Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Hejsan
Jag har fått en del råd av bl.a. matti och forsman rörande träningsvärk. Nåt av råden (eller flera) har hjälp och jag har mkt mindre värk nu än innan. Tackar för detta.
Jag är vegetarian och undrar om nån annan här på forum är det eller om nån har bra recept på vegetarisk styrkemat (med mjölk/ägg)? Om det är lättlagat är det plus eftersom jag är urusel på planering och saknar allt vad tålamod heter.
// lillen
Jag skulle nog ha lagt det här inlägget under matforum...
Flyttat till forumet "Näringslära & kosttillskott".
// Administratör
Rågbröd med ägg och majonnäs går rätt snabbt att fixa. Mjölk blandat med rapsolja (använd mixer) och något som smaksättning, typ Oboy eller proteinpulver ger en rätt god viktökningsdrink (rapsoljan smakar knappt något).
Det finns rätt många vegetariska rätter på http://vegan.nu/recipes/ . Visserligen innehåller de inte mjölk eller ägg, men många av dem har bönor eller soja som huvudingrediens vilket ger rätt mycket protein.
Hejsan
Jag har fått en del råd av bl.a. matti och forsman rörande träningsvärk. Nåt av råden (eller flera) har hjälp och jag har mkt mindre värk nu än innan. Tackar för detta.
Jag är vegetarian och undrar om nån annan här på forum är det eller om nån har bra recept på vegetarisk styrkemat (med mjölk/ägg)? Om det är lättlagat är det plus eftersom jag är urusel på planering och saknar allt vad tålamod heter.
// lillen
Undrar du över vegetarisk styrkemat så har du kommer till rätt plats för att få de rätta svaren - jag har själv varit vegetarian i fem år var av 2 som vegan!
Du måste först och främst acceptera att du inte kan bygga lika stora muskler lika fort som en person som intar animaliskt protein. Men misströsta inte, du behöver bara lägga ner lite mer jobb - i gymet samt i köket.
Nu kom jag inte riktigt i håg din ålder samt längd (vikt) osv men följ dessa tumregler:
Dela upp det i följande delar:
Baljväxter:
Ca 45 % (minst) av din föda skall komma i från baljväxter så som:
Mungoböner,
Kikärtor,
Kidneybönor,
Stora via bönor,
Blackeyebönor samt Gröna linser.
Försökt att koncentrera dig på gröna linser även om röda är enklare och godare att äta. Att tillaga dessa ovan nämnda baljväxter är enkelt. Blötlägg över natten (behövs inte för alla). I med grönsaksbuljong, vitlök samt lagerblad och salt (örtkryddor chili efter tycke och smak) samt koka upp och sjud i ca allt från 15 min till 1 timma beroende på vad du har i kastrullen. I slutet av koktiden slänger du i några skurna morötter samt ett par finhackade lökar. Serverar med Råris. Göra stora satser som räcker många dagar. Tänk på att mat blir godare om kryddorna får ”gifta sig” med varandra i nån dag i kylen. Frys in resten.
Grönsaker: ca 35 % (minst) av din föda.
Rikta in dig på sk hårda grönsaker, inte på Svenssongrönsaker som är dyra och innehåller lite. Välj:
Svartrötter
Kålrabbi
Rotselleri
Kålrot
Potatis
Palsternacka
Morötter
Rödbeta
Vitkål.
Samt groddar
Gör smarriga sallader (köp en bra dressings bok eller kolla lätet...)
Mjölkprodukter:
Minimjölk
Keso
kesella
Ägg
yoghurt
Och bröd och gryn.
Gör din egen musli av torkade frukter och organiskt odlade flingor och gryn. Är mycket nötter.
Samt gör den frukost som jag rekommenderade samt drick, mycket och många sojadrinkar. Soja protein är mycket billigt och kan med fördel blandas med ägg och mjölk.
/Forsman
Jag försöker ta till mig tipsen så gott det går, har handlat in lite basvaror och så, men jag måste säga att jag inte pallar att äta så mkt böner :) (se ovan). Ett mål bönor om dan kanske. Annars går det fint nu.
Några snubbar på gymmet säger att sojaprodukter innehåller östrogen och att jag kommer få kvinliga former om jag använder mkt soja. Stämmer det här verkligen, nån som vet?
Jag försöker ta till mig tipsen så gott det går, har handlat in lite basvaror och så, men jag måste säga att jag inte pallar att äta så mkt böner :) (se ovan). Ett mål bönor om dan kanske. Annars går det fint nu.
Några snubbar på gymmet säger att sojaprodukter innehåller östrogen och att jag kommer få kvinliga former om jag använder mkt soja. Stämmer det här verkligen, nån som vet?
Ha ha ha ha...Bry dig inte om dem. De mängde det handlar om påverkar dig inte...För övrigt så innehåller t ex öl mer östrogen.
Däremot så kan man utveckla allergi mot soja, som ät betydligt allvarligare. Det är tufft att vara vegetarian och styrketräna. Det kostar på. Du måste öka din kunskap och färdighet om kost och livsmedel i stort.
Är ”bygga” är som att springa maraton och spela schack samtidigt – att dessutom vara vegetarian, ovanpå detta, kräver än mer tid, kunskap och tålamod.