Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
den 27 september 2006 kl 00:15 var det dags. då kom initiativet för en ordentlig träningsdagbok. kommer väl mest fungera som en log där jag (och ni andra bakom era dataskärmar) kan hålla mina stats under kontroll, och inse mina brister och ökningar.
efter att i somras ha arbetat 10 timmar per dag med att lyfta trä/sten/byggmaterial hade jag inte mycket till ork att vräka järn på kvällarna, och blev därför något av en främling till gymet under en tid. Dock har jag återupptagit the grudge vs gravity än en gång, och ska nu bli större än någonsin förr.
Dagsläget:
en arbets vikt på ~76 kg
183 cm lång
bmi känns fånigt
19 år
stats:
hantelpress: en 6a på 30kg/hantel
mark: 2a på 120kg
Böj: har inte kört på år och dar, men som sagt, nu jävlar
hantelcurl: 4a på 20kg/hantel
chins: 8 st
ska rycka in i lumpen i januari för övrigt, i vilket fall det kanske vore lämpligt med några mål innan dess...uppdaterade mål:
mark: 150 +
bänk: 90 + (eller 35 kg+ i hantelpressen)
Böj: 100 kg +
vore kanske passande med löpande stats för en svart på vitt jämförelse;
mark: 150 kg
bänk: 80 kg
böj: 90 kg
hantelpress: 5a på 30 kg/hantel
SL-total: 320
Senast redigerat av sjöräven (2006-11-21 20:14)
Det var fanimej på tiden! Ska bli intressant att följa (intressantare om du hade tränat på rätt gym).
Ser fram emot att uppdatera din position i Starkast på halso.
jadu thewind då får du uppdrag redan idag :)
rygg/mage
idag skulle det vankas nytt PB i mark, så det blev en hel del småövningar som uppvärmning,
dumbbell row,
10 x 14kg
8 x 28 kg
lever bent over row,
10 x 25 kg
10 x 35 kg
10 x 35 kg
äntligen blev vikthörnan ledig,
marklyft,
10 x 60 kg
5 x 100 kg
2 x 130 kg nytt "PB", dock hände något konstigt vid denna punkt,
hade gått för att fylla på vatten, så kommer en uber biff fram o frågar om jag bara har en kvar, jag, inne i min maxnings extas/meditering, säger då JA, vilket jag egentligen inte alls hade. drog 130 utan problem 2 ggr, o tänkte fuck..kanske skulle dragit en o annan på 135 iaf. men jaja det får bli nästa vecka.
latsdrag,
8 x 60 kg
8 x 60 kg
sittande rodd,
10 x 40 kg
6 x 80 kg, och där kom skada i höger biceps muskelfäste vid armbåge som ett brev på posten (tränade biceps i måndags). så då var det nog med rygg.
situps på yoga boll
15, 15, 10.
blev inte mycket magträning iom att jag var allmänt lack över skada och att jag inte fick piska ryggen ordentligt i marken.
men som sagt! 130 kg i marken! :)
Senast redigerat av sjöräven (2006-09-27 19:34)
Nice markat! Stark i sittande rodd, synd på bicepsfästet =/ Brukar du köra stångrodd btw?
provade stångrodd så smått idag, kan dock inte utförandet helt o hållet så jag drog bara nån rep på 60 kg under uppvärmningen för mark.. funderar på att börja med det, bra övning eller?
edit, http://www.exrx.net/WeightExercises/Bac … erRow.html du låter väl inte stången gå ända ner till golvet för övrigt eller?
Senast redigerat av sjöräven (2006-09-27 21:00)
Såvida jag inte böjer ryggen når stången aldrig golvet. Jag har kanske korta armar/långa ben? Kör jag full ROM och aktiverar korsryggen nuddar den precis golvet. Hittils har jag bara kört med rörelse i armarna och det har gått skitbra, ökat från 60 till 90-100 på två, tre månader. Riktigt skön övning om man fastnat i latsdrag!
Med utförandet i länken så brukar jag ställa mig på ett par 20Kgs plattor och dra från fötterna. Kika på Arnes film. Nu överdriver han rörelsen uppåt lite, men den ger en bra bild av den typen av stångrodd. http://youtube.com/watch?v=t-Uk8AACWng
Bra film, är det rekommenderat att köra i smith? Dom flesta jag ser köra den kör bara med vanlig stång. kanske kan vara bra att prova i smith för att få in rörelsen...
Bröst/Axlar idag
uppvärmning (hög rep. hantelpress/axelpress)
Hantelpress
10 x 25kg/hantel
5,5 x 30 kg (pallade inte riktigt den sista där)
10 x 20 kg
3 x 30kg
8 x 20 kg
pecdec (nån mongo maskin, ingen vanlig pecdec)
10 x 25kg
8 x 30 kg
8 x 25 kg
6 x 25 kg
cable cross
10 x 15 kg
10 x 25 kg
8 x 25 kg
Axlar:
militärpress (för första gången på ett jäkla tag)
10 x 20 kg
6 x 30 kg
6 x 25 kg
upprätt rodd
10 x 30 kg
10 x 35 kg
10 x 35 kg
variant på sidolyft med böjda armbågar
10 x 7,5 kg
10 x 7,5 kg
8 x 10 kg
hmm..tja helt ok pass, börjar komma tillbaka i hantelpressen nu snart. dock känns det som axlar släpar en hel del, tror jag får fokusera på dem framöver. någon som har bra tips på axelövningar kanske? är numera ingen jätte fan av militärpress, kanske kommer tillbaka om ett tag.
förövrigt, har någon varit inne o kollat sidan 18 på tränings dagböcker? jävla flumm i de trådarna måste jag säga. känns som det finns en hel del untouched info där asså
Sidan 18 i forumet för träningsdagböcker?
Har hört att om man kör hantellyft åt sidan med böjda armarna lägger man massa stress på armbågarna. Brukar varva militärpress med hantelpress, har svårt att öka i militärpress till skillnad i hantelpress.
hehe jo kolla in de här dagböckerna http://www.halso.info/forum/f-10-18.html
tycker inte de uppmärksammas tillräckligt här på forumet.
hmm..ja det låter ju inte bra med massa stress på armbågarna. får väl byta den mot axelpress!
Kanske för att de lagt ner träningen? 2003 >_>
http://www.halso.info/forum/t-23679.html - det är en utomordentlig övning, sluta inte med den :)
jo men det var ju den jag körde..måste misuppfattat dig då :P men då skiter jag väl i stressen i armbågarna o kör på :)
Vad jag menar är att hantellyft åt sidan med böjda armar kan vara farligt, inte övningen i sig :)
Sjöräven, vad ska göra lumpen som?
Senast redigerat av Englund (2006-09-29 07:21)
motortekniker i marinen, PB. MarinbasB Malmö :)
jo men så att...har inte blivit mycket träning över helgen, håller mig till mån-tors :)
förövrigt tänkte jag på en sak...hur lönt är det egentligen att träna biceps? känns som dom får stryk nog i div rygg övningar/pull i allmänhet. kom precis på hur less jag är på att träna biceps, känns som man gjort det nu i år o dar. nä nu ska det fan bli förändring! ska nog lägga bicepsträning på is ett tag, bara kötta triceps på måndags passet. på så sätt är bicepsen fräscha till ryggpasset på onsdagen också, vilket lär leda till bättre resultat i ryggövningar.
Mhmm, okej :) Det är nästan bara vissa i marinen som rycker in i januari har jag för mig. Det är iaf bra mycket ovanligare än att rycka in eftersommarlovet. Jag ska också in i januari, fast 2008 :/
mja jag vet inte..grabben frågade om jag redan hade tagit studenten och menade då (eftersom jag hade tagit studenten) att jag kunde rycka in på vintern o.O
blev lite löpning idag, lite över 5 km. tog inte tiden, var första gången på ett år skulle jag tro. men kändes helt ok, och det var nog inte över 25 min iaf :)
edit: känner nu att jag fick löparknä medans jag var ute o sprang :(. är väl bara en påminnelse om att det var ett tag sen sist eller? ska man vidtaga åtgärder?
Senast redigerat av sjöräven (2006-10-01 21:11)
Du kan ju alltid lägga in pull-ups med handflatorna mot dig så får du lite proteinsyntesstimulans i lats på köpet plus ett roligare bicepspass :)
Senast redigerat av stevebc (2006-10-01 18:45)
gjorde det förr..men känns som biceps är involverade i så pass många övningar egentligen så jag vetifan om man ska behöva träna dom. får se hur det blir :P
som sagt, skiter i bicepspasset idag, satsar på ryggpasset på onsdag istället :)
sjöräven skrev:
edit: känner nu att jag fick löparknä medans jag var ute o sprang :(. är väl bara en påminnelse om att det var ett tag sen sist eller? ska man vidtaga åtgärder?
Stretcha itb-senan: http://www.sct.nu/traning/traningslara/ … rtikel.htm
Sen som alltid med just löpning - har du inte sprungit på länge, börja väldigt försiktigt och öka inte för mkt i början.
EDIT: Här är en stretchvariant: http://www4.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173
Senast redigerat av machine gun (2006-10-02 19:05)