Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
high_school_boy skrev:
Messina skrev:
High school boy//
Nej, jag är inte brud. Är en 24 år gammal kille/man.
Låt dig inte luras av mitt nickname, som härleder till min födelsestad vid Messinasundet (är halvt italienare).
Så du menar att om jag tar bort dips och stångcurl, kommer det ge mer effekt på framsidan?
Om du trodde att jag var en tjej kanske du måste ommodifiera ditt inlägg beroende på att jag har en manskropp och därmed lite annorlunda muskler än en tjej kanske.
Tack ändå!Nope, jag menar att om du är nöjd med armarna, ta bort dips och stångcurl så kommer dina armar få mindre träning och därmed inte växa lika bra framöver. (men ändå få lite stryk i div övningar satt de får träning.) Träna på som vanligt så kommer bröstutvecklingen. Variera mellan bänkpress o hantelpress. Om du tränar med högreps nu kanske du gör smart i att sänka dig och börja köra tyngre.
Edit: såg att du körde 8-11 reps, 4 set, 3 pass i veckan. Testa och kör 6or en period framöver.
Passet som du kör nu hur lång tid tar det? (ren nyfikenhet bara) det är ganska mkt övningar och därav brukar de bli ganska långa. (egen erfarenet) Kanske bara modifiera upplägget lite för skojj skull satt du inte tröttnar på det och sen även lite för variationens skull oxo?
Vad menar du med att köra "6or" ? (ursäkta mina nybörjarfrågor)
Passet jag kör tar 1 1/2 timme.
high school boy//
Vad menar du med att köra "6or" ?
Mitt pass tar ca 1 1/2 timme.
Med 6or menar jag att du ska köra 6 repetitioner. Ber om ursäkt att jag uttalar mig oklart. ;)
Pass 1. (4-6reps, 3-5set per övning)
Hantelpress (Bröst)
Militärpress
Marklyft
Utfall
Skivstångs rodd
Pass 2. (10-12reps, 3-5set per övning)
Lutande hantel/bänkpress
Upprätt rodd
Benpress
Lårcurl
Chins
Pass 3. (7-9eps, 3-5set per övning)
Bänkpress
Hantelpress (axlar)
Knäböj
Raka marklyft
Latsdrag/Kabel rodd
Extra tillägg (om man känner för det) till gympassen: Ev kan man köra några set stångcurl och tricepspress de dagar man vill få med armarna ordentligt oxo. Även några set för mage och vader skulle passa in. (crunches och stående vadpress). Tex Pass 1 kan man köra armar och Pass 2 vader o mage, Pass 3 armar sen Pass 1 blir då mage vader o sen rullar det bara på. Eller Pass 1 armar och Pass 2 inget och Pass 3 mage o vader. Man kan helt enkelt lirka ihop det som man känner för.
Ang chinsen, pallar man bara 5-6st är det ett ypperligt tillfälle att träna upp sig i dem så man kan reppa ordentligt. Börjar förslagsvis på så många man orkar och sedan vecka efter vecka försöker öka ett par st tills man klarar 10-12 st, då på med vikt.
Senast redigerat av high_school_boy (2006-10-03 22:36)
High school boy/
Tack för ditt stöd (även om det säkert är riktat till fler än mig).
Men som du läser ovan så är det ju mage och resten av framsidan jag vill få muskulösare nu, och frågan är om något av dina väldigt fina pass ovan tränar magen hårt?
Jag får nog isåfall lägga in extra mage-tillägg ofta!! Däremot antar jag att brösten får sig bra träning av dina pass ovan...
Pass 1 har marklyft. (mage får jobbe en hel del)
Pass 2 har benpress. (mage jobbar lite extra här oxo även om det inte går att jämnföra med pass 1 & 3)
Pass 3 har böj. (mage får jobbe en hel del här med)
Sen som redan sagt om du känner för det kan du testa en av dessa varianter utöver "basupplägget" jag skrivit ner.
Extra tillägg (om man känner för det) till gympassen: Ev kan man köra några set stångcurl och tricepspress de dagar man vill få med armarna ordentligt oxo. Även några set för mage och vader skulle passa in. (crunches och stående vadpress). Tex Pass 1 kan man köra armar och Pass 2 vader o mage, Pass 3 armar sen Pass 1 blir då mage vader o sen rullar det bara på. Eller Pass 1 armar och Pass 2 inget och Pass 3 mage o vader. Man kan helt enkelt lirka ihop det som man känner för.
Alla passen har en basövning för bröstet. :)
Nu är det bra köra på.! :D
Är det där programet tänkt för Messina eller vem som helst?
Programmet kan vem som helst använda som vill och känner för det. Perfekt för nybörjare mf. Bara köra hårt och ha sköjj. ;-)
Senast redigerat av high_school_boy (2006-10-05 18:13)
vore det inte en idé att slänga in ett förslag på helkroppspass?
Jag körde följande en period:
Chins (3x6)
Rodd (3x6)
Bicepscurl med rak stång (3x6)
Tricepscurl med EZ stång (3x6)
Benböj (3x6)
Benspark (2x6)
Bencurl (2x6)
vadpress (3x6)
hantellyft åt sidorna (4x6)
Är ju alltid svårt med helkroppspass för man riskerar ju att "missa" vissa delar av kroppen om man vill hålla passet runt en timma.
Jag skulle skulle ta bort hantellyft åt sidorna och slänga in militärpress där. Benspark bort. Sen inte både chins och rodd, tex dag 1 rodd och dag 3 chins, dag 5 latsdag ect, så skulle jag dela upp det. Sen raka mark istället för "bencurlen" (lårcurl heter den annars).
"Så få övningar som möjlig som ska aktivera så många muskelgrupper som möjligt i en och samma övning."
Lårcurlen tex, bara baksida lår mer eller mindre. Raka mark = baksida lår, röv, rygg och grepp.
Ett till exempel
Varje dag: 3*Chins, 3*Dips
Var tredje dag: 3*8 böj / 5*5 böj, 5*mage, 5*vader
sen om man nu tycker det är så fruktansvärt kul att träna massa flexövningar så kan man väl stå och lyfta hantlar åt sidan och annat crap för att "komma åt" lite mer. Personligen hade jag nog valt något annat, vilket jag också gör ;D
Får jag fråga, varför köra ben och rygg som är de stora grupperna, i mitten av passet och inte i början, det är väl dom man behöver ha mest energi till? Tex såhär tycker jag det borde va.
Tisdag: 2x12 - 120s vila
- Frontböj
- Raka Marklyft
- Latsdrag
- Bänkpress
- Axelpress
- Vadpress
Fredag: 3x5 - 90s vila
- Marklyft
- Lårcurl
- Stångrodd
- Lutande Hantelpress
- Militärpress
- Vadpress
När vi ändå håller på så kan ni väl kommentera programmet lite mer då jag funderar på att köra detta. :)
Kan tillägga att jag prioriterar ben(ink. vader) och rygg.
Senast redigerat av The_Original_XIII (2006-11-10 15:01)
Får jag fråga, varför köra ben och rygg som är de stora grupperna, i mitten av passet och inte i början, det är väl dom man behöver ha mest energi på?
Håller fullständigt med.
high_school_boy skrev:
här kommer ett helkroppsscema som jag fick från en snubbe.
går ju att modifiera så att övningarna passar men principen e där iallafall.
Måndag
Bröst Plan bänk 3x8
Triceps Smalbänk 3x8
Axlar stående sidolyft 3x8
Biceps hantelcurl 3x8
Ben Utfall 3x8
Vader vadlyft 3x8
Mage roman chair 3xmax
Onsdag
bröst plan bänk 3x12
Bröst hantelflyes 2x12
triceps liggande extrension 3x12
Axlar hantel rotering 3x12
Biceps hammercurls 3x12
ben utfall 3x12
Mage höftlyft 3xmax
Fredag
Bröst plan bänk 4x6
triceps hantelsväng 3x6
Axlar Militärpress 4x6
Biceps Kocentrationscurl 4x6
Ben utfall 4x6
Vadlyft 4x6
Mage Roman chair 4xviktskivaTaksig snubbe som gjort det. Vad skulle meningen vara med att variera ovningarna pa mage, triceps etc men inte pa brost och ben mm..Da ar det battre att tex kora bankpress en dag, plan hantelpress den andra och den 3e lutande hantelpress. Ben kunde man kora tex, boj dag1, utfall dag2 och sen en 3e ovning pa dag3. Sen var ar marklyft...?
Vad är meningen med att inte köra någon övning rygg! Antar att personen som har gjort detta har en ryggtavla utan dess like, eller jag hoppas det i alla fall!
Fyller på tråden med lite nya upplägg.
Fungerar fin fint att variera set & reps från pass till pass. Förslagsvis 3x6, 3x12 och 3x8.
Pass 1
Bänkpress
Böj
Hantelpress axlar
Kabelrodd
Drag till hakan
Lårcurl
Stående vaderpress
Pass 2
Hantelpress bröst
Benspark
Stånglyft framåt
Hantellyft åt sidan
Raka marklyft
Latsdrag
Chrunches
Pass 3
Militärpress
Frontböj
Flies
Hyperextentioner
Chins
Chrunches
Stående vadpress
Om man är helt nybörjare:
3set @ 12reps.
Pass 1
Bänkpress
Hantelpress axlar
Kabel rodd
Böj
Pass 2
Hantelpress bröst
Militärpress
Chins
Marklyft
Ev. komplettera med någon mage/vad/bicce/tricce träning efter eget behov.
Ex: stående vadpress och chrunches på pass 1. Liggande triceps extentioner och stångcurl på pass 2.
Senast redigerat av high_school_boy (2007-12-23 19:50)