Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 24  

on_the_edge - En dagbok om träning

Från: Planeten X
Registrerad: 2006-11-01

Är ny på forumet, men har läst en hel del tidigare. Har precis börjat styrketräna på gym, efter att ha tränat lite hemma i ungefär ett halvår. Var på en styrketräningsinstruktion häromdan där jag lärde mig några av de övningar som jag tänkte ta med i passet. Idag var den första riktiga träningen och efter diverse uppvärmning bestämde jag mig för att maxa i några övningar för att ha något att jämföra med senare. Dock spårade det ur lite så det blev lite annan träning också. Eventuellt kommer jag även lägga upp "före-bilder" och mått snart, får se.

Hemma har jag ingen skivstång så det enda jag gjorde på mina hemmapass var chins och armhävningar. Brukade köra varannan dag smala armhävningar + chins och breda armhävningar i ett badkar (för extra djup) + smala chins med underhandsgrepp den andra dagen. Lyckades med det täcka in överkroppen rätt bra, men benen blev utan träning. Dessa kommer dock tränas på gymmet, men jag vetifan om jag vill att de ska bli större. Av någon anledning samlas allt mitt kroppsfett på låren och arslet så de ser för breda ut redan som det är. Men jag antar att jag får träna benen, vänta tills överkroppen blir större för att sedan deffa för att få det att se bättre ut.

Något schema har jag inte exakt klart ännu men det lutar åt 2-split då jag kommer träna 4ggr/vecka. Dock undrar jag om jag ska välja en split där muskler som arbetar tillsammans ska tränas samma pass, t ex triceps får mkt stryk i bröstträningen. Antingen väljer jag att träna de samma pass, med följden att vissa övningar blir lidande. Om jag å andra sidan tränar bröst och triceps olika dagar får ju triceps stryk på alla fyra träningspassen vilket blir lite mycket. Här mottages gärna förslag på en lösning. Helkroppspass tror jag blir för jobbigt, plus att jag helst vill hålla passen under 70min.

Maten har jag rätt bra koll på. Försöker ligga på ett litet överskott av energi och få i mig redigt med protein. HÅller mig borta från onyttigheter som läsk och godis. Det enda som jag antagligen behöver förbättra är antalen mål/dag, oftast blir det fyra-fem.

Åter till dagens pass:

Börjar med lite stats: Man, 18 år, 182cm, 74kg

Bänkpress:
40kg 3*8
50kg 2*2
55kg*1

Marklyft:
60*5
75*1

Knäböj (tyvärr tvingad till smith):
45 2*6
55*1

Skivstångsrodd:
40 3*6 (Inga mer maxningar nu)

Chins: 10st (Tjuvmaxning)

Skivtångscurl:
21 10*4 (Rätt slut i armarna vi det här laget)

Dips: 4st (Är helkass i denna övning, får antagligen köra med hjälpvikt nu i början om jag ska köra lite mer reps)

Registrerad: 2006-08-07
Webbsida

Välkommen och lycka till!

Dagens träning: (Förra passet var i måndags, inte i onsdags som jag skrev tidigare. Då var det bara lite disco eftersom jag hade rätt mkt träningsvärk :-P)

Knäböj smith
4*5

Marklyft
3*4 60kg
1*5 60kg

Sittande lårcurl
3 reps sen gav jag upp. Totalkass övning, baksidan hade väl iofs fått lite stryk i marken, men det kändes cp ändå. Raka mark vet jag inte om jag vill ge mig på ännu, hoppas vanliga räcker ett tag.

Skivstångsrodd
2*6 40kg
1*8 40kg
1*6 45kg

Chins
6,5,4 (Dåligt, men ryggen var rätt mör vid det här laget...)

Magmaskin (sitter i en "stol" och böjer mig framåt samtidigt som man lyfter benen)
8*3 40kg

Crunches (två av seten med twist)
4*10

Kommentarer: Kändes bra, gillar verkligen stångrodd. Marklyften var sådär, var lite för mör i benen efter böjen, så i starten tog jag nog i lite för mkt med ryggen, men stången kom upp utan att det kändes obekvämt i ryggen iaf. Fattar inte hur man kan bli så slut av 4 set smithböj. Med fräschare ben kan jag nog marka mer.

Spliten är jag inte klar över ännu. Blir antagligen 2-split men hur jag ska dela inte det vet jag inte. Postar en fråga i träningsprogramdelen och hoppas på svar.

Fredagens träning:

Bänkpress
2*8 40kg
2*6 45kg

Hantelpress
2*8 15kg Dålig teknik. På vissa reps flyger hanteln upp och på vissa får jag knappt upp den. Ökning kommer med bättre teknik.
2*5 15kg

Militärpress
2*6 25kg Axlarna är svaga :-(
2*4 25kg

Upprätt rodd
2*8 30kg
2*8 25kg

Dips ca 15kg hjälpvikt  (Triceps är min sämsta muskelgrupp)
4*8

Pushdown
3*8 30kg

Chins smala med handflatorna mot ansiktet
6,5,5,4

Skivstångscurl
2*6 25kg
1*3 27,5kg
1*10 21kg

Kommentarer: Bra pass, sköna övningar på det mesta förutom TRICEPS som är helt omöjlig. Får jättedålig kontakt och jag kan inga bra övnigar. Har provat det mesta, men jag antar att triceps växer av de övningar jag körde.

Från: Simrishamn/Gymmet
Registrerad: 2006-09-20

kör press från panna, den funkar skit bra för mig! efter 3 veckor såg resultat:)

Har provat liggande tricepspress runt huvudet, men det kändes konstigt. Kanske hade jag för mkt vikt på men det kändes som man bara rörde hela armen fram och tillbaka runt huvudet.

Har suttit och funderat lite på mina mål med träningen och kommit fram till följande, som skall vara uppnått till 1 juni 2007:

Bänkpress 80kg

Knäböj 100kg (smith)

Marklyft 120kg

Militärpress 50kg

Skivstångscurl 40kg

10 godkända dips

10 godkända chins (detta har jag klarat, vill bara hålla det)

Siktar även på en viktuppgång till 80kg, men den kommer gå långsamt ca 1kg/mån. Är detta realistiska mål? Jag har precis börjat träna med vikter och jag har hört att ökningarna ska komma fort i början.

Måndagens träning:

Marklyft
3*5 60kg
2*5 70kg PB

Skivstångsrodd
2*8 40kg
2*6 45kg

Chins
5,3 Helt slut i ryggen bestämde mig för att göra chinsen senare

Knäböj i smith (borde köra frontböj men det känns dumt o lägga beslag på skivstången så länge...)
2*5 45kg
2*5 40kg

Sittande benpress
2*6 40kg Redan slut i benen

Situps med twist
4*10

Magmaskin (den man böjer sig framåt i)
2*8 40kg Vafan skitlätt!?
2*8 60kg PB som fan, vilken ökning

Fan vad tiden gick långsamt, hade inte ens tränat i en timme så jag lekte runt lite och provade bl a lite nya övningar

Hängande benlyft
1*5 Provade denna övning men har inte tekniken, kommer bara i gungning (hängde i chinsstången)

Sittande rodd
1*8 50kg
1*8 60kg Denna övning kändes sådär

T-bar-rodd
1*8 30kg
1*6 40kg Känns som stångrodd fast sämre

Latsdrag
1*6 65kg Tråkigt gick till chinsräcket istället

Chins
6,6

Mer situps med twist
2*10

Avlutade med lite mer smithböj
1*2 45kg
1*3 45kg

Kommentarer: Aningen ostrukturerat pass, men det sista såg jag mer som övning än träning. Ryggen fick mycket träning idag iallafall, men benen fick rätt lite. Dock blir jag tröttare i dom än ryggen, så det känns meningslöst att sänka vikten till pinsamma nivåer bara för att få större träningsvolym. Dessutom vill jag inte ha så stora ben. Jag börjar bli på det klara med vilka övningar jag ska köra för de olika muskelgrupperna, vilket känns skönt eftersom man kan "planera" passet i förväg. Som vanligt blev en av övningarna marklyft och knäböj lidande. Denna gång var det böjen, eftersom jag prioriterar marken. Men jag kan inte heller lägga de på olika dagar eftersom quadsen och gluteus får träning 4ggr/v då vilket är helt otänkbart med den träningsvärk de två stora övningarna förorsakar.

Från: Hälsostudion, Växjö
Registrerad: 2006-05-22

Nu kanske jag missat nåt men varför böj i smith?

Gymmet har ingen ställning att lägga upp stången på (vad kallas den nu igen?). Läste att man kunde köra fronböj istället, men har ännu inte börjat med det, så jag kör i smithen. Är medveten om att jag missar en del bålträning, men benen känns som de får räjält med stryk ändå. Dessutom har jag oftast ingen passare så jag vet inte om jag skulle kört fria ändå.

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

Börjar med lite stats: Man, 18 år, 182cm, 74kg

gött! vi är praktiskt taget samma ålder vikt o längd :) ska bli kul o följa, du kommer öka som ett as i början - du verkar vara rätt på det med övningar o kost.

lycka till!

edit: jag är visserligen 19 år fyllda i juli men iallafall :D

Senast redigerat av sjöräven (2006-11-06 22:03)

Sjöräven: Jag hoppas verkligen att de utlovade nybörjarökningarna kommer, och i vissa övningar ökar jag faktiskt ganska mkt nu. Du verkar ligga rätt mycket före mig i styrka, men jag hoppas jag kan nå mina mål. Tror du de är realistiska?

Tisdagens pass:

Bröst, axlar, triceps, biceps

Hantelpress
2*6 15kg
2*6 17,5kg PB Började med hantlar pga brist på passare

Bänkpress
1*8 45kg Kändes stabilt
2*6 45kg

Militärpress
3*6 25kg Fan vad dåligt, men bröstträningen kanske gjorde en aning. Känns ändå som kärringvikter
1*4 25kg

Upprätt rodd
2*6 27,5kg Också dåligt men nu var axlarna riktigt möra
2*6 25kg

Dips
ca 15kg hjälp 2*6
ca 10kg hjälp 2*6

Pushdowns
2*8 30kg
2*6 40kg

Skivstångscurl
2*4 27,5kg
2*6 25kg

Växlande hantelcurl
2*10 10kg

Uppdragningar med handflatan mot ansiktet som avslutning
6,6,6

Kommentarer: Skönt pass, men det känns som mina axlar och triceps släpar. Samtidigt vill jag börja med bröst eftersom det är den större muskelgruppen, och dessutom vill jag ju bli bra i bänk. Skulle iofs kunna variera passen genom att ta axlar före bröst ibland.

Webbsida

on_the_edge skrev:

Har suttit och funderat lite på mina mål med träningen och kommit fram till följande, som skall vara uppnått till 1 juni 2007:

Bänkpress 80kg

Knäböj 100kg (smith)

Marklyft 120kg

Militärpress 50kg

Skivstångscurl 40kg

10 godkända dips

10 godkända chins (detta har jag klarat, vill bara hålla det)

Siktar även på en viktuppgång till 80kg, men den kommer gå långsamt ca 1kg/mån. Är detta realistiska mål? Jag har precis börjat träna med vikter och jag har hört att ökningarna ska komma fort i början.

målen tycker jag ser realistiska ut till viss del, det är högst individuellt hur man ökar i olika muskelgrupper. själv har jag relativt svårt att öka i bänk, men det vet jag folk som har dubblat sina resultat på något halvår så det är fullt möjligt om man har anlag för det och sköter det hela. militärpressen där skulle jag själv ha problem med iom att jag ökar sakta i axlar också, men som sagt, det går nog fint om du köttar på! nu har du ju något att jobba mot också ;)

Målen är 1RM, jag tror inte jag kommer reppa på några av de där vikterna i juni, möjligen stångcurlen. Kanske är 50kg lite för mycket i militärpressen men 45 borde väl gå iaf.

Senast redigerat av on_the_edge (2006-11-07 18:27)

Ingen träning idag, men en skaplig träningvärk i ryggen sen i måndags. Vågar man köra mark imorron tro?

Torsdagens träning: Dagens pass hade rätt låg intensitet, dels pga att jag hjälpte en kompis med lite övningar, och dels för att ngn jävla discobyggare körde bröst i cablecrossen och prompt var tvungen att se sig själv i i spegeln. (Området för marklyft ligger alltså mellan cc:n och spegeln.

Marklyft
1*5 60kg
3*5 70kg (Finns mer att hämta men jag vill inte ta några risker. Min teknik är antaligen inte 100% ännu)

Stångrodd
1*8 40kg
3*6 45kg Ökning nästa gång

Knäböj smith
3*5 40kg
2*5 45kg

Sittande benpress
1*8 30kg
2*6 35kg

Situps
3*10 5kg

Magmaskin (Här visade det sig att jag kört med helt fel inställningar så mitt PB ryker nog där)
3*10 60kg Felinställd
2*4 40kg Fan så mkt jobbigare, men tog mer på magen också

Chins
6,6,5,4 Fan här går jag inte framåt. Förut körde jag 4*7, men iofs med fräsch rygg. Känns som chinsen blir lidande av de andra ryggövningarna.

Kommentarer: Marken känns sådär. Kraften finns, men tekniken vetefan om den är perfekt. Ibland kommer jag lite snett och det är nog inte så bra. Ska jobba på det, är ganska lätt när man har spegel. KÄnns dock bra i ryggen, det vill säga trött men inte ont.

Fredagens träning

Bänkpress
1*8 40kg
3*7 45kg

Hantelpress
1*8 15kg
3*4 17,5kg Fan tekniken brister igen, går antagligen ner för djupt

Militärpress
1*6 25kg
1*4 25kg
2*6 22,5kg Går inte framåt

Upprätt rodd
2*6 27,5kg
2*6 30kg PB Gött med ett PB i axlar när militären går nästan bakåt

Dips ca 10kg hjälp
6,6,6,6

Pushdowns
4*8 30kg

Skivstångscurl
4*6 25 kg

Pullups
6,5,5

Hantelcurl
3*8 10kg

Kommentarer: Känns som jag har fastnat i repsintervallet 6-8. Borde kanske köra högre reps ibland men det tar emot psykologiskt att sänka vikterna. Dessutom borde jag väl öka ändå nu såhär i början? Jag antar att jag får stanna på de vikter jag är på nu och vänta tills jag orkar fler reps, för att sedan höja osv.

Webbsida

om du nu är relativt nybörjare (?) är det rekommenderat att hålla till runt den nivån du är nu.. sedan skulle jag rekommendera att du kör 90% av 1 rep max vid kanske ~2 tillfällen i veckan, om du nu satsar på styrka. annars kan du hålla dig till 6-8 reppare för mer massa..http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1316619 riktigt grym artikel du borde läsa förövrigt :)

Jag satsar mer på volym/massa men självklart är det kul att bli stark också. Det känns som det ena föder det andra med min träning, åtminstone hoppas jag det

Måndagens pass

Marklyft
1*6 50kg (uppvärming)
1*5 70kg
3*5 80kg PB

Stångrodd
1*8 40kg
3*6 50kg PB

Knäböj
1*8 25kg (bara smithen som uppvärmning)
1*3 45kg (marken spökar...)
3*6 40kg

Benspark
1*8 40kg
1*8 45kg
2*7 50kg

Chins
5,5,6

Situps
4*10 10kg

Magmaskin
3*8 30kg

Sidebend
1*6 30kg Kändes helmysko ryggen, var första gången jag provade dem. Vad ska jag köra för obliques? (Gymmet har ingen maskin för dessa)

Kommentarer: Sköna PB:n i ryggen, men benen släpar. Iofs prioriterar jag inte dem, men det vore kul att kunna böja lite mer. Hur fan kan man ta mer i benspark än böj? Kör iofs böjen ATG, och bensparken lite halvostrikt men ändå...

Webbsida

aaah det blev ett ben/rygg pass för dig med ;) starkt jobbat med PB:n, som sagt, nybörjar ökningarna kommer med stormsteg :)

Torsdagens pass (var förkyld så det gick inget vidare)

Bänkpress
1*10 20kg Uppvärmning med stången
1*8 40kg
3*6 45kg Hoppas ökningar kommer snart

Hantelpress
1*8 15kg
1*3 17,5kg Förkylningen hoppas jag
3*6 15kg

Militärpress
1*6 25kg
1*4 25kg
2*7 22,5kg

Upprätt rodd
4*8 27,5kg

Dips
1*8 -10kg
1*4 kv PB
1*3 kv
2*8 -10kg

Pushdowns
2*8 30kg
2*8 35kg

Stångcurl
1*8 25kg
3*6 27,5kg PB (Inte helt strikt)

Pullups
5,4

Hantelcurl
3*8 10kg

Kommentarer:
Förkylningen sätter sina spår men jag pallade inte att vila längre, vilket syndes på resultaten. Ändå blev det två nya PB, vilket kändes lite uppmuntrande i alla fall. Dock funderar jag på att byta split för jag kan inte köra bröst och axlar på samma pass, kraften räcker helt enkelt inte. Intressant är dock att triceps inte är några problem, där känner jag mig inte alls trött efter bänken och hantelpressen. Funderar på att byta till rygg, ben, axlar och bröst, armar, mage.

Sista gången på gamla spliten, byter på måndag

Fredagens träning

Marklyft
1*5 50kg uppvärmning
3*5 80kg
1*1 90kg PB kände att mer fanns att hämta
1*3 90kg PB Inte långt från tresiffrigt nu, men för motivationens skull drar jag ut på det...

Stångrodd
1*8 40kg
4*6 50kg

Smithböj
5*6 40kg Går inte framåt, men sög fint i magen

Benspark
1*8 40kg
3*8 50kg

Sittande lårcurl
1*3 xxkg Tänkte ge den ett nytt försök med nya inställningar, men fortfarande helkass

Chins
5,5,5

Div magövningar bl a crunches, liggande benlyft och hyperextensions på sidan för obliques.

Kommentarer: Fortfarande förkyld så jag fick massa jobbiga lock för öronen på slutet. Då la jag av. Men trots detta ett PB i mark och 100kg hade nog gått också. Böjen var jobbig som vanligt, men annars kändes det bra. Lite orolig dock för greppet började jävlas på sista repparna på 90kg mark. Iofs kör jag inte mixat grepp, så där finns väl ett antal kilon att hämta om det skulle behövas.

Helgen har varit osunt leverne exemplifierat... Ätit massa pizza, festat, sovit dåligt osv - undrar hur
träningen går imorron? Det positiva är iaf att förkylningen börjar släppa och att det är ny split imorron. Det blir bröst, armar, mage.

Kan sammanfatta träningen med: FAAAAAAAN!! Ni förstår snart varför...

Måndagens träning
Bänkpress
1*10 20kg Uppvärmning kändes bra
1*8 40kg Stabilt
1*3 50kg Överambitiös
1*6 45kg

Hantelpress
1*8 15kg
2*6 17,5kg FAAN!! Här började vänster axel smärta, och egentligen började den kännas redan på 50kg i bänken. Men dum som jag var fortsatte jag ändå och då sket det sig. Det var inte så att det högg till på ngn spec rep det kom liksom krypande. Tänkte fortsätta med biceps eftersom det inte gjorde så jätteont. Men det projektet gav jag upp för det kändes mer i axeln. Satte mig ner och vilade, men det började kännas mer och mer. Provade att tänja lite men det kändes inte bättre. Smärtan satt liksom i framsidan av axeln men det var svårt att sätta fingret på vad som gjorde ont. Då provade jag frontlyft med en trekiloshantel och då högg det till kändes det att det var den muskeln som gjorde ont fick inte upp den utan att det gjorde för ont. Någon som har ngn idé vad det kan vara (förutom det faktum att jag antagligen lyft för tugnt). Tyckte jag hade värmt upp hyfsat med 500m på löpband, tänjning och ett lätt set. Hur länge behöver jag vila? Hur lång tid tror ni det tar innan det går över? Det gör inte ont om jag inte försöker lyfta armen uppåt på ngt sätt.

Webbsida

aj vad tungt! finns inget värre än skada eller förkylning (i dessa kretsar iaf;)!! kan hända att det är muskelbristning.. då tar det den tid det tar helt enkelt. tycker inte du ska träna muskeln tills det känns helt bra. det kan också vara så att du inte värmde upp rotatorcuffarna? den underliga muskel som sitter "inuti" axeln..det gör du med utåt och inåt rotationer, typ som http://www.exrx.net/WeightExercises/Del … Raise.html fast du håller överarmen längs sidan, och roterar endast med underarmen vinkelrät mot kroppen. du kan göra den stående i kabel också.

kan ju hända att det är vanlig sträckning..men låter lite skumt. hur känns den nu någon dag efter?

Sidor: 1 2 3 … 24  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB