Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5  

Power Punching Machine's Road of Heart and Glory (bilder)

Registrerad: 2006-04-02

Jag syftade väl mer på kanske lite olja en gång i halvåret eller nåt sånt ;)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Ja, bara för att uppdatera.

Sprang gjorde jag i morse enligt schemat. En tråkig sak som hände var att min mp3-spelare helt plötsligt stannade så jag utnyttjade min garanti idag på Teknikmagasinet. Förhoppningsvis får jag en ny om ett par veckor.

Sedan på boxningsklubben testade jag för första gången towel-pull-ups, dvs. jag lindade en ganska stor handduk runt chinsstången och lyfte mig i ändarna. Det var riktigt jobbigt för händerna, men som tur var gjorde inte handleden ont i den övningen. Det gick smidigt, men var väldigt svårt - ryggen orkade eftersom jag är van vid chins, men inte händerna. Jag såg det främst som en handövning och hela mitt styrkepass idag återspeglar det med armhävningar på knogar och fingrar.

Jag slog några ronder på maize-ball - en boll som hänger i taket, ganska tung och hård, som svänger fram och tillbaka. Meningen med den får man skapa själv... jag jabbade på den med vänstern samtidigt som jag cirklade runt den och så drämde jag till med högern så att den flög iväg och kom tillbaka och då "plockade" jag den med högern vid ansiktet och så gav jag den en vänsterkrok osv.

Och så slog jag på päronbollen, ny teknik - dubbla slag. Nu fixar jag basic rhythm utan problem 1-2-3-slag-1-2-3-slag, man hamnar liksom i trans. Jag märker hur det påverkar min boxning positivt på många sätt. Bl a mjölksyretåligheten i armarna, snabbheten i händerna, koordination, rytm osv.

Jag slog också på double-end bag (golv/takboll). Det gick riktigt bra. Första gången - tidigare i veckan - var jag inte uppmärksam på kedjan nedtill på bollen, duckade under bollen och fick en snärt över ögonbrynet av kedjan så att det gick upp ett jack. Men nu har det läkt (tur att man har bra läkkött).

Jag hoppade rep och fick inte alls så ont i smalbenen, bara en liten molande värk. Det har blivit varken bättre eller sämre och som det är nu är det uthärdligt så jag fortsätter kämpa.

Jag började och avslutade dagens träningspass med skuggboxning, fokuserade på kombinationer, kontringar, attacker och fotarbetet.

Det är nästan tomt på gymmet. Bara T-rex som tränar som ett djur och svettas som en bastu. Och på morgonen 5.30 är det bara T-rex som springer på vägarna. Det är sånt här som stärker motivationen! Först upp av alla för att träna, sist hem från gymmet på kvällen.

Sedan när terminen börjar - någongång i mitten av augusti - blir det sparring. Som det är nu är det ont om träningspartners här...

Mitt ex kommer  ta ett kort på mig nästa vecka. Har ingen kamera i min egen mobil och jag har lite svårt att förklara för någon av mina killpolare varför jag vill att han ska fota mig i bara kallingarna när jag spänner mig... haha. Så foto kommer (mobilkvalitet) någon gång i nästa vecka. Dagsformen. I slutet av månaden är jag förhoppningsvis i ännu bättre form.

Idag hittade jag den här länken om boxaren Rocky Marciano (som filmen Rocky baseras på):

http://www.geocities.com/Colosseum/Aren … amina.html

Han är en förebild för mig.

Det var allt från mig den här gången. Godnatt på er.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Wow, du är verkligen en förebild vad det gäller träning, kreativitet och motivation! Rocky Marciano, han förlorade väl aldrig en match, eller hur var det?

Tack! jag gör mitt bästa.

Du har helt rätt angående Marciano, han drog sig tillbaka utan att ha förlorat en enda match - en av de få boxare som slutade boxas i tid. Så han är en förebild även i det avseendet.

Registrerad: 2006-03-16

Ifall du inte har läst Joyce Carol Oates bok "Om boxning" som citeras i Marcianolänken kan jag rekommendera den.

Du tränar grymt hårt, brr :)

Ifall du inte har läst Joyce Carol Oates bok "Om boxning" som citeras i Marcianolänken kan jag rekommendera den.

Du tränar grymt hårt, brr :)

Tack för boktipset! den finns inne så jag lånar den på måndag.

Jag fortsätter i stort sett enligt samma schema nästa vecka. Eventuella avvikelser noteras.

På måndag kommer jag att hjälpa till vid en stor flytt av möbler. Det beräknas ta ca 8 timmar. Jag måste stiga upp ca 5.30 för att hinna dit jag ska, så morgondagens löprunda utgår. Det blir nog ganska jobbigt kroppsarbete, så på kvällen kanske jag kör lite mindre styrketräning och fokuserar mer på boxningen.

Från: Stockholm/Löparspåret
Registrerad: 2006-01-09

Jag fortsätter i stort sett enligt samma schema nästa vecka. Eventuella avvikelser noteras.

På måndag kommer jag att hjälpa till vid en stor flytt av möbler. Det beräknas ta ca 8 timmar. Jag måste stiga upp ca 5.30 för att hinna dit jag ska, så morgondagens löprunda utgår. Det blir nog ganska jobbigt kroppsarbete, så på kvällen kanske jag kör lite mindre styrketräning och fokuserar mer på boxningen.

Hur seriöst kör du boxning? Jag har inte riktigt läst allt du har skrivit, ifall du nämnt det. Kör du matcher förresten?

Btw kul med fler träningsnarkomaner :)

Tjena Mirre, jag tar mycket seriöst på boxningen. Målet (på lite längre sikt) är att vinna SM i lätt tungvikt (81+ kg). Terminen på boxningsklubben har inte börjat riktigt än, utan startar någon gång i mitten av augusti. Jag kommer börja i matchgruppen då. Jag har boxats tidigare men då som nybörjare på en annan klubb och har inte gått några matcher än. Jag har erfarenhet av matcher från andra kampsporter - karate, judo och wushu (kung fu). Jag tränar boxning sex dagar i veckan och springer (se löpningsschemat på första sidan) sex morgnar i veckan.

Kul med fighting :)

Registrerad: 2005-12-30

Vilken klubb tränar du för/ska du börja träna för? Är det i deras lokaler du tränar nu under sommaren också?

Fan, att ge sig ut och springa 5:30 6 dar i veckan är inget annat än beundransvärt. Jag är djupt olycklig varje gång jag ens måste gå upp vid den tiden, om så bara för att masa mig iväg till jobbet ;) Har alltid önskat att jag var en morgonmänniska. Har dock problem med det där med morgonlöpning ändå, eftersom jag inte klarar av att träna på tom mage (är närmast svimfärdig innan frukost de flesta mornar), har du nån aning om det är något som går att öva bort? Alt förslag på saker man kan äta/dricka nära inpå ett pass utan att känna sig "tung i magen" eller få håll eller illamående under löpningen?

Kul med boxningssatsningen för övrigt om jag inte redan nämnt det. Jag har själv hållt på med kickboxning ca 1 ½ år och det är bland det roligaste jag gjort i mitt liv. Fick höra att jag var en talang också och skulle väl egentligen börja tävla så smått när min axel sa tack och hej och så gick det med den saken.. :( Den känns dock bättre nu efter ca 1½ års rehab, så mer rehab och ren styrketräning för axlarna är vad jag blivit rekommenderad av sjukgymnaster och läkare, så vi får väl se hur det blir framöver.

Lycka till med ditt fortsatta slit :)

Hej Machine Gun! tråkigt det där med axeln, hoppas den blir tillräckligt bra snart så att du kan börja kickboxas igen. Jag brukar svepa lite kolhydrater före mina löppass på morgonen, just nu tar jag carboflex (finns att köpa hos gymgrossisten). Det funkar jättebra.

Jag har börjat träna på AIF. Du kan kolla in deras hemsida www.aif-boxning.com De har många bra boxare och många i den svenska elitboxningen har börjat träna där. De har många tungviktare också så jag kommer inte lida brist på sparringpartners när terminen börjar.

Imorgon ska jag som sagt flytta möbler, så styrkepasset blir ju lite onödigt senare på kvällen. Jag bestämde mig för att träna nacken och trapetsen explosivt istället samt träna magen och ryggen i superset såhär:

Intensiv rephoppning 1 min
Ryck med kettle-bell 40 reps (byta arm efter 10 reps)
Jump shrugs 20-25 reps

Upprepas 2 set utan vila emellan.

Balancen tränar jag genom att stå på ett ben och vrida kroppen till höger och vänster med en medicinboll i utsträckta armar (till failure).

Nacken tränas genom nackrullningar från wrestler's bridge.

Mage/rygg_

1. Benlyft i chinsstång x 20
2. cykelcrunches x 30
3. Benlyft med twist i chinsstång x20
4. V-ups x 30
5. superman x 20

Upprepas 3 set

När det gäller boxningen så ska jag såklart köra skuggboxning i början och slutet av passet. Jag ska träna på kroppsslag på en rund vatten-säck också och så ska jag öva på att slå snabba kombinationer (4 slag) på sandsäck.

Om jag orkar ska jag göra towel-pullups (tog så himla bra på händerna) i superset med sledghammer (slå med en slägga på ett stort traktordäck).

Helst skulle jag också vilja göra bänkpress i superset med plyometriska pushups, så har jag täckt in hela överkroppen och bålen.

Vi får se hur långt krafterna räcker.

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Saftigt magpass där. Jag får träningsvärk av att bara läsa det.

Idag, tisdag, blev träningen något annorlunda, beroende på att jag hade förmånen att träna med ett par killar ur gräddan av den svenska boxningseliten. Jag vågar påstå att jag fysiskt sett är i lika god form som de och att jag är mycket hungrigare - de är på toppen och jag klättrar. Men de har BETYDLIGT mer erfarenhet, vana och teknisk skicklighet. Det märks också på deras skuggboxning. Men slagstyrkan tror jag att jag kan matcha. Får jag väl in en träff så gör det nog jävligt ont. Min balans är inte den bästa - den får jag jobba mer med. Det gör inget att jag är sämst bland de bästa, jag ska fortsätta träna med dem, för därigenom utvecklas jag nog mycket snabbare och mer än att träna med rena nybörjare. Jag befinner mig någonstans mittemellan och min strävan är ju uppåt.

Från: Kalmar Atletklubb
Registrerad: 2005-07-27

Känns som fina framtidsutsikter. Keep it coming!

Från: Stockholm/Löparspåret
Registrerad: 2006-01-09

Idag, tisdag, blev träningen något annorlunda, beroende på att jag hade förmånen att träna med ett par killar ur gräddan av den svenska boxningseliten. Jag vågar påstå att jag fysiskt sett är i lika god form som de och att jag är mycket hungrigare - de är på toppen och jag klättrar. Men de har BETYDLIGT mer erfarenhet, vana och teknisk skicklighet. Det märks också på deras skuggboxning. Men slagstyrkan tror jag att jag kan matcha. Får jag väl in en träff så gör det nog jävligt ont. Min balans är inte den bästa - den får jag jobba mer med. Det gör inget att jag är sämst bland de bästa, jag ska fortsätta träna med dem, för därigenom utvecklas jag nog mycket snabbare och mer än att träna med rena nybörjare. Jag befinner mig någonstans mittemellan och min strävan är ju uppåt.

Perfekt för dig ju! Gör precis samma sak med erfarna marathonlöpare. Det är ju bara att leka och lära => bra resultat :)

Från: Kalmar Atletklubb
Registrerad: 2005-07-27

Det enda dryga kan vara att man får sååå mycket däng. Min tränare som höll i den fightinginriktade gruppen var med i landslaget brukade piska sönder mig rätt hårt. Vi var inte så många i gruppen heller så... men visst lär man sig snabbt.

fantomen är hård mot dem hårda

Registrerad: 2005-03-29

Riktigt bra jobbat!
Bara att kämpa på.

Nu väntar vi fortfarande på bilder :)

Det kommer bilder den här veckan, kanske redan ikväll. Bröstmusklerna har krympt för jag har inte tränat dem på annat sätt än genom vanliga armhävning på länge nu, mest nöjd är jag med rygg (övre delen) och ben. Axlar och armar är jag väl ganska nöjd med. Midjan är smal och man märker lite rutor, men jag har alltid haft problem med att få fram rutorna ordentligt, hur lite bukfett jag än har haft. Men jag är som du förstår inte bodybuilder, utan strävar efter en fighters fysik. Det blir med andra ord ingen märkvärdig syn. Ali - the greatest - var ju inte direkt någon kroppsbyggare - smärt, hyfsat muskulös/senig.

Registrerad: 2005-03-29

Ja självklart så utgår man ifrån vad man ska bli bra på och den aktiviteten man utövar!

Jag måste säga att det var längessen jag har blivit så impad av någons träningspass som av dina! (första chocken kom när jag läste Honns typ 9 timmars pass med 659547 set ;)

Ser väldigt mycket fram emot bilderna!

http://img416.imageshack.us/img416/1051/bild0003au5.jpg

http://img473.imageshack.us/img473/7628/bild0004hl9.jpg

Ok, det blev lite mobilkamerabilder... som sagt, usel kvalitet. Man märker kanske lite hur jag är byggd. Men jag har faktiskt bättre definition på musklerna än vad bilderna visar. Jag har tappat en del muskelmassa nu pga. min ökade konditionsträning, minskade proteinintag och det faktum att jag inte lyft skrot på över en månad. Men det gör inget, för mina huvudsakliga bekymmer just nu är att öva upp konditionen och mjölksyretåligheten, annars lär jag få ordentligt med stryk när sparringen kommer igång på allvar.

Senare i vinter kommer det förhoppningsvis ett träningsmontage där man får se mig i action. Det är intressantare med tanke på att jag tränar för att bli bra på min sport och att några bilder på kroppen inte säger så mycket om hur bra jag är på boxning.

Moderator

Det man ser på bilderna är mer än bra. Ovanligt biffig för en boxare faktiskt! Bra att du kör mer på uthållighet nu för du behöver inte bekymra dig om utseendet i alla fall ;)

Om boxningen skulle gå åt h-e kan du alltid satsa på en karriär i BB-ing haha

184 cm lång och vågen säger 87 kg (fast jag har tappat en hel del vätska idag, dels vid morgonpasset och dels vid kvällspasset).

Dagens träningspass var tufft. Först tränade jag på egen hand och sedan sparrade jag med elitboxarna och efter det körde vi säckboxning i intervaller och så avslutade jag med att slå på päronbollen tills armarna domnade bort och jag inte ens kunde lyfta armen för att klia mig på näsan.

Kortsiktiga mål: öva upp mjölksyretåligheten. Slappna av vid sparring. Utdela hellre flera slag än några få stenhårda. Inte ta ut mig för mycket i början utan spara på krutet. Öva mer på att få med hela kroppen när jag slår - slagkraft handlar mer om teknik än om rå muskelstyrka. Och så måste jag sluta med kaffet och börja dricka grönt te istället, kaffet driver ut för mycket vätska och höjer min puls.

Jag har beställt protein - Optimum Nutritions Whey 100, NOW superantioxidants och TKE Superjoints (innehåller glukosamin och msm), men det har inte kommit än.

Handleden gör ont, trots att jag lindar ordentligt och stryker på tigerbalsam.

Måste lägga mig nu så att jag orkar stiga upp 5.30 imorgon.

Moderator

Din motivation motiverar mig. +1 på grönt te

Sidor: 1 2 3 4 5  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB