Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 3 4 5 6 7 … 11  

Deff- Hur? [uppdaterad 9/2 -07]

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Thewind skrev:

Behöver en bra näringstabell, fick 404 på länken till livsmedelsverkets hemsida.

Den är uppe nu: http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Från: Planeten X
Registrerad: 2006-11-01

Är det inte dags att ändra lite i guiden? Den har ju ett par år på nacken, GI har ju ingen betydelse har det visat sig mm. Har för mig att King Grub har uppdaterat den på kolo, kanske kunde Honn ta och lägga in den nya texten därifrån i Grubs inlägg? Han brukar ju inte vara inne här så längre vad jag vet, så han kan ju inte redigera själv. Annars kan ju ngn PM:a hnom på kolo och be honom redigera sitt inlägg här.

Från: Tokyo
Registrerad: 2004-07-20

Varför skulle inte GI ha betydelse?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

GI har visat sig ha noll betydelse för viktnedgång. Det är dock fortfarande ett bra verktyg för diabetiker.

Jo det vet jag men det är ju ändå inte bra att ge intrycket att det, för blodsockervärdets skull, går att äta vad som helst. Och man riskerar ju att BLI diabetiker om man äter bara insulinhöjande mat.

Moderator

Det är skillnad på att äta blandade måltider där det ingår saker med högt GI och att stjälpa i sig druvsocker i tid och otid. När man börjar mixa olika saker så kan man inte längre titta på ingrediensernas GI. Dessutom så är det ju inte bara kolhydrater som frisätter insulin. Vassle frisätter lika mycker eller om det t.o.m. var mer insulin än druvsocker. Mjölkprodukter överlag frisätter en hel del insulin trots lågt GI.

Point taken. Hur som helst, GI eller ej, så kanske det borde stå nåt om att inte äta för mycket insulinhöjande mat, kolisar eller ej.

Registrerad: 2006-11-25

ska man få i sig lika mycket protein som vanligt när man deffar?

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

beror på vad du menar med vanligt... mellan 1,5-2g/kg kroppsvikt e lagom. Sen mättar det jävligt bra också ;) så det e aldrig fel.

Degpekka skrev:

beror på vad du menar med vanligt... mellan 1,5-2g/kg kroppsvikt e lagom. Sen mättar det jävligt bra också ;) så det e aldrig fel.

men jag brukar inte dricka protein på vilodagar... vilket brukar vara 2 dagar, keso innehåller mycket protein det vet jag, men vad mer?

sök.

Sökt.

*BT*

Degpekka skrev:

*BT*

vad är det?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

kommer inte på något roligt, så jag svarar ärligt istället. det är en förkortning för *Byggartumme*

Registrerad: 2007-05-10

Hej, jag undrar vad jag gör för fel på min bantning/träning.
Jag är en 19årig man på 165 cm som väger 65 kg. Jag skulle gärna vilja bli av med ölmagen till sommarn. Enligt en källa så förbränner jag 1877 kcal/dag när jag ej tränar, jag stoppar i mig 1000-1300 kcal per dag, tror att jag får i mig ca 60-70 g protein per dag, går en motionsrunda i raskt tempo i ca 1 timme, springer i 20-25 min, gör 200 sit-ups och 100 armhävningar per dag. Detta har pågått i lite mindre än en månad nu men har ännu inte sett ngn större förändring på magen, så jag undrar vad det är jag gör för fel. Eftersom jag förbränner minst 500 kcal per dag borde jag la gå ner i vikt. Det känns som jag har fått lite extra muskler av sit upsen men enligt vad jag läst här så borde det ju inte vara möjligt. borde jag dra ner ännu mer på maten för att få en effektivare viktminskning eller ska jag träna mer?
som jag förstått det så bränner jag bara fett nu utan att få några muskler, så vad spelar de 200 sit-upsen och armhävningar för roll då egentligen? ingen?

Tack för att ni tog er tid och tack för alla svar :)

Senast redigerat av eop (2007-05-10 12:05)

Moderator

Har du gått ner i vikt? Om inte så har du troligtvis räknat fel någonstans och äter mer än vad du tror.

Honn skrev:

Har du gått ner i vikt? Om inte så har du troligtvis räknat fel någonstans och äter mer än vad du tror.

äter inte frukost,(eftersom jag ej kan äta på morgonen), inte lunch i skolan(eftersom det smakar skit)
äter endast middagen hemma, den är förvisso ganska stor men att det skulle vara mer än 1200 kcal på en portion spaggethi och köttfärssås är la långsökt. händer ibland att jag äter kvällsmat, men oftast inte, borde dock inte bli så mycket även om jag gör det.

Edit: har gått upp 1 kg i vikt, det borde la innebära att jag äter för mycket? men det borde la också betyda att det är 1 kg muskler och inte fett ?

Senast redigerat av eop (2007-05-10 20:01)

Moderator

Du ökar inte i kroppsvikt om du ligger på energiunderskott, så enkelt är det. Går du upp i vikt mot din vilja så äter du för mycket. Att inte äta frukost eller lunch kan inte vara hälsosamt, ät små portioner, klarar du inte av att äta på morgonen överhuvudtaget kan du väl ta några glas mjölk.

Vill du gå ner i vikt måste du skära ner på ditt dagsintag av mat och dryck men en omfördelning skulle inte skada!

stevebc skrev:

Du ökar inte i kroppsvikt om du ligger på energiunderskott, så enkelt är det. Går du upp i vikt mot din vilja så äter du för mycket. Att inte äta frukost eller lunch kan inte vara hälsosamt, ät små portioner, klarar du inte av att äta på morgonen överhuvudtaget kan du väl ta några glas mjölk.

Vill du gå ner i vikt måste du skära ner på ditt dagsintag av mat och dryck men en omfördelning skulle inte skada!

behöver inte nödvändigtvis gå ner i vikt. Vill bara bli av med gäddehänget, förra året vägde jag 10 kg mer och var vältränad. Har aldrig behövt tänka på sådana här saker innan eftersom jag aldrig sett ut som jag gör nu. Det jag undrar är om jag kommer någonstans, det extra kilot på vågen kan ju ha berott på att jag ställde mig där efter jag ätit lr att jag har kläder på mig. Frågan är ju om mitt träningssätt inte är lite fel eftersom jag går för att tappa vikt men gör armhävningar och situps för att få muskler, men det går ju inte att göra sammtidigt, lr ?

Edit: men om vi utgår från att jag ätit för mycket. Det innebär väl då att jag har ett kilo mer muskler nu än innan, det är alltså inte möjligt att jag tappat ett kilo fett och ökat två kilo i muskelmassa, lr tvärt om?

Senast redigerat av eop (2007-05-10 22:53)

Registrerad: 2004-07-10

Vet att det var någon diskussion förut angående lågkaloridieter. Någon som vet hur mycket under sitt kaloribehov man kan ligga utan att förlora muskler. Om man är väldigt väldigt noga med att äta protein var tredje timme och mycket av det.

Jag har precis börjat min deff. Förra året gick jag ner 8kg på 10 veckor och lyckades (enligt mig själv) behålla muskelmassan. Tog iallafall samma i alla övningar, untantaget axelpress.

Mitt matschema är som sagt utformat efter konstens alla regler, väldigt noga med allt, fett, protein etc. Tänkte om det var möjligt att sikta på ännu mer/vecka eller om det bara är dumt. Hoppades på 1kg/veckan eller nåt.

Kanske ska nämna att jag ligger runt 20% fett nu så det finns ju att ta av :)

Åsikter?

btw, sorry om jag lånar tråden lite.

Senast redigerat av Vortex (2007-05-21 19:10)

Moderator

De siffror jag setts nämnas är att varje Kg fett på kroppen kan släppa 70Kcal/dag. Har du 10Kg fett, kan du alltså ligga på ett underskott på -700kcal innan musklerna börjar ta stryk. Detta gäller förstås om du har en någorlunda vettig diet samt tränar.

Honn skrev:

De siffror jag setts nämnas är att varje Kg fett på kroppen kan släppa 70Kcal/dag. Har du 10Kg fett, kan du alltså ligga på ett underskott på -700kcal innan musklerna börjar ta stryk. Detta gäller förstås om du har en någorlunda vettig diet samt tränar.

om man forfarande lyckas ta samma vikter vid/efter deffen betyder det att men inte förlorat muskler?

Moderator

Nej. Det finns fler sätt att bli stark/upprätthålla styrka än att lägga på sig/bevara muskelmassa. Det handlar främst om ett mer effektivt nervsystem (som blir effektivare ju mer man tränar en viss övning, nervsystemet behöver dock återhämta sig så det hjälper inte att bänka 5 gånger om dagen) och fiberomvandling till explosivare fiber, typ IIb.

men om jag har ex 1kg fett, ska jag bara ligga på -100 kalorier? för har för mig att honn eller nick sa att 100 kalorier hit och dit inte är så stor betydelse

Sidor: 1 … 3 4 5 6 7 … 11  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB