Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Detta är vad jag skrev i närings-delen i detta forum.
Jag är 27år gammal. 178cm lång och väger 58kilo..
Det säjer väl allt igentligen.. jag är smal.. riktigt smal.
Jag har nu kommit till en punkt då jag ofta får höra.. "guuuud va smal du är bla bla" osv.. vilket känns rätt ordenligt om jag skall vara ärlig.
Jag är toknöjd med allt annars men detta med vikten har jag nog alltid haft komplex för.. och nu känns det som att jag VERKLIGEN behöver göra nåt åt det.. en gång för alla.
Jag kan smälla i mig pizza, chips o cola 7 dar i veckan men går inte upp i vikt.. tror jag har en vansinnig ämnesomsättning eller nåt.. men så är det.
Jag behöver råd i hur jag skall gå upp i vikt snabbt!!
Gärna rätt detaljerad hjälp eftersom jag är lite slow när det gäller sånt här :)
Ok.. fått en del råd ang. maten nu.
Men jag behöver ett riktigt bra träningsprogram som passar nån som mig.. Förslag?
Här är det enda foto jag har på kroppen.. kanske hjälper om man ser kroppstyp???

alltså du har juh en snygg grund att bygga på!
Lägg upp ett tungt träningsschema, och ät 5-6 gånger om dagen och om du har problem med att gå i vikt ät en jävla massa då!
ett tips om du är nybörjare på området (både näringslära och styrketräning) så börja med att läsa all information som finns på www.halso.info och sen om du orkar och känner dig motiverad läs igenom hela MAX-OT kursen på www.ast-ss.se..
LYCKA TILL
// David
försöker trycka i mig 2600Kcal idag.. tycker inte att jag gör nåt annat än äter.. är så j-a mätt o trött på mat att det e sjukt hahaha. Krävs nog ett tag innan man hittar vettiga måltider med massor av energi som inte är så mycket i volym =)
Tack.. hoppas det är en bra kropp o börja med!! Vi får se =X
Skall genast kolla in dom sidorna du länkade.
Har ingen aning om hur ett tungt träningsschema ser ut.. övningar o så då.. Hoppas nån har nåt bra förslag!
Mvh Ozz
Letar runt här bland allas scheman.. men mmm .. Svårt, vill ju ha nåt som är enbart för att gå upp i vikt.. tror att det är där min förvirring ligger =)
Letar runt här bland allas scheman.. men mmm .. Svårt, vill ju ha nåt som är enbart för att gå upp i vikt.. tror att det är där min förvirring ligger =)
2600kcal låter helt okej, det gör nog inte om du stoppar i dig mer, beror juh lite på din förbränning men tryck i dig så mkt du kan tills du märker att du börjar gå upp i vikt och justera därefter.
Hur du tränar tungt och effektivt står till punkt och pricka i Max-OT guiden, även om man inte tror på allt som står och inte vill följa alla deras råd så är det ändå en jävligt bra grund att stå på!
NOT BAD
Mirre
Tycker du ska börja först med att känna efter lite hur det är att träna och inte gå hårt direkt, det kan skada dig en hel del då din kropp kanske inte är van vid det. Ta kanske en vecka på gymet och värm upp kroppen genom att gå igenom övningarna så du blir bekant med dom samt du vet ungefär hur du ska utföra dom samt för att göra dig bekant med gymet.
Känn efter vilka övningar som passar dig och känns bra och hålla dig till dom en stund och när du ser att dom övningarna börjar svika i resultat så byter du till andra för att på så sätt ge kroppen en nyantändning. Kolla inte nåt speciellt på VILKA övningar andra personer gör på gymet, mest kanske HUR dom gör en övning som du kanske också gör och på så sätt lära dig.
2600kcal låter bra då du ligger på ungefär 700kcal över din dagliga förbränning så det bör du kunna både gå upp en del på samt få bra resultat på muskelmassan. Kom ihåg, ha tålamod, allt kommer inte på en gång men du kommer bli enormt motiverad när du ser resultaten vilket du kommer göra mycket i början.
Kan ju visa hur mitt schema ser ut sen får du välja själv hur du vill göra med det. Nåt som har diskuterats en hel del är huruvida man ska köra biceps och tricpes tillsammans men det funkar bra för mig och det är viktigt att tänka på, det finns inget skäl att ändra på nåt som funkar.
Mån: Biceps, triceps.
Tis: Ben.
Ond: Ledig.
Tor: Bröst, Axlar
Fre: Rygg, Mage
Lör: Ledig
Sön: Ledig.
Kolla runt lite för att lära dig hur du ska lägga upp ditt schema och kanske varför vissa scheman ser ut som dom gör. Det är minst lika kul att läsa om andras resultat som sina egna, iaf för min del, det motiverar mig lite på så sätt, känns på ett sätt som att tävla mot andra även att jag är långt efter och det är kul ( kanske bara jag som tycker ) :D
Ha det så bra och lycka med träningen
Oj.. andra dagen på min nya diet haha.
Fan.. känns som att jag inte gör annat än att äta!! Är proppmätt hela dagen. Mest intressant va att jag imorse va så sjukt hungrig när jag vaknade?!! Det har jag inte varit på flera år.. inte kan det väl vara så att magen redan efter EN DAG med 2600Kcal redan vant sig vid lite mer mat o vill ha mer????
Stort problem nu med att hitta maträtter med MASSOR av Kcal.. Skall söka vidare.. vore ju skönt att slippa spendera HELA dagarna till att käka.. Men om jag måste så gör jag! =) Nu skall jag fan gå upp för en gångs skull =)
Varit lite inne o tittat på MAX-OT schemat.. mmm måste försöka lära mig va alla dessa övningar är för nåt på svenska haha:
MÅNDAG ( BEN ) SETS REPS
Exercise Sets Reps *
Squats 3x 4 to 6
Leg Press 2x 4 to 6
Stiff Leg Dead Lift 2x 6
Standing Calf Raise 2x 6 to 8
45º Calf Press 2x 6 to 8
TISDAG ( ARMAR ) SETS REPS
Biceps
Straight Bar Curls 2x 4 to 6
Alternating Dumbbell Curls 2x 4 to 6
Straight Bar Cable Curls 1x 6
Triceps
Tricep Cable Press Downs 2x 6
Lying Tricep Presses 2x 4 to 6
Dumbbell Kick-Backs 1x 6
Forearms
Wrist Curls 2x 6 to 8
Dumbbell Wrist Curls 1x 6 to 8
Abs
Leg Lifts 2x 12 to 15 (with added weight to ankles)
Weighted Cable Crunches 2x 8 to 10
Crunches (weighted) 1x 8 to 10
ONSDAG ( AXLAR ) Traps SETS REPS
Shoulders
Straight Bar Military Press 3x 4 to 6 (in front)
Dumbbell Press 2x 4 to 6
Dumbbell Side Laterals 2x 6 to 8
Traps
Barbell Shrugs 2x 4 to 6
Upright Rows (close grip) 2x 4 to 6
TORSDAG ( RYGG ) SETS REPS
Cable Pull Downs (in front) 3x 4 to 6
Seated Cable Rows 2x 4 to 6 (There are many different shaped attachments you can use. The most effective - the straight bar)
Good Mornings 2x 4 to 6
Weighted Hyper-Extensions 2x 4 to 6
FREDAG ( BRÖST ) SETS REPS
Flat Barbell Bench Press 3x 4 to 6
Incline Dumbbell BenchPress3x 4 to 6 (incline should be about 25 to 30 degrees)
Weighted Dips 2x 4 to 6
Oj.. andra dagen på min nya diet haha.
Fan.. känns som att jag inte gör annat än att äta!! Är proppmätt hela dagen. Mest intressant va att jag imorse va så sjukt hungrig när jag vaknade?!! Det har jag inte varit på flera år.. inte kan det väl vara så att magen redan efter EN DAG med 2600Kcal redan vant sig vid lite mer mat o vill ha mer????
Stort problem nu med att hitta maträtter med MASSOR av Kcal.. Skall söka vidare.. vore ju skönt att slippa spendera HELA dagarna till att käka.. Men om jag måste så gör jag! =) Nu skall jag fan gå upp för en gångs skull =)
Varit lite inne o tittat på MAX-OT schemat.. mmm måste försöka lära mig va alla dessa övningar är för nåt på svenska haha:
MÅNDAG ( BEN ) SETS REPS
Exercise Sets Reps *
Squats 3x 4 to 6
Leg Press 2x 4 to 6
Stiff Leg Dead Lift 2x 6
Standing Calf Raise 2x 6 to 8
45º Calf Press 2x 6 to 8
TISDAG ( ARMAR ) SETS REPS
Biceps
Straight Bar Curls 2x 4 to 6
Alternating Dumbbell Curls 2x 4 to 6
Straight Bar Cable Curls 1x 6
Triceps
Tricep Cable Press Downs 2x 6
Lying Tricep Presses 2x 4 to 6
Dumbbell Kick-Backs 1x 6
Forearms
Wrist Curls 2x 6 to 8
Dumbbell Wrist Curls 1x 6 to 8
Abs
Leg Lifts 2x 12 to 15 (with added weight to ankles)
Weighted Cable Crunches 2x 8 to 10
Crunches (weighted) 1x 8 to 10
ONSDAG ( AXLAR ) Traps SETS REPS
Shoulders
Straight Bar Military Press 3x 4 to 6 (in front)
Dumbbell Press 2x 4 to 6
Dumbbell Side Laterals 2x 6 to 8
Traps
Barbell Shrugs 2x 4 to 6
Upright Rows (close grip) 2x 4 to 6
TORSDAG ( RYGG ) SETS REPS
Cable Pull Downs (in front) 3x 4 to 6
Seated Cable Rows 2x 4 to 6 (There are many different shaped attachments you can use. The most effective - the straight bar)
Good Mornings 2x 4 to 6
Weighted Hyper-Extensions 2x 4 to 6
FREDAG ( BRÖST ) SETS REPS
Flat Barbell Bench Press 3x 4 to 6
Incline Dumbbell BenchPress3x 4 to 6 (incline should be about 25 to 30 degrees)
Weighted Dips 2x 4 to 6
Om du läser igenom Max-OT kursen kommer du förstå allt mkt bättre =) jättebra nybörjarkurs =) men det är rätt mäktigt att läsa igenom =)
Att hitta mat som innehålle MASSER kcal är inget svårt allt, pizzor finns det och den typen av mat men den typen av mat ska du inte ge dig in på. Du ska tänka på att äta mat med mycket proteiner samt kolhydrater och minimalt med fett. Hoppas du tänker på att dela upp kalorierna över dagen SAMT tänk på att dricka en proteindrink INNAN du går och sover då kroppen behöver mycket energi under natten och kanske va det därför du va hungrig, för du är mer fysiskt aktiv nu och behöver mer energi men så finns det ingen att tillgå under natten. Frukosten, efter träning samt innan du går och lägger dig är viktiga tidpunkter.
Att hitta mat som innehålle MASSER kcal är inget svårt allt, pizzor finns det och den typen av mat men den typen av mat ska du inte ge dig in på. Du ska tänka på att äta mat med mycket proteiner samt kolhydrater och minimalt med fett. Hoppas du tänker på att dela upp kalorierna över dagen SAMT tänk på att dricka en proteindrink INNAN du går och sover då kroppen behöver mycket energi under natten och kanske va det därför du va hungrig, för du är mer fysiskt aktiv nu och behöver mer energi men så finns det ingen att tillgå under natten. Frukosten, efter träning samt innan du går och lägger dig är viktiga tidpunkter.
Varför ska man äta minimalt med fett?
Varför ska man äta minimalt med fett?
För att inte lägga på sig för mycket fläsk. Fast man kan inte skippa fettet helt för det... Man behöver få i sig en hel del fett, 30% av det dagliga intaget ska bestå av fett tror jag att det är... Men då ska man ju inte äta dåligt fett. Sådant fett som finns i olivolija, nötter, fisk(ex. lax) mm är bra fett.