Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 25 Tråd låst

Lajne kör SL – Alles Oder Nichts!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Hej och välkomna ska ni vara till Lajne kör SL – Alles Oder Nichts! Vi börjar med lite så kallade stats:

Kön: Man
Född: 1987-04-02
Längd: 184cm
2007-01-01        2007-05-04        2007-05-31 (post smolov)          Just nu
Vikt: 67,2kg              78,5kg                 84,4kg                            80,5kg
Bänk: 80kg                115kg                  130kg                            115kg
Mark: 8x60kg             150kg                  150kg                            160kg
Böj: 8x55kg (smith)     140kg(fri)             160kg                            1x130kg
Total: 195kg              405kg                  440kg                            405kg

Mål med träningen:
Långsiktigt mål 1: En total med utrustning på 700kg den 8-9e mars 2008, under junior-SM i Kiruna.

Långsiktigt mål 2: 300-200-300. RAW.

Varför har dagboken titeln Alles Oder Nichts?
Därför att det är det som gäller. Om man räknar från första gången jag satte foten i ett gym kommer jag ha tränat i 5 år den 28e augusti i år. Och vad har jag att visa upp för det? Just det, ingenting. Varför är det så? Därför att jag hela tiden, av en eller annan anledning, råkar ut för alltför långa avbrott. Det mest iögonfallande är väl det uppehåll jag hade i närmare ett halvår fram till 1a januari i år.
Så därför tänker jag inte sluta den här gången. Vad som än händer, hur ont det än gör, tänker jag inte sluta. Och det kan givetvis gå hur det vill, men en sak är definitivt säker: det kommer antingen sluta med att jag verkligen uppnår mina mål, eller med att jag skadar mig så hårt att jag aldrig någonsin kan träna igen. Med andra ord, allt eller inget; Alles Oder Nichts!
Och visst låter det mycket mer hårdkår på tyska?;)

Träningsschema:
Mitt gamla vanliga, som kommer fortsätta fram till SM. En 3-split med vilodag var 4e dag, dvs alla pass körs vars en gång på 3 dagar och sedan vilar man en dag, och sedan börjar man bara om.

Pass 1=bröst, triceps, axlar
Pass 2=övre rygg, biceps, mage
Pass 3=korsrygg, ben, vader

Pass 1 börjar alltid med bulgaren i bänkpress, sedan körs, i denna ordningen, axelövning, tricepsövning, bröstövning, axelövning, tricepsövning, bröstövning, axelövning.
Pass 2 börjar alltid med chins, sedan körs, i denna ordningen, magövning, bicepsövning, ryggövning, magövning, bicepsövning, ryggövning, magövning, bicepsövning, ryggövning. Den sista bicepsövningen försvinner ibland beroende på hur trötta mina biceps har blivit av ryggträningen.
Pass 3 börjar alltid med en superset av vadpress och lårcurl, för att därefter köra bulgaren i knäböj, och sedan superset av vadpress och lårcurl igen, och sedan bulgaren i marklyft. Efter detta körs ytterligare en vadpress, samt beroende på energi och trötthetsgrad ytterligare en lårcurl eller kanske en korsryggsövning.

Meningen med att alltid ha bulgaren i bänk samt chins först i pass 1 och 2 är att det blir enklare att spåra ökningar då; i och med att jag alltid bytar övningar från pass till pass i övrigt innebär dessa två kontinuerliga övningar att jag alltid ändå vet om det går framåt eller inte. Detta behövs inte på pass 3, då bulgaren i böj/mark inte påverkas så mycket av lårcurlen samt vadpressen att dessa bulgarer behöver ligga först. Dessutom ändras övningarna i pass 3 mer eller mindre aldrig; det finns inga bra att ersätta dem med därför att inget, INGET, slår gammal hederlig böj och marklyft=)
Kommer inget spreadsheet på detta schema eftersom jag inte pallar göra ett spreadsheet på något jag har haft i huvudet hur länge som helst utan att glömma det=)

Är det något ni undrar över så bara fråga=)

Den trippla Smolov-cykeln
Mitt förra projekt. Sidan 1-11 beskriver samtliga träningspass, sidan 11 innehåller en utvärdering. Det finns dessutom ett misslyckat försök på sidan 17-19, utan utvärdering. Schemat finns beskrivet på http://www.halso.info/forum/t-28001.html

Senast redigerat av Lajne (2007-08-06 20:10)

Webbsida

Då var det dags för första passet. Jag avvek direkt från ursprungsplanen genom att inte komma ihåg den, och började därför med knäböj istället för bänk. Detta skulle egentligen göras på 98 kilo, men jag kände mig fräsch och kaxig så jag avrundade till 100.

Böj:
9x100
9x100
9x100
9x100

Min direkta tanke efter detta var "va fan är detta? nån sorts jävla cardio?!". Tror inte mitt hjärta har jobbat så mycket sen jag skulle få reda på mitt tenta-resultat förra vintern. Nåja, över till en axelövning.

Drag till hakan i smith:
8x40kg
8x45kg
7x47,5kg (fail)

Någonstans efter andra setet i axelövningen kom jag på den briljanta iden att börja dricka en gainer så jag skulle ha mer energi inför mark och framför allt bänk. Sedan började jag marklyfta.

Mark:
9x105kg (här var gainern uppdrucken)
9x105kg (här insåg jag att jag inte borde ha druckit gainern)
9x105kg (här började ett akut behov av att spy kännas)
9x105kg (jag kommer ALDRIG dricka en gainer mitt i ett pass igen, fy fan!)

Här borde jag ha kört en axelövning. Dock var jag långt ifrån så kaxig som i början av passet, så jag beslutade mig för att dels skita i att köra korsrygg, marklyft 4ggr/vecka får vara nog, och satte mig sedan på en bänk i 10 min bara för att lugna ner magen, och gick sedan för att köra bänkpress.

Bänk:
9x77kg (konstigt, det bränner?)
9x77kg (hmm, jag borde nog ha kört fler reps de senaste 4 månaderna)
9x77kg (jag dör?)
9x77kg (jag klarade det!)

Fy fan. Hur i helvete kunde det bränna så mycket? Fokus på bulgaren sedan nyår har onekligen tränat mig för maxprestationer lite mer än beräknat. Dessutom mådde jag illa som fan vid det här laget, så jag gick bara och körde baksida axlar i cable cross och sen gick jag hem.

Baksida axlar i CC: ( http://www.exrx.net/WeightExercises/Del … Raise.html )
8x5kg
8x7,5kg
8x10kg PB

Aningen patetiskt PB, men baksidan har aldrig varit min starka sida^^

Overall det tuffaste passet på länge, i allra högsta grad tack vare en JÄVLIGT missplacerad gainer. Hur jag över huvud taget kunde få för mig att dricka den innan marklyftet övergår mitt eget förstånd, men det är sånt man får ta. Att det gick ut över mag- och axelträningen är en mindre förlust; så länge jag klarar att hålla smolov-cyklarna är allt OK enligt mig. Det mest irriterande är att jag nu, 10 min efter att ha kommit hem, mår prima igen-_-

Senast redigerat av Lajne (2007-05-07 18:41)

Från: Tokyo
Registrerad: 2004-07-20

Mycket, mycket intressant.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

1. Kanske den i mina ögon mest intressanta dagboken då du och jag är extremt lika. Denna ska följas!
2. VILKEN EXTREM HÖJNING I BÄNKPRESS!
3. Jag kommer be för dig innan jag går och lägger mig varje dag till du är klar. Det kommer du behöva http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/biggrin.gif
4. Drick ALDRIG gainer före/under högreppare i marklyft och knäböj, då spyr man nästan alltid http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/biggrin.gif
5. Oj, ökningarna i knäböj och marklyft var mer imponerande än den sjuka bänk-ökningen. Fortsätter det så går du snart förbi mig :)

Webbsida

Adrenaline: Mjo, det tycker jag också, iaf om du menar den tripla cykeln. Det verkar dock som om alla tror jag kommer faila=(

Steve: 1. Tack detsamma;)
2. Tänk på att jag var borta ett halvår, upp till 100kg var bara vägen tillbaka så att säga.
3. Tack, jag själv tänker dock prioritera sömn framför bön;)
4. Hahaha jo tack, jag märkte det xD
5. se svaret på nr 2;)

Moderator

Då förstår jag.

Registrerad: 2006-02-17

Ah, en till smolov. I like :-)

Lycka till, jag kommer absolut följa.

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

Hehej, gött! SL:arna poppar upp lite överallt på hälso nu! Det blåser en förändringens vind genom brädan. Me like :)

Journalen kommer definitivt följas!

Moderator

Ska du inte träna idag? ;(

Webbsida

Kiwi: Tackar, förstår dock inte vad det är du gillar med smolov. Börjar småhata den såhär inför mitt andra pass av 12 xD

Zqvirk: Japp, vi måste hålla ihop och omvända de andra förtappade själarna. Vi kan t.ex. ha en månskära som symbol, också samlas vi i en stor byggnad och ber till SL-gudarna 6 ggr/dag (vilket givetvis med fördel kan göras i en kabelmaskin för att få cablecrunches). Dessutom instiftar vi lagar som säger att alla män måste ha skägg, rakat huvud och solglasögon när de lyfter?:P

Steve: Jodå, men tyckte inte att det var värt att skriva upp det i och med att jag bara körde cardio. Men se nästa post för en träningsbeskrivning då;)

Webbsida

Tisdag 8/5:

Cardio:
Gick till hemköp och köpte mat, sen gick jag tillbaka också. Totalt cirka 250 meter, gångvägen inuti butiken inräknad. Detta kan också översättas till ungefär 1/40 av ett av ironwomans lätta pass:P

Drar och kör onsdagens pass nu om en halvtimme, då kommer det roligare saker^^

Moderator

Lajne skrev:

Kiwi: Tackar, förstår dock inte vad det är du gillar med smolov. Börjar småhata den såhär inför mitt andra pass av 12 xD

Zqvirk: Japp, vi måste hålla ihop och omvända de andra förtappade själarna. Vi kan t.ex. ha en månskära som symbol, också samlas vi i en stor byggnad och ber till SL-gudarna 6 ggr/dag (vilket givetvis med fördel kan göras i en kabelmaskin för att få cablecrunches). Dessutom instiftar vi lagar som säger att alla män måste ha skägg, rakat huvud och solglasögon när de lyfter?:P

Steve: Jodå, men tyckte inte att det var värt att skriva upp det i och med att jag bara körde cardio. Men se nästa post för en träningsbeskrivning då;)

Ah det är sant, du har ju planerat hela ditt schema i för väg så man vet vad du ska köra. En liten kommentar om hur det gick skulle ändå inte skada :)

Webbsida

stevebc skrev:

Ah det är sant, du har ju planerat hela ditt schema i för väg så man vet vad du ska köra. En liten kommentar om hur det gick skulle ändå inte skada :)

Nej alltså jag menade att allt jag gjorde på tisdagen (igår) var att gå till hemköp, dvs ingen träning alls. Därför skrev jag heller inget; hade varit ganska idiotiskt med en träningsdagbok om jag inte skriver något=D
Dessutom tror du väl inte på allvar att jag hade kört cardio?:P

Nåväl, över till träningen denna Onsdagen 9/5 Nådens År 2007.

Startade så som jag skulle denna gången, med bänken. Skulle egentligen köra 83, men jag hade helt ärligt inte lust att försöka leta upp 6 stycken 0,5-kilos vikter att hänga på, så det fick bli 82,5 (fusk, jag vet:'<).

7x82,5
7x82,5
7x82,5
7x82,5
7x82,5

Förvånansvärt lätt; jag skulle faktiskt vilja gå så långt som till att påstå att halva smolov-cykeln (måndagen och onsdagen) inte är något annat än ren semi-cardio. Nåväl, blir väl tuffare om två veckor.
Efter denna mjukstarten i bänken gick jag snabbt över till att superseta lite lårcurls med stående vadpress på följande vikter och rep:

lårcurl:           Stående vadpress:
8x40              8x90
8x40              8x90
8x40              8x90

Ganska lätt, och jag kunde ha kört tyngre, men jag var inställd på att köra samma superset 3 gånger till så jag sparade mig lite och gick mot knäböjen.

7x105 (AJ SATAN, jag hade visst träningsvärk...)
7x105
7x105
7x105
7x105

Som tidigare beskrivits upptäckte jag en ganska rejäl träningsvärk i framför allt ryggen redan i knäböjen, men den kändes bättre redan efter några reps så det var bara att köra på. Sedan SS på lårcurl och vader igen:

lårcurl:           Stående vadpress:
8x40              8x90
8x40              8x90
8x40              8x90

Samma vikter, set och reps, men som sagt räknade jag med 2 omgångar till, och det började dessutom kännas betydligt tyngre nu. Sedan gick jag över till marklyftet, något som jag i efterhand kanske egentligen borde ha hållt mig ifrån^^

1x112,5 (mental fail, trodde det skulle kännas sjukt mycket lättare så jag bara avslutade efter ett rep, helt chockad^^)
7x112,5 (träningsvärk i ryggen blir värre)
7x112,5 (ännu värre)
7x1125, (...)
7x112,5 (viljans segran över materian)
7x112,5 (påmindes om hur en skadeskjuten älg måste känna sig de sista sekunderna i sitt liv, precis innan jägaren levererar det avslutande skottet)

Körde 6x8 på vaderna i sittande vadpress med 60kg på efter detta också. Som ni alla kan se är det uppenbart att påfrestningarna på ryggen av att köra smolov i både mark och böj samtidigt inte är av denna världen. Men det var inte helt oberäknat heller; det är bara att lyfta på. Förr eller senare måste ju kroppen vänja sig och inse att den måste sluta ha träningsvärk, eller hur?:P

Lajne skrev:

Låter superbt! Detta måste vi genomföra!

Smolov är intressant, då det (verkar) vara så extremt. Alltid kul med människor som utsätter sig för sånt för att underhålla oss andra :-p

Webbsida

Zqvirk skrev:

Möt mig på Gustav Adolfs Torg i Malmö, så börjar vi samla in underskrifter för att starta ett parti!

Kiwi skrev:

Smolov är intressant, då det (verkar) vara så extremt. Alltid kul med människor som utsätter sig för sånt för att underhålla oss andra :-p

Underhållningsvärdet ligger ju lite i det faktum att jag är en idiot som kör smolov för bänk, mark och böj samtidigt, när det egentligen är designat för enbart knäböj. Men men, någon måste ju vara klassens (forumets?) clown:P

Moderator

AHAHAHAHAHHAHAHA det är sant Lajne :)

Och om min förra post; igår trodde jag det var onsdag. Ja, jag är rätt förvirrad av mig :)

Lajne skrev:

Zqvirk skrev:

Möt mig på Gustav Adolfs Torg i Malmö, så börjar vi samla in underskrifter för att starta ett parti!

Jag är där om 3 timmar.

Webbsida

Zqvirk skrev:

Lajne skrev:

Zqvirk skrev:

Jag är där om 3 timmar.

Ok, jag är där. Notera att cardio-freaksen har börjat manipulera med våra hjärnor, så om det verkar som om jag inte är där så är det bara de som håller på och försöker förstöra, ok?:P

Webbsida

stevebc skrev:

Och om min förra post; igår trodde jag det var onsdag. Ja, jag är rätt förvirrad av mig :)

Ett rent under att du kommer ihåg adressen till www.halso.info varje gång =D

Lajne skrev:

stevebc skrev:

Ett rent under att du kommer ihåg adressen till www.halso.info varje gång =D

Pff. Den har man ju sparad under "favoriter" :-p

edit: faktiskt... vi borde logga ut ett tag..

Senast redigerat av Kiwi (2007-05-09 17:41)

Moderator

Det gör jag inte, jag har den bland favoriter.

Kiwi: scary O.o

Senast redigerat av stevebc (2007-05-09 17:38)

Webbsida

Kiwi skrev:

edit: faktiskt... vi borde logga ut ett tag..

But why?!

Registrerad: 2005-12-08

hur i helvete kan du har gjort sådana ökningar som du gjort ? Bra jobbat !

Webbsida

dude_90 skrev:

hur i helvete kan du har gjort sådana ökningar som du gjort ? Bra jobbat !

Dels för att jag kom tillbaka från ett 6 månaders uppehåll, men framför allt tack vare bulgaren=)

Sidor: 1 2 3 … 25 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB