Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Träning nästintill varje dag?

Från: Frenninge
Registrerad: 2003-06-22
Webbsida

Tjenare, har äntligen kommit igång ordentligt med mitt träningsprogram (se "Äntligen dags") och tycker det känns superbra, därför så skulle jag också vilja börja träna än mer än det jag gör nu (3-4 dagar i veckan). Det jag undrar nu, är detta möjligt? Alltså, gör det mer skada än nytta så att säga, eller hur kan jag på ett bra sätt intenfisiera/öka min träning än mer?

Träningsprogrammet ser ut som enligt följande,

Back
One-Arm Dumbbell Bent-Over Rows  12 x 4
Cross-Bench Dumbbell Pullovers  12 x 4 x 2

Biceps
Standing Barbell Curls  12 x 4
Seated Hammer Curls  12 x 4

Forearms
Barbell Wrist Curls  12 x 4

Flutter Kicks
Bicycle Crunches
Side Crunches

-

Shoulders
Seated Behind-The-Neck Press  12 x 4
Lateral Dumbbell Raises  12 x 4

Trapezius
Barbell Upright Rows  12 x 4
Dumbbell Shrugs  12 x 4

Magen
Flutter Kicks  max
Bicycle Crunches  max
Side Crunches  max

-

Thighs
Dumbbell Lunges  12 x 4
Partial Dumbbell Squats  12 x 4
Dumbbell Squats  12 x 4

Calves
Seated Barbell Calf Raises  12 x 4

Magen
Flutter Kicks  max
Bicycle Crunches  max (riktigt jobbig)
Side Crunches  max

-

Bröst
Incline Dumbbell Press  12 x 4
Flat Bench Dumbbell Flyes  10 x 4
Incline Dumbbell Flyes  10 x 4

Triceps
Lying Triceps Extensions  10 x 4
One-Arm Dumbbell Kickbacks  10 x 4 x 2 (varje arm)

Magen
Flutter Kicks  max
Bicycle Crunches  max (riktigt jobbig)
Side Crunches  max

Ser kanske konstigt ut då jag kopierat det rakt av ifrån min träningsdagbok, men vad jag undrar är, kan jag köra detta program rakt av varje dag? Alltså växla mellan dessa program veckans alla dagar? Eller hur ska jag göra? Vill ju gärna ta vara på den positiva cirkel jag "äntligen" hamnat i :)

Nåja, tack på förhand!!!! :)

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Risken för överträning är stor om man tränar dagligen. Din kropp behöver vilan mellan passen. Jag tror inte att du tjänar något på att (styrke)träna oftare.

Sedan kan man fråga sig hur länge du skulle orka träna så ofta. Som nybörjare vill man gärna träna så ofta som möjligt, men de som går ut för hårt i början brukar ofta hoppa av träningen efter ett par veckor. Det är bättre att ta det lite lugnt i början, och som sagt, din kropp behöver vilan.

Webbsida

Många som läser men inte lika många som har en åsikt? Antar det betyder att det bara är till att köra på, får väl se vad kroppen säger och hur den reagerar. Har iofs känt av en del i mitt knä, inte att det gör ont, men att det knäpper i det och håller på, både när jag tränar och går, är detta någonting jag bör göra någonting åt, eller är det "normalt", kan kanske en sån där stödgrej (finns för fotleder osv) göra någon nytta? Någon som har någon erfarenhet om detta? Och en annan fråga, någon som vet vart man kan köpa billiga vikter som jag kan sätta på hantlarna och skivstången, börjar kännas lite ynkligt med bara 30 kg?

Tack på förhand!! :)

Webbsida

Bara för det så missade jag ditt svar Matti :) Men ok, precis vad jag anade, men när man äntligen hamnat i en positiv trend/cirkel så vill man ju gärna ta vara på detta nyfunna ryck, som du kanske förstår. Kanske har du någon åsikt om programmet rent allmänt? Känns åtminstone väldigt bra, förutom då mitt knä, vet inte vad det är för fel på det, men nåja, tack för ditt svar iaf :)

edit:
Nu så uppdatera du ditt inlägg också ;) Men jovisst är det så, känner dock inte av någon som helst lust av att lägga av, har hållt på i nästan 1 månad och känner mig faktiskt bara mer och mer motiverad för var dag som går. Var faktiskt länge sen som jag längtade efter att få "svettas" ;) Så så som det ser ut nu så är den enda anledningen till ett avbrott att jag skulle skada mig och helt enkelt inte kunna utföra någon träning. Men tack för tanken iaf :)

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

åsikt om programmet rent allmänt?

Personligen skulle jag strunta i "Partial Dumbbell Squats", ser ingen större poäng med partiella repetitioner.

Webbsida

Ok, blir ändring på det då :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB