Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Jag har utan framgång på annat ställe i forumet efterlyst vetenskapligt stöd för tesen om att morgonförbränningspass är bra. Men det ligger lite långt ner i en tråd under en annan rubrik. Så här kommer ett nytt försök under egen rubrik.
Vetenskapligt stöd för morgonförbränningspass sökes! Hur mycket förbränner jag på en månad eller annan tidsrymd med t.ex. 3 pass om 1 timma i veckan om jag promenerar på morgonen innan frukost jämfört med om jag promenerar efter frukost eller när som helst på dagen eller kvällen?
hmmm – formuleringen skulle kanske ha varit – hur mycket mer går jag ner i vikt – inte hur mycket mer förbränner jag
Vetenskapligt stöd för morgonförbränningspass sökes!
Jag har inte sett något. Viktnedgång har ingenting att göra med när man tränar (vilket jag även skrev för ett par dagar sedan).
är det inte så att anledningen till att man går före frukost är för att kroppen är "tömd" på energi då? så har jag förstått det iaf.. jag går alltid promenad före frukost och då dricker jag en proteindrink för att behålla
musklerna och lite koffein för att få lite fart på förbränningen?
Matti du brukar vara väl påläst. Har inte du vetenskapligt stöd för ditt påstående om att det inte spelar nån roll när på dygnet vi gör av med energin.
Vetenskapligt stöd åt det ena eller andra hållet. Någon!!!???
Uppfattningen om att det är himla käckt med morgonpromenader före frukost med endast kaffe och proteiner som frukost har en väldig spridning. Det måste ju finnas en grund. Varför annars dra iväg på fastande mage. Kul verkar det ju inte.
Har inte du vetenskapligt stöd för ditt påstående om att det inte spelar nån roll när på dygnet vi gör av med energin.
200 förbrända kcal är 200 förbrända kcal oavsett om man förbränner dem under kvällen eller morgonen.
Uppfattningen om att det är himla käckt med morgonpromenader före frukost med endast kaffe och proteiner som frukost har en väldig spridning.
Väldig spridning? Nej, morgonpromenader brukar rekommenderas av Paulún-tokiga svenskar. På de amerikanska forum jag besöker är det ingen förespråkar "kaffe, protein och en morgonpromenad" för fettförbränning. Det Fredrik Paulún skriver brukar bli rätt hypat i Sverige eftersom han tillhör de få författare i vårt avlånga land som skriver om näringslära/träning.
200 är 200 helt klart. Men tanken med morgonförbränningen är väl att på en timme förbränna 10 eller 20 eller 30 procent eller nåt kvantifierbart mera än dom XXX som du får ihop vid ett pass mitt på dagen eller nån annan tid på dygnet.
Jag tror starkt på att man förbränner bättre under morgonen än kvällen. Har promenerat under många år och med erfarenheten i bakfickan kan jag säga så mycket att visst är det effektivt att gå innan frukost. MEN äter du innan du går, så orkar du inte bara gå längre och effektivare du minskar också risken för överträning och värk.
Jag förstår om jag får motstånd på den här punkten.
Men efter att ha promenerat i så många år både på tom och mätt mage. Så känner jag att jag kan förespråka mätt mage
.
Ett bra recept är att ta 3-4 äggvitor, 2-3 dl minimjölk och en gnutta sötningsmedel och skaka eller vispa. Då får du i dig både långsamma kolhydrater för orken och proteiner för att minska risken för muskelförbränning. Drick den minst 15 minuter innan du går ut!
Det är vad jag kan rekomendera
Smurfan – jag vet att jag är tjatig – men vad jag tycker och tror och vad du tycker och tror är ointressant just i den här tråden. Här är det vetenskapliga rapporter om skillnaden mellan morgonförbränning och förbränning under resten av dagen som gäller :)
det känns iaf bra att gå på morgonen =D
Jag vet faktiskt säkert att jag nånstans, nångång, läst en artikel som innehöll en vetenskaplig förklaring på varför det är bäst att köra lågintensiv träning på morgonen.. det hade någonting med att efter en lång vila utan påfyllning av kolhydrater så var kroppen inställd i ett optimalt läge för fettförbränning..
som sagt, det var säkert ett år sen jag läste det och jag minns tyvärr inte exakta förklaringen, men jag köpte den förklaringen iallafall.. När jag läste den kommer jag ihåg att förklaringen kändes ganska självklar och trovärdig!
ska leta vidare om jag hittar den!
Hejrå!
Såhär står det iallafall i en artikel på b&k
"Det finns ett tillfälle som du kan bränna mer fett än annars. Det är precis nar du stigit upp, före frukost. Då är ditt blodsocker lågt och dina insulinnivåer är nästan obefintliga. Den energi du förbrukar kommer därför inte från maten du just ätit, utan tas istället direkt från fettcellerna. Det gör att en rask promenad direkt före frukost kommer att ge en enastående fettförbränning, och är ett effektivt vapen för att gå ner i vikt."
http://www.bk-sportsmag.se/webbshop/all … enader.htm
Joel! Det är klart att det är fritt fram för alla att köpa lite lösa påståenden som dom i artikeln: enastående fettförbränning!!! Och trivs man och tror på morgonförbränningspass är det helt OK. Men jag är en riktigt surkart som gärna vill ha vetenskapligt stöd: siffror som visar skillnaden i förbränning mellan en timme promenad på morgonen och en timme promenad under någon annan tid på dygnet!!!
Hej Messerschmidt.
Om du är ute efter vetenskapliga artiklar kan ett tips vara att söka på olika databaser. Oftast ganska torra, men vetenskapliga.
En adress som kanske kan hjälpa dig på vägen
www.fitnessmanagement.com eller www.ideafit.com
sök på artikelsök - burning fat-. osv
Hoppas detta kan hjälpa dig
Nilla:)
Tack Nilla
Jag ska ge mig på dina länkar och se om svaret finns där
Efter en natts sömn (som kan beskrivas som en kort fasta) kommer blodsockernivåerna att vara låga. Detta innebär att glucagon/insulin ration kommer att vara hög, detta innebär i sin tur att fett kommer att frigöras från fettvävnad (utan insulin kan inte socker passera in i celler).
Alltså, äter du inget innan du går ut och går kommer du förbränna fett. Men i början av en fasta, som man kan kalla det innan man får i sig något på morgonen, kommer även kroppen att plocka energi från protein i kroppen. Dock förmodligen inte från muskelprotein i första hand eftersom muskler har ganska hög prioritet för människor/djur. Men lite muskler "förbränns" nog.
Anledningen till att man bränner proteiner och fett samtidigt är för att protein går att omvandla till glukos, som hjärnan är beroende av, medans fett inte kan omvandlas till "hjärnbränsle" utan istället förbränns av musklerna.
Det låter ju bra. Men hur stor är skillnaden mellan förbränningen 1. på morgonen 2. under andra tider på dagen. Vad jag är ute efter är studier. Praktiska försök som visar på hur stora skillnaderna är. Allmänt hållna och svepande uttalanden modell Paulun om processer i kroppen ger inte tillräckligt stöd för att jag ska gå ut och gå innan frukost. Fast det har ju fått rätt många andra i vårt avlånga land att knata runt i arla morgonstund på fastande mage :)
Det låter ju bra. Men hur stor är skillnaden mellan förbränningen 1. på morgonen 2. under andra tider på dagen. Vad jag är ute efter är studier. Praktiska försök som visar på hur stora skillnaderna är. Allmänt hållna och svepande uttalanden modell Paulun om processer i kroppen ger inte tillräckligt stöd för att jag ska gå ut och gå innan frukost. Fast det har ju fått rätt många andra i vårt avlånga land att knata runt i arla morgonstund på fastande mage :)
Jag är också intresserad av jämförelser. Skillnaden finns nog, men hur stor? Exempelvis kanske 90 min rask promenad efter frukost är lika med 60 min före? Eller nåt sånt.
Jag har själv traskat före frukost, å det är faktiskt himla skönt. Lugnt å stilla, rådjuren hälsar, fåglarna kvittra, Nynäsvägen på avstånd hörs inte klockan 6 på morognen.
Efter en natts sömn (som kan beskrivas som en kort fasta) kommer blodsockernivåerna att vara låga. Detta innebär att glucagon/insulin ration kommer att vara hög, detta innebär i sin tur att fett kommer att frigöras från fettvävnad (utan insulin kan inte socker passera in i celler).
Alltså, äter du inget innan du går ut och går kommer du förbränna fett. Men i början av en fasta, som man kan kalla det innan man får i sig något på morgonen, kommer även kroppen att plocka energi från protein i kroppen. Dock förmodligen inte från muskelprotein i första hand eftersom muskler har ganska hög prioritet för människor/djur. Men lite muskler "förbränns" nog.
Anledningen till att man bränner proteiner och fett samtidigt är för att protein går att omvandla till glukos, som hjärnan är beroende av, medans fett inte kan omvandlas till "hjärnbränsle" utan istället förbränns av musklerna.
Hur är det om man istället cyklar till jobbet, ca 25-30 min, istället för morgonpromenad? Eller ska jag äta frukost innan cyklingen? Är det nån skillnad för cykel om man äter före eller efter? Kul å veta innan jag fyller kylen på jobbet med prylar.
Messerschmidt:
Förbränningen på morgonen gentemot kvällen är exakt lika stor. Däremot är ju skillnaden i vart kroppen hämtar sitt bränsle. Några exakta siffror på skillnad har jag inte.
Vad Paulun har sagt vet jag inte, men det jag skrev är vedertagna vetenskapliga fakta om hur kroppen fungerar.
En annan sak för att komplicera fettförbränningen ytterligare är att fett faktiskt förbränns effektivare vid tillgång på kolhydrater, "fett brinner i kolhydraternas flamma" brukar man väl säga.
Bruse: Att cykla blir ju samma sak som en morgonpromenad, om man cyklar med en intensitet som blir liknande promenadens.
ja men på morgonen är ju mitt förråd av kolhydrater inte slut. det räcker i alla fall och blir över till en lågintensiv promenad på 60 min. jag borde alltså bränna både fett och kolhydrater precis som vanligt.
och om det är så självklara fakta att förbränningen är högre på fastande mage innan frukost: varför finns det inte något publicerat som visar skillnaderna i siffror: förbränning före frukost =x gram fett och förbränning efter frukost= y gram fett.
som jag skrivit tidigare: vad jag tycker och tror, vad du tycker och tror spelar ingen roll: det är fakta jag är intresserad av. och det är konstigt att en så i Sverige spridd sanning som den om morgonförbränningspass inte kan klart och entydigt spikas i siffror.
jag fick några länkar tidigare i tråden som jag ska försöka leta igenom till helgen så kanske allt löser sig – i alla fall så att jag blir nöjd :) annars står mitt hopp till att Matti har inlett operation sökning och efter helgen visar upp lite fakta i målet!!!
Bruse: Att cykla blir ju samma sak som en morgonpromenad, om man cyklar med en intensitet som blir liknande promenadens.
Kan bli svårt, fast åt andra hållet. Köpte en pulsklocka förra veckan. När jag cyklar till jobbet ca 25 min, ligger min snittpuls på ca 136-146, har bara testpromenerat en rask morgonpromenad, men då låg snittet på 107.
Mitt pulsintervall för 60-85% är 129-141. Så att med hjälp av raska morgon promenadet komma upp i de där rekomenderade 60% för effektivast fettförbränning är gôrsvårt!
Klart intressant med pulsklocka. Nästa gång ska jag ta pulsen när jag åker tunnelbana till jobbet, istället för att cykla. Bara för att se skillnaden i kcal-förbrukning!
ja men på morgonen är ju mitt förråd av kolhydrater inte slut. det räcker i alla fall och blir över till en lågintensiv promenad på 60 min. jag borde alltså bränna både fett och kolhydrater precis som vanligt.
och om det är så självklara fakta att förbränningen är högre på fastande mage innan frukost: varför finns det inte något publicerat som visar skillnaderna i siffror: förbränning före frukost =x gram fett och förbränning efter frukost= y gram fett.
som jag skrivit tidigare: vad jag tycker och tror, vad du tycker och tror spelar ingen roll: det är fakta jag är intresserad av. och det är konstigt att en så i Sverige spridd sanning som den om morgonförbränningspass inte kan klart och entydigt spikas i siffror.
jag fick några länkar tidigare i tråden som jag ska försöka leta igenom till helgen så kanske allt löser sig – i alla fall så att jag blir nöjd :) annars står mitt hopp till att Matti har inlett operation sökning och efter helgen visar upp lite fakta i målet!!!
messerschmidt: Ditt förråd av kolhydrater är inte slut, men blodsockret är lågt och det kommer att stimulera till fettförbränning genom att insulinnivåerna är låga.
Att det är självklara fakta att fettförbränningen är högre på fastande mage finns det gott om bevis för. Ingen studie jag han hänvisa till men du kan läsa i vetenskapliga fackliga böcker om kroppens kemi.
Det är inte vad jag tycker och tror utan vetenskapliga studier, precis som du efterfrågar.
Att göra en studie i exakt hur mycket fett man förbränner före och efter frukost är kanske inte så lätt att göra. Därför kanske den inte finns, men den kanske finns?
Jag hittade en bok i hyllan som jag inte tittat så mycket i – Idrottarens Energibok av Bohman/Isaksson. Där står det att när blodsockret går ner och insulinnivåerna är låga så slår kroppen till och vill plocka fram energi ur förråden – hormonet Glucagon bildas och g-socker frisätts. Vad har det för relevans i den här diskussionen. Jag tolkar det som ett sätt för kroppen att plocka från kolhydratförråden under morgonpromenaden. Det höjer blodsockret och insulinnivåerna och gör att hela vitsen med att promera på fastande mage på morgonen går åt skogen. Men utan fackkunskap stannar det vid tro. Jakten på siffrorna som svart på vitt redovisar skillnaderna i förbränning vid olika tidpunkter på dygnet fortsätter därför :)
Jo men glucagon mobiliserar även fettvävnaden.