Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hungrig efter träning, normalt?

Registrerad: 2003-06-04

Jag tränar rätt mycket, 5 dagar i veckan. Dem dagar jag tränar har jag problem med att jag är hungrig. Äter frukost, oftast vaniljfil, den lätta varianten med lättmusli, grovt bröd utan smör med pålägg som t.ex. skinka eller leverpastej med någon grönsak och te.

Brukar träna mellan ca 10.00-11.30 inklusive uppvärmning och stretch. Varannan gång styrketräning, tränar igenom hela kroppen och varannan gång konditionsträning, 35 min. på cykel samt hopprep. Är inte så vältränad ännu, så jag bränner ca 240 kalorier på 35 minuters cykling.

Direkt efter träningen försöker jag äta något litet, t.ex. en banan eller liknande. Sedan äter jag lunch ungefär kl. 13. Det brukar vara lagad mat med sallad till. Försöker äta efter tallriksmodellen, t.ex. kycklingfilé med basmatiris, pasta med wokade grönsaker, ibland kött med potatis o.s.v.  Undviker såser och sånt för jag har bestämt mig att jag ska gå ner i vikt och bli en mer vältränad människa. Ändå kan jag bli hungrig bara efter några timmar, då försöker jag äta mellanmål, t.ex. frukt.

Ibland är jag så hungrig att jag måste äta lagad mat även på eftermiddagen, vid 17-tiden ungefär. Är det normalt att behöva äta två lagade mål mat om dagen? Jag har inte det här problemet dem dagar jag inte tränar. Sen äter jag kvällsmat nån gång vid 21-22-tiden, t.ex. smörgås och te.

Jag försöker dricka tillräckligt med vatten och om jag dricker något annat till maten är det oftast lightläsk eller lightsaft. Så frågan är är det normalt att bli så hungrig som jag blir efter träningen?

Registrerad: 2003-03-06

Eh...... Man SKA ju äta två lagade mål mat om dagen! En stadig frukost, lagad lunch och middag, samt mellanmål däremellan. Totalt 5 mål alltså.

Det viktiga är ju VAD man äter och hur mycket.

Från: sollefteå
Registrerad: 2003-02-09

tiger: jag vet inte om du är tjej eller kille, men du verkar ha ett lite komplicerat förhållande till mat, eller? det är helt och fullt normalt att bli hungrig vid 17-tiden om du inte ätit sen 13!

man ska äta med ca 3 timmars mellanrum under dagen så att förbränningen håller igång, det blir som julbingo sa tre riktiga måltider, frukost, lunch och middag där minst lunchen och middagen ska bestå av lagad mat typ husmanskost (jag räknar inte filfrukost som lagad mat ;) ) och sen två eller tre mellanmål mellan måltiderna som kan vara nån smörgås eller frukt.

om du tränar så mycket som 5 gånger i veckan är det ännu viktigare att du äter ofta och regelbundet, och att det du äter är bra mat. annars är risken stor för överträning och att kroppen inte orkar ähnga med, immunförsvaret försvagas osv.

alla får bra resultat i början av sin träning, men senare kommer det att hänga mycket på kosten hur dina resultat utvecklar sig.

lycka till! hälsningar / Klara

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB