Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

energiprocent?

Gäst

hej.. det står lite olika på olika hemsidor så kunde någon klara upp det här? Hur många procent av det dagliga energiintaget ska komma från kolhydrater, protein respektive fett?

Från: Uppsala
Registrerad: 2002-04-10

Det beror väldigt mycket på hur man lever. Tränar man styrka mycket är det viktigt med rejält med protein.
jag äter minst 2gram protein per kilo kroppsvikt varje dag.

Hur mkt fett man ska äta beror på vilka fetter man stoppar i sig. Jag äter bara "nyttigt fett" i form av rapsolja, makrill, nötter, mandel etc. Väldigt lite mättat fett (ex. smör/margarin).  Äter man bara nyttigt fett kan man ligga på 20-30E% utan problem enligt bl.a Fredrik Paulun.

Själv ligger jag på 15-20E% fett i kosten.

Gäst

ok.. tack!

så ungefär hur ska jag äta om jag vill gå ner i (fett)vikt?

Från: Uppsala
Registrerad: 2002-04-10

Tänker du "bara" äta nyttigt eller tränar du också??

Tar du bort allt mättat fett ur kosten (dvs smör, grädde, ost etc) och ersätter med nyttigt fett (raps/olivolja, fiskfetter, nötter mandlar etc) borde du kunna ligga på mellan 15-30E%.. 

Jag är nybörjare egentligen inom kostvetenskapen och kan bara tala för det jag erfarit själv genom diverse kostprojekt jag har testat på mig själv.

Jag har ätit 15-20E% fett samt 2 gram protein/kg kroppsvikt och tappat ca 2 kg rent fett på ca 2 månader. Jag har inte minskat så mkt i vikt men däremot ökat i muskler och den vikt jag förlorat är BARA fett, inte massa muskler som man lätt tappar om man "bantar"

Gäst

Jag hade tänkt att börja styrketräna snart.

Tack för hjälpen!!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB