Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 5  

Ätstörningar

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Jag skulle vilja lägga upp en länk till en rapport som behandlar ämnet idrottsanorexi, på senare tid även kallat ortorexi. Detta för att man ständigt ser exempel här på forumet på (framförallt) unga kvinnor som har ett uppenbart osunt mat- och träningsbeteende.
http://www.sok.se/download/18.18ea16851 … norexi.pdf

Att läsa om det kan ibland hjälpa människor att få upp ögonen för sina egna problem.

Övrig litteratur i ämnet:
"Mattillåtet" av Gisela van der Ster. Forum, 2005. (ISBN 9137126768)

Behandlingscenter, stödgrupper mm:
http://www.abkontakt.se/
http://www.kunskapscentrum.com/
http://www.livsluststockholm.se/
http://www.capioanorexicenter.com/
http://www.mando.se/home-se.htm

*bump*

Om någon har några andra bra länkar eller litteraturtips kan ni väl posta dem här.

bumpar upp min gamla tråd igen

Registrerad: 2006-08-07
Webbsida

Kanske dags att plocka fram klistret?

Registrerad: 2006-02-17

phpkodaren skrev:

Kanske dags att plocka fram klistret?

Tycker jag. Det är en väldigt viktig fråga machine_gun lyfter fram. Eftersom detta är ett hälsoforum kan vi väl ha en sån tråd klistrad lika väl som den populära deff-guiden. För vissa kanske denna är mer värdefull...

Registrerad: 2006-08-28

Håller med om att för många tjejer här snarare skulle behöva denna tråd än en defftråd. Har själv kämpat med att hålla mig smal i många år då jag naturligt är lite kraftigt byggd, när jag slutade med det gick jag upp några kg men mår bättre, presterar bättre och är mer nöjd med min kropp eftersom den klarar de krav jag utsätter den för.

Registrerad: 2006-02-17

Ironwoman skrev:

Håller med om att för många tjejer här snarare skulle behöva denna tråd än en defftråd. Har själv kämpat med att hålla mig smal i många år då jag naturligt är lite kraftigt byggd, när jag slutade med det gick jag upp några kg men mår bättre, presterar bättre och är mer nöjd med min kropp eftersom den klarar de krav jag utsätter den för.

Amen, sister :)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Klister på.

Från: Umeå
Registrerad: 2005-03-03

Bra att någon drog upp den här tråden!

Vill påpeka att ätstörningar är mycket mer utbrett nu än man tror, så var försiktiga både om er själva och er omgivning. Misstänker ni att någon håller på att utveckla en ätstörning - ta kontakt med antingen personen i fråga eller helst någon som står i dennes närhet. Det är viktigt! En ätstörning kan lätt förstöra en stor del av ens liv och sträcker sjukdomsförloppet tillräckligt långt förstör det hela ens liv, oavsett vilken "sorts" ätstörning man har. Anorexia nervosa, bulimia nervosa, hetsätningsstörning, ortorexi (träningsmani), ätstörning UNS (Utan Närmare Specifikation) m.m. Namnen på ätstörningarna verkar tyvärr öka hela tiden.

Jag har gått igenom en hel del vad gäller ätstörningar så jag vet vad jag pratar om. Just nu utbildar jag mig till dietist för att sedan arbeta i med personer som har en ätstörning. Helst vill jag forska inom området - hur vi kan förebygga ätstörningar i Sverige.

Hoppas att det finns fler eldsjälar som vill hjälpa till att stoppa ätstörnings-vågen som slagit in över främst värstvärlden.

Registrerad: 2005-11-12

Hej!
Jag hade tidigare anorexi men tyvärr har den nu utvecklats till bulimi. Jag äter regelbundet (5 ggr/dag) för att slippa hetsätningarna men tyvärr har jag ändå väldigt ofta mat-sug. Jag är inte underviktig men går ändå upp i vikt av mitt nuvarande ätmönster. Någon som har bra tips på nyttig mat som mättar bra?
Kram

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Jag ska inte leka psykolog för då går det alltid åt helvete, över till maten då!

Som i en tidigare tråd: kesella/keso är näringsrikt och mättande, makrill/tonfisk, frukt, nötter. Tänk proteinrikt! Protein är det som mättar bäst av protein/fett/kolhydrater. Är det en kraftig viktuppgång vi snackar om eller är det försumbart lite? Man väger helt enkelt olika på olika tider på dygnet/veckan av olika skäl som inte behöver ha att göra med kroppsfett. T ex kan jag svikta mellan 91kg till 95kg även om jag äter lika mycket varje dag (ungefär +-0 energibalans).

Senast redigerat av stevebc (2006-12-13 14:20)

Registrerad: 2006-12-14

Kanske fel plats att posta.. men jag är orolig. På senare tid har jag fått dåligt samvete när jag ätit godis. När jag får ett "bakslag" så mosar jag in godis. Chokladkaka, jordnötsringspåse, lösviktsgodis, dajm, japp och skotte. Toppen på moset blir kanske lite glass. Allt på en kväll. Sist det hände fundera jag på att spy, idag gjorde jag det med fingrarna i halsen. Är väldigt överviktig. Vet inte vad min fråga är. Jag vet att något är fel...

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

När man frivilligt, inte för att tvångstankar är frivilliga, stoppar fingrarna i halsen och spyr är det dags att söka hjälp. Det du beskiver låter som klassisk bulemi. Hetsäta och sen spy.

Från: Umeå
Registrerad: 2005-03-03

Panic skrev:

Kanske fel plats att posta.. men jag är orolig. På senare tid har jag fått dåligt samvete när jag ätit godis. När jag får ett "bakslag" så mosar jag in godis. Chokladkaka, jordnötsringspåse, lösviktsgodis, dajm, japp och skotte. Toppen på moset blir kanske lite glass. Allt på en kväll. Sist det hände fundera jag på att spy, idag gjorde jag det med fingrarna i halsen. Är väldigt överviktig. Vet inte vad min fråga är. Jag vet att något är fel...

Sök hjälp! Prata med någon! Låt inte en ätstörning få tag på dig, det är redan på tok för många som är fast i ätstörnings-träsket. Det du beskrev nyss låter som en typisk hetsätning, som uppföljs av att du gör dig kvitt maten. Jag tror inte att du har sjunkit in i sjukdomen än, men det är början på bulimia nervosa. Läs på Internet om sjukdomen och lär dig mer om den för att förhindra att den bryter ut. Att spy löser ingenting - det blir bara värre med svullna halsmandlar, dåliga tänder m.m. Även om du är överviktig så är det, tro mig, MYCKET bättre än att ha bulimi.

Att du är orolig och vet att något är fel är ett stort steg på vägen. Bekämpa sjukdomen. Jag lovar att jag står bakom dig i det och fråga vad du vill - jag pluggar till dietist nu med inriktning mot ätstörningar och har själv erfarenhet av anorexi och halvt utvecklad bulimi (ej kräkningar men intensiv träning).

Stor varm kram till dig.

Från: Simrishamn/Gymmet
Registrerad: 2006-09-20

min mossa har haft bulemi i 15 år och det är ett rent helvete både för hon och för alla runt henne så sök hjälp!

Senast redigerat av campar (2006-12-16 15:12)

Från: Vadstena
Registrerad: 2006-12-18

blir orolig när jag läser sådant här. Har också haft en mildare form av ätstörningar. Man får aldrig och ska aldrig mixtra med maten för då går det oftast fel. Mat är något man behöver varje dag och ska finnas naturligt i vardagen. Jag har en tvillingsyster som jag "drog" med mig in i ätstörningar. Hon blev mycket sämre än jag och vägde som minst 50 kg till 174 cm, hon kräktes upp till 20 ggr om dagen och tränade intensivt. Idag så har hon utvecklat bulimi "light" som man säger. Hon äter men spyr aldrig upp det. Det viktigaste och tänka på är det tar väldigt lång tid att bli frisk från en ätstörning. Jag är inne på mitt tredje år nu, mår mycket bättre men alla dessa tankar om mat är fortfarande kvar. Jag vet inte vad som är "normalt" längre. Det tar minst  5 år att bli helt frisk från en utvecklad ätstörning. Tänk på det och prata med någon som ni kan lita på, Mvh Frida

Senast redigerat av glaucous (2006-12-19 14:59)

Registrerad: 2006-12-14

hetsäta, det är kanske mitt problem. kanske var/är på g att bli värre. därför det blev som det blev. har inte gjort någe sånt sen förra inlägget..

Senast redigerat av Panic (2006-12-19 19:14)

Från: Trelleborg
Registrerad: 2004-10-02

Panic skrev:

Har gjort det några gånger för 2-3 år sen när jag vägde 53kg, min tjejkompis som hade ätstörningar sa hela tiden hur fet jag var och att jag skulle banta så jag trodde på det och när jag kände att jag ätit för mycket stoppa jag fingrarna i halsen och slutade nästan äta mat. Men sen när jag insåg att jag var smal började styrketräna så väger jag idag 85kg och har inte stoppat fingrarna i halsen på mer än 2 år :)

Registrerad: 2006-04-21

gullegum skrev:

Hej!
Jag hade tidigare anorexi men tyvärr har den nu utvecklats till bulimi. Jag äter regelbundet (5 ggr/dag) för att slippa hetsätningarna men tyvärr har jag ändå väldigt ofta mat-sug. Jag är inte underviktig men går ändå upp i vikt av mitt nuvarande ätmönster. Någon som har bra tips på nyttig mat som mättar bra?
Kram

Har du sökt hjälp? För ingen ätstörning går över av sig själv. Hetsäter gör man ju inte för att man är hungrig, så att äta mat som mättar mer än andra maträtter kommer inte att hjälpa i längden. Är man jämt och ständigt sugen på mat så kan det bero på vissa fysiska orsaker som hormonella obalanser (större andel testosteron än vad en kvinna ska ha - antar att du är tjej), obalans i serotoninsystemet (som ofta även yttrar sig i depression), tidigare eller pågående svält - dvs, att kroppen "förstår" att nu finns det mat, och vill "spara" så mycket som möjligt. Men det kan ju även ha psykiska orsaker som t ex stress.

Har en kompis som har sökt hjälp för sin bulimi (hon kan hetsäta upp till 10.000 kcal på en vanlig hetsätningsdag). Jag kan ju meddela lite hur behandlingen går till och fler orsaker till hetsätningar, när hon har berättat om sin behandling.

Från: Katrineholm
Registrerad: 2007-03-02

Panic skrev:

Jag känner igen mig i det du säger, men än har jag inte kommit så långt att jag har börjat spy, men visst finns tankarna där. Själv är jag intresserad av psykiatri och psykologi och läser allt jag kommer över och jag vet att mitt matmissbruk står för något. Kanske gör ditt också det.
Mat blev för mig en tröst för att jag inte blev sedd som barn. Alla hade det så svårt runt om mig och jag tog på mig att hjälpa alla, från det att jag var 8 år. Men jag lät adrig mig själv behöva någon eller något och då kompenserade jag med mat. Idag går jag i terapi för detta, har gått 25 timmar än så länge och detta har hjälpt otroligt mycket. Det är ca en månad sen jag hetsåt nu. Förut kunde det vara ett par gånger i veckan.

Vill att du ska veta att det finns möjlighet att få terapi beviljat genom landstinget. Det kostar då 80.- /gång istället för 600.- och om landstinget beviljar så gäller även högkostnatsskyddet.
Själv hade jag aldrig haft råd att gå i terapi om inte det vart för landstinget.

Lycka till i livet och om du vill prata så finns jag här

Registrerad: 2007-03-17

Jag har haft ätstörning själv och idag fått hjälp, går på behandling nu och det är väldigt skönt att få hjälp. Vill säga till alla att SÖK hjälp så fort ni kan. Man behöver profesionell hjälp! Jag är på mandometer kliniken på danderyd och det är jätte bra. Där betraktas inte ätstörningen som en psykisk sjukdom utan en biologisk, man får lära sig äta det kroppen behöver och i rätt mängd, lära sig lyssna på kroppen igen och inte räkna kalorier m.m..... Hetsätningar och bullemi får man för att kroppen inte får det den behöver, man kan vara undernärd trots att man är normalviktig/överviktig.

Vill verkligen rekomendera dessa böcker också:  "Sluta hetsäta", "Sluta Svält" ,"Ät allt, heller nästa rätt en helt fel" och "Bli vän med kroppen och maten"

Avstängd
Registrerad: 2007-03-19

Jag har och kommer aldrig förstå hur man kan få för sig att det är bra att sluta äta.

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-10-17

då vet vi

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

camaro_ss skrev:

Jag har och kommer aldrig förstå hur man kan få för sig att det är bra att sluta äta.

Brist på empati kan ge allvarliga följder. Bäst att du kollar upp dina värden på närmaste vårdcentral.

Och till alla er där ute som kämpar för att ta er igenom vardagen, för att vakna och sedan kämpa igen: det finns en vändning. Våga tro på det! Och våga förskjuta kampen att klara vardagen till att bli en kamp för att hitta en fortsättning. 

Det går.
Det går.
Det GÅR!

Du kan bli frisk!
Du kan må bra igen.

Avstängd
Registrerad: 2007-03-19

floppix skrev:

camaro_ss skrev:

Brist på empati kan ge allvarliga följder. Bäst att du kollar upp dina värden på närmaste vårdcentral.

Och till alla er där ute som kämpar för att ta er igenom vardagen, för att vakna och sedan kämpa igen: det finns en vändning. Våga tro på det! Och våga förskjuta kampen att klara vardagen till att bli en kamp för att hitta en fortsättning. 

Det går.
Det går.
Det GÅR!

Du kan bli frisk!
Du kan må bra igen.

Empati? Värden? Kolla upp?

Sidor: 1 2 3 … 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB