Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Jag undrar var alla tränar? Tränar ni hemma eller på ett gym? Vilken sorts utrustning har ni tillgång till? Saknar ni något? Någon som har ett gym på jobbet? Är det bra öppetider? Vad betalar ni?
Själv tränar jag vid en lokalt badhus, som har ett litet gym. De har två roddmaskiner, två löpband, två motionscyklar (en "vanlig" och en sån där där man nästan sitter i en fåtölj) och en trappmaskin.
Utrustningen i gymmet är rätt standard, som tur är har de ett power rack så att man kan köra knäböj och bänkpres säkert. Ett årskort kostar ca 2000 kr, vilket är rätt förmånligt. De brukar öppna vid 9-10 tiden och stänga klockan 21.00 på vardagar.
Det är rätt blandad besökarkrets: mest ungdomar, en del motionärer, inga personer som är speciellt stora eller vältränade. Har sett en friidrottare där en gång.. inga styrkelyftare. Det är bra, för då är power racket nästan alltid ledigt, motionärer verkar hålla sig konditionsträningsanläggningarna och maskinerna.
Något som suger enormt är radion, de har alltid NRJ som kanal. EEEEEEEEEN EEEEEEEERJ JIIIIIIIIIII. Britney Spears och company är inte den bästa musiken att träna till, om man säger så. Lösningen var enkel: jag köpte en mp3spelare. Nu slipper jag den taskiga musiken och så slipper jag att bli störd. :) (folk verkar förstå att man inte är pratsugen om man har en mp3spelare eller freestyle med sig)
På mornarna och eftermiddagarna är det oftast ganska tomt där. Gymmet är som sagt inte speciellt stort så vissa kvällar är det fullproppat med folk. Knappt så att man kan röra sig utan att trampa någon på tårna. Därför brukar jag försöka träna så tidigt som möjligt.
Så, var tränar ni och hur tycker ni att det fungerar?
Jag tränar gratis på jobbet. Ett ganska litet gym, men det brukar vara ganska tomt, så det räcker ju. Annars har jag ju även köpt ett World Class Sverige-kort för 990 kr (jobbrabatt). Där kör jag spinning ibland. Jag testade att träna hemma först med hantlar, men det är svårare med motivationen i den miljön... :)
Tränar hemma med skivstång och hantlar, ska också antingen köpa en bra bänk eller/också en rejäl cykel/motionscykel för sommarjobb pengarna så konditionsträningen utökas till mer än promenaderna med hunden. Tycker faktiskt det funkar kanonbra, har inga svårigheter med motivationen, de gånger jag låter bli är det istället av ren trötthet (sommarjobb 05:30-17:00, hunden, en vedhög som väntar hemma osv) men det går iaf framåt :) Går betydligt lättare med övningar som axelpress nu än för ett par veckor sen :)
Lite offtopic kanske, men någon mer som tränar hemma och som vet var man kan köpa billiga viktpaket att öka tyngden med förresten, och hur mycket kan man tänkas behöva hemma?
Jag tränar hemma vilket går utmärkt, har en bänk, 2 skivstänger, 1 par hantlar, och det där med vikterna är inget problem...som tur är har jag en kompis som gör alla vikter åt mig, jag har ca 150 kg vikter totalt som han har tillverkat åt mig.
Då kanske han har lust att tillverka (sälja) till en annan också??? För sannonlikheten att han är billigare än "fabriksvikter" är väl rätt stor, eller?
armhävningar, crunches och simning eller distanslöpning/hiit funkar fint, och inte ett öre kostar det :)
Jag föredrar utan tvekan att träna hemma, fördelarna är många.
Jag använder enbart hantlar och kroppsvikten. Det har räckt bra under lång tid. Nu räcker det dock inte längre, men det visar ju att min träning har fungerat. =) Så snart skaffar jag mig fler vikter och inom en snar framtid en ordentlig bänk.
Vi har ett gym i mitt bostadsrättsområde som är ganska välutrustat. Öppet mellan 10-13 och 18-21 varje dag, det räcker för mig. Brukar inte vara jättmycket folk så det går bra. Träningscyklar, roddmaskin, lite maskiner för att träna armar och ben och många fria vikter med bänkar. Sen finns det även hopprep och lite annat så det räcker gott och väl för att kunna träna hela kroppen.
Har betalat 150 kronor i deposition för kortet som man har för att komma in i lokalen, det får jag tillbaka om jag lämnar igen kortet om man t.ex. skulle flytta. Det är skönt att inte ha någon restid utan endast 2 minuters promenad till gymmet, sparar mycket tid och gör att jag tränar oftare än tidigare när jag gick på gym med ca 30 minuters restid varje väg.
Själv tränar jag i skolan(har eget gym), på ett företag som också har ett gym och ibland hemma när jag inte har tid för gymmen.
Faktiskt rätt skönt att variera, ibland träna med skolkamrater, ibland med kompisar och om man bara vill va själv så går det ju bra att träna hemma.
Jag betalar bara 100kr för ett terminskortet på skolans gym. På företaget tränar jag gratis och hemma så har jag ju fått lägga ut nån tusing på hantlar och bänkpress. Gymmet i skolan har det mesta man behöver och det som inte finns där hittar man lätt på företagets gym, hemmet använder jag mest när jag inte hunnit med någon övning lr inte varit och tränat.
Föredrar helt klart träning på gym, har inte så mycket utrymme hemma.
Tränar på gym på ett kort jag fått av min snälla fotbollsförening annars brukar jag köra cardio hemma har bara några små hantlar jag har vuxit ifrån hemma. har inte haft råd att investera i några nya