Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Tycker det är dags att vi fixar en matbildstråd där vi kan lägga upp bilder på måltider samt skriva ner recept. Jag börjar med dagens måltid:
Kycklingfilé i ugn, potatisklyftor i ugn, lite tzatsiki och mjölk =)
ska se om jag hittar bilderna på mina måltider gjorda av sojabönor, återkommer såfall : ) najs tråd.. blir hungrig direkt
Det är bra att kolla i den här tråden när man deffar.
traidmill skrev:
Tycker det är dags att vi fixar en matbildstråd där vi kan lägga upp bilder på måltider samt skriva ner recept. Jag börjar med dagens måltid:
http://hem.bredband.net/b285995/mat-20070506.jpg
Kycklingfilé i ugn, potatisklyftor i ugn, lite tzatsiki och mjölk =)
Vars är ditt recept då?
Zqvirk skrev:
Vars är ditt recept då?
Uhm jaha du vill ha det mer förklarat :D
Kycklingfilé
valfri marinad
Potatis
På med ugnen på 220-250grader, lägg upp tinad kyckling på en plåt, pensla över marinad in i ugnen i 20-30min tills den är färdig (skär i den och kolla köttet). Skölj och klyfta potatisen, häll över lite olja och gno in potatisen, in i ugnen i 20-30min tills den fått fin färg.
Senast redigerat av traidmill (2007-05-06 19:43)
Dåliga ni är! kom igen nu! :D
Dagens käk, tacorester från igår, nötfärs, div grönsaker, gräddfil, tacosås och nachos:
rolig tråd! :D
lisse skrev:
rolig tråd! :D
Håller med. Återkommer om jag kommer ihåg det när jag lagar mat nästa gång!

...+ ett halvbränt vitlöksbröd =)
Ja, väldigt gullig tråd, men floppix vad är det där? Ser ut som föda för utomjordlingar...
Ja men jag har ingen kamera... ska jag använda paint eller?
stevebc skrev:
Ja, väldigt gullig tråd, men floppix vad är det där? Ser ut som föda för utomjordlingar...
Kan också kallas veganmat. Det är kikärtor i tomatgryta, med lite cashew-nötter i också, brysselkål är det gröna där, och lite röd quinoa i botten och på toppen.
Jaha... alien-mat med andra ord...
röd quinoa
Floppix, finns det något som heter röd quinoa? Vad är skillnaden mot vanlig och var får man tag på det?
Crosstjeck skrev:
röd quinoa
Floppix, finns det något som heter röd quinoa? Vad är skillnaden mot vanlig och var får man tag på det?
Nej det finns inte, jag bara hittar på! ;)
Googlat; http://www.nyfikenvital.org/?q=node/835
Röd quinoa har lite mer "skal" än vit, lite mer smak. Antingen gillar man eller inte. Köpte det på hälsokostbutik, av märket BioFood.
stevebc skrev:
Ja du kan få dispans!

Paella gjord på bläckfisk, kyckling och räkor. Smaskens!
Melea skrev:
http://img69.imageshack.us/img69/5351/img0832wy0.jpg
Paella gjord på bläckfisk, kyckling och räkor. Smaskens!
recept!!
Javisst! 3-4 portioner paella:
Fräs en gul lök och 2 vitlöksklyftor i olivolja. Ha i bläckfiskringar och stek ett par minuter.
Lägg i två tärnade tomater och 3 dl ris. Krydda med lite salt, peppar, en påse saffran och gärna 2 tsk paprikapulver. Vänd runt och häll sedan i 5½ dl hönsbuljong. Skär kycklingfilé i bitar och stoppa ner i grytan. Koka upp och låt koka på svag värme 20 min. Under de sista 3 minuterna kan man om man vill blanda i lite frysta gröna ärtor. Det är gott att ha i paprika också.
Grönsaker och kött/fisk kan varieras efter smak! (Nu kom jag på att det var nog torsk och inte kyckling på bilden, men det är lika gott vilket som!)
Jaha! kvällens mellanmål, mågottkorv med bröd och mjölk! =)
För i helvete, jag är seriöst oroad. Har upptäckt en sak i väldigt många personers kostupplägg och kostregisteringar och matdagböcker här:
Var i hvete är grönsakerna? En och annan frukt, lite bananer och äpplen, men grönsakerna är fruktansvärt mobbade här på hälso! :'((
floppix skrev:
För i helvete, jag är seriöst oroad. Har upptäckt en sak i väldigt många personers kostupplägg och kostregisteringar och matdagböcker här:
Var i hvete är grönsakerna? En och annan frukt, lite bananer och äpplen, men grönsakerna är fruktansvärt mobbade här på hälso! :'((
Tur att vi veggos kan styra upp statistiken ;)
Här har du:
Där har du lite ärtor, en gurka och tomat ehm.. paprika. Kan inte komma på fler grönsaker faktiskt... så det får duga.
Som sagt, paint tar några sekunder att lära sig men en livstid att bemästra!
Senast redigerat av stevebc (2007-05-08 23:06)
fyyy fan va gott det såg ut traidmill!!!:D
fyyy fan va gott det såg ut stevebc!!!:D