Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 27  

Don't Panic

Från: Södertälje
Registrerad: 2005-11-07

Uppdaterad 22/08/2008:

Mat och träningsdagbok från 06/11/2007 till och från :p

Back to the beginning...?

Jag ändrar min inlednings presentation igen. Jag har nu tränat till och från, mycket från, och mest på gym, i ca 3,5 år.

Spenderade första året på gym och byggde sjuk styrka och en del muskler. Tyvärr (?!) så introducerade min bror mig för bouldering, vilket jag fastnade helt i. Eftersom jag inte hade nått gymkort då, så blev det istället klättring några gånger i veckan, och gym mycket färre.

Sen har det varit lite strul med allt, som det är i livet när man är i min ålder. Har väl sprungit och sånt till och från, och insåg förra påsken (mars 2007) att jag kunde springa relativt långa distanser, så jag gick från 3 till 15 km under några veckor, vilket inte var så tacksamt för stackars knäna.

Förra sommaren började jag cykla lite. Jag har alltid sagt att jag hatat att cykla, så jag kände att det var dags. Så jag gav mig ut på min mtb på asfalten och älskade det! Har nu en 26 km runda som är perfekt!

Nu är jag tillbaka i Glasgow (skottland) igen, och har tillgång till toppen gym. Råfokus ligger just nu på att bli så stor som möjligt. Förhoppningsvis kan jag slänga mig över BMI 25 till sommaren, och BMI 27 innan årsskiftet!

* Löpning: Ska nu försöka springa 1-2 ggr i veckan runt 90 min och sen jobba mig upp mot 2 h. Jag hade tänkt försöka bli snabbare, men nu skiter jag i det och går tillbaka till det jag kan; sakta, sakta hålla igång kroppen under längre tid. Ska försöka komma igång med morgonjogg närmare jullovet också. (ja, löpningen har avtagit drastiskt... ska bara bli helt frisk igen :s.... det kommer aldrig hända....)

* Simning: Simmar gör jag minst 1 gång längre pass i veckan (ehm...kanske...)

* Cykling: Gör jag i vår i Sverige!

* Gym: 3 - 6 ggr i veckan, beroende på split och humör.

Tar och listar lite mål (kort och långsiktiga) för att det är roligt, och sen grundinfon om mig

Fokus just nu: SL (Bulk..? +- 200-500kcal/dag)

Mål:                                                                          Nu:

Chins: 8 x 3                                                                     6 x 3
Pull ups: 8 x 3                                                                 8, 7, 4
Dips: 15 x 3                                                                   12, 10, 9 (29/05/2008)

Bänk: 90kg x 1                                                                 75 x 1 (12/08/2008?)
bänk: 60kg x 5                                                                 60 x 5 (04/08/2008)
Hantelpress 25kg x 6                                                        25 x 4 (17/05/2008)

Mark: 140kg x 1                                                              130g x 1 (19/07/2008)
Mark: 100kg x 6                                                              100 x 7 (19/07/2008)
Böj: 120kg x 1                                                                  115kg x 1 (22/08/2008)
(skum)Benpress: 300kg x 6                                               250kg x 10 (25/04/2008)

SL tot: 350kg                                                                320kg

Löpning:
- klara 2 h jogg (utan "biverkningar")                                   (90 min känns skönt nu)
- 10 km på 60                                                                  ca 70
- 3 km på 15                                                                    ca 17 på löpband
- klara 20 km (utan "biverkningar")

vikt:
- 60kg till påsk                                                                         (15/03/2008)
- deff till 58-59kg (april)                                                             (13/04/2008)
- bulk till 65kg (till juli)                                                                         ---
- deff till 60kg (till augusti)                                                                   ---
-långsiktigt("slutmål"): 65kg Hård                                                       55?

Återkommer säkert med fler mål

Info:
Tjej
21 år
160 cm
64 kg (ehm... svårt det där med vågar)

Senast redigerat av Delightful_imp (2008-08-26 09:53)

Min träning hittills?

Söndag 25/3:
Promenad med mor och hundar (kollade rundan jag brukar springa)
klättring ca 90 min + lite styrka + lite stretching
Mer stretching (stel, stel, stel)

Måndag:
9 km, ca 60 min, jogging ( 3 varv på min runda ;D )
stretchstretch
promanad med mor och hundar

Kommentar: skulle fortsatt om jag inte hade känt av skavsåret och foten redan under andra varvet. Kändes dock VÄLDIGT skönt. Måste dricka mer innan nästa gång...

Idag:
Strosande i sthlm.
Framsida lår hatar mig pga klättringen och alla nedförsbackar på rundan igår.

Plan
Imorgon: Klättring eller försöka mig på milen
Torsdag: Milen om jag inte tar den imorgon, isf blir det gymmande (eller klättring)
Fredag: Promenad och mys med mor och hundar

blev 9 km. tre varv... gick på ca 63 min.

+ musik i öronen
+ kändes bäst tredje varvet
+ kändes som om jag skulle orka mer

- hörlurarna blev öronmuffar (huvudet kokade)
- mycket folk överallt
- värk i foten, ont i magen, snurrig i huvudet efter ca 8 km

Torsdag: meningslös styrketräning och digestivekex frossande + lite cyklande på motionscykel

fredag: i ren frustration över att bo med föräldrar så gav jag mig ut och sprang lite på kvällen. Höger vad ville inte riktigt att jag skulle fortsätta, så det blev bara ett varv. Avslutades med en slutspurt.
Kändes bra iaf.

Var tänkt att jag skulle ge mig ut och springa på riktigt idag, men ska tydligen klättra.

tänkte fel...

Senast redigerat av Delightful_imp (2007-03-31 09:01)

Klättring idag.
Gick bra. Styrkan kändes ok. Fortfarande lite styrka i fingrarna, och jag hoppas att det blir bättre. De "lätta" banorna var en aning för jobbiga, och de lite svårare var i många fall perfekta.

Huvudsaken är ju att man klarar banorna snyggare än bror, dock klarade han fler...men... ja...

Använde mycket ben idag, vilket kändes som ett framsteg. Hoppas jag inte känner av det allt för mycket i morgon.

9 km på... över 60 min.
Det var riktigt varmt, riktigt segt.
Som tur var hade jag läst artikeln av Jan Guillou i Runners, så jag kände att det inte spelade nån roll hur dåligt det kändes. Run or die!! ;)
Kom iaf runt.. skulle kunna fortsatt om jag inte skulle se på tv med mor. Det känns ju bra iaf.

Ont i huvudet idag. Har haft det till och från de senaste veckorna. Träningsberoende?

12 km, ca 80 min.
Det gick segt igen, blåsten både hjälpte och förstörde.
Benen kändes inte ett dugg slitna efter igår. Känns som om det går framåt nu.

Längsta distansen hittills! (patetiskt..?)

Klättring.. gick hur dåligt som helst. men jag försökte iaf. känns sorgligt att nästa gång blir tidigast i maj.
springa imorgon?

15 km på 110 min. tog 10 min mer än vad jag trodde det skule göra. men jag tog mig iaf runt.

Har tänkt att farten inte behövs göras så mycket åt innan juni. Så det får väl sköta sig själv, om jag bara fortsätter springa/jogga så borde det bli ok.

Igår:

Promenader och ätande hela förmiddagen. totalt ca 18 km.
Somnade lite över 18.00 och gick upp 12 timmar senare. (Hatar det här)

Ska till roddmaskinen idag är det tänkt.

Aktivitet: Rodd på roddmaskin
Motstånd: 5
Längd: 5,5 km
Tid: 30 min
Snitt: 5,45 min/km.

Fokuserade på allt annat än rodden, kanske för att det är tråkigt att vara inomhus. Dock kände jag också att det, som med "löpningen", inte är farten som är det viktiga för tillfället, utan bara att klara av uppgiften.

Min plan är att sakta men säkert klättra upp för motstånden och innan jag åker här ifrån (slutet av maj / början på juni) klara av motstånd 10 under samma tid.

Jag har även promenerat en del som vanligt. Det blir ju så. Mina vader tycker inte alls om det. ca 11 km under dagen på asfalt... inte så mycket, men det känns att det är annorlunda än att gå på snö och grusvägar.

Senast redigerat av Delightful_imp (2007-04-10 20:53)

Var tänkt att jag skulle köra lite rodd idag också, men jag har varit på tok för seg hela dagen för att palla det. Blev dock riktigt sugen på att ge mig ut och springa lite när solen kikade fram, så jag har spanat på en gångväg längs floden, och den såg helt ok ut. Lite mycket backar i början kanske, men det borde kunna bli hur bra som helst.

Chins 3 * 5

Har trots allt inte gjort chins (förutom efter klättring) på väldigt länge

Har tänkt att jag ska försöka tvinga upp farten imorgon med hjälp av löpband eller liknande på gymmet.

Då så!!
Igår:
Aktivitet: Löpning på löpband
Distans: 4.5 km
Tid:31 min
Hastighet: (20 sista minutrarna) 6.18 min/km
Puls: 165

Idag
Sjukt med promenader, lite för mycket
men också!:

Aktivitet: Löpning på löpband
Distans: 5 km
Tid: 31 min
Hastighet: (25 min) 6 min /km
Puls: 170

Trodde jag skulle dö idag. Drack alkohol igår, vilket inte alls hjälpte tränandet :p
Men tror att det också var för mycket vandrande med studenter, gårdagens pass och sånt som gjorde att det kändes så. Dock har jag aldrig tidigare haft den hastigheten. Känns bra att jag iaf har provat (och tagit mig igenom ett pass med det) !

Senast redigerat av Delightful_imp (2007-04-13 21:28)

Aktivitet: Rodd på roddmaskin
Tid: 30 min
Distans: 5,8 km
motstånd: 6

Kändes helt ok. Lite för lätt.

Avslutade med stretching och ett set magträning i nautilus-maskin 43 kg (den lät så förjävligt) + dips 5, 4 

Dipsen kändes bättre än förväntat. Det är väl bara att försöka igen när man känner sig mer pepp. Funderar på att göra nått mer ikväll, men jag är rätt trött i vaderna.

Senast redigerat av Delightful_imp (2007-04-14 15:59)

"vilodag" idag. kommer väl ha gått x antal mil när dagen är över, men ingen annan träning.
Varit riktigt sugen att gå till gymmet idag dock, men kroppen är seg, benen trötta och min rygg värker, mina knän värker och knäpper. Så jag tar igen det imorgon.

Min första riktiga träningsvecka på länge (tror nästa blir bättre):

Måndag: Promenader
Tisdag: Rodd
Onsdag: Promenader + chins
Torsdag: Löpning (hastighet)
Fredag: Löpning (hastighet)
Lördag: Rodd + dips
Söndag: vilodag

Achievements:

Rodd 5,8 km motstånd 6 30 min
Löpning 6 min/km 25 min

En bra början, känns som om jag verkligen har kommit in i det psykiskt. Imorgon börjar dock pluggperioden på riktigt. Borde dock inte påverka träningen.

hade ont i halsen och magen igår.. försökte mig på lite löpning, men det resulterade i att jag spenderade iaf 10 min i toalettbåset på gymmet... spydde dock inte! *tumme upp*¨

Idag försökte jag mig på det igen. Nån form av intervallträning, men mest försöka komma upp till 4 min/km stegvis.

uppvärmning 5 min

6min/km 60 sek
5.30min/km 30 sek
5min/km 30 sek
4.37min/km 30 sek
4.17min/km 30 sek

och sen ner igen stegvis. klarade 1 1/2 varv, sen blev det för mycket. Det är iaf en början.

Sjuk sjuk sjuk. Hoppas att det är över idag. Börjar bli lite orolig för hur det ska gå med min löpning, men det borde vara lugnt. Känner att jag är lite för negativ, jag gick trots allt från 3 till 15 km på ca två veckor, och det var fortfarande inte max.

Hoppas bara att jag kan komma igång igen. Kroppen skriker efter träning!

Registrerad: 2006-02-17

Delightful_imp skrev:

Sjuk sjuk sjuk. Hoppas att det är över idag. Börjar bli lite orolig för hur det ska gå med min löpning, men det borde vara lugnt. Känner att jag är lite för negativ, jag gick trots allt från 3 till 15 km på ca två veckor, och det var fortfarande inte max.

Hoppas bara att jag kan komma igång igen. Kroppen skriker efter träning!

Tråkigt att vara sjukling :-(
Akta bara så du inte går ut för hårt med löpningen. Jag gick från 5 till elva km med två dagars mellanrum, och det uppskattades inte av mina knän... Så skynda långsamt, annars slår det lätt tillbaka sen.

Kiwi skrev:

Tråkigt att vara sjukling :-(
Akta bara så du inte går ut för hårt med löpningen. Jag gick från 5 till elva km med två dagars mellanrum, och det uppskattades inte av mina knän... Så skynda långsamt, annars slår det lätt tillbaka sen.

Jo... jag är fortfarande förkyld.. vilket jag väl redan började känna av för över 2 veckor sen... och mina ben är helpaj... FAN!

Jag försöker softa lite, men det är inte så lätt... blir ändå mycket promenader.. men tror att det snarare skadar än hjälper. Det har börjat bränna till ordentligt i mina vader. Känns mest när jag gå i backar. Gör ond innan man sätter ner den andra foten, vilket väl "sträcker" i motsatta vaden. Knäna klagar också. Börjar tro att det är nån infektion. Men jag väntar ut det..

På tal om träning...

Fredags (trodde jag var frisk)
stretching
20 min rodd motstånd 7 16 min, motstånd 10 4 min.

Kändes bra i halsen innan, sen efter 16 min så började jag känna av den, så jag la om till "styrka" på roddmaskinen och nöjde mig med 20 min.

idag
promenad till gymmet för att kolla morgonvikten (kändes som om det skulle vara soft att se vad man väger)
chins 8, 5 (förödande)
dips gick inte alls.
lite annan träning, men kommer faktiskt inte ihåg vad jag tog, då jag var trött, hungrig och fett less på allt.

(toaletten är även trasig i min lägenhet, så det kändes som en bra grej att gå till gymmet för att gå på toa och sen få en lyx frukost på kafe. HATAR STUDEBTBOENDE!!!)

Vilopuls: <45
Yes!!!

fortfarande ont i halsen dock..

Det positiva är väl att jag tror att det är en allergisk reaktion och inte sjukdom jag har åkt på. Halsen känns också mycket bättre nu.

Dock var jag på gymmet idag.. körde lite rodd, väldigt lugnt, väldigt lätt. Efter 25 min lyckades jag ändå sträcka (tror jag) ländryggen, och det gör nu svinont bara jag lutar mig lite framåt, går eller nått annat som innebär att ryggraden inte är rak.

Känns förjävligt. Men känner mig iaf lite kryare!

(fick också i mig en muffins idag, den var inte toppen, men det var iaf en muffin! mums!)

Gymmade idag!

Bröst + ben
Har inga siffror, då jag mest gjorde det för att jag kunde.
försökte träna lite fingrar bakom chins räcket, vilket resulterade i att jag nästan ramlade.

Ryggen är bra igen!
imorgon provar jag rodd igen! Den här gången med ett linne som når ner över ländryggen ordentligt.

Rodd!!!!!!

distans: 10 km
tid: 53 min
motstånd: 6 (7 under sista 10 min)

Gick i "jogging"tempo på roddmaskin. Jag var lite oroliga för vad min ländrygg skulle säga om saken, men den log genom hela passet. Dock stretchade jag framför ventilationssystemet... och... det gjorde svinont igen. Men den här gången var det inte lika illa, och det börjar redan bli bättre. Känns som jag kan rutinen nu ;)

Blev medtvingad av flatmate till gymmet efter frukosten. På tok för tidigt efter frukosten.

Rodd 20 min, motstånd 7
ingen aning om distans. Blev 10 min mindre än väntat.

chins 6, 4

sit-ups på lutande grej
12
+10 kg 12
+ boll 12
12

Mådde fett dåligt bara. Helt slut. Hade dock en riktigt äcklig ätardag igår.

Idag var första dagen med vegansk kosthållning! (förutom användande av redan inköpta produkter)

Sidor: 1 2 3 … 27  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB