Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hejsan. Jag har en liten fråga här. Som jag o min pojkvän e lite oense om. Hur mycket sömn per natt. behöver en vuxen människa egentligen?? Han säger ca 4 timmar. men det tycker jag verkar vara alldelles för lite? Vem har rätt egentligen? Tack på förhand. Kram.
4 timmar låter som han talar i nattmössan. :) Sökte lite snabbt på google och fick fram följande (6-9 timmar verkar vara det man behöver):
"Normalbehovet av sömn ligger runt 7,2 timmar (+-1,5 timme). De flesta tål en sömnreduktion på någon timme utan att påverkas negativt."
http://www.friskispressen.org/fp1-02/html/somn.html
http://www.hedbergska.sundsvall.se/ps/somn.html
Sömnbehov är väldigt olika. Normalt är nog mellan 6 - 9 timmar men det finns avvikelser.
Personligen så sover jag aldrig mer än 6 timmar om jag inte har festat då jag sover ca 10. Min brorsa behöver 10 timmar men han är född för tidigt så det finns säkert något som har med det att göra.
Det som din kille snackar om, 4 timmar, är en nedre gräns skulle jag vilja säga. Min läkare har sagt till mig att om jag inte kan sova minst 4 timmar så ska jag skita i att sova. Man förblir tydligen piggare om man skippar sömnen och jag är berred att hålla med.
Som sammanfattning kan man nog säga att man minst behöver 4 timmars sömn men att ideal nivån är specifik för varje individ.
Hjälper det?
Jag har en liten fråga här. Som jag o min pojkvän e lite oense om. Hur mycket sömn per natt. behöver en vuxen människa egentligen?? Han säger ca 4 timmar. men det tycker jag verkar vara alldelles för lite? Vem har rätt egentligen?
Vilket det absoluta minimikravet är när det gäller sömn vet jag inte. Det beror väl på vad man ska göra. Om det räcker med att man ÖVERLEVER, fastän man släpar sig fram som en zombie - trött, orkeslös, förvirrad, dum i huvudet, okoncentrerad, oförmögen att klara av arbete, oförmögen att lära sig saker, sur, grinig, med försämrat immunförsvar, försämrad hormonproduktion (tillväxthormon, könshormon) osv, osv - ja, i så fall behöver man säkert inte särskilt många timmars sömn per natt! Men allvarligt talat så har nog de flesta LITE högre krav på tillvaron...
Om man vill MÅ BRA, då tvivlar jag starkt på att 4 timmars sömn/natt räcker i längden. Kanske för någon mycket gammal människa i så fall, för äldre personer får ett minskat sömnbehov.
Frågan "Hur många timmars sömn per natt behöver jag för att må bra och vara maximalt pigg och vaken på dagen?" är ungefär som frågan "Hur många kalorier per dag måste jag äta för att hålla vikten?" Dvs svaret är olika för olika personer! Det finns lagom - och det finns "olagom".
Det är ohälsosamt både att sova för lite och att sova för mycket. Ungefär på samma sätt som man blir sjuk både av att äta för lite och av att äta för mycket. Men det är förstås vanligare att folk sover för lite och äter för mycket än tvärtom!
Somliga människor tycks betrakta det som en sport att sova så lite som möjligt. Dumt är vad det är! Det är under sömnen som kroppen reparerar sig själv. Det är under sömnen som hjärnan integrerar ny information och förstärker sina minnesspår.
Och förresten - är det inte bättre att vara vaken och pigg 16 timmar per dygn än att vara vaken och trött 20 timmar per dygn? Är inte KVALITETEN på ens vakna tid viktigare än KVANTITETEN? Dessutom är nog "kvantitetsvinsten" med kronisk sömnbrist kortsiktig. I längden bränner man ut sig.