Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 … 11  

Deff- Hur? [uppdaterad 9/2 -07]

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Uppladdningens siffror verkar stämma rätt dåligt på många.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Den där jävla uppladdningen, jag förstår inte varför alla rekomenderar den skiten. Hur svårt är det att dra ner på maten och ställa sig på vågen, har man gått ner ja då är det frid och fröjd och då vet man ungf. hur mycket kcal som krävs. Har man inte gått ner då sänker man intaget ytterligare - skitenkelt säger jag (om man har någorlunda koll på vad man stoppar i sig).

Edit: Individen är mer komplex än att man kan generalisera så mycket som den hemsidan gör.

Registrerad: 2006-04-27

när man "deffar" är det då dåligt att äta en macka tills frukost halv 8 på morgonen sedan äta middag vid halv 5 på kvällen, ingeting där imellan, sen på kvällen motionscykla 30 min - 40 min o stryketräna hemma med hantlar?(efter styrketräning äter jag också)

för vad jag förstår så ska man äta 4-5 ggr i veckan

denna "deffen" har jag hållt på med i lite mer än 1 månad o gått ner 14 kg, kan det vara mycket muskler man har förlorat då också?

Moderator

när man "deffar" är det då dåligt att äta en macka tills frukost halv 8 på morgonen sedan äta middag vid halv 5 på kvällen, ingeting där imellan, sen på kvällen motionscykla 30 min - 40 min o stryketräna hemma med hantlar?(efter styrketräning äter jag också)

Det är alltid dåligt att äta så.

för vad jag förstår så ska man äta 4-5 ggr i veckan

Testa 4-5 gånger om dagen. Minst. Jag äter 6-7 gånger de dagar jag inte tränar.

denna "deffen" har jag hållt på med i lite mer än 1 månad o gått ner 14 kg, kan det vara mycket muskler man har förlorat då också?

Om du äter som du skrev ovan så är det troligt. Hur går träningen, har du minskat i styrka? Hur ser det ut i spegeln? Har du blivit av med muskler?

Om du äter som du skrev ovan så är det troligt. Hur går träningen, har du minskat i styrka? Hur ser det ut i spegeln? Har du blivit av med muskler?

grejen är ju att jag var så stor att man inte såg muskler på mig innan, jag har ju blivit mycket mindre runt midjan tex, jag tycker själv att jag lyfter lika mycket som innan, men mina muskler känns mindre, men  kan det inte vara så att man har förbrännt fett på tex armen darför musklen kändes större innan?

Registrerad: 2005-10-28

nu tar jag upp det här igen , men vill bara vara säker på att det blir rätt .

Har tränat seriöst i 2,5 år . Börjar bli bra riktigt bra om man får vara lite självgod . Vill ha bort lite fett från magen och brösten nu till sommaren . Synpunkter och kritisera gärna!

Är 175 väger 80 kg . gör av mig med 3100 kcal om dagen ..
250 g , protein = 1000 kcal
250 g kolhydrater = 1000 kcal
50 g fett = 450 kcal .

Det ger mej ett intag på 2450 kcal om dagen och minskar med 650 kcal .

Rimmligt?

Mvh Sheapy

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

JA

många säger att under deffen, förlorar man muskelmassa, är det svårt o bygga upp det efter deffen igen då? för visa säger att ifall man har haft muskelmassan där innan är det relativt lätt o bygga upp igen

Moderator

Följer du råden i den här tråden så kommer du att behålla din muskelmassa.

Registrerad: 2006-07-19

En sak som skulle vara bra innan man börjar deffa är att veta sitt energibehov/dag. Har hört att man ska ta 22-33kcal x kroppsvikten. Har även kollat på uppladdningen.se men inget där verkar ju stämma. Jag antar att om man atar 33x kroppsvikt får man det behov utan träning

Finns det inte då nåt enkelt sätt att räkna ut intaget och sedan lägga till träningens energibehov. Vill helt enkelt ha reda på energibehovet! Hjälp =)

Moderator

Registrerad: 2006-07-24

Hur ska en vanlig "deffdag" se ut, då snackar jag om maten. Kan någon skriva vad man ska äta från morgon och kväll.

Sen i framtiden kan du soka sj.

http://www.google.se/custom?hl=sv&i … &meta=

Från: blekinge
Registrerad: 2006-09-18

Skulle man kunna äta så här om man vill förlora fett och ha kvar muskelmassan: Frukost: två mackor och kanske nån banan, Lunch: det som serveras i skolan, Mellanmål: två bananer, Middag: två bananer, Innan träning: nån banan, Efter träning: proteindryck+nån banan och knäckebröd och sen en banan innan jag lägger mig?

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-04-21

Jocke89 skrev:

Skulle man kunna äta så här om man vill förlora fett och ha kvar muskelmassan: Frukost: två mackor och kanske nån banan, Lunch: det som serveras i skolan, Mellanmål: två bananer, Middag: två bananer, Innan träning: nån banan, Efter träning: proteindryck+nån banan och knäckebröd och sen en banan innan jag lägger mig?

Blev jäkligt mkt bananer. ät mer varierat. och att äta middag är att rekommendera.
Det bästa är att räkna kcal när man deffar/bulkar så man vet lite mer exakt. har du ett kaloriunderskott så går du ner, så enkelt är det.

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

"Ett kilo kroppsfett består av i runda tal 7000 - 7500 kilokalorier (kcal). När du har förbrukat den mängden energi mer än du ätit, oavsett hur du har åstadkommit denna energiförbrukning eller hur lång tid den tagit, har du gått ner ett kilo. Naturligtvis finns det andra faktorer som spelar in, men i grund och botten är det den matematiken som gäller."

Vad är det för andra faktorer? Jag och en kompis diskuterade detta,
han äter ungefär 800-1000kcal mindre än vad han förbrukar varje dag men han går ändå inte ner i vikt. Jag har ifrågasatt detta, men då han äter onyttigt säger hans lärare ( högre person i skånes fotbollsförbund) att om man äter dålig/onyttig mat så går man inte ner. Någon som vet några faktorer som gör att man ändå inte går ner?
För dem är säkra på att kilokalori räkningen är rätt.

Moderator

Går han inte ner äter han inte 800-1000Kcal mindre än vad han gör av med.

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Nej det säger jag också, men fokusera inte på det, King Grub skrev att det finns fler faktorer som påverkar. Skulle vilja veta lite mer om dem :)

Någon som vet dessa andra faktorer?

Senast redigerat av _henkee (2006-10-07 15:24)

Registrerad: 2006-10-08

Måste fråga en sak angående muskelökning och underhudsfettförbränning.

Om jag på 17 år tränar hårt på dagarna, både gym och HIIT träning, då med The tabata Method som tydligen ska vara den bästa fettförbrännar övningen? http://www.t-nation.com/findArticle.do? … -training.

Och om jag nu också till detta äter nyttig mat och äter så mycket så jag blir mätt och ligger lågt på allt onyttigt, kan jag då inte minska på mitt underhudsfett samtidigt som jag bygger muskler? Ser inte riktigt vart problemet kommer? Orkar nämligen inte hålla på att räkna kalorier men så länge jag tränar hårt och äter nyttigt och så mycket jag känner för, kommer inte det bli ett bra resultat då? Utan att just räkna kalorier och allt vad det heter?

Kan tillägga att mitt mål är att få en så snygg kropp som möjligt med så lite fett som möjligt men även fina, snygga muskler. Så mitt mål är INTE att bli så stor som möjligt och se ut som någon gorilla. Men vill självklart inte se tanig ut..

Senast redigerat av Lat_javel (2006-10-08 20:12)

Och om jag nu också till detta äter nyttig mat och äter så mycket så jag blir mätt och ligger lågt på allt onyttigt, kan jag då inte minska på mitt underhudsfett samtidigt som jag bygger muskler?

Ja om du hamnar på ett energiunderskott minskar du i fettvikt. Att ligga på ett energiunderskott och bygga blir svårare (än om du ligger på energi+) men ingen har sagt att det inte går.

Orkar nämligen inte hålla på att räkna kalorier men så länge jag tränar hårt och äter nyttigt och så mycket jag känner för, kommer inte det bli ett bra resultat då? Utan att just räkna kalorier och allt vad det heter?

Jo, du har säkert klarat dig fin fint hittills utan att hålla på och ränka kcal hit och dit, eller hur? Alltså är svaret, ja. Sen beror det på om det är det resultatet du är ute efter men någon form av resultat lär du ju uppnå. :)

Lägg dig på ett energiunderskott så minskar du i kroppsfett.

Senast redigerat av high_school_boy (2006-10-08 21:27)

Registrerad: 2006-10-08

Tackar high_school_boy så mycket för svaren, börjar få en bättre uppfattning om allt som har med energi och muskler att göra. =)

Registrerad: 2006-11-02

Hej! Är ny på forumet.. Jag vill jätte gärna gå ner i vikt, men jag vet inte hur jag ska börja.. För att ni ska få en mer inblick på vem jag är och hur min situation är så:

tjej 19 år,
vikt mellan 63-65kg
längd 1,73cm
Jag tränade lite smått på gym för ca:2år sedan, men jag kom inte någon vart, ibland så har man intalat sig själv att inte köpa godis när man är och handlar, vissa dagar går det men inte andra. har ätit ganska mycket skräpmat den sista tiden, har ett förhållande med en kille som brukade träna 5 dagar i veckan, han säger bara att jag ska köpa gymkort och äta ordentligt, och jag vet inte vart jag ska börja? jag vill jätte gärna "byta" ut fettet till muskler. när jag var yngre så var jag nästan anorexi smal, men det är en annan historia, nu är jag där jag är.. och behöver verkligen peppas för att komma någonvart, är ofta deprimerad så det är mycket det som hindrar mig och en massa ursäkter hela tiden för att äta skräpmat.. jag tappar alltid bort mig själv i relationer för jag vill bara tillgodose den jag är med, kanske därför jag är ledsen och deprimerad hela tiden? jag sover till ca 12 på dagarna också.. nu ska jag inte tjata en massa.. men vore jätte tacksam om någon kunde vägleda mig mot ett sundare liv.

Hjärtligt tacksam för alla svar :)

Senast redigerat av Cherry87 (2006-11-02 17:20)

Nr 1, om man har problem med motivationen, skaffa en träningspartner som kan stötta och motivera dig när det behövs.

Registrerad: 2006-11-02

Jo, hade jag haft en partner som hade motiverat mig så hade jag inte bett om hjälp på ett forum, eller hur? jag vill komma iform och behöver hjälp för att jag inte har någon som vill/kan hjälpa mig. behöver vägledning så jag kan komma igång med kost och motion. min idealvikt är att få väga 55 kg. jag vet bara inte hur jag ska gå tillväga.

Hjärtligt tacksam för alla svar :)

Senast redigerat av Cherry87 (2006-11-02 17:18)

Jo, hade jag haft en partner som hade motiverat mig så hade jag aldrig bett om hjälp på ett forum, eller hur?

Jag gav ett FÖRSLAG på vad du skulle kunna skaffa dig för att hålla motivationen uppe och få det stöd du behöver.

det är jag som vill komma iform och behöver hjälp för att jag inte har någon som vill/kan hjälpa mig. behöver vägledning så jag kan komma igång med kost och motion.

Mat: husmanskost fungerar perfa, skippa den energitäta snabbmaten. Håll fingrarna borta från godis, chips ect. Motion: gör det du tycker är roligt, gymma om du känner för det, gå på sk. "friskisjumpa" eller liknande pass, jogga, spring, promenera, simma, ja här är bara några exempel.

Edit: Be pokjvännen att stötta dig med!

Senast redigerat av high_school_boy (2006-11-02 16:20)

Sidor: 1 2 3 4 5 … 11  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB