Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Choklad

Registrerad: 2003-04-24

Hur illa är det att ta en chokladbit (t.ex guldnougat) till kaffet 1-2 dagar under veckan (mån-fre) om jag går på diet och dessutom har ätardagar på lördagar?

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

50 g choklad innehåller 200-300 kcal. Två chokladbitar (50 g) per vecka = 600 kcal = ~85 kcal per dag. 85 kcal per dag är väl knappast skillnaden mellan en lyckad/misslyckad diet då rekommenderat energiunderskott per dag är ca 500 kcal. I värsta fall kommer det att ta 1-2 dagar längre tid att gå ner 1 kg. ;-)

Kanon :) Tackar för svaret.

På lördagar äter jag VÄLDIGT mycket choklad, är lite godis-tokig ;) Jag går ändå ner ca 0,5 kg/vecka så det verkar inte vara någon fara. Kan jag sprida ut den mängden choklad på flera dagar istället eller klarar jag mig från att gå upp nu pga att jag äter allt onyttigt på en dag?

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Det är bättre att äta godiset en enda dag, istället för att sprida ut det. Dels för psyket, du har nåt att se framemot - funakr för mig.

Sen om du går på "diet", alltså äter ngt midnre än vad kroppen behöver (för att gå ned i vikt), så anpassar sig den smarta kroppen efter ett tag till det låga energiintaget. Förbränningen minskar "bäst att spara på kroppsfettet, det är svälttider" - tänker den. Då är det bra att ha en ätardag å "schocka" kroppen med mer mat å näring "oj, här var det gott om mat, nu kan jag bränna fettdepåerna, jag får ju påfyllning!".

Så försök å samla ihop det på en dag. Du äter du totalt mindre också, men är ännu mer nöjd!

Så är det för mig iallafall!

Registrerad: 2003-01-29

På lördagar äter jag VÄLDIGT mycket choklad, är lite godis-tokig ;) Jag går ändå ner ca 0,5 kg/vecka så det verkar inte vara någon fara. Kan jag sprida ut den mängden choklad på flera dagar istället eller klarar jag mig från att gå upp nu pga att jag äter allt onyttigt på en dag?

En nyfiken fråga: vad menar du med "VÄLDIGT mycket" i fråga om choklad? För MIG skulle det innebära typ en hela Paradis-ask (500 gram), som man äter upp helt själv i ett enda svep. (Jag är inte direkt överdrivet smal... Dagens understatement! :-))

Att "sprida ut" godisätandet på flera dagar är INGET jag rekommenderar! Jag vet att man tänker att "jamen, det måste ju vara bättre att äta LITE varje dag i stället för kopiösa mängder en eller ett par dagar i veckan". Och sedan slutar det med att man sätter i sig kopiösa mängder varje dag i stället för bara en eller ett par dagar i veckan...

Ett tips förresten, för den som inte vill avstå från choklad men gärna från tonvis med extra kalorier: Plupp chokladdryck! I början så tycker man kanske inte att det smakar ett skit, men när man varit utan godis i någon vecka och börjat bli socker-avgiftad - då är det riktigt gott faktiskt! (Och skulle man någon gång råka bli "galen" och hälla i sig en hel pava på raken, så är det inte HELA världen. Kan inte på långa vägar jämföras med ½ kilo chokladpraliner...:-))

Med väldigt mycket menar jag (förrförra helgen, förra helgen blev det mkt blandat så det har jag inte exakt uppskrivet):
1 center-rulle
6 guldnougat (små)
1 dubbel pigall
1 marabou apelsinkrokant chokladkaka
Lite glass och massor med cola.

Iofs kunde jag äta ungefär så mycket några gånger i veckan förut, men nu när jag har börjat äta bättre/mindre känns det där som alldeles för mycket. Jo jag gick upp i vikt tidigare, därför jag bestämde mig för att ta tag i det och gå ner. Har gått ner ca 6kg sen i mitten av april.

Trots att jag vräker i mig rätt mycket på helgen så går jag ändå neråt i vikt just nu, men jag är orolig att det ska avstanna. Lördagen som var åt jag ännu mer än det där, kändes som magen skulle spricka.

Vikten just nu är ungefär densamma som förra veckan så jag antar att det tar någon extra dag att få bort det extra som jag fick i mig då.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB