Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 8  

Havredrink v 1.1 - komplett med näringsvärden!

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Längesen jag skrev ett inlägg som bidrog till något över huvud taget så here we go! Skillnaden gentemot den gamla havredrycken är att denna innehåller kakao vilket gör att den smakar chokladtårta! Kriminellt god! Lägger till 50 gram jordnötssmör för fettets skull.

Innehåll
5 dl mellanmjölk
3 dl havregryn
1 dl proteinpulver (helst choklad)
½ dl kakao
50 gram jordnötssmör (ENDAST nötter + salt, eventuellt något gram olja)
(½ dl O'boy)

Utförande
Häll i allt i en mixer och mixa i ca 1 minut. Drick.

Näringsvärde
Kolhydrater: 100 gram
Protein: 66 gram
Fett: 50 gram
varav mättat: 35%
        omättat 43%
        fleromättat 22%

Totalt energiinnehåll: 1064 kcal

Näringsinnehåll av RDI (för män/ kvinnor i fertil ålder)

A-vitamin      31%
B1-vitamin   130%
B2-vitamin    84%
B6-vitamin    90%
B12-vitamin 105%
C-vitamin      6%
D-vitamin    40%
E-vitamin    54%
Niacin       101%

Magnesium 168%
Kalcium       79%
Zink          100%
Järn           83%
Fosfor       253%
Selen          26%

Efter ovanstående uträkningar upptäckte jag att kakao inte alls har nyttigt fett. Har mestadels mättat fett och knappt något fleromättat fett över huvud taget. Dock är det rikt på järn, fosfor och zink samt extremt rikt på magnesium och kostfiber (34% av kakaopulver är kostfiber).

Lägger ni till o'boy, addera ca 45 gram kolhydrater och 180 kcal till näringsvärdet.

Senast redigerat av stevebc (2007-03-25 14:23)

Från: Planeten X
Registrerad: 2006-11-01

Blir till o länka till denna varje gång någon gnäller över att de inte går upp i vikt ;-). Hur mycket mättar den förresten ?(kan tänka mig att den rinner ner rätt lätt om den är mixad)

Moderator

Jag drack exakt samma fast utan jordnötssmör (tog oboy men det mättar inget) för två timmar sen och nu är jag hungrig. Det här är inget deffmål om man har bra aptit och dålig självdisciplin! Dock är det ett lättgjort, lättdrucket och näringsrikt mellanmål för de som vill ha lite energi ;)

Jag har i princip inte gått upp i vikt de senaste 3 månaderna och jag har ändå ätit mig mätt and beyond. Nu ska det bli ändring!

Vad gäller näringen är det riktigt lätt att komplettera för det man missar. A-vitamin och C-vitamin finns det mycket av i grönsaker. D-vitamin får man från solljus. E-vitamin från i princip alla fettkällor.

Senast redigerat av stevebc (2007-02-28 14:31)

Från: Planeten X
Registrerad: 2006-11-01

Kompletteringen av vitaminer sköter nog sig självt, det är ju inte direkt så att man ska leva på fyra såna där drinkar om dagen ;-). Äter man vanlig mat några ggr/dag så löser det sig nog. Sen kom jag och tänka på en sak ang c-vitaminerna. Man skulle kunna prova att byta ut en dl mjölk mot apelsinjuice. Apelsin och choklad är en riktigt nice kombo, fast iofs kanske inte juice och mjölk är så bra att blanda. Värt ett försök iaf om någon vill testa (själv har jag inte ingredienserna hemma). Blir iofs lite kasst fruktos i din optidrink, men det kanske inte gör ngt?

Registrerad: 2007-01-04

Grymt brutal.

Tog den vid 07:40. Klockan är nu 10:50. Har iofs ätit en smörgås vid 9. Men är fortfarande väldigt mätt! Jordnötsmör smakar inte så gott, men det fungerar bra :P

Registrerad: 2007-02-08

Riktigt bra den där :) fast jag körde med 50g nedmalda valnötter och lite olivolja istället för jordnötssmöret. Brukar bli en sån om dan nu.

Moderator

Haha vad roligt att höra! Själv tycker jag bismaken jordnötssmöret ger är helt underbar.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Är näringsvärdet med eller utan Oboy'en? Låter faktiskt som att det kan vara riktigt gott, men jag skulle nog inte få i mig en hel. Måste testas vid tillfälle hursomhelst :)

Registrerad: 2003-11-04

Havredrink v.1.1 alltså :-)

Moderator

machine gun skrev:

Är näringsvärdet med eller utan Oboy'en? Låter faktiskt som att det kan vara riktigt gott, men jag skulle nog inte få i mig en hel. Måste testas vid tillfälle hursomhelst :)

Det är utan o'boy. Skrev i slutet att man får lägga till lite kcal om man kör på oboy. Godast är helt klart massa kakao + jordnötssmör. Smakar precis som att dricka snickers :D

Sweet momma :D

edit: ska slänga upp energiinnehåll och basala näringsvärden för en deffvariation, hade tänkt mig 2 dl havregryn, 1 dl proteinpulver samt 4 dl minimjölk, men det får jag göra när alkoholen är bortspolad :)

Senast redigerat av stevebc (2007-03-10 01:34)

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Jag förstår inte receptet.
Varför står oboy inom parantes? ska man ha i det istället för jordnötsmör eller :S?

Moderator

O'boy står i parantes för det är gott att ha det men jag har inte räknat med det i näringsvärdet. OM ni lägger till det lägg märke till:

stevebc skrev:

Lägger ni till o'boy, addera ca 45 gram kolhydrater och 180 kcal till näringsvärdet.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

stevebc skrev:

Det är utan o'boy. Skrev i slutet att man får lägga till lite kcal om man kör på oboy. Godast är helt klart massa kakao + jordnötssmör. Smakar precis som att dricka snickers :D

Aah.. läste slarvigt. Bara goda ingredienser, måste ju vara gott ;)

Kan ju tipsa om att om man inte har jordnötssmör kan man lika gärna mixa i jordnötter rakt av, det borde bli billigare också med tanke på att jordnötssmör gjort på endast jordnötter + salt oftast bara finns i hälsokost och kan vara ganska dyrt.

Registrerad: 2007-01-04

Har druckit denna  minus oboy nu i hmm 2½ vecka. Varje morgon.
Håller mig mätt en bra stund :)

Smakar ok. men konsistensen är otäck... Det gäller att bara låta den rinna ner...!
försökta ta lite mer mjölk idag. Det slultade med att geggan blev för lös och allt havre åkte ner till bottnen av shakern.

Med med lagom mjölk och ordentligt mixxad havre så är det en kanondrink!

Från: Uppsala
Registrerad: 2006-01-30

Kan tipsa om följande:

1 rågad dl fintmalet rågmjöl
1dl Vassleprotein
5dl Lättmjölk

Blanda allt i shaker och skaka. Med mjölet slipper man mixa. Eftersom det har närapå samma näringsinnehåll och pris som havren finns det ingen anledning till att behöva mixa och dona.

Registrerad: 2007-03-10

Sitter och pressar i mig de 2 sista dl av min havredrink 1.1 minus jordnötssmöret... kan tycka att den blir en aning "chokladig", blir att skära ner på kakaon... annars är det gudomligt enkelt, gott och innehållar precis det jag vill att min frukost ska innehålla (viktökning i like)

...herre gud... nu är det tungt altså. Har 1dl kvar och jag vet inte hur jag ska få ner det... på tok för mkt kakao, bara choklad altså. Jag är inte den som ger upp altså men nu är det nära =) Man slänger dock inte mat... nu gör jag ett försök...oooh... fortfarande 0.8dl kvar, håller på att spricka! Det här är något jag inte är van. Sprang och hällde ut den sista slurken... får skylla på att det var första dagen =)

Moderator

HAHAHAHAHA :D Bra jobbat knepig! Jag tror dock jag överdimensionerade kakaon. Brukar ta 1-2 rågade teskedar, så det där med ½ dl tror jag är alldeles för mycket. Känner igen din situation; en gång när mjölken tog slut efter 2 dl fyllde jag på med 3 dl yoghurt och det är potentiellt det vidrigaste jag druckit i hela mitt liv. Fick ner drygt 2 hela glas av satansdrycken innan jag höll på att spy. Satt sedan och fick sura uppstötningar och spykänslor i två timmar.

hahaha =) Fantastiskt att höra någon annan som får kämpa. Gymmet är ju den enkla biten av träning just nu kan jag säga! Har lagt om kosten totalt och börja äta överdimensionerade måltider, åt just en fantastisk sallad (150g tonfisk, avokado, isbergsallad, tomat, 150g fullkornsnudlar, fetaost, olivolja, salt, peppar). Den är ju relativt lättäten men jag fick ändå trycka i slutet.

Moderator

Det är bra. Låt inte maten knäcka dig. Kontinuitet is the shit. Om du aldrig ger upp kommer du till slut vinna, kom ihåg det ;)

Låter som ett enkelt recept för seger stevebc, det ska jag absolut anamma

Asså när ja kör såna här havreshakes. All jävla havre hamnar ju typ i botten. Så blir typ att man drar 3dl protein+mjölk, sen i botten är de typ 1dl kvar med en jävla massa havre :P de är lite halv skabbigt faktiskt :S ngt tips? skaka mellan varje klunk? skall testas nu..

Registrerad: 2007-02-08

Med kasein så blir den tjockare och havren hamnar inte på botten, blir däremot lite svårdrucken och lite väl tjock om man inte tar i mer mjölk, kör du vassle är det väl bara ta lite mindre mjölk eller röra mellan klunkarna.

Moderator

_henkee skrev:

Asså när ja kör såna här havreshakes. All jävla havre hamnar ju typ i botten. Så blir typ att man drar 3dl protein+mjölk, sen i botten är de typ 1dl kvar med en jävla massa havre :P de är lite halv skabbigt faktiskt :S ngt tips? skaka mellan varje klunk? skall testas nu..

Ehm, mixa den? :)

Jag gör så här: Mixar skiten, blir kanske 7-8 dl. Dricker några klunkar, mixar 1 sekund, dricker några klunkar - tills allt är slut.

Senast redigerat av stevebc (2007-03-28 19:47)

Afan. Jag mixxade rätt länge nu. Skakade mellan varje omgång.
Kittlar i halsen när grynen är lite för stora.
Men men det gick fint, nu ska ja ut o springa ( 300m sen går ja nog hem) så hoppas man inte spyr upp skiten igen ;D

Sidor: 1 2 3 … 8  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB