Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Lite bakgrund:
26 år
ca 73 kg
178,5 cm
Har gymmat till och från sedan jag var runt 20. Bänkade 57.5 kg som helt nybörjare, kom upp i 110 kg som mest. Har tagit 160 kg i marklyft och hantelpressat 35:kgs-hantlar sittande. Några exempel på de 1 RM jag kommer ihåg. Jag hade 31 cm i omkrets runt biceps och vägde 67 kg när jag började träna. Jag har för mig att jag hade 38 cm som mest runt biceps, har haft hårddiskkrasch så allt sådant är tyvärr borta. :-( Jag har aldrig haft över 40 cm men runt 39-39,5 pumpad har jag kommit upp i om jag inte missminner mig helt. Största glädjen jag har känt när jag har tränat var första gången jag bänkade 100 kg, det var något av ett drömmål även om jag inte tycker att det är särskilt mycket idag.
Jag slutade gymma senast för ungefär ett år sedan. Nu har jag skaffat en träningsbänk, stång med upp till 100 kg och hantelgrepp med upp till 42 kg på varje, drygt 30 kg om jag ska använda båda samtidigt. Anledningen till att det blev ett hemgym är ekonomin, jag är student och har en mil till gymmet där kortet kostar ca 2500 kr per år. Visst är jag mer begränsad hemma men jag spar otroligt mycket pengar och tid på det här viset samtidigt som jag inte för tillfället har samma mål med träningen som tidigare. Dessutom kan jag träna alla muskelgrupper skapligt med den utrustning jag har. Marklyft blir tyvärr lite klent men vid behov får jag väl köpa ett par viktskivor till.
Förr har mitt mål varit att bli stor och stark vilket jag har kommit underfund med att jag aldrig kommer att bli. Visst kan jag givetvis bli större och starkare och se skapligt bitig ut men nån biff lär det aldrig bli av mig. :-) Jag har vägt 79 kg som mest, inte särskilt rippad men jag har aldrig varit tjock, magrutorna har alltid kunnat skönjas, om än i varierande grad. :-) För några veckor sedan vägde jag 71 kg vilket jag inte har gjort på många år, började lyfta lite vikter hemma och vips så stod vågen på 73 kg på bara ett par pass faktiskt, intressant...
Konditionstränat har jag aldrig gjort men nu har jag faktiskt lyckats ge mig ut och springa flera gånger den senaste månaden. Min dagbok kommer främst att bestå av mina eventuella framsteg vad gäller konditionen för just nu har jag ingen motivation till styrketräningen, förhoppningen är dock att den ska kunna smyga sig in i min vardag den också.
Jag har i alla fall ändrat fokus från att vilja bli så stor som möjligt till att ha en bra form och en någorlunda muskulös kropp. Form och vålmående ska komma i första hand. Magrutor, v-form och lite grövre armar än snittet vill jag ha.
Jag bor 5 minuter från ett elljusspår på 2,5 km.
De löppass som har varit hittills, jag minns inga datum men det är senaste fyra veckorna i alla fall (det är inte helt säkert att antalet löppass stämmer men ett pass mer eller mindre...):
1. 16:50 - Stannade och gick lite två gånger.
2-4. 14:50 - Sprang hela varvet, otroligt jobbigt, speciellt de första två passen.
5. 3 km - 17:40 - Sprang hela tiden, var på annan ort, därför 3 km.
6. 14:50 - Grannen har börjat göra mig sällskap, trevligt, mycket lättare och roligare när man är två.
7. 13:47 - Höll lite högre tempo och ökade sista 500 meterna. Jobbigt men kul med en rejäl tidsförbättring! Har grannen att tacka för det.
8. 13:16 - Jag kunde inte ha sprungit mycket fortare, nu var det nära max av min kapacitet! Riktigt tufft men det gick! :-) Nu var grannen också lite trött, även fast hon drog ifrån lite på slutet.
Kvällens pass, vi sprang på 14:54, samma tempo som i början alltså, jag hade puls på uppemot 180 nu också, precis som de första passen, men det var långt ifrån lika jobbigt så nåt har ju hänt med konditionen!
13:00 idag. Det var verkligen över förväntan, jättenöjd! :-D
Första km gick på exakt 5 min, sen blir det lätt uppför några hundra meter och det suger som fan på mig, tempot sjunker skapligt efter det. Ungefär 1.5-2.3 km går avsevärt saktare än resten.
Grejen är den att även om jag håller lägre tempo första km så blir jag väldigt trött sista halvan så då kan jag lika gärna pressa upp tempot i början och kapa några sekunder där. Det kommer ju med tiden att jag orkar längre så det är bara att plåga sig vidare så här i början! :-)
Jag tänkte pressa mig en sisådär 3-4 rundor till innan jag sänker tempot och försöker mig på två varv, 5 km alltså.
Körde lite styrketräning efter löpningen också:
Bänkpress 60 kg 2x10
Smal bänkpress 50 kg 2x10
Koncentrationscurl 14 kg 3x10
Abwheel 5, 5, 5 Grymt bra magträning! Verkligen skitbra grej, både för vältränade och nybörjare!
Det blir lite sporadisk styrketräning ibland, inget schema och inga mål, men det är ju garanterat bättre att lyfta lite på måfå någon gång i veckan än att inte lyfta alls. I och med att jag har tränat tidigare så räcker det för att se lite tränad ut i alla fall. :-) Discovarning? Ja, men så får det vara för tillfället ;-)
Senast redigerat av coffe_aberg (2007-05-05 20:57)
Usch, nio dagar sedan sist. Jag skyller på att grannen inte har varit hemma. :-)
I kväll sprang jag ensam så jag laddade Ipoden med In flames, Pantera, Metallica etcetera och gav mig ut! Öppnade riktigt hårt vilket ledde till att det blev en pina att springa från 300 meter. :-) Jag hade 2 minuter på första 500 och 4:50 på första kilometern. Pulsen låg på runt 195 de första 500 men gick ned till runt 180 efter första kilometern.
12:54 blev det i alla fall! Jag är väldigt nöjd med tanke på att det var nytt personbästa och då sprang jag ensam och har inte sprungit på över en vecka!
Senast redigerat av coffe_aberg (2007-05-05 21:02)
Jag körde lite styrketräning också:
Bänkpress 60 kg 10, 10, 9 (Fick knappt upp den sista! Blev lite nervös med tanke på att jag är ensam här... :-) )
Bicepscurl med stång 30 kg 10, 10, 10 (Lite för lätt men som alltid får jag ont i höger axel när jag inte är tränad. Jag måste alltid börja lugnt.)
Militärpress 30 kg 10, 8, 7
Framåtlutande stångrodd 50 kg 10, 10, 10
Abwheel 6, 7
Tjo du verkar vara seriös och veta hur det går till. Så Lycka Till med träningen! =)
Nice att du både tränar~gymmar o springer, ska börja med det jag också nu när värmen tittar fram.
Edit: tränar = gymmar
Senast redigerat av Wille005 (2007-05-06 00:53)
Wille005 skrev:
Tjo du verkar vara seriös och veta hur det går till. Så Lycka Till med träningen! =)
Nice att du både tränar~gymmar o springer, ska börja med det jag också nu när värmen tittar fram.
Edit: tränar = gymmar
Trevligt med lite kommentarer, tack ska du ha och lycka till själv med träningen!
13:19 blev det idag.
Jag körde en lite annan taktik och lät grannen styra tempot. Första km gick på rätt exakt 6 min vilket hade gett en totaltid på 15:00. Sista 800 meterna ökade vi successivt så det blev en ordentlig temposkillnad mot början. Jag hade över 200 i puls på upploppet och var duktigt slut! Jag hade fortfarande lite känningar i benen sedan i förrgår också så jag var inte helt på topp.
Idag bestämde jag mig för att prova att springa 5 km. Målet var först och främst att springa oavbrutet och i andra hand att komma under en halvtimme.
29:57 tog det så jag är rätt nöjd. :-D
För bara två månader sedan tog jag mig med nöd och näppe runt 2.5 km på en kvart och idag höll jag samma tempo fast dubbla distansen och det kändes rätt okej. Det som var jobbigast var att det gjorde ont i vristerna. Det var tredje vändan på sex dagar så jag antar att det är därför. Det får nog bli ett par vilodagar nu.
Styrketräning blev det också idag:
Bänkpress 60 kg 10, 10, 10
Marklyft 105 kg 10, 3 (Tappade greppet helt och var hungrig som fan plus att hockeyn började så fokus var inte på topp...)
Styrketräning:
Stångcurl med omvänt grepp 20 kg 10
25 kg 10, 10
Stångcurl 35 kg 10, 10, 10
Koncentrationscurl 14 kg 8, 7
Hantelrodd 42 kg 10, 10 (Det är lustigt att jag tar lika mycket i hantelrodd som när jag var på topp medan jag ligger 20-25 kg efter i bänken.)
Abwheel 6, 10 (Det känns som att huden på magen ska spricka och att magmusklerna ska explodera!)
Idag kände jag mig pepp, motivationen är på väg tillbaks. Nu jävlar ska jag bli sexig till sommaren! *s*
Ett (väldigt) snabbt och kort pass:
Bänkpress 70 kg 10, 6, 5 (Jag hade kunnat pressa ett par reps till på de sista två setten, men eftersom jag är ensam vågade jag inte chansa.)
Smal bänkpress 50 kg 10, 10
Jag har haft ont i handlederna de senaste dagarna. Antagligen är det en lätt inflammation vilket inte är så konstigt så här i början. Det får bli lite lugnt ett tag.
Löpning idag, 2,5 km. Det var sex dagar sedan sist och det var bra med några vilodagar. Det började hagla som fan, men vi var precis vid en tunnel som går under vägen då så det lämpade sig ju bra. :-)
12:26 tog det för mig i alla fall, nytt personbästa med nästan en halvminut! Jag fattar inte, jag är helt färdig varje gång jag springer hårt och ändå kapar jag tiderna så mycket när jag väl kapar dem. När jag sprang på 13:47 trodde jag att gränsen var nådd och att utvecklingen skulle avta rejält, samma vid 13:16 och återigen vid 12:54 och jag känner samma sak nu också. Att komma under 12:30 var mitt nästa mål och jag hade räknat med att det skulle ta ett par veckor. Nu är målet att komma under 12 minuter, vi får väl se hur lång tid det tar.
Hur som helst så gick det rejält över förväntan idag så jag är väldigt nöjd! :-D
Bänkpress 70 kg 10, 9, 8 (Stannade på 9 och 8 av säkerhetsskäl, jag hade sannolikt klarat ett rep till på varje set.)
Smal bänkpress 50 kg 10, 10, 10
Marklyft 90 kg 10
110 kg 9 (Greppet svek, jag kör utan handskar med en hal skolstång. Vill inte köra låsgrepp på så pass låga vikter, bättre att få starkare grepp.)
Jag ska ut och löpa i kväll så jag nöjer mig såhär.
Det blev 5 km i lugnt tempo, 30:10 tog det. Det gjorde rejält ont på framsidan av smalbenen vilket det gjorde förra halvmilsrundan också. Det är när jag springer sakta som det gör mest ont. Inte så konstigt egentligen, kraften går ned i backen mer när man springer sakta. Jag höll lågt tempo eftersom det gjorde ont, efter ett tag kom jag på att det kanske fanns ett samband så jag ökade tempot. Då gjorde det inte längre lika ont. Dumt att jag kom på det så sent men nu vet jag till nästa gång. Problemet är att jag antagligen inte kommer att orka 5 km om jag ökar tempot. Jag kanske behöver nya skor?
EDIT: Jag träffade en älg förresten, det var kul. Det är ståtliga djur, synd att det var så pass skumt ute så jag inte fick se den tydligare. Tyvärr var älgen lite blyg och sprang iväg när jag närmade mig, jag var väl kanske 20-30 meter ifrån den. :-)
Senast redigerat av coffe_aberg (2007-05-18 23:35)
Sliten idag, borde ha vilat, men jag tackade nej till en fest med motiveringen att jag skulle springa så då var det bara att ge sig ut!
2,5 km på 13:12 blev det. Målet var att komma under 13:00 men jag är nöjd ändå med tanke på hur sliten jag känner mig. Nu får det bli ett par dagars vila från löpningen känner jag. Förhoppningsvis blir det ett styrkepass i morgon, bara axeln känns bra så.
Senast redigerat av coffe_aberg (2007-05-19 21:42)
Stångcurl med omvänt grepp 30 kg 10, 10, 10
Stångcurl 40 kg 10, 10, 10
Koncentrationscurl 14 kg 10, 8, 8
Hantelrodd 42 kg 10, 10, 10
Abwheel 10, 10, 10
Rätt bra ökningar mot sist, det går fort i början på en comeback. :-)
Hade rätt bra med träningsvärk i benen igår men kände mig fräsch idag, trodde jag... Jag märkte när jag kom ut att jag borde ha vilat idag. Det var inte konditionen som var flaskhalsen utan benen. Nu SKA jag vila minst två dagar från löpningen, det är ett måste. 13:28 blev det i alla fall. Det var faktiskt sämre än jag trodde, även fast jag var sliten.
Det är tråkigt att ha vilodag :-(
Men du kan ju göra nåt nyttigt, typ städa förrådet eller tvätta bilen.
Ja det lät ju roligt. :-)
Styrketräning blir det nog i alla fall i morgon, jag har börjat äta rejält mycket. Inte så taktiskt att bulka till sommaren kanske men jag ska prova några veckor för att se om det händer något. Jag har gått upp 3 kg på en månad, 75,8 kg vägde jag i morse, naken och nytömd som alltid. :-)
Knäböj 30 kg 10, 10, 10 (Mest tänkt som uppvärmning, men också en liten smygstart inför den kommande benträningen.)
Bänkpress 70 kg 10, 10, 8 (Om en fluga hade landat på stången på sista reppet i andra settet hade jag blivit kvarliggande under stången...)
Lutande hantelpress 22 kg 10, 10 (Ont i höger axel som väntat, fick nöja mig med två set.)
Smal bänkpress 50 kg 10
55 kg 10, 9 (Haha, jag fick inte upp sista, jag slapp plocka av vikterna efter mig i alla fall, grannen undrade vad fan jag höll på med när de åkte i backen.)
Kickbacks 8 kg 10, 10, 10
I och med att jag är nybörjare på det här med att springa och vill utvecklas där har benträningen fått vänta såhär i början. Det är marklyften som blir benträning, det får räcka tills vidare. Dessutom har jag ingen ställning så jag kan inte köra knäböj med tyngre vikter än att jag orkar pressa dem bakom nacken. I sommar blir det antagligen träning på gym och då blir det ju lite annat. Men jag märker att jag redan har blivit bra mycket starkare överlag, det går verkligen fort att komma tillbaks.
Du "vände på skärmen" men hittade inte min mage. Jag svarade att jag inte hade några "rumsrena" bilder på den. Men jag lyckades faktiskt snoka reda på en. Inte för att man ser så mycket muskler. Jag spänner ju inte =) Men det kanske stillar nyfikenheten? Vill du se?
Kiwi skrev:
Det är tråkigt att ha vilodag :-(
Men du kan ju göra nåt nyttigt, typ städa förrådet eller tvätta bilen.
Partyfixaren i alla väder ![]()
Sigyn skrev:
Du "vände på skärmen" men hittade inte min mage. Jag svarade att jag inte hade några "rumsrena" bilder på den. Men jag lyckades faktiskt snoka reda på en. Inte för att man ser så mycket muskler. Jag spänner ju inte =) Men det kanske stillar nyfikenheten? Vill du se?
Ja släng upp den bara! (Den behöver ju inte vara rumsren heller... Jag överlever nog. ;-) )