Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 8  

EISELT EsaPro

Registrerad: 2006-02-23

Surfande runt lite och såg på EISELTs hemsida att dom precis slæppt eller iaf ær på g att slæppa ett nytt protein som skall vara mycket bættre æn det vassle vi alla trycker i oss annars. Det ær ett tillskott med 100% fria EAA (essentiella aminosyror) som skall vara mycket anabolt i samband med træning. læs hær http://www.eiselt.se/produkter/Esapro.htm
Fria aminosyror ær væl dock inget nytt om jag minns rætt. Har før mig att twinlab har nån gammal produkt som hette typ "anabolic fuel" som skall vara nått liknande har jag før mig.

Så vad sæger ni? Kommer folk sluta med vassle nu som det låter på beskrivningen eller ær detta bara nån humbugg øverkursprodukt och inte før den stora massan?

Vore intressant att høra vad folk och kanske inte minst EISELT sjælv har att sæga om saken.

Ursækta mina danska bokstæver, har flyttat till danmark før några år framøver =).

Senast redigerat av IvanTheMan (2006-09-10 21:34)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Esapro är ett för mig högintressant tillskottt som jag väntat ett tag på. Produkter med rena EAA har det inte funnits många av på marknaden. En del har alla aminosyrorna, men de flesta har bara haft några av dom. Svinigt dyrt brukar det också vara. Enligt vad Eiselt skrivit så kommer priset hamna på 350-400kr för 750g. Fast man får tänka på att man kanske tar max 18g/träningstillfälle. Själv kommer jag att ta 10g eller mindre.

Kolla trådarna om EAA och EsaPro på Kolozzeum.
Om EAA.
Om EsaPro.

Från: Alltid gymmet!
Registrerad: 2006-01-31
Webbsida

Honn skrev:

Esapro är ett för mig högintressant tillskottt som jag väntat ett tag på. Produkter med rena EAA har det inte funnits många av på marknaden. En del har alla aminosyrorna, men de flesta har bara haft några av dom. Svinigt dyrt brukar det också vara. Enligt vad Eiselt skrivit så kommer priset hamna på 350-400kr för 750g. Fast man får tänka på att man kanske tar max 18g/träningstillfälle. Själv kommer jag att ta 10g eller mindre.

Kolla trådarna om EAA och EsaPro på Kolozzeum.
Om EAA.
Om EsaPro.

varför hade du tänkt att ta mindre?

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Innan man hoppar av glädje så borde man läsa igenom några av de trådarna på kolo först, visst graferna ser fin fina ut men allt annat som man måste hålla koll på dårå? Honn kanske postade en eller flera av dem läsväda trådarna som man BÖR läsa om man ska köpa rena EAA och använda sig av det. (orkar inte kolla vilka han postat). Som JAG förstått det hela med rena EAA så är det igentligen bara en stor fördel att inta när man inte ätit något på länge och EAA måste fort ut i kroppen, tex som på morgonen efter nattens fasta (som studien var gjort om jag inte missminner mig).. Så, inte nog med att man måste tänka på NÄR man stoppar i sig det utan man måste oxo tänka på med VAD man tar det för att det ska ge den "rätta" effekten. Som det står i en av kolo-trådarna så är detta ganska "hårfint", om jag inte missminner mig användes orden ***** eller katastrof.. Gäller att veta vad man gör om man ska lyckas med detta "experiment" och det blir en del saker man måste anpassa efter det.

Men visst om man inte är ute efter att inta rena EAA innan passet (som jag snackar om ovan) så funkar det säkert prima att ta det istället för vassel etc.

Senast redigerat av high_school_boy (2006-09-10 22:55)

Moderator

Dr Nick skrev:

varför hade du tänkt att ta mindre?

18g är den totala dos som det teorisetats om vid fördelning före, under och efter dvs 6+6+6. Jag tar bara en drink före och en mitt i. Eventuellt ska jag endast ta EsaPro före och sen använda vassle/kasein mitt i.

Som HSB skriver så bör man läsa trådarna jag postade. I alla fall den om EAA. Magen ska vara tom för att få full effekt av rent EAA. Om man dragit i sig en stor måltid 1-2h innan kan man troligtvis lika gärna använda vassle. Räkna med 3-4h för att tömma magen på en stor måltid. Själv så äter jag mitt sista stora mål mer än 4h innan passet och mitt sista lilla mål (frukt, drink och kanske en macka) 2h innan. Det enda jag behöver ändra är att plocka bort min halva proteindrink som jag tar 30-45 minuter innan passet.

Registrerad: 2004-11-24

Jag skulle tro att om man har mat i magen så ger vassle ingen nämnvärd effekt på proteinsyntesen och EAA ger ungefär den effekt man skulle fått av en vassledrink på tom mage. Det bästa är troligen att man inte äter för tätt inpå träningen oavsett vad man tar innan passet.

Kroppen behöver inte vara helt uttömd. Forskning visar ju att flera upprepade doser av EAA inte förtar effekten av varann även om blodkoncentration av EAA är förhöjd. Det är själva ökningen av EAA som har den stimulerande effekten.

/ Henrik

Webbsida

så nu skall man alltså inte äta innan gymmet??jag har alltid tagit en måltid vid halv fem och sen gymmat vit sex med protein drink direkt innan?

Det beror på vad du äter. En 200gr ostburgare med pommes frites är nog inte så bra...

Webbsida

he he,nej det brukar bli en tallrik musli eller några mackor med kalkon/keso..

Moderator

Yay. Nu finns det på farmacia. 398:- för 750g. Synd bara att jag redan blåst min budget den här månaden.

Honn skrev:

Yay. Nu finns det på farmacia. 398:- för 750g. Synd bara att jag redan blåst min budget den här månaden.

Du får ju mot faktura på 15 dagar så det kanske funkar?

Vi hoppas på att det inte tar slut direkt men annars kommer det ju alltid in mer men det kan bli ett glapp beorende på hur mycket vi säljer nu i början. Verkar vara väääldigt stor intresse för produkten.

/ Henrik

Webbsida

Honn skrev:

honn har du lust att titta på min tråd under närings lära?

Från: Kalmar Atletklubb
Registrerad: 2005-07-27

Kan man dissa vassle nu då alltså? Esapro sparkar upp syntesen och kasseinet håller muskelnedbrytningen borta. Finns det förresten någon anledning att ta typ whey-80 som mellanmål istället för kassein eller kan man bara ta kassein? Borde man ta esapro tillsammans med kassein för ett bra mellanmål?

Moderator

Du bör läsa trådarna jag länkade till. Du kan ta Esapro tillsammans med vassle eller mat om du vill, men det vore slöseri med pengar. För att få den snabba höjningen av aminosyror i blodet som man är ute efter så verkar det krävas att magen är tom dvs minst 3-4h från ett större mål mat och att det inte blandas med något annat än snabba kolhydrater.

Hokay; Har läst lite Grubfakta nu och lite studier och sånt och tänkte sammanfatta shit för mig själv. Likabra att jag gör det officiellt.

Optimalt verkar vara att:
*I samband med träning (Före, efter & under passet) inta protein tillsammans med kolhydrater. Bidrar till en bättre proteinbalans samt en insulinfrisättning som är antikatabol som bekant.
*Före träning stimulerar en lämplig dos EAA proteinsyntesen med i runda slängar 350%. Något som omöjligt går att göra med vanligt vassle, även om det är toksnabbt. Något som gör mig förvirrad är att om man lägger till vassle till en mix av EAA och kolisar i en efterdrink så får man bättre effekt än i en drink som inte innehåller vassle.

Oklart för mig är fortfarande:
Finns det nytta av vassle i ett mellanmål?

---

Följande är saxat från kolo:

Originally Posted by RajtanTajtan
Skulle det vara bättre att köra det istället för vassle, innan och 2-3 ggr efter passet? Lite dyrt att även byta ut det mot maten.

Är det ingen som har ngt namn på en produkt med fria EAA??
Får ju inga träffar på Google ju.

(Svar från grub):
Har du råd och möjlighet kan du ju använda det direkt före och 1 h efter, om du vill.

Direkt före - så lite som 6 gram EAA stimulerar proteinsyntesen över en tretimmarsperiod med hundratals procent:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/conte … 281/2/E197

En timme efter passet förlängs den anabola effekten ytterligare om EAA tas tillsammans med vassle:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer … med_docsum

---

Senast redigerat av Thewind (2006-09-13 22:50)

Moderator

Vassle är inte toksnabbt i jämförelse med rena EAA.

Drinkarna de jämförde i studien är rena kolhydrater mot EAA+vassle+kolhydrater. Den senare vann föga oväntat.

Då finns det bara en sak jag undrar. Vassle/kassein som mellanmål? Verkar inte som EAA är särskillt ekonomiskt att ta som mellanmål...

Moderator

En vassle och kaseinmix är troligtvis bättre som mellanmål. Har du råd kan du alltid ta EAA mellan målen t.ex. mellan lunch och ett mellanmål. Fast då gäller sama sak som vid träningen enligt vad jag förstått. Magen ska vara tom. Normalt så hiiner i alla fall inte min mage bli tom mellan lunch och ett mellanmål, så det fungerar nog bäst mellan ett flytande mål(drink) och ett annat mål.

Så vad sæger ni? Kommer folk sluta med vassle nu som det låter på beskrivningen eller ær detta bara nån humbugg øverkursprodukt och inte før den stora massan?

Den stora massan bli kanske medvetna om de nya EAA-rönen om 5 år. 

Jag tror inte att en vanlig glad amatör i första hand ska använda EsaPro utan i först se till att äta bättre och kanske komplettera med protein/kolhydrater för att få i sig mer utspritt under dagen. När de har tränat i något år, fixat så att näringsintaget är nästintill optimalt kan tillskott med EAA vara intressant. 

För dem som tränar mer seriöst och som känner till studierna kan jag inte se någon anledning till att man inte skull använda EAA när man vet att det är bättre än t ex vassle. Prismässigt ligger en 6 grams dos på ca 3,2 vilket är jämförbart med ett bra vad en drink av ett prisvärt vassle kostar. EAA kan också användes för att öka det biologiska värdet på protein så det är inte omöjligt att vi ser EAA-berikade proteiner framåt i tiden.

/ Henrik

Registrerad: 2005-02-14

Hur tycker ni att det smakar? Personligen hade jag lite svårt att få ner det, kanske en vanesak..

makamjau skrev:

Hur tycker ni att det smakar? Personligen hade jag lite svårt att få ner det, kanske en vanesak..

Blanda i mer vatten bara så smakar det mindre. Testa att hälla i lite saft eller citronkoncentrat om du vill få i lite syrlighet eller sötma.

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

För er som vill ta del av yttligare lite info ang EsaPro.

http://forum.body.se/showthread.php?t=7943

Registrerad: 2006-05-13

Jag ska absolut köpa EsaPro. Jag har läst igenom alla trådar på kolozzeum om det och det verkar vara en bra produkt. Min budget tillåter mig inte att ta flera portioner om dagen precis, men före och efter/under träning ska inte vara nått problem. Jag rekommenderar alla att läsa trådarna.

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

Jag har kollat runt lite på Kolo nu och då kommer ju frågan? Hur mycket ska man ta egentligen?
Räcker det med 6 gr innan träningen eller ska man ta mera?

Registrerad: 2006-05-13

10g. Räcker gör det väl med 6 gram, men 10 ger bättre effekt. Nu vet jag inte i vilket sammanhang denna dos har intagits men huruvida 10g är bättre än 6g borde väl inte ha något med intagstillfället att göra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost … tcount=166

Sidor: 1 2 3 … 8  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB