Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hejsan..!!!
lite om mig:
jag är en kille som vill bygga upp en fin kropp som syns. jag är 189cm lång och väger 90kg. jag har fett kring magen som jag vill ha bort, och enligt min bror så måste jag gå ner 8-10kg så att jag då kan börja träna rikitig och offra mig vad det gäller onyttig kost. jag kommer efter fett förlusten träna 4-5gånger i veckan.
frågor:
1. måste jag bli av med extra fettet som syns för att sen träna så att tvätt brädan kommer senare i framtiden? eller behöver jag inte ta bort dem extra fetten utan bara köra på? jag tror då att de linjerna kommer att att synas lika lätt som om man tar bort dem extra fetten.
2. ska jag börja springa tills jag har tappat 8-10kg fetvikt och sen börja styrketräna, eller kan jag göra båda och?
måste jag bli av med extra fettet som syns för att sen träna så att tvätt brädan kommer senare i framtiden?
När du har blivit av med tillräckligt med fett kommer din tvättbräda att synas.
2. ska jag börja springa tills jag har tappat 8-10kg fetvikt och sen börja styrketräna, eller kan jag göra båda och?
Du bör styrketräna samtidigt. Styrketräningen gör så att du kan behålla så mycket av din befintliga muskelmassa som möjligt (vilket är viktigt, eftersom muskler förbrukar energi även i vila).
ANgående springningen, så som jag har uppfattat ska man vakna tidigt dricka ett glass vatten och sen springa (intervall)
Men min fråga är måste det vara på morgonen, kan det inte vara vid 12.00 när man vaknar? för jag lägger mig 03.00 eller måste jag ändra tids vanor?
Men min fråga är måste det vara på morgonen
Du kan springa på kvällen om du så vill. Spring när du är som piggast, så att du kan hålla en så hög intensitet som möjligt under passet.
Jag har en fråga angående springningen.. om man vill bränna fett, är det då bara intervall-löpning som är relevant?
Jag har kompisar som påstår att man inte bränner något fett om man springer en halvmil utan först efter en mil då alla kolhydrater förbrännts.. de menar dock att om man går i snabb takt så går kroppen direkt på fettreserverna. Stämmer dessa båda påståenden?
I så fall skulle det betyda att jag inte bränner något fett på den halvmil jag avverkar på så gott som tom mage i princip varje dag (äter lunch vid tolv och springer efter jobbet vid fem).
lågintensiv träning förbränner fett då det tar längra tid för musklerna att tillgodo göra sig energin från fettet än från kolhydrater kolhydrater används då det är brådska med energin till musklerna bland annat därför man tex blir långsammare och segare i slutet på en fotbolls träning tex då har kroppen gått in på fett reserven så då tar det lite längre för kroppen att få tillgång till energin därför blir man segare (sen beror det ju en hel del på kondition också => ).