Hur vet jag hur tunga jag ska ha? Ska jag ha dom tyngsta jag orkar?

Kommer förmodlingen ha flera frågor, men börjar så här.

/ Alex

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB