Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Har lovat snygg tjej en snyggare kropp - kritisera upplägget

Registrerad: 2004-02-06

Det är så är att jag är en kille som har lovat en kvinna en sak och nu behöver jag er hjälp. Jag sa till henne att om hon vill ha definierade biceps, triceps, axlar och mage (alltså en vältränad och hård kropp) så skulle hon träna styrketräning och inte koncentrera sig på att förbränna (spinning, jympa) Jag har nu lovat denna kropp till henne till sommaren och nu behöver jag få lite feedback på tränings- och kostupplägget. Hon är 35 år, 178 cm lång och väger 50 kg (dessutom väldigt snygg!). Hon har redan idag en snygg kropp men vill som sagt bli lite ”tightare”.

Styrketräning

1 pass skivstångsjympa/ vecka

2 styrkepass i veckan med splittat upplägg enligt nedan.

Dag 1

Bröst (Bänkpress, Sned bänkpress, nedåtlutande bänkpress)
Biceps (Kabelcurl, Rak skivstångscurl, växlande hantelcurl)
Triceps (Pushdowns, Sittande tricepspress, kick backs)
Mage (crunches, benlyft)

Dag 2
Axlar (Stående hantellyft framifrån, axelmaskin, Militärpress)
Ben (Benpress, Knäböj, Vadpress)
Rygg (Latsdrag, Sittande kabeldrag, Hantelshrugs)
Mage (Crunches, Benlyft)

Varje övning körs med tunga vikter (5-8 reps) och tre set per övning.

Motion

Promenad tre gånger i veckan till och från jobbet cirka 50 minuter (2 x 25)

Jag har sagt till henne att koncentrera sig på styrketräningen för att senare i vår läggar in 2-3 hårda cardiopass för att deffa ner lite.

Kost

Allsidig kost med tre huvudmål och tre mellanmål. Dessutom tillskott av omega3 (linfröolja) och kanske tillskott av protein. Jag har räknat ut att hon behöver cirka 80 gram protein per dag. Vitamineraler är också tillskott. Rikligt med vatten.

Nu över till funderingarna.

1. Upplägget ovan är tre övningar per muskelgrupp, är det för mycket?
2. Är det för mycket med tre set och tre övningar per muskelgrupp?
3. Eftersom ganska många övningar aktiverar både bröst och axlar, ska man köra de samma pass eller som jag gjort lagt de på olika dagar?
4. Hur noga måste hon vara med maten? Jag har sagt att hon måste se till att få sig proteinet och tillskotten, men är det stenhårdkoll på maten som gäller för att lyckas eller räcker det med ”allsidig kost”?

Och viktigast av allt. Kommer det löfte jag gett henne att infrias om hon följer detta program till sommaren? Löftet är alltså att hon kommer att få väl definierade muskler och en hård kropp och att detta syns för henne och andra?

Tack på förhand!

Från: umeå
Registrerad: 2003-11-21

*skrattar*

kan inte låta bli att fråga... av ren nyfikenhet natrurligtvis... vad får du om du håller ditt löfte? *SSS*

Mirre

Från: Linköping
Registrerad: 2004-01-30

Och viktigast av allt. Kommer det löfte jag gett henne att infrias om hon följer detta program till sommaren? Löftet är alltså att hon kommer att få väl definierade muskler och en hård kropp och att detta syns för henne och andra?

Du säger allså att hon ska få större muskler, blår hårdare samt deffa tills sommaren? Beroende på hur hon ser ut nu så kan det bli svårt men sen beror det ju också på hennes vilja och motivation hur det kommer gå. Vad gäller kosten så är den väldigt viktig, utan den så blir det inga resultat.

Mirre >>> *skrattar*  Ja, du vem vet. Nä, men allvarligt så hoppas jag att hon kommer att bli lite impad av att jag kan så mycket och fixat träning åt henne. Sen kommer hon bli ännu vackrare att se på. Jag har tjatat lite på henne att inte bara gå på spinning och gå ut på promenader. Om hon vill se ut som hon berättar så måste hon bygga muskler. Sen är väl inte jag någon expert på det här utan har läst mig till det mesta här på forumet.

Tobben >>> Ja, jag tror att hon ska kunna få synliga resultat till sommaren, men håller med om att hon måste sköta sig ordentligt för att det ska lyckas. Hon är inspirerad själv och jag kan pusha henne men då vill jag också veta att vi inte tränar/ äter fel.

I mina ögon så verkar hon väldigt smal, hon är lika lång som mig men väger 25 kilo mindre och JAG tycker jag är smal. Min personliga åsikt är då att lägga er på samma mängd kalorier som ni räknas förbränna, kanske aningen mer beroende på hur träningspassen ser ut och på detta sätt så kommer ni inte behöva tänka på att deffa då hon i mina ögon redan är smal. All energi som hon får får i sig kommer då gå till att föda hennes muskler vid behov vilket då medför att hennes lilla kropp kommer reda från början få synliga muskler. Att hon ska hålla på med masser cardio kommer få henne att förbränna mycket mer av hennes redan lilla kropp och då kanske även kroppen kommer gnaga på musklerna när näringen börja försvinna.

Det va som sagt min personliga åsikt och jag är heller ingen expert men det kanske är värt en tanke. Hoppas det går bra för er iaf.

Tobben >>>> Tack för svaren! Jag håller med om maten. Hon är som många människor i tron att för att få snygg kropp ska hon äta mindre och förbränna. Jag har som sagt just fått henne att träna. Men är jag på rätt spår om jag försöker pusha henne att främst se till att få i sig protein? Och kan det till och med vara värt att införskaffa proteindrinkar till henne?

Tobben>>> Tack igen för din feedback. Efter ditt inlägg så kom jag på att jag ljugit. Hon väger inte 50 kilo utan 59 kilo. I alla fall 9 kilo mer....sorry!

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-01-25

Tja, även om hon väger 59 kg så innebär det ett BMI på 18,5 dvs att hon lider av undervikt. Kanske tycker du att det är vackert att titta på men det kan nog vara en bra ide att äta upp sig till säg 19 först, för att inte riskera diverse skador och infektioner nu när hon vill börja leva hälsosamt. Det är ju även bra för henne att ha ett litet lager energi på kroppen, inte minst om hon skulle bli förkyld och drabbas av nedsatt matlust en vecka eller så...

Dessutom tror jag rent generellt att det är svårare för människor som lider av undervikt/för lågt energiintag att förmå sin kropp att börja bygga rejält med muskler. Även om hon börjar äta normalt är hennes kropp inte van vid att få i sig särskilt mycket energi och det kan därför ta ett tag innan träningen börjar ge resultat.

Jag tycker iofs att det är kul att du uppmanar henne att träna och äta ordentligt(!), men det verkar lite underligt att du skall peppa henne, ordna kosten, fixa träningsprogram, köpa tillskott osv. Har tjejen ifråga ingen egen vilja? Varför inte visa henne den här sidan eller köpa henne nån bra bok så att hon själv kan läsa sig till det hon behöver veta?

Ha det gött och lycka till //Karin

Tja, även om hon väger 59 kg så innebär det ett BMI på 18,5 dvs att hon lider av undervikt.

För dom som tränar så är BMI bara skitsnack. Det må funka på vanliga människor men inte en som tränar dagligen t.ex. Ta t.ex en bodybuildare som väger 100kg och har 5% BF, vad tror du han får för BMI-värde? Jag skulle tippa på överviktig men personen har inte ens nåt fett på kroppen, hur gå det ihop sig då, hm? :)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-01-25

Du har så rätt i att BMI i vissa fall inte kan tillämpas på vältränade mäniskor! 

En människa med mycket muskler får missvisande BMI-värden, värden som felaktigt kommer att visa att människan ifråga är överviktig!

Men, denna tjejen verkar ju inte särskilt tränad, och OM hon vore vältränad i betydelsen stor muskelmassa, skulle BMI ligga högt, så är inte fallet! (Och då är hennes låga BMI extremt allvarligt, eftersom det skulle indikera någon form av sjukdom)

BMI slår inte fel nedåt, utan det slår bara fel uppåt!

Dessutom krävs det relativt muskelmassa för att en sådan felindikation skall kunna ske.

Jag skulle aldrig säga att en vältränad byggare är överviktig för att den har ett BMI på säg 28, däremot kommer alltid den tjej som ligger på 18,5 att vara underviktig.

Du kom ju nästa på det själv, Tobben!

Vänliga och kunniga hälsningar // Karin

Från: umeå
Registrerad: 2003-11-21

Jag tycker iofs att det är kul att du uppmanar henne att träna och äta ordentligt(!), men det verkar lite underligt att du skall peppa henne, ordna kosten, fixa träningsprogram, köpa tillskott osv. Har tjejen ifråga ingen egen vilja? Varför inte visa henne den här sidan eller köpa henne nån bra bok så att hon själv kan läsa sig till det hon behöver veta?

Jag håller med till 100%... bra talat Karin... och även ditt andra inlägg om BMI. Du borde vara med och svara på fler knasiga trådar ju... *S*
Mirre

Registrerad: 2003-11-07

Va ni tjejer är anti då :-)
Måste ni bedöma allt på era villkor. Jag ser då ingen skillnad på tjejer eller killar, men det gör verkligen ni.

Vad spelar det för roll om hon är tjej? Så där skulle du aldrig ha svarat om det va hans killpolare som ville ha hjälp.

Ni tjejer segrigerar oss med mening, låt bli det säger jag och gör inte allt till en könsfråga!

Registrerad: 2004-02-17

lägg in en bild på henne då?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB