Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 … 25 Tråd låst

Lajne kör SL – Alles Oder Nichts!

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Lajne skrev:

dude_90 skrev:

hur i helvete kan du har gjort sådana ökningar som du gjort ? Bra jobbat !

Dels för att jag kom tillbaka från ett 6 månaders uppehåll, men framför allt tack vare bulgaren=)

Körde du bulgaren i alla tre lyft?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

japp, absolut. Det var helt nytt för denna omgången, men funkade jävligt najs. Vad man i princip gör är att man sätter böj och mark på samma pass, och sedan böjen före marken. Annars blir det för mycket träningsvärk/ryggont/annat mög för att det ska gå att köra två dagar i veckan, vilket man ju vill göra=)

Edit: 2 sidor med bara två träningspass inskrivna... Har vi snackat mycket skit eller?:P

Senast redigerat av Lajne (2007-05-09 19:42)

Moderator

Nej, det har varit mycket lärorikt. Du får gärna hänga i IRC-kanalen #hälso.info @ quakenet så du kan sprida din kunskap ^^ (och snacka skit utan att få dåligt samvete)

Senast redigerat av stevebc (2007-05-09 19:43)

Webbsida

Haha ska komma ihåg det om jag har tråkigt. Har inte använt irc på 100 år typ xD

Men om bara något av det jag delar med mig av är användbar kunskap känns det bara jävligt bra, för det här forumet har gett mig enormt mycket tillbaka=) (Äckligt trevlig standardkommentar, jag vet, men va fan^^)

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

Lajne skrev:

Zqvirk skrev:

Lajne skrev:

Möt mig på Gustav Adolfs Torg i Malmö, så börjar vi samla in underskrifter för att starta ett parti!

Jag är där om 3 timmar.

Ok, jag är där. Notera att cardio-freaksen har börjat manipulera med våra hjärnor, så om det verkar som om jag inte är där så är det bara de som håller på och försöker förstöra, ok?:P

AHA! Men fan också! Jag var ju där. Såg dig inte någonstans, fan att jag inte såg det inlägget innan jag åkte. :(
Stod där och ropade "SL IS THE SHIT!" och "SL REGERAR! CARDIO... eh... fan... kom inte på något som rimmade" och likanande.
Försökte dessutom lära folk hur man kunde tillbe Den Store Tjocke/Starke, men eftersom vi inte hade någon cable-cross så tog jag en gren istället... Folk ringde polisen... :(
Så nu är jag tillbaka igen, snabbt som fan gick det.

Webbsida

Kort summering av vilodagen Torsdagen 10/5:

Jag vaknade och mådde rätt dåligt. Ni vet, lätt huvudvärk och ganska trött. Tröttheten kan omöjligen bero på sömnbrist, har sovit från 2100-0730 varje natt sedan jag började på detta. Efter frukosten kompletterades det hela med ett lätt illamående som givetvis också förstörde aptiten.
Runt 1130 förändrades allt dock drastiskt, jag blev mycket hungrigare, och efter att ha dratt i mig en big king xxl meal med plus meal och bacon mådde jag prima. Faktiskt tillräckligt prima för att notera den totala avsaknaden av träningsvärk. Japp ni hörde rätt; ingen träningsvärk. Intressant.

Webbsida

Fredagen 11/5 -07

Vi går nu in på smolovseriens 3e pass. Imorgon är vad många skulle kalla för domedagen, ett enormt hårt pass dagen efter ett lika enormt hårt pass. Jag kände mig måttligt road inför utsikten, och ännu mindre måttligt road över det faktum att den här dagboken börjar handla mer om lidande än om egentlig träning.
Det fanns dock ett ljus i mörkret; ingen träningsvärk, ingen trötthet. Jag mådde faktiskt helt prima undantaget det normala mentala förvirringstillstånd jag alltid befinner mig i efter en filosofilektion. Väl anländ till gymet började jag så smått med lite latsdrag framför huvudet. En mycket trevlig övning, och dessutom en central sådan i min träning.

Lats:
8x80kg
8x80kg
8x80kg

Kanske en för lätt början, men 3 övningar återstår ju. Direkt över till bänken:

Bänk:
5x87,5kg
5x87,5kg
5x87,5kg
5x87,5kg
5x87,5kg
5x87,5kg
5x87,5kg

Tacka gud för copy/paste, jobbigt att skriva upp 7 exakt likadana set ffs. För övrigt jävligt lätta, tror inte den här cykeln hade varit ens i närheten av en utmaning om det bara rörde sig om en övning;)
Efter bänken gick jag och körde lite lats till, identiskt med passets första övning alltså:

Lats:
8x80kg
7x80kg(fail på åttonde)
7x80kg(fail på åttonde)

Latsmaskinen är sönder, så den går helt trögt. Skyller failen på det. Var förväntansfull inför knäböjen, det var ju efter den det började gå åt helvete i förrgår.

Knäböj:
5x112,5kg
5x112,5kg
5x112,5kg
5x112,5kg
5x112,5kg
5x112,5kg
5x112,5kg

LIGHTWEIGHT BABY! Faktiskt, kändes som om jag hade kört en normal bulgar, dvs inte speciellt ansträngande. Bara för säkerhets skull körde jag två latsövningar och två bicepsövningar innan marken, så att rygg och ben skulle få optimal vila:

Egenkomponerad liggande bicepscurl i cable som inte belastar ryggen, benämns hädanefter "svensken" i brist på namn jag inte orkar slå upp:
5x30kg (fail på sjätte)
8x25kg
8x25kg

Lats bakom nacken:
8x70kg
8x75kg(här började det klicka konstigt i högeraxeln, så jag sänkte inför nästa set)
8x70kg(klickandet fortsatte, men jag slutförde ändå utan problem)

Svensken:
5x25kg (fail på sjätte)
8x20kg
8x20kg

Styrkerodd i uberskum maskin:
8x50kg
8x50kg
8x50kg

Också var det äntligen dags för marken. I mitt inre började trumvirvlar slås upp, och jag såg framför mig två armeér som marscherade mot drabbning medan jag långsamt gick mot skivstången, som tycktes glöda av ett magiskt ljus. Eller ja, kanske inte riktigt, men att jag gick till stången var iaf sant. Ryggen fräsch, benen fräscha, greppet lite sådär efter allt latsande men jag hade remmar så inget problem där heller.

Marklyft:
5x120kg(tungt, som fan)
5x120kg
5x120kg
5x120kg
3x120kg(fail på fjärde. vad fan, är detta allt jag klarar?! vilade ordentligt medan jag förberedde mig för nästa set)
5x120kg(misstänker att ingen människa har utsatts för något liknande detta set sedan fånglägrena i Gulag lades ner)
5x120kg(SÅJA, kom sitt i pappas knä!)

Jag borde nog fundera på att sänka vikten i kalkylatorn för mark lite. Som det är nu kommer jag dö någon gång på måndag eller onsdag nästa vecka, och jag är för ung för att dö. Hade iof varit passande för någon som mig med en död på gymet. Death by Marklyft - hmm, låter bra. Jag fortsätter nog på denna vikten ett tag till;)

Senast redigerat av Lajne (2007-05-11 16:40)

Webbsida

Lördagen 12/5-07

Domedagen, på latin kallat Dies Irae eller i vikingska myter känt som Ragnarök. Dagen då allt förgås. Uppenbarligen blev det inte riktigt så, då jag har överlevt så att jag kan skriva detta, men visst fan var det nära.

Dagen började ändå bra; minimalt med träningsvärk i rygg/ben och ingen alls i brösten; min underbara kropp har uppenbarligen lyckats anpassa sig till det faktum att den måste jobba på riktigt. Glad i hågen och med ett meal från min semi-sponsor BK i magen gick jag alltså till gymet.

Jag hade vid det här laget lärt mig tillräckligt från mina misstag för att veta exakt hur passet skulle läggas upp, och därför lade jag också upp det så. Först bänken:

3x93,5kg
3x93,5kg
3x93,5kg
3x93,5kg
3x93,5kg
3x93,5kg
3x93,5kg
3x93,5kg
3x93,5kg
3x93,5kg

Jag orkar inte skriva något på alla seten var för sig; det var för händelselösa för det. De första var mycket mycket lätta, de i mitten lite sega och det sista var det knappt att jag fick upp. På det stora hela inga större problem med andra ord. Vidare till knäböj:

Knäböj:
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg
3x120kg

Löjligt lätt. Var knappt trött efteråt - det såg bra ut inför marken. Dock var det inte dags för den riktigt än, bättre att ta det säkra före det osäkra och köra alla övningar som skulle köras detta pass innan, så att marken körs sist och jag därmed kan dra hem direkt, en önskan som ju brukar infinna sig efter några hårda set marklyft.

French press i cable:
8x25
7x30
8x25
Jag måste för mitt manliga egos skull få lov att påpeka att detta inte är en cable cross, vilket gör att vikterna ger ungefär dubbelt så mycket motstånd/kg som det hade gjort i en sådan.

Situps:
3xEn massa. Vem orkar ens räkna situps?

Triceps Pushdowns i samma cable:
8x30
5x35(fail på 6e)
8x25

Situps
3xEn massa fler.

Alla dessa är övningar som sliter minimalt på rygg och ben. Jag försökte göra lite cable crunches för magen, men fick fan inte kontakt nånstans, därav alla dessa situps. Nåväl, dags för marken.

Marklyft:
3x127,5kg (Helt ok faktiskt, första gången på länge det var lättare än jag trodde)
3x127,5kg (Ungefär dubbelt så tungt som första setet)
3x127,5kg (Ungefär dubbelt så tungt som andra setet)
3x127,5kg (Ungefär dubbelt så tungt som tredje setet)
3x127,5kg (Tog en rejäl paus innan detta setet; kände att jag höll på att ta slut)
3x127,5kg (Fy FAAAAN. Igår trodde jag att det inte kunde bli värre. Idag kom detta setet)
0x127,5kg (Fail direkt. Fick inte upp vikten. Den rörde sig faktiskt inte ens från golvet. Den rörde sig faktiskt inte ens över huvud taget, på något håll alls, vare sig i djupled eller horisontellt. Letade under viktskivorna efter lim för att förklara situationen. Hittade inget)

Här gav jag upp och gick hem; fick knappt av viktskivorna från stången så det var nog lika bra.

Damn you Smolov, DAMN YOU TO HELL!!!

Så det ser ut som att Smolov vann slaget, men de har inte vunnit kriget. En sänkning på 10kg i kalkylatorn för marken, sedan är jag tillbaka igen på måndag. Och fan ta mig om jag sänker fler vikter då. Problemet tycks dock vara att jag tar slut för fort i marken; antingen är det en för energikrävande övning eller så har jag inte tillräckligt med bränsle i kroppen för att orka hela vägen. Dagens pass var trots allt på ganska exakt 2 timmar, alla lösningar på problemet med bristande energi är välkomna. De jag redan har tänkt på och förkastat är:
1. lägga mark tidigare i schemat. Går inte eftersom jag då inte kommer orka göra någonting annat alls.
2. dricka en gainer innan marken. Se mitt första smolov-pass för varför detta är skrattretande idiotiskt.
3. Lägga marken på ett helt separat pass som körs på kvällen medan resten körs på morgonen eller tvärtom. Funkar inte eftersom det dels finns en gräns för hur ofta jag vill gå till gymet, och det dels sabbar återhämtningstiden för ben och rygg, som ju används i både böj och mark.
4. Äta mer innan passet. Detta är redan optimerat.

Det var allt för idag. Och kom ihåg; prova inte detta hemma ;P

Moderator

SÅJA, kom sitt i pappas knä!

HAHAHAHHAA

Synd på marklyften i båda passen. Men inte konstigt då du har det efter knäböjen. Jag funderade ju t.o.m. på att sänka 10kg i knäböj när jag hade det som enda högintensiva övning. Så att du sänker i marklyft är nog bara bra då det leder till mindre fail -> bättre återhämtning.

Istället för att hälla i dig en hel gainer kan du smutta på den under passet, börja tidigt och drick lite hela tiden. Even better! Fyll på med maltodextrin! Det är kolhydrater du behöver, inte mer protein, och kolhydraterna gör dig inte kass i magen, det är vasslet som är boven! Du kan göra två gainers. En vanlig som du har nu och en med endast maltodextrin och vatten som du dricker en stund innan marklyften.

Senast redigerat av stevebc (2007-05-12 16:06)

Webbsida

fan, vet du nån icke-internet affär som säljer malto i malmö/lund då? orkar inte beställa från internet bara för å få malto=/

Moderator

Vad är det egentligen du dricker nu då?

http://www.budo-fitness.cc/index.php?cPath=25_98

1kg blir till överpris med 10kg är rätt nära internetpriset på ca 350 kr. Det där är iofs deras web-butik men du kan ju kika i deras affär i Malmö om dom har maltodextrin inne.

Senast redigerat av stevebc (2007-05-12 16:20)

Webbsida

dricker mass fx atm, palla blanda skiten själv liksom?:P

men ok, ska kolla deras butik och se vad de har inne, tack för tipset=)

Moderator

Helt värdelöst när man inte själv kan proportionera :) Inte alls jobbigt att blanda heller om man har en shaker. Bara fylla på med 2 dl malto och 2 dl vassle :)

Webbsida

Ja men då smakar det ju inte lika mycket härlig jordgubb =D

Moderator

Där försvann några av dina hardcore-poäng :)

Webbsida

stevebc skrev:

Där försvann några av dina hardcore-poäng :)

Sade han som tyckte att EN bulgaren i veckan verkade tillräckligt;(

Webbsida

Måndag 12/5-07

Detta är på många sätt en upprepning av lördagen, Dies Irae 2 skulle man kunna säga. Dagen då det avgörs om ens muskler faktiskt blev starkare eller inte; om de inte blev det har man ju ingen chans i helvete att klara de ökade vikterna. Men, jag ska för ovanlighetens skull inte skriva mängder om onödiga ting här (vilket jag till viss del redan gjort) utan istället gå direkt till att beskriva passet:

Situps
3xEn massa
(Om någon som läser det här har ett bra tips på något annat att köra, eller en BRA utförandebeskrivning på cable crunches, så är det välkommet)

Bänkpress
9x87,5
(Lightweight BABY!!!)
9x87,5(Lite mindre lightweight, men ändå jävligt acceptabelt)
9x87,5(Ganska tungt set, mest för att jag blev för ivrig och vilade för kort)
9x87,5(Sista var tungt som fan. Men min kropp är ju inte van vid rep över 3 typ:P)

Baksida Axlar i CC
8x5kg
8x10kg
8x10kg

Knäböj
9x107,5
9x107,5
9x107,5
9x107,5

Knäböjen var lätta rent styrkemässigt, men det är helvete vad min mjölksyretålighet eller whatever är kass. Jag sitter fan och flåsar som en död flodhäst i minst 5 min efter varje set. Detta är mer problematiskt än det låter, då jag sällan vilar så mycket som 5 min mellan två set, vilket ger en konstant flås-kavalkad som drar till sig en hel del blickar. Det är för övrigt därför jag tränar på så konstiga tider, mindre folk som ser mig xD
Sedan blev det favorit i repris, militärpress bakom nacken i smith som jag inte har kört på säkert 100 år. Minns att jag fixade 8x60kg för typ 2 år sedan, men det vågade man fan inte lasta på direkt så jag började lugnt och ökade sedan:

Militärpress bakom nacken i smith
8x40kg(Lätt som fan)
8x50kg(Också lätt som fan)
5x60kg, fail på sjätte(Tyngre, men klart en rolig övning. Varför slutade jag med den?)

Situps
3xEn massa

Drag till hakan i smith
8x40kg
8x42,5kg
8x42,5kg(Fick svinga upp de två sista med benen. Men förutom fail finns det inget som känns så bra som forced reps=D)

Lateral Raise i CC
8x15kg
8x15kg(Här försökte jag köra på 20kg, men någonting i axeln höll på att gå av=/)
8x15kg

Så kommer vi då slutligen till domedagen, marklyftet. Dock var jag inte så rädd idag, jag hade ju dels sänkt vikten, dels bara kört 4 set böj och dels haft EN HEL VILODAG OMG OMG OMG!!!1111oneoneeleven. En nackdel var att jag lyckades glömma mina dragremmar på gymet i lördags, kommer nog aldrig så dem igen, men vem behöver sådana ivf? Man är väl hårdkår fjortis wannabe lyftare osv. Så jag började:

Marklyft
9x107,5(Som vanligt. Jag dog. Någonting är fel)
9x107,5(Tyngre än första setet, naturligtvis)
9x107,5(Jag ska inte gå in på detaljer här)
9x107,5(Allt som är värt att veta kommer några cm ner)

MEH. WTF?! Jag ska försöka i några dagar till, rättare sagt till och med fredagspasset. Det är då även de mest skräckfyllda träningsloggar från smolov-cykeln påstår att deras kroppar hade vant sig. Jag inser att dagboken heter "Alles Oder Nichts" men det gäller faktiskt träningen som helhet, och inte uppenbar överbelastning^^
Så här var det. Efter varje set fick jag ligga ner på marken i total orörlighet allt längre och längre för att ryggen skulle sluta värka. Efter sista setet + viktavtagningen fick jag ligga på en bänk i ca 5 min innan jag kunde resa mig och börja gå hemåt. På hemvägen, ungefär 400 meters gång, fick jag stanna 2 gånger och sätta mig ner mot en husvägg och vila. Med tanke på att alla andra muskler kände sig fräsha och uppfriskade efter detta passet, dvs framför allt bröst och ben-muskler, är ju detta om något ett tecken liksom. Men som sagt, till och med fredag.

Edit: visst blev det fräsigare med alla övningar, reps och vikter i fetstil?=)

Senast redigerat av Lajne (2007-05-14 16:13)

Moderator

I feel for you :/

Min korsrygg DOG av 9-repparna och 7-repparna i knäböj. Att ens köra marklyft med lika många reps på samma pass är SJÄLVMORD!

Registrerad: 2006-08-17

Fräsigt och lättläst :) Intressant att läsa dina rapporter. Det ser riktigt tungt ut, inte undra på att kroppen blir sliten efter ett sånt där pass! Vilar du bara en dag mellan passen också?

Webbsida

stevebc skrev:

I feel for you :/

Min korsrygg DOG av 9-repparna och 7-repparna i knäböj. Att ens köra marklyft med lika många reps på samma pass är SJÄLVMORD!

Steve, det är sådana posts som motiverar mig; jag tackar för dem. Att få känna att jag gör något som är utöver det andra klarar är lite av det som driver mig för tillfället=)
Förutom det så har du rätt, det är självmord; i alla fall över ett längre tidsperspektiv verkar det som=(

Melea skrev:

Fräsigt och lättläst :) Intressant att läsa dina rapporter. Det ser riktigt tungt ut, inte undra på att kroppen blir sliten efter ett sånt där pass! Vilar du bara en dag mellan passen också?

Bara vila en dag?! Herregud människa, va tror du? Givetvis har jag pass som jag vilar 0 dagar mellan också, som fredag-lördag t.ex. =D

För övrigt tack för komplimangen, jag försöker hålla mina rapporter till något som folk faktiskt kan tänkas vilja läsa=)

Lajne skrev:

Bara vila en dag?! Herregud människa, va tror du? Givetvis har jag pass som jag vilar 0 dagar mellan också, som fredag-lördag t.ex. =D

Jag såg det nu. Shit, att du orkar. Imponerad! Men det är ju kul att träna, ju oftare desto bättre? :)

Webbsida

Melea skrev:

Lajne skrev:

Jag såg det nu. Shit, att du orkar. Imponerad! Men det är ju kul att träna, ju oftare desto bättre? :)

I wish. Handlar mest om att testa Smolov-cykelns första meso-cykel just nu om jag ska vara ärlig. Passade ganska bra, kändes som om jag började hamna på en platå i mina ökningar, så att chocka kroppen i tre veckor ger nog önskat resultat=)

Hur går det för dig då? Jag såg bilderna på din mat och ville lite smått gifta mig med dig för att få äta sånt varje dag, men hur går det med dina SL-mål?=)

Lajne skrev:

Hur går det för dig då? Jag såg bilderna på din mat och ville lite smått gifta mig med dig för att få äta sånt varje dag, men hur går det med dina SL-mål?=)

Vilken komplimang, nu blir jag lite generad ju... Det går bra med träningen, ska snart testa att öka i både mark och böj! Är säker på att jag kan ta lite mer vikt.

Registrerad: 2006-02-17

Lajne skrev:

Melea skrev:

Lajne skrev:

I wish. Handlar mest om att testa Smolov-cykelns första meso-cykel just nu om jag ska vara ärlig. Passade ganska bra, kändes som om jag började hamna på en platå i mina ökningar, så att chocka kroppen i tre veckor ger nog önskat resultat=)

du också? trodde jag hade första tjing http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/gah.gif

Moderator

Hey! What about me?!! Polygami is the shit :)

edit: hahaa alla vill åt meleas mat

Senast redigerat av stevebc (2007-05-14 17:53)

Sidor: 1 2 3 4 … 25 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB