Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Pastatokig... :o(

Registrerad: 2003-06-10

Hej!

Jag har några överflödiga kg som jag gärna skulle vilja bli av med...

Har förstått att det inte är bra att äta för mycket kolhydrater då och att man skall skära ner på pasta och ris - Jag som ÄLSKAR det och äter det i huvudsak. Tycker inte alls om kokpotatis förutom när jag gör det i grytor eller soppor och det kan man ju inte äta varje dag...

Steker aldrig i annat än olivolja. Dricker sällan läsk och tycker inte om godis eller fikabröd. Älskar chips och liknande, men det äts bara ibland på helgerna. Gör ofta mat med mycket grönsaker, äter mycket kött och kyckling, en del fisk och äter frukt dagligen. Gör pastasåser på minifraiche eller viktväktarfraiche. Lagar aldrig mat med grädde. Är ganska stor i maten men verkar ha en bra ämnesomsättning, för trots att jag knappt har rört mig under en lååång period, har jag bara gått upp "några" kg. Det jag främst menar är att med tanke på hur mycket jag har ätit (har blivit en hel del snabbmat som tröst senaste halvåret) och hur liiite jag har rört på mig - borde jag vid det här laget ha varit en riktig "tjockis". Börjar dock känna mig alldeles för rund - bikinitider ;o)

Mina frågor är: MÅSTE jag avstå mina älskade pasta/risrätter om jag vill gå ner i vikt?? Är det någonting annat som jag kan/bör tänka på?

Jag skulle tyvärr aldrig klara av att räkna kalorier, väga, mäta etc... Är bara ute efter att få en sund livsstil - på livstid!! ;o)

Har också börjat träna och hoppas väl att det skall hjälpa till...

Vänliga hälsningar!

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

visst kan du äta pasta och ris, allting handlar juh bara om att du måste förbränna mer kalorier än vad du stoppar i dig.

Registrerad: 2003-06-13

Nej Tingeling du behöver inte avstå dina älsklingsrätter med pasta och ris.

Se till att din pasta och ditt ris inte är såkallat "snabb pasta" eller "snabbris" då dessa har ett högt Glykekemiskt Index(även kallat GI).

Vanligt pasta och vanligt ris kan du äta. Väg upp ca 50gram okokt ris/pasta så har du en bra portion innehållande halvmycket kolhydrater.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB