Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ätardagar.

Registrerad: 2005-05-29

Hej allasamman

Jag har ett jääääääätte stort problem. Att efter en hård veckas träning så har jag skött min diet bra och tränat bra. Men sen på helgerna så pajar jag allt med att äta skräp mat för jag tycker det är så j*vla gott. Så snälla du som läser detta, har du något recept på nyttig men samtidigt jätte god mat och den får jätte gärna vara lätt och laga för annars lät jag bränna ner hela skiten :). Help me please!

Registrerad: 2006-08-17

En enkel paella: supergott och nyttigt! Kan du koka ris, borde du inte kunna misslyckas. Fräs inte löken på för hög värme bara :)
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_re … tid=567002

Från: Linköping
Registrerad: 2007-04-14
Webbsida

Hardstyle skrev:

Hej allasamman

Jag har ett jääääääätte stort problem. Att efter en hård veckas träning så har jag skött min diet bra och tränat bra. Men sen på helgerna så pajar jag allt med att äta skräp mat för jag tycker det är så j*vla gott. Så snälla du som läser detta, har du något recept på nyttig men samtidigt jätte god mat och den får jätte gärna vara lätt och laga för annars lät jag bränna ner hela skiten :). Help me please!

Varför skulle en ätardag per vecka pajja din diet? Jag tror de flesta har en dag i veckan som de äter precis vad som helst. Och tro mig, många äter REJÄLT med onyttiheter den dagen!

Senast redigerat av -Millis- (2007-04-30 21:14)

Ju men eftersom min kropp ligger på en svält nivå så när jag känner massa kcal så går jag upp 2 gånger dubbelt än normalt.

Webbsida

Hardstyle skrev:

Ju men eftersom min kropp ligger på en svält nivå så när jag känner massa kcal så går jag upp 2 gånger dubbelt än normalt.

Klart du väger mer dan efter ätardan, då du har mer i magen än normalt, säkerligen håller du även en hel del vätska efter att du käkat mycket mer kolhydrater än du gör i veckorna.

Dra ner på kolhydraterna rejält dagen efter ätardan och rör dig kanske något extra, o fortsätt sedan resten av veckan med ditt vanliga dietschema, så bör det fungera. Det här sättet vet jag funkar för många, inkl mig. :)

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

-Millis- skrev:

Hardstyle skrev:

Klart du väger mer dan efter ätardan, då du har mer i magen än normalt, säkerligen håller du även en hel del vätska efter att du käkat mycket mer kolhydrater än du gör i veckorna.

Dra ner på kolhydraterna rejält dagen efter ätar dagen och rör dig kanske något extra, o fortsätt sedan resten av veckan med ditt vanliga dietschema, så bör det fungera. Det här sättet vet jag funkar för många, inkl mig. :)

Ätardagar med för högt kalori intag gör att dieten går långsammare.
Vad skulle det vara för vätska?
Har han ätit lite kolhydrater under veckan så kan jag gå med på att han fyller på sitt glykogen en del.

Ätardagar gör att viktminskningen går långsammare så enkelt är det.
Kan man skippa dom så är det bra.

Doublepro chocklad med mjök är rena rama milkshaken...så j...la god...
Hemmagjorda klyftpotatis och stekt ryggbiff funkar också tycker jag som "fusk mål" man får en väldigt stor tallrik för 500kcal (utan sås dock)

Senast redigerat av Dr Nick (2007-05-06 20:32)

Från: Solna
Registrerad: 2007-05-07

Att steka ihop lite kött och grönsaker är lätt och det är svårt att lyckas göra det äckligt. Jag brukar skära en kycklingfilé och steka i rapsolja med koriander tills det är nästan helt färdigt, sedan petar jag kycklingen åt sidan i stekpannan, häller i lite mer olja, en massa curry och en halv påse ICAs wokgrönsaker (ASIA-modellen) och steker tills det är klart. Avnjutes tillsammans med sås bestående av 2 dl mild lättyoghurt med iblandad salladskrydda. Ca 1900 kJ. Om du gör dubbel sats blir du garanterat mätt.

Senast redigerat av hagar (2007-05-07 11:43)

Dr Nick skrev:

Är det alltid så? Jag har hört att det kan hjälpa till att hålla ämnesomsättningen uppe så att fettförbränningen inte går ner.

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Om man bara tillämpar lite enkel matematik förstår man att ätardagar kan vara mindre bra.

Låt oss säga att du ligger på ett 500kcal underskott under veckorna. Sedan kör du ätardag på lördag och hamnar på ett överskott runt 1500 kcal. Det betyder att: 1) Lördagen kan inte räknas in i deffen 2) Du kan inte heller räkna in 3 andra dagar heller. (eftersom de underskotten "äts" upp av öerskottet från lördagen)
Kontenta: Du har egentligen bara deffat 3 av veckans 7 dagar.

Webbsida

Dr Nick skrev:

-Millis- skrev:

Hardstyle skrev:

Dra ner på kolhydraterna rejält dagen efter ätar dagen och rör dig kanske något extra, o fortsätt sedan resten av veckan med ditt vanliga dietschema, så bör det fungera. Det här sättet vet jag funkar för många, inkl mig. :)

Har han ätit lite kolhydrater under veckan så kan jag gå med på att han fyller på sitt glykogen en del.

Hemmagjorda klyftpotatis och stekt ryggbiff funkar också tycker jag som "fusk mål" man får en väldigt stor tallrik för 500kcal (utan sås dock)

När jag äter massa kolhydrater på lördagar, lägger jag på mig en massa vätska iallafall, men givetvis är det säkert olika från person till person.

Webbsida

-Millis- skrev:

Dr Nick skrev:

-Millis- skrev:

När jag äter massa kolhydrater på lördagar, lägger jag på mig en massa vätska iallafall, men givetvis är det säkert olika från person till person.

Hur vet du det?
Vaddå för vätska?
Du tror inte det lagras mer glykogen då,av kolhydraterna?

Tillbaka on-topic: något som är riktigt sött och sliskigt men ändå inte lika energirikt som godis och annat otyg är konserver med skivad ananas i ananasjuice.

Webbsida

Dr Nick skrev:

-Millis- skrev:

Dr Nick skrev:

Hur vet du det?
Vaddå för vätska?
Du tror inte det lagras mer glykogen då,av kolhydraterna?

Man dricker väl även på ätardagar? Jag vet bara att JAG ( som sagt, alla är väl olika..) lägger på mig vätska lätt, vilket även konstaterats då jag gjort kalipermätningar som visat på mkt vätska. (specielt efter ätardag)

Är du ilsk eller? :P

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Nej han är inte ilsk. Lagrar du vätska av mycket kolhydrater är det glykogenlagren som växer (innehåller mest vatten).

Webbsida

stevebc skrev:

Nej han är inte ilsk. Lagrar du vätska av mycket kolhydrater är det glykogenlagren som växer (innehåller mest vatten).

.. :P

i vilket fall så är jag iaf "normal" igen på måndagen, om jag har ätardag på lördag och sedan under söndagen dricker massor, springer på toa massor + rör mig ordentligt..  var väl bara det jag ville konstatera..  :D

Webbsida

Nope jag är inte ilsk men det är glykogen du samlar på dig,1g glykogen binder 3g vätska men det är ändå glykogen..

Tack för tipset hager. Det verkar som jag får hålla mig till cola light och hungern :D

Från: Borås
Registrerad: 2006-07-15

Tjena grabben, jag har precis samma problem. Men har dock några tips.

Köp:
färsk Kycklingfile (så mycket du vill ha)
Santamaria Fajita/Burrito mix.
Turkisk yougurt
Hattings frysta Pitabröd

Stek kycklingen i olivolja tills den fått lite brun färg, tillsätt Kryddmixen och rör om. Smaka av efter en stund.

Ställ ugnen på 225 grader. När den är varm lägger du in pitabröden i 3-4 minuter. (jag föredrar att ta ett i taget).

Sås: Tag en Vitlögsklyfta och pressa den i en skål eller dylikt, tillsätt några skedar turkisk yougurt och blanda om, Sedan tillsätter du även Heinz chili souce.

Du lägger de grönsaker du gillar i pitabrödet tillsammans med kycklingen och lite av såsen och äter. Gott som f*n.

Håller med om att Pitabrödet inte är det bästa när det gäller att undvika kolhydrater, men du måste unna dig lite:D

Du kan lätt byta ut kycklingen mot något annat, tillexempel köttfärs eller annat kött.

Lycka till

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB