Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Trippelt Smolovprogram

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Tja, min första post i detta forumet. Jag har bestämt mig för att köra en trippel smolov-cykel, dvs att utnyttja smolov-cykeln för att köra bänkpress, marklyft och knäböj enligt detta schema samtidigt. Jag vill då gärna ha en del åsikter på det schema jag har lagt upp kring detta, för att se till så att även de andra musklerna får hjälplig träning under de tre veckorna som detta varar. Jag har satsat på totalt 12 set/muskel och vecka, med undantag för korsryggen som lär få rejält med pisk även i marken och därför hamnar på blygsamma 6 set. Detsamma gäller triceps (bänk) och biceps (lats).

schemat finns här: Fanns här. Jag tog precis bort det;)
Ja, jag har en fetish för excel:P

siffrorna inom parentes bredvid muskelgruppen som ska köras en övning på indikerar antalet set, siffronan nedanför en dag antalet set den dagen, och siffran i parentes bredvid den siffran antalet set den dagen inkluderat alla superset. (SS) står INTE för schutz-staffeln, utan för superset. Muskelgrupperna som står längst ner till vänster är minnesanteckningar för mig själv så att jag får med allt, och siffrorna till höger om dem antalet set/vecka.

Om det är något annat ni undrar över så är det bara att fråga. Jag vill dock bara ha hjälp med att optimera själva upplägget; posts som berättar för mig att 3 smolov-cykler samtidigt, framför allt mark och böj samtidigt, är för tugnt kommer lugnt att ignoreras =D

Tack på förhand

//Lajne

Senast redigerat av Lajne (2008-03-27 01:52)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Kan bara säga en sak... DU ÄR RIKTIGT JÄVLA SJUK I HUVET!!!

Ät mycket, sov länge, ta hand om din kropp, drick inget, självklara saker :)

Klarar du igenom det här som du satt upp programmet nu är det riktigt imponerande. Lycka till!

Registrerad: 2006-05-22

Hur går smolov till egentligen? Vet att man tränar fyra ggr i veckan, men kör man max vikter hela tiden?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

cherry skrev:

Hur går smolov till egentligen? Vet att man tränar fyra ggr i veckan, men kör man max vikter hela tiden?

Nej man kör extra lätt. Smolov används (av normalt funtade människor) till knäböj och så här kan ett program se ut om man maxar 150 kg:

http://img204.imageshack.us/img204/650/smolovbc4.th.jpg

Fördelarna med Smolovcykeln är att man tränar rörelsen ofta så kroppen vänjer sig vid den och man nöter in tekniken. Eftersom man inte går till fail (pga lättare vikter) slits inte nervsystemet ut, utan blir mer effektivare pga den höga träningsfrekvensen. Det är ett faktum att man blir övertränad av ett sådant här program och man tar därför en lång viloperiod efteråt (rekommenderat är 3 veckor, men 1 vecka funkade bra för mig) då kroppen bygger extra mycket muskelmassa.

Senast redigerat av stevebc (2007-05-09 19:26)

Registrerad: 2006-05-22

Har inte varit vid datorn på ett bra tag, men tack för svaret! Undrar bara om maxet på 150 kg, är det om man maxar det en gång, eller är det att man kör det i sina set?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

cherry skrev:

Har inte varit vid datorn på ett bra tag, men tack för svaret! Undrar bara om maxet på 150 kg, är det om man maxar det en gång, eller är det att man kör det i sina set?

Maxar en gång, 1RM står för 1 Rep Max, i motsats till 10RM som är 10 Rep Max osv=)

Edit: insåg att det inte stod 1RM nånstans, men nu vet du det i alla fall =D

Senast redigerat av Lajne (2007-05-20 21:21)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB