Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Ny mixer - vill ha Smoothie-recept!

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-07-06

Hej,
Ny här och har läst en hel del inlägg men nu är det dags för mitt första egna.

Jag är 35+ och har i vår kommit igång med träningen rejält och har också blivit allt mer intresserad av vad jag stoppar i mig.
Köpte mig en mixer och vill nu ha bra rececpt på Smoothies att använda denna mixer till. Så svara gärna med era favoritrecept och om ni använder dem speciellt före/efter träning eller frukost/kväll!

Tack på förhand!

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Lättyoghurt vanlij
Lättmjölk
Frusna bär hallon/blåbär
Banan

Mixa och njut :)

Går även bra med frusna jordgubbar eller liknande om man vill variera smaken. Bananen ger lite sötma, skippar man den tycker jag man behöver socker för att det inte ska bli för surt. Använder man färska bär istället för frysta blir det nog sötare ändå, men då kan det nog vara bra att langa i lite is också för konsistensens skull.

Funkar bra som mellanmål, frukostdryck, efterrätt, "efter träningsmål" osv. Vill man lyxa till det till helgen och ha det som dessert kan man ha i lite mörk rom också, blir inte lika nyttigt förstås, men väldigt gott :P

Tack för tipsen!

Tog lite vad jag hade hemma och gjorde min första Smoothie.

2 kiwi
1 banan
2 dl  yoghurt vanilj (Valio Stund < 0,1 fett är urgod)
ett gäng frusna jordgubbar
ett par iskuber

Jag är helt såld! Underbart gott!
Lätt att variera frukter för att få olika smaker.

Finns det "matigare" recept om man är lite hungringare?

Finns det "matigare" recept om man är lite hungringare?

Ha i lättkvarg (Kesella/Milbona), blir kanske lite tjockare, men det är ju bara att späda med mjölk. Havregryn kan funka också.

Registrerad: 2006-04-21

Kalorisnål:
valfri mängd mild naturell lättyoghurt
valfri mängd av valfria tinade bär eller frukt(er).
valfri mängd vatten
Mixa
gott att droppa lite citron ovanpå.

Kalorisnål:
valfri mängd mild naturell lättyoghurt
valfri mängd av valfria tinade bär eller frukt(er).
valfri mängd vatten
Mixa
gott att droppa lite citron ovanpå.

Blir bättre med frusna bär/frukter, lite tjockare konsistens sådär.

Registrerad: 2006-04-21

ja jo iofs. jag brukar bara tina dom lite lätt så att de fortfarande hålls kalla. iaf så här på sommaren.

Från: Uppsala/Sthlm
Registrerad: 2005-10-29

Vill bara höja ett varningens finger för brain freezer! om man använder frusna bär och är glupsk som jag. :D

Jo tack, fick en smäll av det igår då jag dessutom tog i lite light-vanilj-glass + isbitar för att få en svalkande dryck. Givetvis asgod och då är det svårt att hålla tillbaka med en grym huvudvärk som följd.

Registrerad: 2005-03-07

Okej nu har jag inte testat detta men som en uppenbarelse så kom jag på receptet.
Kessella och funlight är ju så sjukt gott och blir typ som youhurt så detta borde kanske fungera:

Lätt kessella
Funlight
Bär i samma smak som funlight
Lätt/mini mjölk till önskad konstistens
Lite krossas is

Om någon vågar prova så meddela gärna om det var gott.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-04-05

gainer eller protein

med havregryn och en banan

Från: Linköping
Registrerad: 2004-11-20

Okej nu har jag inte testat detta men som en uppenbarelse så kom jag på receptet.
Kessella och funlight är ju så sjukt gott och blir typ som youhurt så detta borde kanske fungera:

Lätt kessella
Funlight
Bär i samma smak som funlight
Lätt/mini mjölk till önskad konstistens
Lite krossas is

Om någon vågar prova så meddela gärna om det var gott.

Funkar många bra men man ska helst ha vatten och rikligt med det så får man en näringsmässigt bra smoothie iaf, om inte smakmässigt.

Från: göteborg
Registrerad: 2006-04-16

Hej!
Jag har hittat ett självplock och hämtat billiga bär till frysen. Sedan en vecka har det blitt en sån här goding varje kväll när jag kommit hem i värmen. Det är lite som pyttipanna, funkar med vad man nu har hemma och blir gott varenda gång!

Frysta bär (jag har använt röda vinbär &/eller krusbär) ca 1 1/2 dl.
2 dl minimjölk (eller annan mjölk)
en färsk frukt (kan uteslutas men gör det extra göttigt)
1/2 dl fiberhavregryn (alla sorters flingor borde funka, testade quionoagryn och helt kokt vete, d blev lite matigare)

mixa!

Om jag inte helt misstagit mej på (ögon)måtten som jag angivit här så skall konsistensen bli som en sorbét, med mer mjölk blir det smoothie. Jag gillar att det är lite surt, den som tycker annat kan testa att byta lite mjölk mot kesella och banan, det blir både mjukare och sötare.
Nackdelen med det sura är att mjölken skär sig när det tinar, men för det mesta är det inget som hinner hända innan glasskålen är tom. Kanske blir det annat om man gör det på sojamjölk?
Jag kan fö. tänka mej att det kan bli gott att slänga i lite kryddor som mynta i mixen. Men som sagt, man tager vad man haver!

Smaklig smoothie!

Från: Skövde
Registrerad: 2006-05-15

Nu har jag också skaffat en mixer, skulle uppskatta att få några recept att ha under bulk. Jag har inte något proteinpulver hemma så det får jag klara mig utan.

Registrerad: 2006-02-17

Jag är känslig mot laktos, så jag brukar mixa ett par dl sojadryck med en persika och nån matsked boveteflingor. Man kan ha i lite kanel också om man känner för det. Fluffig och gott :)

Registrerad: 2006-08-14

Är inte ett ägg bra att ha i smoothien? Och lite linfrön?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Bar om det är kokt eller stekt. Man tar bara upp ca 50% av proteinet i råa ägg.

Registrerad: 2005-04-11

Ja,men 50% är väl inte fy skam?

Moderator

Jämfört med runt 90% i tillagade ägg så är det fy skam. Råa ägg höjer dessutom risken för trevliga saker som salmonella.

Honn skrev:

Jämfört med runt 90% i tillagade ägg så är det fy skam. Råa ägg höjer dessutom risken för trevliga saker som salmonella.

Eller, om man äter svenska ägg, campylobacter.. Svenska ägg är som regel samonellafria, men campylobacterstammen anses inte helt utrotad i svenska hönshus och den är minst lika otrevlig som salmonella om inte värre.. (vi snackar magsjuka i 2-3 månader som regel)

Registrerad: 2005-07-26

Tycker det är dåligt med recept här.
Iallfall gjorde min första smoothie idag, rätt simpel men god.

2 dl frusna hallon
2 dl mjölk
1 banan

Ska inhandla lite frukter och liknande i veckan, vill ha något mer syrligt som ger en energikick. Vilka frukter rekommenderas?

Registrerad: 2006-11-06

machine gun skrev:

Lättyoghurt vanlij
Lättmjölk
Frusna bär hallon/blåbär
Banan

Detta sitter jag och slevar i mig nu, skal iväg till gymmet snart, MUMS.
Men passa er för brainfreeze...uhh..

Registrerad: 2004-03-01

Honn skrev:

Bar om det är kokt eller stekt. Man tar bara upp ca 50% av proteinet i råa ägg.

Har du några källor till detta? detta låter ju STARKT tvivelaktigt. råa ägg, stekta ägg, kokta ägg. samma näringsinnehåll. kan tänka mig att volymen ökar på grund av att vatten tränger in i ägget vid kokning, men näringsinnehållet är detsamma. Förklara!

//Gustav

Moderator

Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques.

Evenepoel P, Geypens B, Luypaerts A, Hiele M, Ghoos Y, Rutgeerts P.
Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Gastrointestinal Research Centre, University Hospital Leuven, B-3000 Leuven, Belgium.

Egg proteins contribute substantially to the daily nitrogen allowances in Western countries and are generally considered to be highly digestible. However, information is lacking on the true ileal digestibility of either raw or cooked egg protein. The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively. A significant negative correlation (r = -0.92, P < 0.001) was found between the 13C-recovery in breath and the recovery of exogenous N in the ileal effluents. In summary, using the 15N-dilution technique we demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient, albeit incomplete, and that the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment. A simple 13C-breath test technique furthermore proved to be a suitable alternative for the evaluation of the true ileal digestibility of egg protein.

PMID: 9772141 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Registrerad: 2004-03-01

Jag läste igenom den och förstog inte allting, men jag fattade helheten. Detta går ju emot vad man har sagt hur länge som helst. exempelvis att en kalori är en kalori.

jag tror inte jag förstår hur det kan vara möjligt över huvud taget? vart tar de andra 50% vägen? tillgodogör man sig 100% av kalorierna från proteinet fortfarande eller bara 50%? finns de andra kvar i onedbruten form? isåfall varför? och till sist... hur gammal är studien?

//Gustav

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB