Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hjälp tack!

Registrerad: 2003-06-09

Hejsan!

Jag är 17 år, ca 186cm och väger runt 90+ kg. Inte vägt mig på ett tag.
Mitt sommarlov började nyss så jag tänkte passa på att börja träna och arbeta bort allt mitt fett.
Anledningen till att jag är så stor som jag är, är pga. att jag knappt rör mig om dagarna, dricker ohyggligt mycket läsk och har allmänt dåliga kostvanor.

Jag har dock inte alltid levt såhär, i tidigare ålder så spelade jag Tennis, fotboll och var ute och rörde mig dagligen, men det upphörde för 2-3 r sedan.
Nu undrar jag om det är möjligt för mig att ändra livsstil och kostvanor, och träna bort allt fett över sommaren, så att jag kan köpa nya kläder och må bra sen?
Många som vill förbränna fett nöjer sig med att gå lite promenader varje dag och äta fett/socker men i mindre doser.
Jag däremot vill att det skall gå så fort som möjligt och kan tänka mig att ha träning&motion som en stor del av min vardag.
Det vill säga äta helt rätt, träna mycket (styrketräning), ute och cykla/jogga/gå och så vidare. Allt möjligt.

Skulle verkligen uppskatta tips om hur detta skall kunna gå till, vad jag ska träna, hur ofta, när, och hur mycket. Samt vad jag ska äta om dagen och när. Ett schema kan man säga, uppskattas verkligen.
Tänk på dock att jag tränar hemma och inte på gym, har tillgång till hantlar och en stång (sådan man har till bänkpress) fast den är lite mindre än en vanlig, men fungerar väl lika bra för det.
Även också att jag inte bryr mig om just KG utan hur det ser ut, dvs. man kan ju väga mer efter man tränat pga. muskler väger. Jag vill bara få bort mitt fett och bygga synliga muskler. Går detta över lovet? (mitt lov är lite längre än 2 månader ungefär)

OBS! (Inlägget är ändrat med mer information efter att ha läst en massa inlägg här, så ni som redan läst kan ju läsa igen)

Tack så mycket på förhand!

Mvh Jonte

Inte en enda själ utav de 13 som läst mitt inlägg som kan svara? :(

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Hej,
självklart är det möjligt för dig att ändra livsstil och kostvanor.  Att ändra livsstil är dock inte något som man i allmänhet gör över en natt, det brukar ta lite tid. Om du anstränger dig kommer du att ändra din kropp på ett dramatiskt sätt under sommaren. 

Samt vad jag ska äta om dagen och när.

Läs artiklarna här:
http://www.halso.info/kost.php
paulun.com/start.php
http://www.stumptuous.com/eating.html

vad jag ska träna

Kombinera styrketräning med konditionsträning. Du kan t.ex. köra tre styrketräningspass och tre konditionsträningspass per vecka.

Styrketräningsövningar: http://www.exrx.net/Lists/WtMale.html
Grundläggande info: http://www.stumptuous.com/weighttraining.html , http://www.styrketraning.com/sida/nyborjare

Tack för ditt svar!

Angående träningspassen, vilken tid på dygnen skall dom utföras?
Har du något exempel på bra träningspass jag kan köra?
Läste ditt inlägg ang. hantelträning men om man kör det får man väl lägga till en hel del saker? T.ex. Situps och kanske annat?
Sedan så läste jag även i ett par inlägg här på forumen att konditionsträning hindrar musklerna för att utvecklas fullt så mycket, eller något i den stilen. Fast detta är kanske mindre viktigt om jag först och främst bara ska få väck allt fett?
Och är cykling lika bra som jogging? Hade vart bra om jag kunde cykla på en motionscykel här hemma, då jag styrketränar hemma också isåfall. Men om det krävs att jag skall ut och jogga så får jag väl göra det, gör allt för att detta skall funka.

Och angående kosten, vet du ungefär hur mycket protienr, kolhydrater och kalorier man skall ha i sig per dag? Så kanske man kan kolla i morsans ViktVäktarna schema och se vad jag kan äta om dagarna?? :)

Sist men inte minst, är det bra att dricka proteindrycker efter träningspassen? Hört att det skall påskynda processen då. Isåfall, har du något tips på bra proteindrycker? Och skall man ändå stoppa i sig frukt eller annan kost efteråt eller räcker det med drycken?

Vore tacksam för svar, du verkar välidgt duktig på sånt här Matti, heh! :D

Mvh Jonte

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Och angående kosten, vet du ungefär hur mycket protienr, kolhydrater och kalorier man skall ha i sig per dag? Så kanske man kan kolla i morsans ViktVäktarna schema och se vad jag kan äta om dagarna?? :)Jonte

Det kan du, då det ger dig tips om allsidig kost. Kanske du ska anpassa storlken av portionerna efter dig själv å inte efter mamma.
Själv fd VV, så jag vet att du exempelvis får 28 point per dag att förbruka. Din morsa gissar jag på 22 eller 24. Å jag lovar, i början, hade jag svårt att äta allt! Å nu tvärtom, när man lärt sig knepen.

Tallriksmodellen! Underskattad. Nu finns det olika läror, men enkelt: 1/3 grönsaker, 1/3 kolhydrater som potats, ris, pasta, å 1/3 protein som kött (bra kött är fisk å kyckling.)

Glöm bara inte vardagsmotionen! Sluta ta rulltrappor, hissar osv. Gör så mycket manuellt som möjligt! Gå till tunnelbanan (om du nu bor i Stockholm) istället för att ta anslutningsbussen 400 meter.

Det är dom små små sakerna som gör skillnaden!!!
Hoppa över allt godis, läsk, sötsaker, choklad, chips, öl, alkohol osv, om du vill uppnå snabba resultat. Har du alkohol i kroppen, avstananr i princip fettförbränningen helt, då alkoholen ska förbrännas.

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Angående träningspassen, vilken tid på dygnen skall dom utföras?

Det är irrelevant, kör passen när det passar dig.

Läste ditt inlägg ang. hantelträning men om man kör det får man väl lägga till en hel del saker? T.ex. Situps och kanske annat?

Ja.

Sedan så läste jag även i ett par inlägg här på forumen att konditionsträning hindrar musklerna för att utvecklas fullt så mycket, eller något i den stilen.

Det gäller bara om konditionsträningen körs i extrema mängder. Inget man behöver oroa sig för i allmänhet. Däremot bör man, om man är ute efter att bygga muskler, se till att man ersätter energin som förbrukas under konditionsträningen genom att äta mer. Det spelar ingen roll om du cyklar eller joggar.

angående kosten, vet du ungefär hur mycket protienr, kolhydrater och kalorier man skall ha i sig per dag?

22-33 kcal / kg kroppsvikt brukar funka bra.  Du bör alltså äta mellan 2000 och 3000 kcal per dag till en början. Du kan börja med t.ex. 2500 kcal och sänka det varje vecka tills du börjar gå ner i vikt. När du sänker ditt energiintag är det i första hand kolhydrater du ska äta mindre av. Observera att följande uträkningar kräver att du håller koll på ditt matintag. Det lättaste sättet att göra det på är att använda ett datorprogram typ Hälsovakten (halsovakten.se). Att börja räkna på energiinnehåll manuellt är väldigt tidsödande.

lämpligt proteinintag
2 gram protein per kilo kroppsvikt: 90 * 2 = 180 gram protein

lämpligt fettintag
1 gram fett ker kilo kroppsvikt: 90 * 1 = 90 g fett

kolhydrater
Intaget av kolhydrater är inte lika viktigt som intaget av fett och protein. Se i första hand till att du får i dig tillräckligt med fett och protein. Resten av energiintaget kan komma från kolhydrater (eller så kan du äta mer fett eller protein). 

Ett gram protein innehåller 4 kcal. Proteinet kommer ge dig 180 * 4 = 720 kcal
Ett gram fett innehåller 9 kcal. Fettet kommer att ge dig 90 * 9 = 810 kcal

När du har tillgodosett fett- och proteinbehovet har du 2500 kcal - 720 kcal - 810 kcal = 970 kcal kvar att förbruka. Om du väljer att använda dessa till kolhydrater blir det 970 / 4 = 243 gram kolhydrater.

När dagen är slut ska du alltså ha intagit följande:
Total mängd energi: 2500 kcal
Protein: 180 gram
Fett: 90 gram
Kolhydrater:  243 gram

Sist men inte minst, är det bra att dricka proteindrycker efter träningspassen?

Ja. Exells vassleprotein är billigt. Säljs bland annat i webbshoppen hos Budo & Fitness. http://www.aztec.se/budo/ , sök efter Exell. (Det är ett svenskt företag trots att mycket av texten på sidan står på engelska) Proteinet kostar 150 kr / kg. Om du intar 50 g pulver per gång efter träning blir det 7,5 kr per portion. Bör blandas med mjölk.

Tack för ett par suveräna svar!
Nu kan jag sätta igång redan imorgon!

Trots att allt låter bra och så vidare kan jag inte hjälpa att känna lite tvekan inför det här också.
Menar, nu skall jag äta mycket mer än jag någonsin gjort per dag (dock nyttigare) men förbränner man verkligen fett snabbare då, om man nu äter så mycket mer.

Min syster har gjort på helt fel sätt men hon gick ner över 16kg på 2 månader genom att äta väldigt lite, fettsnålt, och röra lite mer på sig och köra med en Abslider där hemma.

Som sagt så räknar jag inte kg utan hur mycket fett som försvinner, eftersom muskler också väger. Men det skulle ju vara underbart om allt fett eller iaf. nära på var borta efter lovet, som är ca 2 ½ månad!

Tack så mycket!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB